02142214

بررسی وزن ، آلیاژ و کاربرد صفحات آلومینیوم

آلومینیوم فلزی، از نظر فیزیکی، شیمیایی و مکانیکی، مشابه فولاد، برنج، مس، روی، سرب و تیتانیوم است. ورق آلومینیوم مشابه این فلزات می تواند، ذوب شود، ریخته‌گری و شکل و جوش داده شود. ورق آلومینیوم جریان الکتریکی را به خوبی هدایت می‌کند. در حقیقت، اغلب تجهیزات و روش های ساخت مشابه برای فولاد، در ورق آلومینیوم استفاده می شود. برای ساخت ورق آلومینیوم، ضایعات آلومینیوم یا سنگ معدن بوکسیت ذوب می شود، تصفیه شده و به شکل  شمش ریخته‌گری می شود. سپس می توان آن را نورد و یا در قالب هر شکل، از جمله ورق های فولادی (برای استفاده در زمینه تجاری و صنعتی) درآورد.

 

صفحه و ورق آلومینیومی

صفحه و ورق آلومینیوم در اصل مشابه یکدیگر هستند. تنها تمایز واقعی آنها در ضخامت هریک از این مقاطع است. به هر ورق آلومینیومی که ضخیم تر از فویل، اما نازک تر از 6 میلی متر باشد، ورق آلومینیومی گویند. به هر ورق آلومینیوم که ضخیم تر از 6 میلی متر باشد صفحه ی آلومینیومی می‌گویند. ورق آلومینیومی یک سوم ورق فولادی وزن دارد. این  خصوصیت سبب استفاده از این ورق در صنعت هواپیما می شود.

 

کاربردهای ورق و صفحه آلومینیوم

با توجه به خواص فیزیکی که  این ورق دارد، از آن برای بسیاری از کاربردهای صنعتی استفاده می شود.  بعضی از کاربردهای ورق آلومینیوم عبارتند از:

سقف

آبروها

پنل های دیواری

هوافضا

حمل و نقل

ساخت و ساز

 

مزایای ورق آلومینیوم

 • وزن سبک - تقریبا یک سوم چگالی فولاد

 • استحکام - برخی از آلیاژها می توانند به طور قابل ملاحظه ای با استفاده از عملیات حرارتی تقویت شوند

• کارپذیری - شکل پذیری آسان، ماشینکاری و جوش پذیری راحت

• مقاومت دربرابر خوردگی - بسته به نوع آلیاژ مقاومت متفاوتی دارد. بهترین مقاومت را هنگام قرار گرفتن در دریا دارد.

• غیر سمی- اغلب در تماس با مواد غذایی استفاده می شود

• غیر مغناطیسی

• هدایت الکتریکی بسیار بالا - گاهی به عنوان  رساناهای الکتریکی استفاده می شود.

• هدایت حرارتی بالا

 

آلیاژهای صفحه و ورق آلومینیوم

آلیاژهای ورق آلومینیوم در چند دسته مهم تولید می شود. از انواع رایج آن‌ها به موارد زیر میتوان اشاره کرد.

ورق آلومینیوم 3003

ورق آلومینیوم 5052

 ورق آلومینیوم –T46061

ورق آلومینیوم  –T66061

صفحه آلومینیوم –T6516061

ورق ریخته گری

آلیاژهای ورق آلومینیوم متشکل از دو یا چند فلز است که با در نظر گرفتن اهداف خاص طراحی شده اند. مثلا توسط صنایعی که به عناصر آنها نیاز دارند طراحی میشوند. بعضی از آنها برای مقاومت در برابر خوردگی و بعضی دیگر برای مقاومت کششی ساخته شده اند. جالب است بدانید که برخی از آنها در برابر فشار و دمای بالا بسیار مقاوم هستند. بسیاری از آلیاژهای خاص نیز برای صنایع خاصی مانند هوا فضا و یا هسته‌ای ساخته شده اند. در ادامه کاربرد و خصوصیات هریک از این آلیاژهای ورق آلومینیومی را به تفصیل شرح می دهیم.

 
  • ورق آلومینیوم 3003-H14    (ASTM B209, QQ-A-250/2)

قابلیت جوش پذیری و شکل پذیری عالی، مقاومت در برابر خوردگی خوب، ورق آلومینیوم 3003-H14 را انتخابی متداول و اقتصادی برای انواع پروژه‌ها می کند. ورق آلومینیوم 3003 دارای یک سطح صاف و نیمه براق است. این ورق و برای مواردی از جمله: مخازن سوخت، حمل مواد غذایی و مواد شیمیایی، دیوارهای تریلر و سقف و ...

 
  • ورق آلومینیوم- H32  5052 (ASTM B209, QQ-A-250/8)

ورق آلومینیوم 5052H32 -  مقاومت عالی در برابر خوردگی، قابلیت جوش پذیری خوب، با شکل پذیری عالی، ورق آلومینیوم 5052  را برای کاربردهای شیمیایی، دریایی و آب شورگزینه مناسبی میکند. کاربردهای ورق آلومینیومی 5052 عبارتند از: مخازن، تجهیزات دریایی، بدنه کشتی، و غیره

 
  • ورق آلومینیومی –T6516061 (ASTM B209, QQ-A-250/11)

این گرید از ورق آلومینیوم، ترکیبی از استحکام زیاد ( نسبت استحکام به وزن بسیار مناسب)، مقاومت در برابر خوردگی و ماشینکاری را دارد. این خصوصیات، ورق آلومینیومی را مستعد استفاده گسترده میکند. عملیات حرارتی روی  ورق آلومینیومی 6061 قابل اجرا است. این ورق در برابر ترک ناشی از استرس مقاوم است. جوشکاری  و ماشینکاری این گرید آسان است، اما قابلیت فرم پذیری آن محدود است. ورق آلومینیوم 6061  برای ساخت چارچوب ساختمانی، سازه، پل، صفحات پایه ، موتور سیکلت و قطعات خودرو، و غیره مناسب است.

 

خرید ورق آلومینیوم

فولاد ایرانیان از جمله مراکز تامین ورق های آلومینیوم میباشد. اگر قصد خرید ورق آلومینیوم را دارید، با شماره 42214-021 با کارشناسان فولاد ایرانیان تماس حاصل فرمایید.

 

تهیه شده توسط تیم تولید محتوای فولاد ایرانیان

اشتراک گذاری مقاله
دیدگاه شما چیست؟ برای ما بنویسید.