02142214

آشنایی با پرکاربردترین انواع ورق ‌های گالوانیزه شیروانی

شاید تصور کنید که ورق‌های شیروانی تنها در مناطق پر بارش قابل‌استفاده هستند اما باید گفت که به دلیل ظاهر زیبا و جذابی که این ورق‌ها دارند حتی در شهرهایی مانند تهران نیز از این نوع سقف استفاده می‌شود. ورق سقف شیروانی نوعی ورق فرم دار گالوانیزه است که در طرح‌ها و رنگ‌های متنوعی تولید می‌شود. این ورق‌ها مقاومت در برابر رطوبت و استحکام بسیار خوبی دارند و به دلیل قیمت مناسب و زیبایی ظاهری به انتخاب نخست برای سقف انواع ساختمان‌ها بدل شده‌اند. در ادامه به بررسی انواع ورق گالوانیزه شیروانی و تولیدکنندگان برتر این حوزه می‌پردازیم.

   

ورق شیروانی چیست؟

ورق شیروانی نوعی ورق گالوانیزه رنگی است که در طرح‌های مختلفی تولید می‌شود. به این ورق‌ها ورق سقف شیروانی نیز گفته می‌شود. شاخصه اصلی ورق گالوانیزه شیروانی طرح‌ها و رنگ‌های متنوع و جذاب آن است که سبب استفاده از این ورق‌ها به‌عنوان سقف انواع واحدهای مسکونی، ساخت کانکس، ساخت نمای ساختمان، ساخت سقف برای سردر خانه‌ها و غیره شده است.

 

برای تولید ورق سقف شیروانی از یک سری دستگاه‌های فرم دهی ورق استفاده می‌شود. ورق گالوانیزه رنگی که حاوی یک لایه رنگ، یک لایه پوشش روی و یک لایه نازک روغنی بر روی یک سطح فولادی است، در این دستگاه قرار گرفته و از طریق اعمال فشار و پرس‌کاری، شکل‌های مختلفی مانند سینوسی یا کرکره‌ای، شادولاین، ذوزنقه، طرح سفال و غیره به خود می‌گیرد. در ادامه به بررسی انواع ورق شیروانی می‌پردازیم.

   

انواع ورق گالوانیزه شیروانی کدام اند؟

با اینکه این ورق‌ها تنوع رنگی زیادی دارند اما معمولاً بر اساس شکل سطح مقطع که بیانگر نوع فرم آن‌هاست طبقه‌بندی می‌شوند. این طرح‌ها بیشتر جنبه زیبایی داشته و چندان بر روی استحکام، دوام و قیمت ورق گالوانیزه شیروانی تأثیرگذار نیستند.

 

ورق شیروانی سینوسی یا کرکره‌ای

ورق کرکره‌ای به دلیل سطح مقطع آن که شبیه به یک موج سینوسی است به این نام خوانده می‌شود. این ورق‌ها در عرض‌های 1 و 1.25 متری و طول تا 12 متر در بازار موجودند. ضخامت رایج ورق‌های شیروانی سینوسی بین 0.4 تا 0.6 میلی‌متر متغیر است. این ورق‌ها اغلب در محیط‌هایی که سطح بارش چندان بالا نیست مورداستفاده قرار می‌گیرند.

 

ورق شیروانی ذوزنقه

ورق ذوزنقه‌ای دارای مقطعی فرم دار به شکل ذوزنقه است که این الگوهای تکرارشونده با گام‌هایی ثابت نسبت به یکدیگر در کل عرض ورق تکرار شده‌اند. ورق ذوزنقه نیز در ابعادی مشابه با ورق کرکره‌ای با عرض 1 و 1.25 متر، ضخامت 0.4 تا 0.6 میلی‌متر و طول 12 متر تولید می‌شوند. البته طول این ورق‌ها می‌تواند به دستور مشتری متغیر باشد.

 

ورق شیروانی شادولاین

ورق شیروانی طرح شادولاین نوعی ورق گالوانیزه ذوزنقه‌ای محسوب می‌شود اما به دلیل طرح‌های اضافه‌ای که در بین هر دو الگوی ذوزنقه وجود دارد، مدرن‌تر از ورق شیروانی ذوزنقه‌ای است. ضخامت ورق‌های گالوانیزه شادولاین معمولاً بین 0.5 تا 0.7 است.

 

ورق شیروانی دام پا یا لمبه

این ورق‌ها نیز زیرمجموعه ورق‌های ذوزنقه قرار می‌گیرند اما ابعاد الگوهای آن کوچک‌تر بوده و ضخامت آن‌ها ظریف‌تر از ورق شیروانی ذوزنقه است. سایز ورق‌های دام پا بین 0.4 تا 1.5 میلی‌متر متغیر است.

 

ورق شیروانی طرح سفال

ورق گالوانیزه شیروانی طرح سفال نسبت به دیگر ورق‌های سقف شیروانی از قیمت بالاتری برخوردار است. این امر به دلیل فرم دهی سخت‌تر و برش زمان‌بر این ورق‌هاست. به دلیل زیبایی ظاهری ورق‌های طرح سفال، این ورق‌ها محبوبیت زیادی بین معماران داشته و برای سقف خانه‌ها مخصوصاً در شمال کشور و محل‌های پر بارش از این نوع ورق استفاده می‌شود.

ورق شیروانی طرح سفال خود دارای انواع مختلفی بوده که از نظر طرح سفال با یکدیگر متفاوت‌اند. انواع ورق گالوانیزه شیروانی طرح سفال عبارت‌اند از:

  • ورق شیروانی طرح سفال ژنوا
  • ورق شیروانی طرح سفال پالرمو
  • ورق شیروانی طرح سفال پرچین
   

کاربرد ورق سقف شیروانی

همان‌طور که از نام این ورق‌ها پیداست، از آن‌ها به‌منظور ساخت انواع سقف‌های شیروانی استفاده می‌شود. بااین‌حال، به دلیل ویژگی‌های مطلوبی که ورق‌های سقف شیروانی دارند مانند استحکام مناسب، دوام عالی، مقاومت به خوردگی و زنگ‌زدگی بسیار خوب، نصب راحت و سریع، زیبایی ظاهری و قیمت مناسب، از آن‌ها برای مصارف دیگری نیز استفاده می‌شود که به شرح زیر هستند:

  • سقف انواع آلاچیق‌ها
  • استفاده در گلخانه‌ها
  • ساخت نمای ساختمان
  • ساخت ساندویچ پانل سقفی
  • حصارکشی دور زمین‌ها یا ساختمان‌ها
  • ساخت سقف انبار و پارکینگ
  • ساخت سقف انواع سوله‌های صنعتی
  • ساخت سقف برای سر در ساختمان‌ها
  • ساخت سقف برای سالن‌های سرپوشیده و باشگاه‌ها
کاربرد ورق شیروانی    

عوامل مؤثر بر قیمت ورق گالوانیزه شیروانی

ورق شیروانی نوعی ورق فولادی است که با چند لایه مواد محافظ پوشش داده شده است. اولین لایه محافظ، یک لایه نازک روغن است که بر روی ورق نورد سرد قرار می‌گیرد. سپس لایه نازک عنصر روی با ضخامت چند میکرون بر سطح ورق قرار دارد. در انتها نیز عملیات رنگ‌آمیزی و سپس فرم دهی به این ورق‌ها انجام می‌شود.

بنابراین، قیمت تمام‌شده ورق شیروانی علاوه بر مواردی چون میزان عرضه و تقاضا، سایز و وزن، به عواملی همچون قیمت روز ورق نورد سرد یا قیمت ورق روغنی، قیمت ورق گالوانیزه، قیمت فلز روی و قیمت رنگ مورداستفاده در آن‌ها بستگی دارد.

   

برترین تولیدکنندگان ورق شیروانی در ایران

در رابطه با تولیدکنندگان ورق گالوانیزه شیروانی باید به این نکته اشاره کرد که هر کارخانه‌ای که ورق گالوانیزه رنگی تولید می‌کند، ورق‌های شیروانی نیز جزو محصولات آن هستند. روند تولید ورق گالوانیزه رنگی معمولی و ورق شیروانی تا مرحله رنگ کردن مشابه است و پس ‌از این مرحله ورق‌های گالوانیزه رنگی به قسمت بسته ‌بندی ورق گالوانیزه منتقل شده و ورق‌های شیروانی در طرح‌های مختلف شکل‌دهی شده و برش داده می‌شوند. برترین کارخانه‌های تولیدکننده ورق گالوانیزه شیروانی در ایران عبارت‌اند از:

  • فولاد مبارکه اصفهان
  • صنایع هفت الماس
  • شرکت فولاد بهمن
  • کارخانه امیرکبیر کاشان
  • ورق خودرو شهرکرد
 

جمع‌بندی

ورق گالوانیزه شیروانی نوعی ورق گالوانیزه رنگی محسوب شده که در طرح‌های جذابی همچون سینوسی، ذوزنقه، شادولاین، طرح سفال و غیره تولید می‌شود. این ورق‌ها در مواردی همچون ساخت انواع سقف، ساخت سوله، حصارکشی‌ها، ساخت نما و غیره کاربرد دارند. از مهم‌ترین تولیدکنندگان ورق شیروانی در ایران می‌توان به فولاد مبارکه، هفت الماس، فولاد بهمن، امیرکبیر کاشان و ورق خودرو شهرکرد اشاره کرد.

 

سؤالات متداول

1- انواع ورق گالوانیزه شیروانی کدام اند؟

ورق‌های سینوسی، ذوزنقه، شادولاین، طرح سفال پالرمو، ژنوا و غیره جزو ورق‌های گالوانیزه شیروانی محسوب می‌شوند.

 

2- بهترین ورق شیروانی موجود در بازار کدام است؟

ورق شیروانی کارخانه‌هایی همچون فولاد مبارکه، هفت الماس، کاشان و شهرکرد از بهترین برندهای موجود در بازار هستند.

اشتراک گذاری مقاله
دیدگاه شما چیست؟ برای ما بنویسید.