02142214

فولاد A36

این فولاد یکی از رایج ترین فلزات مورد استفاده برای کاربردهای ساختمانی است. این فولاد محکم، سخت، انعطاف پذیر، شکل پذیر و قابل جوش است. از آنجا که انواع مختلفی از فولاد با خواص شیمیایی و مکانیکی منحصر به فرد در دسترس هستند، مهم است که برخی از ویژگی های کلیدی فولاد A36 را بدانیم. فولاد ASTM A36 به طور کلی در فرم های مختلف به کار می رود؛ به عنوان مثال در پروفیل مربعی، پروفیل مستطیلی،  میلگرد و همچنین اشکال فولادی مانند نبشی و ناودانی، تیرآهن H و تیرآهن I در دسترس است. این صفحه فولادی همچنین به عنوان فولاد سبک در منطقه جنوب شرقی آسیا شناخته شده است.

 

ترکیب شیمیایی فولاد A36

A36 فولاد یک فولاد کم کربن است. فولادهای با کربن کم با داشتن کمتر از 0.3٪ وزنی کربن در این دسته طبقه بندی می شوند. این مساله اجازه می دهد تا فولاد A36 به راحتی ماشینکاری، جوش و شکل داده شود و به عنوان یک فولاد عمومی مورد استفاده قرار گیرد. کربن کم نیز مانع از اثر عملیات گرمائی بر روی فولاد A36 می شود. فولاد A36 معمولا مقدار کمی از عناصر آلیاژ دیگر نیز دارد، از جمله منگنز، گوگرد، فسفر و سیلیکون. این عناصر آلیاژی برای دادن خواص شیمیایی و مکانیکی خاص به فولاد A36 اضافه می شوند. از آنجائیکه A36 مقدار زیادی نیکل یا کروم ندارد، مقاومت آن در برابر خوردگی عالی نیست. این مساله از ویژگی های بارز ترکیبات شیمیایی A36  است.

 

نحوه نامگذاری فولاد A36

بر خلاف بسیاری از گریدهای AISI مانند 1018، 1141 یا 4140، انجمن آمریکایی آزمایش و مواد (ASTM A36) فولاد با ترکیب شیمیایی نامگذاری نمی شود. در عوض، A36 توسط خواص مکانیکی نامگذاری شده است.این به این معنی است که در حالی که اغلب گریدها باید آلیاژهای اضافه داشته باشند که بین درصدهای خاصی قرار گیرند، A36 باید استانداردهای مکانیکی خاصی را رعایت کند. برای مثال، میلگردهای فولادی و صفحات باید دارای حداقل استحکام تسلیم 36000 پوند در هر اینچ مربع باشد. در حالی که  نیاز است فولاد A36 برخی از ترکیبات شیمیایی را داشته باشد، مهمترین مشخصه مورد نیاز استحکام کششی  است.

 

خواص مکانیکی فولاد A36

فولاد A36 می تواند استحکام کششی نهایی را از 58،000 تا 79،800 psi داشته باشد. استحکام کششی نهایی دقیق توسط عوامل مختلفی نظیر ترکیب شیمیایی و روش تشکیل آن تعیین می شود. A36 نسبتا انعطاف پذیر است و هنگام آزمون کششی می تواند تا حدود 20٪ طول اولیه خود کشیده شود. انعطاف پذیری و استحکام آن نیز استحکام در مقابل ضربه بسیار خوبی در دمای اتاق ایجاد می کند.

مشخصات فولاد A36

 

A36 چگونه ساخته می‌شود؟

A36 شبیه به اکثر فولادهای کربنی ساخته می شود. ابتدا  سنگ آهن و زغال سنگ در یک کوره ترکیب می شوند. ناخالصی ها سوخته و عناصر آلیاژی به فولاد مذاب اضافه می شوند. هنگامی که ترکیب شیمیایی فولاد A36 به دست می آید، به یک شمش مستطیلی تبدیل می شود. فولاد A36 به طور معمول به صورت نورد گرم می باشد. این بدان معنی است که هنگامی که شمش در دمای بالا قرار دارد، A36 در ابعاد نهایی آن شکل می گیرد.

 

کاربرد فولاد A36

فولاد A36 در بسیاری از صنایع مختلف به دلیل هزینه های نسبتا کم مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین، همانطور که اشاره شد، خواص مکانیکی A36، این نوع فولاد را مخصوصا برای کاربردهای ساختمانی مناسب می سازد. بسیاری از پل ها با فولاد A36 ساخته می شوند. به همین ترتیب، با توجه به استحکام و سختی آن، ساختمانها با فولاد A36 اغلب ساخته می شوند. از کاربردهای فولاد A36 می توان در قطعات در خودرو، ساخت و ساز، تجهیزات سنگین و صنایع نفت و گاز اشاره کرد.

فولاد ASTM A36 می تواند برای مقاصد مختلف بر اساس ضخامت و مقاومت خوردگی آلیاژ مورد استفاده قرار گیرد. به طور کلی دارای کاربردهای زیر است:

در ساخت و ساز پل ها، ساختمان ها و دکل های نفتی استفاده می شود.

 در ساخت تانک ها، سطل ها، صفحات یاتاقان، وسایل خانه، حلقه ها، قالب ها، جیگ ها، چرخ دنده ها، صفحات پایه، کارهای زینتی، میخ، وسایل نقلیه خودرو و تجهیزات کشاورزی، قاب ها، قطعات ماشین آلات استفاده می شود.

 برای قطعات مختلفی که توسط برش شعله ای به دست آمده است، مانند گاراژ پارکینگ، پیاده رو ها و ترانشه ها استفاده می شود.

 

تهیه شده توسط تیم تولید محتوای فولاد ایرانیان

اشتراک گذاری مقاله
دیدگاه شما چیست؟ برای ما بنویسید.