02142214

پیش‌ بینی قیمت آهن در سال 1403

برای اینکه این مقاله در مورد پیش بینی قیمت آهن در سال 1403 جامع و فراگیر باشد، سعی کرده‌ایم از زوایای مختلفی به تحلیل بنیادی بازار آهن بپردازیم. عوامل بنیادی بسیار تأثیرگذاری مانند قیمت جهانی آهن و فولاد، میزان عرضه و تقاضا، نوسانات ارزی، تورم و روند رشد اقتصادی کشور می‌توانند در پیش بینی قیمت آهن درروزهای آینده تعیین‌کننده باشند. نوسانات دلار، عرضه و تقاضا و مشکلات زنجیره تامین به عنوان پارامترهای مهم به شمار می‌روند. برای پیش بینی قیمت آهن و فولاد در سال 1403 به بررسی نمودار سنگ آهن گل گهر و شمش فولادی اصفهان و هم چنین نمودار نرخ دلار می‌پردازیم و در ادامه پیش بینی قیمت تیرآهن و میلگرد اصفهان را انجام می‌دهیم. البته به دلیل خبر محور بودن بازار تحلیل تکنیکال نسبت به تحلیل فاندامنتال تاثیرگذاری کمتری دارد، به همین دلیل بیشترین تمرکز این مقاله بر تحلیل بنیادی بهای آهن و مقاطع فولادی خواهد بود. در ادامه به بررسی هریک از این موارد می‌پردازیم.

 

پیش بینی نرخ آهن در روزهای آینده

پیش بینی قیمت آهن در روزهای آینده تأثیر به سزایی در فعالیت اقتصادی و عملکرد فعالان حوزه صنعت دارد. چه فعالانی که مستقیماً درگیر خریدوفروش مقاطع فولادی هستند و چه مهندسان و صنعتگرانی که قیمت آهن آلات می‌تواند در هزینه و سود اقتصادی محصولات آن‌ها تأثیرگذار باشد. به‌عنوان نمونه پیش بینی قیمت میلگرد و پیش بینی قیمت تیرآهن برای مهندسان ساختمان و پیش بینی قیمت ورق برای صنعتگران بسیار پراهمیت و حیاتی است.

 

تورم و رکود در بازار ایران

تورم افسارگسیخته، ادامه تحریم‌های اقتصادی و اختلال در گردش‌های مالی، محدودیت در منابع انرژی مانند برق و گاز طبیعی، روند منفی رشد اقتصادی و افزایش نرخ مواد اولیه باعث افزایش بهای تمام‌شده فولاد می‌شود. نرخ بالای تورم در ایران و در ادامه آن رکود در صنایع مصرف‌کننده فولاد با کاهش میزان تقاضا در داخل همراه خواهد بود که بی‌شک پس از هر رشد قیمتی ناشی از شوک دلار مانند سال 1401، باعث رکود در بازار داخلی فولاد مانند سال 1402 می‌شود. هرچند امکان صادرات می‌تواند گزینه کاهش تولید را از انتخاب‌های تولیدکنندگان دور کند ولی وضع تعرفه‌ها و تغییرات قوانین صادراتی به صورت فصلی این معادله را پیچیده‌تر از قبل کرده است.

 

پیش‌ بینی عرضه و تقاضای آهن در روزهای آینده سال 1403

برطبق آمار مرکز جهانی فولاد، برخلاف آنچه به نظر می‌رسد، تولید فولاد ایران در سال 1402، بیشتر از سال 1401 بوده است. اما مشکل اصلی در بخش صادرات و هم چنین رکود صنایع مصرف کننده و کاهش تقاضا در بازار است. هم چنین کاهش مشتریان خارجی محصولات فولادی ایران در منطقه از دیگر مشکلات کارخانه‌های فولادی ایران در سال 1402 هستند. به گونه‌ای که در سال 1402 شاهد کمترین قیمت میلگرد صادراتی ایران بوده‌ایم ولی هم چنان برای این محصول مشتری در منطقه نداشتیم. براین اساس افزایش تولید و عرضه در مقابل کاهش یا ثبات تقاضا در بازار اهن ایران موجب رکود شده است.

بنابراین التهاب در بازار و کمبود مقاطع فولادی در صورت حل نشدن مشکل انرژی و قطعی برق و گاز در بخش تولید در سال 1403 هم باقی خواهد ماند. با توجه به عملکرد دولت مسلماً در تابستان و زمستان 1403 با مشکلات در تولید مقاطع فولادی و التهاب در بازار مقاطع فولادی روبرو خواهیم بود. البته رکود پارامتر دیگری است که باعث می‌شود کاهش میزان عرضه تأثیر بر قیمت آهن آلات نداشته باشد. بنابراین حتی در صورت افزایش تولید مقاطع فولادی، رکود در بخش تقاضا و صنایع مصرف کننده باعث رکود در بازار 1403 مانند سال 1402 می‌شود. بنابراین افزایش تقاضا باعث رونق در بازار می‌شود که با توجه به شرایط کشور هیچ یک از عوامل افزایش تقاضا حداقل در سال 1403 تحقق پیدا نمی‌کنند.

 

عواملی که باعث افزایش تقاضای داخلی می‌شوند:

  • رشد اقتصادی مثبت، و پایان تورم (که مطمئناً در سال 1403 امکان‌پذیر نیست)
  • افزایش قدرت خرید مردم و پایان رکود در صنایع مصرف‌کننده مانند صنعت ساختمان
  • شروع پروژه‌های دولتی ساخت و ساز

به دلیل رکود در بازارهای داخلی، بدون شک مصرف داخلی فولاد از میزان تولید آن کمتر بوده و بیشترین امید تولیدکنندگان به درآمد ارزی و صادراتی از مازاد فولاد تولیدی است؛ هم چنین التهاب و افزایش افسارگسیخته قیمت مقاطع فولادی در اواخر سال 1401 باعث شده است که بخش تقاضا تا چندین ماه بازار را پیش خور کرده باشد. این امر با ثبات دستوری قیمت ارز باعث رکود بازار آهن در سال 1402 شد. هرچند انتظار می‌رود با توجه به پارامترهای موجود، مسلماً افزایش نرخ ارز و شوک افزایش قیمت آهن ناشی از دلار در سال 1403 هم اتفاق خواهد افتاد.

نمودار تولید فولاد

قیمت دلار

به نظر می‌رسد قیمت دلار و نوسانات ارزی مهم‌ترین عامل تأثیرگذار بر اقتصاد، بازار فولاد ایران و نحوه پیش بینی قیمت آهن آلات در سال 1402 است. جدا از ایجاد التهاب در بازار و افزایش تورمی قیمت‌ها، اولین و مهم‌ترین تأثیر افزایش قیمت دلار، افزایش قیمت مواد اولیه و درنتیجه افزایش قیمت تولید است. دومین تأثیر افزایش قیمت دلار سوق دادن تولیدکنندگان به خام فروشی صادراتی مواد اولیه مانند سنگ آهک و کسب درآمد دلاری است که باعث افزایش قیمت شمش و هزینه تولید مقاطع فولادی در بازار می‌شود. هم‌چنین افزایش قیمت دلار، قیمت‌های پایه‌ای عرضه آهن آلات در بورس کالا را افزایش داده و درنتیجه باعث افزایش نرخ آهن آلات و مقاطع فولادی در بازار 1403 می‌شود. بر این اساس پیش بینی قیمت دلار 1403 می‌تواند چشم انداز روشنی از پیش بینی قیمت آهن آلات در سال 1403 ایجاد کند.

نمودار 5 سالخ نرخ دلار

پارامترهای مؤثر بر قیمت دلار در سال 1403 شامل موارد زیر می‌شود:

  • احتمال افزایش قیمت بنزین
  • کسری بودجه دولت
  • افزایش تورم و کاهش رشد اقتصادی
  • عملکرد سیاسی دولت

با توجه به پارامترهای بالا می‌توان پیش بینی کرد که نرخ دلار در سال 1403 به روند صعودی خود ادامه دهد و بتواند قیمت‌های جدیدی را به ثبت برساند. با توجه به نمودار 5 ساله نرخ دلار بعید به نظر می‌رسد قیمت دلار از محدود 50 هزار تومان کمتر شود. حمایت قوی در قیمت 55 هزار تومان و یک مقاومت در 60 هزار تومان دو محدود مهم در سال 1403 به شمار می‌رود. عبور نرخ دلار از 60 هزار تومان می‌تواند شوک قیمتی به بازار آهن الات 1403 در پی داشته باشد. التهاب ناشی از جهش نرخ دلار باعث افزایش مقطعی تقاضا در بازار شده که افزایش چند ده درصدی و تورمی قیمت آهن آلات را در پی خواهد داشت. پس از این افزایش تورمی قیمت آهن آلات دوباره شاهد تورم در بازار آهن آلات خواهیم بود چرا که این افزایش تقاضا درحالی بوده که افزایشی در میزان مصرف آهن آلات به وجود نیامده است. بنابراین با پیشخور شدن میزان تقاضا در یک دوره کوتاه، بازاراهن آلات وارد رکود چندین ماهه خواهد شد.

 

پیش‌ بینی نرخ جهانی آهن آلات در سال 1403 (2024)

قیمت جهانی فولاد، یک فاکتور بسیار تأثیرگذار در پیش بینی قیمت آهن آلات و محصولات فولادی مانند قیمت میلگرد، قیمت نبشی و قیمت ورق‌های فولادی در بازار داخلی است. در ادامه باید دید عوامل افزایش نرخ کامودیتی ها و مواد اولیه مانند جنگ اوکراین، پایان سیاست‌های انقباضی در کشورهای صنعتی، شروع پروژه‌های زیرساختی چین به عنوان بزرگترین مصرف کننده فولاد، کاهش و ثبات قیمت انرژی در جهان، کاهش تورم و رکود در صنایع ساختمانی و خودرویی مختلف چگونه عمل می‌کنند. در زیر نمودار قیمت جهانی میلگرد فولادی قابل معامله در بازار شانگهای و بورس فولاد لندن را مشاهد می‌کنید.

نمودار قیمت جهانی فولاد

همان طور که در نمودار 10 ساله قیمت جهانی میلگرد فولادی در بالا مشاهده می‌کنید قیمت جهانی میلگرد فولادی در یک حمایت بسیار قوی در محدود 3500 الی 3700 دلار قرار دارد. بعید به نظر می‌رسد به پایین این محدود سقوط کند. عبور قیمت جهانی فولاد از 4000 دلار و شکست خط روند 4 ساله می‌تواند نرخ جهانی فولاد را تا 5000 دلار بالا ببرد. هرچند کاهش قیمت جهانی فولاد در بازار آهن ایران بی تأثیر است اما هرگونه افزایش قیمتی در نرخ جهانی فولاد می‌تواند باعث افزایش قیمت آهن آلات در بازار ایران شود.

 

تحلیل تکنیکال نرخ آهن در سال 1403

تحلیل تکنیکال پیش‌ بینی قیمت شمش فولادی در سال 1403

 برای تحلیل قیمت آهن در سال 1402 شمش فولاد ۱۵۰*۱۵۰ اصفهان گرید ۵SP به‌عنوان نمونه انتخاب شده است. شمش فولادی ماده اولیه تولید مقاطع طویل فولادی مانند میلگرد و تیرآهن است و پیش بینی قیمتان می‌تواند چشم انداز بهتری از قیمت آهن آلات در سال 1403 به ما بدهد.

نمودار قیمت شمش فولادی

همان‌طور که در نمودار بالا مشاهده می‌کنید؛ قیمت شمش مقاومت محدوده قیمتی 16750 تومان دو بار در اوایل سال 1401 تست کرده و برگشت می‌خورد. اما بالاخره در شش ماهه دوم و دی 1401 این مقاومت را با تأثیر افزایش قیمت دلار شکست و به دلیل فشرده شدن دوساله و کنترل دستوری زیر این قیمت، جهش قیمتی بی سابقه‌ای را تا 26650 تومان تجربه کرد. به نظر پس از این رشد شاهد اصلاح قیمت‌ها تا 23750 و 22000 تومان باشیم و پس از یک دوره نوسان قیمت شمش در سال 1402 دوباره به سمت قیمت‌های بالاتر حرکت کند.

"قیمت تمام شده مقاطع فولادی به قیمت شمش عرضه شده در بازار بستگی دارد"

 

تحلیل تکنیکال پیش‌ بینی قیمت آهن اسفنجی در سال 1403

 برای تحلیل قیمت آهن 1402 محصول اولیه آهن اسفنجی کارخانه گل گهر به‌عنوان نمونه انتخاب شده است.

نمودار قیمت آهن اسفنجی

همان‌طور که در تحلیل پیش بینی قیمت آهن اسفنجی در بالا مشاهده می‌کنید قیمت آهن اسفنجی درحال فشرده شدن در زیر محدوده قیمتی 142000 تومان می‌تواند در سال 1403 با فشار زیادی این مثلث مقاومتی را شکسته و به سمت قیمت‌های 160 هزار تومان جهش کند. احتمالاً در سال 1403 شاهد اصلاح قیمت تا محدوده 130 هزار تومان بوده و پس از کف سازی و یک دوره نوسان، قیمت به سمت اهداف بالاتر رشد کند.

"قیمت تمام شده شمش به قیمت مواد اولیه مانند آهن اسفنجی عرضه شده در بازار بستگی دارد"

 

پیش بینی نرخ تیرآهن اصفهان 1403

محدوده قیمت 27 هزار تومان و 25 هزارتومان دو حمایت بسیار مهم هستند که بعید است قیمت به زیر آن سقوط کند. همانطور که از نمودار قیمت تیرآهن مشخص است، مقاومت‌های 33 و 39 هزار تومان دو مقاومت پیش روی قیمت تیرآهن 14 اصفهان است که با توجه به پارامترهای موجود احتمال صعود قیمت تیرآهن 1403 به بالای قیمت 33 هزار تومان بسیار بالا است. قیمت تیرآهن اصفهان در بازار رکودی 1403 هم در محدوده 29 الی 33 هزار تومان نوسان خواهد کرد.پیش بینی نرخ تیرآهن اصفهان

برای مشاهده نمودار قیمت تیرآهن سایر کارخانه ها به این لینک مراجعه نمایید.

 

پیش بینی قیمت میلگرد اصفهان 1403

همان‌طور که در نمودار قیمت میلگرد 14 اصفهان در سال 1402 مشاهده می‌کنید، قیمت میلگرد 14 اصفهان پس از ثبت سقف تاریخی در محدوده 31600 هزار تومان به زیر قیمت 28 هزار تومان سقوط کرد. حمایت 23 هزار تومان و مقاومت‌های 26 و 29 هزار تومان برای میلگرد 14 اصفهان معتبر هستند. قیمت در حال حاضر با مقاومت 26 هزار تومان درگیر است و با توجه به پارامترهایی نظیر دلار انتظار می‌رود در سال 1403 با شکستن این مقاومت به سمت قیمت‌های 28 و 32 هزار تومان صعود کند.

پیش بینی نرخ میلگرد اصفهان

برای مشاهده نمودار قیمت میلگرد سایر کارخانه ها به این لینک مراجعه نمایید.

"همان‌طور که می‌دانید مخصوصاً در داخل کشور، تحلیل تکنیکال باید در کنار سایر عوامل بنیادی قرار بگیرد تا بتواند بهترین چشم‌انداز از پیش بینی قیمت مقاطع فولادی در سال 1402 را در اختیارتان قرار دهد"

در ادامه پیش بینی قیمت آهن الات سال 1403 باید عنوان کنیم که در اقتصاد بیمار حال حاضر، بازار آهن به شدت به نوسانات دلار واکنش نشان می‌دهد. دلار با توجه به کنترل دستوری در وضعیتی کمتر از ارزش ذاتی خود قرار دارد و تمام پارامترهای اقتصادی از جهش قیمت دلار در سال 1403 خبر می‌دهند. از این رو برای پیش بینی قیمت آهن 1403 باید بگوییم که احتمالاً در سال 1403 شاهد جهش قیمت آهن آلات ناشی از شوک قیمتی دلار هستیم و سپس به رسم سال‌های اخیر بازار آهن دچار یک رکود سنگین و اصلاح محدود قیمتی می‌شود.

 

صحبت پایانی

به‌صورت کلی تورم بالای 50 درصد، کنترل دستوری قیمت‌ها، احتمال رشد نرخ دلار به بالای 60 هزار تومان، کسری دولت، رشد اقتصادی منفی و باقی ماندن مشکلات خط تولید مانند تحریم‌ها و قطع گاز طبیعی و برق برای تولیدکنندگان منجر به کاهش عرضه‌ها و افزایش قیمت‌ها در بازار داخلی می‌شود. ازاین‌رو با فرض ثابت بودن یا کاهش میزان تولید فولاد و افزایش یا ثابت ماندن میزان صادرات و مصرف فولاد، ادامه تحریم‌ها، تورم بالا و افزایش قیمت دلار و سایر کالاهای اساسی در سال 1403، باید برای پیش بینی قیمت آهن آلات بگوییم با یک چرخه افزایش قیمت مقاطع فولادی و رکود تا پایان سال 1403 روبرو خواهیم بود.

"این مقاله تنها یک پیش بینی بازار آهن و فولاد براساس شواهد بنیادی و الگوهای تحلیلی بوده و مسلماً قطعی نیست"

اشتراک گذاری مقاله
دیدگاه کاربران
  1. کاربر: محسن

    این سیاست های انقباضی امریکا مد نظر بگیرین تا پایان ابانما 15درصد دیکه کل بازارهای جهانی خواهد ریخت

    1. hamed golshahi

      درسته، کاملا احتمال ریزش بیشتر وجود داره ولی بزرگترین ترس رکود تورمی بعد از این ریزش هاست.به نظر می رسه آمریکا تونسته جلوی رشد تورم داخلی خودش رو بگیره و باید منتظر موند که با شروع فصل سرما و امکان شیوع دوباره کرونا و اهمیت پیدا کردن دوباره انرژی و تحریم های روسیه اقتصاد دنیا چه پاسخ هایی پیدا می کنه. و مساله دیگه اینه که بازار آهن ایران توی این سالها در ریزش ها تاثیر کمتری از کاهش قیمت های جهانی گرفته چون د رمقابل محرک های داخلی تورمی بسیار زیادی بر روی قیمت های داخلی تاثیر میذارن. ممنون از نظرتان

  2. کاربر: asghar

    حالا که کرونا داره زیاد میشه قیمتا چی میشه؟

    1. hamed golshahi

      یکی از مهم ترین دلایل کاهش قیمت جهانی فولاد بیماری کرونا و شروع محدودیت هاش در چین و باقی کشورهاست. در ایران هم با تبعیت از قیمت جهانی باعث کاهش قیمت میشه. اما در صورت پایان کرونا و شروع فعالیت ها میتونیم شاهد افزایش یمت باشیم

  3. کاربر: اسماعیل

    پس چرا داره اینقد قیمت ها کم میشه

    1. hamed golshahi

      اصلی ترین دلیل کاهش قیمت در ایران با توجه به افزایش قیمت ارز، علاوه بر کاهش قیمت جهانی فولاد، کنترل قیمت توسط دولت از طریق بارارسازی و وضع تعرفه صادراتی است. تجربه نشون داده هر کنترل قیمتی در دوران تورمی، با جهش قیمت درآینده نزدیک روبرو میشه. البته برای افزایش قیمت شرایطی مثل پایان رکود در قسمت مسکن، پایان محدودیت های کرونایی در جهان و بخصوص چین و پایان جنگ اوکراین و افزایش قیمت جهانی فولاد و ایجاد رونق در قسمت مصرف کننده فولاد نیاز است.

دیدگاه شما چیست؟ برای ما بنویسید.