02142214

آشنایی با مشخصات فنی ورق ‌های رنگی طرح سفال

ورق رنگی یکی از پرمصرف‌ترین ورق‌های پایه فولادی در مصارف ساختمانی است. این محصول به دلیل تنوع بالا در رنگ و طرح از محبوبیت زیادی بین کارفرمایان برخوردار است. زیبایی ظاهری، دوام بسیار خوب، وزن سبک و مهم‌تر از همه، مناسب بودن قیمت ورق رنگی سبب استفاده فراوان از این محصولات در کاربردهایی مانند ساخت پوشش سقف سازه‌های مختلف شده است. در بین انواع مختلف ورق‌های رنگی، ورق رنگی طرح سفال یکی از محبوب‌ترین‌هاست. اما چرا کارفرمایان و خریداران ورق ‌های رنگی این طرح را بیشتر می‌پسندند؟ آیا این محصول مشخصه‌های فنی و کاربردی برتری نسبت به دیگر ورق‌های رنگی دارد؟

   

ورق رنگی طرح سفال چیست؟

ورق‌های رنگی متنوع‌ترین نوع ورق فولادی در بازار ازنظر فرم دهی و رنگ محصول هستند. یکی از مهم‌ترین انواع ورق رنگی، ورق طرح سفال است. این نام به دلیل شباهت طرح‌های این ورق به سقف‌های سفالی قدیمی بر روی این محصول نهاده شده است. ورق‌های طرح سفال همچون دیگر ورق‌های رنگی بر پایه ورق گالوانیزه و در حدود 15 رنگ متفاوت تولید می‌شوند و مهم‌ترین مصرف آن‌ها در ساخت پوشش سقف انواع سازه‌ها است. استفاده از ورق‌های طرح سفال در سقف خانه‌ها علاوه بر افزایش جذابیت ظاهری سقف سازه، حال و هوای معماری سنتی سقف را در قالب طرح‌های مدرن به نمایش می‌گذارد.

   

انواع ورق رنگی طرح سفال

با اینکه در گذشته در اغلب مناطق از سقف‌های سفالی استفاده می‌شد اما این سقف‌ها در مناطق مختلف ازنظر ظاهری تفاوت‌هایی جزئی با یکدیگر داشته و ورق‌های رنگی طرح سفال نیز با الگوبرداری از این طرح‌ها در انواع مختلفی تولید می‌شوند.

مهم‌ترین انواع ورق رنگی طرح سفال عبارت‌اند از:

  • ورق رنگی طرح سوئدی (پالرمو)
  • ورق رنگی طرح ایتالیایی (جنوا 2 خطی)
  • ورق رنگی طرح فرانسوی (جنوا 3 خطی)
   

ورق رنگی طرح سفال سوئدی

معروف‌ترین ورق رنگی طرح سفال در بازار، ورق رنگی طرح پالرمو است که به آن ورق طرح سفال سوئدی نیز گفته می‌شود. این محصول بیشترین شباهت را به طرح سقف‌های سفالی قدیمی داشته و در ضخامت 0.3 تا 0.7 میلی‌متر و نیز عرض 1000 و 1250 قابل‌تولید است. به دلیل فرم دار بودن این ورق‌ها، مقدار عرض فرم دار آن‌ها به ترتیب حدود 950 و 1050 میلی‌متر است. این عدم تطابق عرض ورق با عرض واقعی رول آن به دلیل وجود انحنا در قسمت عرض ورق است. سایر پارامترهای ابعادی ورق طرح سفال پالرمو را می‌توانید در شکل زیر مشاهده نمایید.

ورق رنگی طرح سفال پالرمو یا سوئدی

   

ورق رنگی طرح سفال ایتالیایی

ورق رنگی طرح سفال ایتالیایی در بازار با عنوان ورق رنگی طرح جنوا 2 خطی شناخته می‌شود. به عبارتی، در بین هر گام از دو برآمدگی اصلی این ورق، دو خط طولی برآمده قرار گرفته است. همچون ورق طرح پالرمو، ورق‌های طرح جنوا 2 خطی نیز در ضخامت‌های 0.3 تا 0.7 میلی‌متر و عرض‌های 1000 و 1250 تولید و عرضه می‌شوند. به دلیل وجود انحناهای متعدد، مقدار عرض فرم دار این محصول به ترتیب برابر 930 و 1160 میلی‌متر برای ورق‌های عرض استاندارد 1000 و 1250 است. سایر مشخصه‌های ابعادی ورق طرح جنوا دو خطی در زیر قابل‌رؤیت است.

ورق رنگی طرح سفال جنوا یا ایتالیایی

   

ورق رنگی طرح سفال فرانسوی

یکی دیگر از ورق‌های رنگی طرح سفال، ورق رنگی طرح سفال فرانسوی معروف به ورق رنگی طرح جنوا با 3 خط طولی است. در این محصول بین هر دو برآمدگی اصلی در عرض ورق، 3 برآمدگی طولی جزئی وجود دارد. مشخصات ابعادی ورق رنگی جنوا 3 خطی مشابه ورق جنوا 2 خطی است. این محصول در ضخامت‌های 0.3 الی 0.7 میلی‌متر و عرض‌های استاندارد 1000 و 1250 میلی‌متر تولید می‌شود و عرض فرم دار آن‌ها به ترتیب 930 و 1160 میلی‌متر است.

ورق رنگی طرح سفال فرانسوی

 

مزایا و فواید ورق‌ های رنگی طرح سفال

شاید تصور کنید که محصولات ورق رنگی طرح سفال تنها به دلیلی زیبایی ظاهری و رنگ‌های جذاب به‌کاررفته در آن‌ها بسیار محبوب هستند. اما این ورق‌ها مزایای دیگری نیز داشته که درمجموع خرید آن‌ها را مقرون‌به‌صرفه می‌کند. مهم‌ترین مزایای ورق رنگی طرح سفال عبارت‌اند از:

  • قابلیت نسب سریع و آسان
  • برخورداری از تنوع رنگ و طرح در عین قیمت مناسب
  • قابلیت حفظ رنگ سطحی در مقابل عوامل محیطی
  • برخورداری از وزن سبک و قابلیت اطمینان و ایمنی بالا
  • پایدار در برابر شرایط ناپایدار جوی و مقاومت به زنگ‌زدگی و خوردگی
  • برخورداری از یکپارچگی ساختاری بالا و احتمال پایین شکستگی در طول زمان
   

کاربردهای ورق رنگی طرح سفال

با توجه به مزایای ورق‌های رنگی طرح سفال که در بالا به آن‌ها اشاره شد، این محصول برای استفاده به‌عنوان سقف انواع سازه و نیز در نما و دکوراسیون ساختمان‌ها بسیار مناسب است. مهم‌ترین کاربردهای انواع ورق رنگی طرح سفال شامل موارد زیر می‌شوند:

  • استفاده به‌عنوان پوشش سقف انواع ساختمان‌ها (آپارتمان و ویلا)
  • استفاده در ساخت سردر منازل، شرکت‌ها، کارخانه‌ها و...
  • استفاده در ساخت سقف انواع آلاچیق، سایه‌بان، سوله و پارکینگ
  • استفاده در عایق‌کاری و نمای سازه‌های مختلف
 

جمع‌بندی

ورق‌های رنگی طرح سفال به دلیل جلوه زیبایی که به سقف خانه‌ها و سازه‌هایی مانند سوله، پارکینگ، آلاچیق و... می‌دهند، بسیار محبوب هستند. این محصول جلوه و معماری سنتی سفالی را با طرح جدید و مدرن در هم می‌آمیزد و با توجه به دوام، وزن سبک و تنوع رنگی بالا، انتخاب اول اکثر کارفرمایان است. قیمت مقرون‌به‌صرفه ورق رنگی در مقابل مزایای متعدی که ارائه می‌دهد، استفاده از ورق‌های رنگی طرح سفال را به‌عنوان یک مصالح ساختمانی توجیه‌پذیر می‌کند.

 

سؤالات متداول

1- انواع ورق رنگی طرح سفال کدام‌اند؟

این محصولات در طرح‌های سفال سوئدی یا پالرمو، ایتالیایی یا جنوا 2 خطه و فرانسوی یا جنوا 3 خطه موجودند.

 

2- ورق‌های طرح سفال در چه ابعادی تولید می‌شوند؟

ابعاد استاندارد این ورق‌ها در حالت رول شده شامل عرض 1000 و 1250 میلی‌متر است.

 

3- از ورق رنگی طرح سفال در چه مصارفی استفاده می‌شود؟

ساخت پوشش انواع سقف ساختمان، سوله، پارکینگ، آلاچیق، ساخت سردر، استفاده در نمای سازه و...

اشتراک گذاری مقاله
دیدگاه شما چیست؟ برای ما بنویسید.