02142214

اکسپندد متال چیست ؟ استاندارد و نحوه تولید آن

اکسپندد متال یا استرچ متال، ورق یا صفحه ای است که برش داده شده و به صورت مش مشبك کشیده میشود. کشیدن فلز به شکل الماس صورت میگیرد ( البته بسیاری از الگوهای دیگر نیز می توانند ایجاد شوند). انواع مختلفی فلز قابل اکسپند شدن است. از انواع جنس توری فلزی میتوان به : فولاد ضد زنگ ، فولاد نورد گرم ، فولاد نورد سرد ، آلومینیوم و ... اشاره کرد.

الگوی مش می تواند به صورت شطرنجی باشد (در این حالت بازترین منطقه را فراهم می کند). نسبت فضای  باز مقدار عبور هوا، آب و نور را تعیین می کند. این مقدار با توجه به کاربرد مورد نظر توری لوزی متفاوت خواهد بود.

 

مزایای توری لوزی

  • استفاده از اکسپندد متال مزایای بسیاری دارد که به شرح زیر است:
  • مقدار کمی از فلز را می توان به صورت یک قطعه بزرگ کشید.
  • هنگام ساخت توری لوزی  ضایعات بسیار کمی تولید میشود.
  • از آنجا که فلز منبسط شده یکپارچه است ، می تواند رسانای عالی برق ، شار مغناطیسی و گرما باشد.
  • توری لوزی برای استحکام بیشتر می توانند با شیشه ، بتون و سایر مواد ترکیب شوند.
  • این قطعات وزن و استرس را نسبت به فلزهای بافته شده یا اتصالا جوشی بهتر تحمل می کنند.
  • توری لوزی سبک تر از ورق فولادی مرسوم هستند.
  • این فلز این امکان را می‌دهد تا هوا و نور آزادانه حرکت کنند.
 

نحوه تولید اکسپندد متال

هنگامی که به اکسپندد متال توجه کنید، ممکن است این تصور ایجاد شود که یک ماشین صنعتی در آن سوراخ هایی می کند. در صورتی که هیچ فرایندی برای ایجاد سوراخ ها در آن وجود ندارد. این مساله به دو دلیل اتفاق نمی‌افتد، 1. طاقت فرصا بودن این کار، 2. بخشی نیز به دلیل این که باعث می شود مقدار زیادی فولاد گرانبها در این فرآیند هدر رود.

برای شروع این فرآیند ، یک ورق فولادی یا کویل در دستگاه اکسپندینگ قرار می‌گیرد. از آنجایی که این قطعه با کشیده شدن ایجاد میشود، یک ورق کوچک فولادی می تواند یک اکسپندد متال بزرگ تولید کند. دستگاه مجهز به یک چاقو است که الگوی مش را تعیین می کند. چاقو فولاد را برش میدهد و سپس دستگاه فولاد را به صورت عمودی ، افقی یا هر دو کشش می دهد تا الگوی مش الماسی ایجاد کند.

شکاف های ایجاد شده توسط چاقو باعث کشیده شدن این مقطع شده که باعث ایجاد سوراخ های یکدست می شود. برای حصول اطمینان از یک الگوی یکدست و منسجم، دستگاه بصورت دستی برنامه ریزی شده یا کار می کند. اکسپندد متال تولید شده به صورت کویل پیچیده می شود یا به صورت ورق بریده می شود.

متداول ترین انواع اکسپندد متال به شرح زیر است:

 

اکسپندد متال استاندارد

این قطعه  بسیار کاربردی و مقرون به صرفه است. لازم است بدانید که در این نوع توری لوزی، رشته ها و پیوندها با زاویه یکسان تنظیم می شوند. این قطعه در حالی که امکان گردش حداکثری هوا را دارد سختی و استحکام بسیار بالایی را فراهم میسازد.

 

اکسپندد متال مسطح

برای مسطح کردن این فلز کاربردی از نورد سرد استفاده میشود. در صورت نیاز به سطح صاف از این توری لوزی استفاده میشود. روند صاف کردن به طور کلی طول ورق را 5٪ افزایش میدهد.

 

اکسپندد متال شش ضلعی

اکسپندد متال شش ضلعی  به جای نمونه های الماسی معمول دارای فضای باز شش ضلعی است. شکل شش ضلعی در ضمن امکان عبور هوا ، نور ، گرما ، صدا و مایع، به فلز استحکام فوق العاده ای می دهد.

 

اکسپندد متال میکرو

توری لوزی میکرو دارای فضای باز کوچک است. حفرات می توانند استاندارد ، مسطح ، شش ضلعی و مربعی باشند. کاربرد توری لوزی میکرواغلب در فیلترها استفاده می شود.

 

اکسپندد متال گریتینگ

توری لوزی گریتینگ هیچ اتصالی یا جوش ندارد ، زیرا هر ورق یک تکه از استیل محکم است. این فلز برای سکو و پیاده روها مناسب است.

 

کاربرد توری لوزی

برخی از رایج ترین محل‌هایی که از این قطعه استفاده میشود شامل موارد زیر است:

 فیلترهای هوا یا مایع

سلول های باتری

سیستم های تهویه

 آنتن های ماهواره ای و راداری

 آشپزی در فضای باز

رویه بلندگو

 دیوارهای امنیتی، نرده ها ، سقف ها و کف

 پوشش ابزار مانند تهویه

 پله ها و پیاده راهها مخصوصاً در مکانهای صنعتی

 نیمکت

 قفسه بندی سنگین

منبع:steel-technology

تهیه شده توسط تیم تولید محتوای فولاد ایرانیان

اشتراک گذاری مقاله
دیدگاه شما چیست؟ برای ما بنویسید.