02142214

روش ‌های تشخیص پروفیل باکیفیت از بی کیفیت

برای اینکه یک محصول باکیفیت از نظر خواص و با قیمت مناسب خریداری کنیم، نیازمند شناخت دقیق مشخصات آن هستیم. گذشته از آن، وجود تولیدکنندگان متعدد، تنوع زیادی را برای محصولات به ارمغان آورده و انتخاب بهترین کالا از بین آنها کار دشواری به نظر می‌رسد. یکی از این محصولات، پروفیل یا قوطی پروفیل است. این مقاطع فولادی به دلیل کاربردهای متنوع صنعتی و ساختمانی، در حجم بالایی توسط کارخانه‌های مختلف تولید می‌شوند و رقابت شدیدی در بین این تولیدکنندگان برای شناخته شدن به‌عنوان بهترین برند وجود دارد. حال با وجود این تولیدکنندگان متعدد، پروفیل کدام کارخانه بهتر است؟ یا به عبارتی، نحوه تشخیص پروفیل باکیفیت از بی کیفیت چگونه است؟ قیمت قوطی آهن باکیفیت در بازار چقدر است؟

   

نحوه تشخیص پروفیل باکیفیت از بی کیفیت

پروفیل‌ها مقاطعی توخالی با سطح مقطع مربعی یا مستطیلی هستند که اغلب قوطی نیز نامیده می‌شوند. این مقاطع در ساخت در و پنجره، نرده‌های فلزی، حفاظ کنار پنجره‌ها و غیره کاربرد دارند و به دلیل استفاده در ساخت‌وسازهای معمولی تا صنعتی، یکی از مقاطع فولادی پرفروش محسوب می‌شوند. حال این سؤال پیش می‌آید که چه پروفیلی را بخریم و معیار این انتخاب چیست؟

 

برای تشخیص پروفیل باکیفیت از بی کیفیت، باید که در زمان خرید و یا قبل از آن به موارد زیر توجه کنیم:

  • وزن پروفیل
  • ضخامت و سایز پروفیل
  • ابعاد پروفیل
  • جنس پروفیل
  • کارخانه تولیدکننده
  • استانداردهای تولید
  • قیمت پروفیل
پروفیل باکیفیت استیل و گالوانیزه  

چگونه پروفیل باکیفیت را از بی کیفیت تشخیص دهیم؟

وزن پروفیل باکیفیت و بی کیفیت

وزن همواره مهم‌ترین عامل است. یک پروفیل با وزن کم، سبک بودن سازه و حذف بارهای ناشی از وزن را به همراه دارد و در مقابل، یک پروفیل سنگین‌تر استحکام بیشتری را ارائه می‌دهد. بنابراین، باید که یک بالانس صحیح بین این دو وجه متفاوت برقرار شود. برای پروفیل‌های با ابعاد یکسان، هرچه ضخامت پروفیل افزایش یابد، وزن آن نیز افزایش خواهد یافت. این امر به متفاوت بودن ضخامت ورق‌های فولادی برمی‌گردد که پروفیل‌ها از آنها تولید می‌شوند. این تفاوت در وزن، در تناژهای بالا محسوس‌تر است.

 

هم‌چنین، وزن پروفیل‌ به جنس آنها نیز بسیار وابسته است. به‌عنوان مثال، پروفیل‌های آلومینیومی وزن کمتری نسبت به پروفیل‌های فولادی دارند اما در مقابل، استحکام آنها کمتر است. بنابراین، وزن پروفیل مهم‌ترین عامل در تشخیص پروفیل باکیفیت از بی کیفیت است چراکه تفاوت وزن پروفیل تولیدی با وزن استاندارد آنها، سبب سبک‌تر شدن یا سنگین‌تر شدن این مقاطع در تناژ بالا می‌شود.

 

ضخامت و سایز پروفیل

برای انتخاب پروفیل، ضخامت یک عامل مهم محسوب می‌شود. چراکه ضخامت به‌طور مستقیم بر وزن پروفیل اثرگذار است. از طرفی، در یک ابعاد برابر، افزایش ضخامت به معنی افزایش قیمت پروفیل است. البته ذکر این نکته نیز ضروری است که ممکن است برخی پروفیل‌های با ضخامت پایین‌تر، قیمت بالاتری داشته باشند. این امر به دلیل دشوار بودن فرآیند تولید آنها است که از ضخامت پایین ورق فولادی و احتمال گسیختگی آن در حین شکل‌دهی ناشی می‌شود.

 

ابعاد پروفیل باکیفیت و بی کیفیت

اگرچه پروفیل‌ها در ابعاد استاندارد تولید می‌شوند و این ابعاد در کارخانه‌های تولیدکننده مختلف یکسان و مشابه است، اما آنچه اهمیت دارد، دقت ابعادی آن‌هاست. این دقت ابعادی سبب می‌شود تا پروفیل دارای اعوجاج، خصوصاً در لبه‌ها نباشد. گذشته از آن، دقت ابعادی بالا سبب شده تا ابعاد محصول به ابعاد استاندارد نزدیک شود و این چنین، وزن پروفیل نیز مطابق استاندارد خواهد بود. وزن استاندارد پروفیل‌ها توسط جدول اشتال پروفیل مشخص می‌شود.

 

جنس پروفیل

یکی دیگر از روش‌های تشخیص پروفیل باکیفیت از بی کیفیت، توجه به جنس پروفیل است. ماده سازنده پروفیل از جنبه‌های مختلفی بر روی خواص و قیمت آن اثر می‌گذارد. استفاده از فلزات مختلف به دلیل تفاوت در چگالی، خواص مکانیکی، خواص شیمیایی و قیمت متنوع، مشخصات و خواص مختلفی را برای پروفیل به همراه دارد. مهم‌ترین تأثیر نوع ماده بر پروفیل نیز، وزن آن است. پروفیل‌های آلومینیومی بسیار سبک‌تر از پروفیل‌های فولادی هستند و خواص مقاومت به خوردگی آنها نیز بهتر است. ضمن اینکه، آلومینیوم از فولاد ارزان‌تر است. در مقابل، پروفیل‌های فولادی استحکام بسیار بیشتری نسبت به نوع آلومینیومی ارائه می‌دهند.

 

هم‌چنین، پروفیل‌های استیل و گالوانیزه نیز وجود دارند که در واقع همان پروفیل‌های فولادی تقویت‌شده هستند. بنابراین، این نوع پروفیل‌ها حتی از نمونه‌های فولادی نیز گران‌تر هستند اما خواص شگفت‌انگیزی را برای کاربردهای متنوع به ارمغان می‌آورند.

 

کارخانه ‌های تولیدکننده پروفیل

بارها دیده‌ایم که قیمت یک محصول تا حد قابل توجهی تحت تأثیر اعتبار برند آن قرار گرفته است. اما آیا این اعتبار به راحتی حاصل شده یا نتیجه یک سیاست درست و رعایت استانداردهای موجود در آن حوزه است؟ کارخانه‌های برتر تولیدکننده پروفیل نیز محصولات خود را مطابق استانداردهای ملی و بین‌المللی تولید می‌کنند و بدین ترتیب، محصول آنها در بازار با قیمتی منطقی (بدون در نظر گرفتن شرایط ویژه بازار) عرضه می‌شود. اما تولیدکنندگان پروفیل‌های بی کیفیت، ممکن است در عین فروش پروفیل‌های ارزان قیمت، یک محصول با خواص ضعیف و بی کیفیت را در اختیار شما قرار دهند.

 

قیمت پروفیل باکیفیت و بی کیفیت

همانطور که گفته شد، برخی تولیدکنندگان اقدام به فروش پروفیل‌ها با قیمتی کمتر از قیمت اصلی موجود در بازار می‌کنند. این پروفیل‌ها اغلب وزن سبک‌تری نسبت به پروفیل‌های استاندارد داشته و از نظر خواص نیز کیفیت پایین‌تری دارند. بنابراین، در هنگام خرید پروفیل باید که قیمت آنها با وزن، خواص ساختاری و سایر مشخصات موجود همخوانی داشته باشد.

 

جمع بندی

روش‌های زیادی برای تشخیص پروفیل باکیفیت از بی کیفیت وجود دارد که در این مقاله به طور مفصل به آنها پرداخته شد. وزن، ضخامت و سایز، ابعاد، استانداردهای تولید، قیمت، جنس پروفیل و مهم‌تر از همه، نوع کاربرد باید در هنگام خرید پروفیل مدنظر قرار گیرند. بررسی این مجموعه پارامترها در انتخاب و تشخیص پروفیل باکیفیت از پروفیل بی کیفیت بسیار حائز اهمیت است که در انتها به یک خرید مقرون‌به‌صرفه منجر می‌شود.

اشتراک گذاری مقاله
دیدگاه شما چیست؟ برای ما بنویسید.