02142214

میلگرد سنجاقی چیست ؟ اجرای میلگرد سنجاقی در فونداسیون

میلگرد سنجاقی چیست ؟ نوعی میلگرد است که نسبت به میلگرد معمولی باریک‌ تر و کوچک‌ تر بوده و از دو سمت به گونه‌ای خم شده که شکلی شبیه به سنجاق را ایجاد کرده است. این نوع میلگرد در سازه‌های بتنی به منظور فراهم آوردن حداکثر استحکام به‌کار گرفته می‌شود. میلگرد سنجاقی کمک می‌کند که وزن ستون بهتر تحمل شده و در برابر فشارهای اضافی وارده به آن از قبیل وزش بادها و طوفان‌های شدید، زلزله یا سیل پایداری بیشتری داشته باشد.

   

انواع میلگرد سنجاقی

میلگردهای سنجاقی به سه شکل ساخته شده و مورد استفاده قرار می‌گیرند:

 

میلگرد سنجاقی استاندارد

این میلگرد در هر دو طرف با خم 90 درجه برش داده می‌شود. میلگرد سنجاقی استاندارد را معمولاً به شیوه‌ای می‌سازند که اندازه خم میلگرد در هر سمت 12 برابر قطر میلگرد باشد.

 

میلگرد سنجاقی نیمه استاندارد

این نوع میلگرد سنجاقی در یک طرف با خم 90 درجه و در طرف دیگر با خم 135 درجه ساخته شده است و به آن میلگرد سنجاقی با خم نیمه استاندارد می‌گویند.

 

میلگرد سنجاقی با خم دو طرف 135 درجه

این نوع سنجاقی از دو سمت با زاویه 135 درجه شکل داده می‌شود. برای اینکه زاویه دو انتهای این میلگرد را به اندازه 135 درجه درآورند، یک انتها را رو به بالا و انتهای دیگر را رو به پایین تنظیم می‌کنند؛ یعنی زاویه‌ها را در جهتی عکس یکدیگر شکل می‌دهند.

 

نوع دیگری از میلگرد سنجاقی با زاویه دو سمت 135 درجه وجود دارد که زاویه‌ها در هر دو طرف در یک جهت تنظیم شده‌اند. نوعی از این میلگرد که زاویه‌ها در جهت خلاف یکدیگر باشند نسبت به نوعی که زاویه‌های دو سمت آن در یک جهت باشند، رایج‌تر است. علاوه بر این، انواع میلگرد و کاربرد های آن را بیشتر بشناسید.

   

میلگرد سنجاقی در فونداسیون

میلگرد سنجاقی در ستون‌ها استفاده زیادی دارد. این نوع میلگردها به صورت عمود بر هم در ستون روی یکدیگر قرار داده می‌شوند. استفاده از آنها به صورت عرضی است. تعداد مورد استفاده در هر ستون به مشخصات سازه مورد نظر و فضای خالی بین میلگردهای طولی بستگی دارد. در استفاده از میلگردهای سنجاقی باید نکاتی را مد نظر قرار داد که در زیر به آنها اشاره شده است.

  نحوه اجرای میلگرد سنجاقی در فونداسیون  

الف: مشخص کردن تعداد میلگرد سنجاقی مورد نیاز

در مرحله اول باید مشخص کرد که برای ستون یا دیوار برشی مد نظر چه تعداد میلگرد مورد نیاز است که این تعداد به طول ستون، تعداد میلگردهای طولی استفاده شده و فاصله میلگردهای طولی از یکدیگر بستگی دارد.

 

معمولاً هر چه تعداد میلگردهای طولی که کنار یکدیگر قرار دارند بیشتر باشد، به سنجاقی بیشتری نیز برای مستحکم کردن آنها نیاز خواهد بود. در برخی موارد ممکن است تعداد میلگردهای سنجاقی استفاده شده بسته به نظر مهندس تغییر کند.

 

ب: قرار دادن میلگردهای سنجاقی در مکان مورد نظر

بعد از مشخص کردن اینکه به چه تعداد میلگرد سنجاقی برای پروژه مد نظر نیاز است، می‌بایست آنها را در جای مناسب خود قرار داد. ابتدا میلگردهای سنجاقی استاندارد که دو خم آنها 90 درجه است در جای مشخص شده قرار می‌گیرند. در صورتی که فاصله دو میلگردی که رو‌به‌روی هم قرار داده شده‌اند کمتر از 20 سانتی‌متر باشد، آن دو یک قلاب دوخت را تشکیل می‌دهند.

 

بعد از قرار دادن میلگردهای سنجاقی هر دو خم 90 درجه نوبت به سوار کردن سنجاقی‌هایی که یک طرف 90 درجه دارند، می‌رسد. این نوع سنجاقی‌ها به صورت یک در میان و متناوب با سنجاقی‌های استاندارد قرار می‌گیرند. آرماتور یک سمت 90 درجه را طوری روی ستون نصب می‌کنند که سمت 90 درجه آن به طرف برش دال بتنی ستون قرار بگیرد.

   

کاربردهای میلگرد سنجاقی

اگر چه این نوع میلگرد به نسبت میلگردهای طولی و دیگر اجزای استفاده شده در سازه‌ها اندازه کوچک‌تری دارد، با این حال استفاده درست و به جای آن از اهمیت زیادی برخوردار است. دو کاربرد متداول برای میلگرد سنجاقی استفاده در آرماتوربندی ستون و آرماتوربندی دیوار برشی است. در زیر به طور خلاصه به توضیح هر یک می‌پردازیم.

 

در ستون‌ بتنی

ستون‌ها اجزایی هستند که برای انتقال بار ساختمان‌ها به زمین از آنها استفاده می‌شود. چون وظیفه انتقال بار به زمین را بر عهده دارند، می‌بایست بسیار محکم و پایدار باشند. در ساخت ستون بتنی بعد از اینکه ستون را با آرماتوربندی اجرا کردند، پوششی از بتن روی آرماتور قرار می‌دهند.

 

با این کار ستون‌های بتنی تا حد زیادی قوی و محکم می‌شوند. میلگرد سنجاقی در این ستون‌ها به منظور افزایش استحکام ستون و میلگردهای طولی استفاده شده در آن به‌کار می‌رود تا ستون در اثر فشار تخریب نشود. ضوابط کاشت میلگرد در بتن را مطالعه کنید.

  کاربرد میلگرد سنجاقی در ستون  

در دیوار برشی

دیوار برشی از نظر نوع کاربرد تا حدی به ستون بتنی شباهت دارد. این نوع دیوار برای کنترل بارهایی که در اثر وزش باد شدید یا زلزله بر ساختمان تحمیل می‌شوند، ساخته می‌شود. دیوارهای برشی به طور معمول مستقیماً به فونداسیون وصل می‌شوند اما ممکن است در مواردی که بارهای جانبی کوچک باشند، به ستون‌ها متصل شوند. در هر صورت این دیوارها باید در برابر فشار استحکام کافی را داشته باشند.

 

میلگرد سنجاقی در این دیوارها برای ثابت نگه داشتن میلگردهای طولی استفاده می‌شود. به طور کلی می‌توان گفت میلگرد سنجاقی در هر سازه‌ای که آرماتور در آن نقش زیرساز را داشته باشد، کاربرد دارد. ساختمان‌های چند طبقه بتنی، سازه‌های کشاورزی، پل‌ها، سدها و ... مثال‌هایی هستند که در آنها برای زیرسازی و استحکام از آرماتور سنجاقی استفاده می‌شود.

  کاربرد میلگرد سنجاقی در دیوار برشی  

مزایای میلگرد سنجاقی

1. همان طور که در قسمت‌های قبلی نیز گفته شد، هدف استفاده از میلگرد سنجاقی محکم کردن ستون و دیوار برشی است. می‌توان گفت ویژگی نگهدارندگی میلگردهای طولی سر جای خود مهم‌ترین مزیتی است که میلگرد سنجاقی دارا است.

2. مزیت دیگر این است که این قلاب بسیار سبک و کم حجم بوده و امکان استفاده از آن در تمام قسمت‌های سازه فراهم است. این ویژگی موجب انعطاف آن در کاربرد شده که آن را برای استفاده در پروژه‌های گوناگون مناسب می‌کند.

3. عملکرد سنجاقی و نوعی از خاموت شباهت زیادی به یکدیگر دارد، با این تفاوت که استفاده از خاموت موجب شلوغی میلگرد و سخت شدن بتن‌ریزی می‌شود اما در سنجاقی این گونه نیست. این مورد یکی دیگر از مزایای میلگرد سنجاقی است.

4. مزیت دیگر سنجاقی این است که ساختار آن به‌گونه‌ای است که استفاده از آن راحت بوده و نیاز به تخصص چندانی ندارد؛ بنابراین اکثر افراد می‌توانند به اجرای آن بپردازند.

   

معایب میلگرد سنجاقی

با وجودی که میلگرد سنجاقی از مزایای زیادی برخوردار است اما در استفاده از آن برخی مسائل نیز وجود دارد، از جمله اینکه:

1. آماده کردن سنجاقی به صورت پیش ساخته است و اگر اندازه‌ای که در تهیه سنجاقی به‌کار رفته با ابعاد ستون تناسب نداشته باشد، استفاده از سنجاقی با چالش رو‌به‌رو خواهد شد. همچنین در صورتی که خم‌ها با زاویه‌ای دقیق ایجاد نشوند نیز استفاده از آن با مشکل مواجه می‌شود. از این رو برای پیشگیری از بروز چنین مشکلاتی می‌بایست در طراحی و ساخت آن دقت زیادی صورت گیرد.

2. از دیگر محدودیت‌های میلگرد سنجاقی این است که نمی‌توان آن را برای بیش از 12 عدد میلگرد طولی در یک ستون مورد استفاده قرار داد. در چنین مواردی از وسیله‌ای غیر از سنجاقی استفاده می‌شود.

3. عیب دیگر این است که اگر چه اجرای سنجاقی در ستون ساده به‌نظر می‌رسد، باید در نصب آن دقت زیادی به‌عمل آید تا در فواصل سنجاقی‌ها اختلالی ایجاد نشود؛ چرا که کمترین انحراف از میزان استاندارد پروژه را با مشکل مواجه می‌کند.

   

وزن میلگرد سنجاقی

میلگرد سنجاقی در وزن‌های متفاوت به فروش می‌رسد. انتخاب وزن مناسب میلگرد سنجاقی به این بستگی دارد که در چه ستونی و با چه اندازه‌ای و به چه تعدادی قرار است از آن استفاده شود. برای آگاهی از اینکه به چه وزنی از میلگرد نیاز دارید و همچنین کسب اطلاعات بیشتر در مورد انواع وزن‌های موجود می‌توانید با شماره‌های موجود در سایت تماس گرفته و از کارشناسان فولاد ایرانیان اطلاعات کسب کنید.    

قیمت میلگرد سنجاقی

نحوه قیمت‌گذاری میلگرد سنجاقی به کارخانه سازنده، وزن میلگرد و مشخصات محصول بستگی دارد. برای آگاهی از قیمت میلگرد های سنجاقی می‌توانید با شماره‌هایی که در سایت قرار داده شده تماس بگیرید. در ذیل همین صفحه نیز امکان به‌اشتراک گذاشتن نظرات شما با دیگران و کارشناسان فولاد ایرانیان وجود دارد.

 

سوالات متداول

1. میلگرد سنجاقی چیست؟

میلگرد سنجاقی نوعی از میلگرد است که از دو سمت خم شده و به صورت عرضی برای محکم کردن میلگردهای طولی مورد استفاده قرار می‌گیرد. زاویه خم در دو انتهای میلگرد سنجاقی بسته به نوع آن متفاوت خواهد بود.

 

2. چند نوع میلگرد سنجاقی داریم؟

با توجه به زاویه خم در دو سمت میلگرد، میلگردها را به چند نوع تقسیم کرده‌اند. میلگردهایی که دو سر آنها زاویه خم 90 درجه دارد را میلگرد سنجاقی استاندارد و میلگردی که یک سر آن خم 90 درجه و سر دیگر خم 135 درجه دارد را میلگرد نیمه استاندارد گویند. نوع دیگری از میلگرد نیز وجود دارد که هر دو سر آن 135 درجه خم شده است.

 

3. کاربرد میلگرد سنجاقی چیست؟

از میلگرد سنجاقی برای محکم کردن ستون در برابر بارهای وارده به آن استفاده می‌شود. این نوع میلگرد برای آرماتوربندی ستون‌های بتنی و آرماتوربندی دیوارهای برشی به وفور مورد استفاده قرار می‌گیرد.

اشتراک گذاری مقاله
دیدگاه شما چیست؟ برای ما بنویسید.