02142214

تولید محصولات شگفت انگیز در فولاد مبارکه

محصولات فولاد مبارکه از نظر کیفیت و قابل رقابت بودن در ایران زبانزد هستند و حال خبر از تولید محصولات جدید در این شرکت به گوش می‌رسد. تولیدکنندگان فولادهای زنگ نزن در جهان تعداد محدودی هستند و حالا فولاد مبارکه با تولید استیل 409، خود را به عنوان یکی از تولیدکنندگان این حوزه معرفی کرده است. اگرچه که مقاطع فولادی زنگ نزن در کشور تولید می‌شوند، اما تولید تختال ضد زنگ آن‌هم به روش ریخته گری مداوم که زمینه‌ساز تولید ورق فولادی زنگ نزن است، برای نخستین بار در کشور توسط فولاد مبارکه انجام شده است تا این شرکت، خود را به عنوان پیشتاز در تولید این محصول استثنایی در غرب آسیا معرفی کند. همچنین، ورق کورتن که یک ورق با استحکام بالا و مقاوم در برابر خوردگی است، برای اولین بار در کشور توسط فولاد مبارکه تولید شده است تا در شرایط تحریم، نیاز صنایع کشور به واردات ورق‌های خاص فولادی به حداقل برسد.

 

جدیدترین محصولات تولیدی فولاد مبارکه

تولید فولاد زنگ نزن توسط فولاد مبارکه

پس از تولید موفقیت‌آمیز فولاد و ورق API که در صنایع لوله‌های انتقال نفت و گاز در محیط‌های ترش کاربرد دارد و نیز تولید فولاد الکتریکی قابل‌استفاده در موتورهای الکتریکی، ژنراتورها و ترانسفورماتورها، این بار فولاد مبارکه خبر از تولید فولاد زنگ نزن به روش ریخته گری مداوم برای اولین بار در غرب آسیا خبر داده است. این استراتژی با توجه به نیاز و شرایط حاضر اتخاذ شده است. دراین‌باره، مدیرعامل فولاد مبارکه این‌چنین افزود که: در برخی شرایط باید بر روی کمیت و حجم تولید متمرکز شد و در برخی مواقع نیز باید تمرکز را بر روی تولید محصولات باکیفیت و فولادهای خاص گذاشت. بدین طریق، ارزش‌افزوده برای اقتصاد کشور متناسب با شرایط و کشش بازارهای داخلی و جهانی حاصل می‌شود.

 

باوجوداینکه خطوط تولید ناحیه فولادسازی و ریخته گری مداوم فولاد مبارکه بر پایه تولید فولادهای ساختمانی و آلیاژی بنا نهاده شده‌اند، اما، تولید فولاد زنگ نزن در فولاد مبارکه بدون سرمایه‌گذاری اضافی و افزودن تجهیزات جدید و فقط با تغییراتی اندک در خطوط تولید ناحیه فولادسازی و ریخته گری مداوم انجام گرفته است. این رویکرد موجب پاسخ به نیاز صنایع پایین‌دست به محصولات متنوع زنگ نزن می‌شود و تا حدودی نیاز بازارهای داخلی را پوشش می‌دهد. ضمن اینکه، ایجاد تنوع در سبد محصولات فولاد مبارکه با اضافه شدن ورق‌های استیل، ارزش‌افزوده بیشتری را به همراه خواهد داشت.

  تولید ورق استنلس استیل 409 در فولاد مبارکه    

چالش ‌های طراحی و تولید فولاد ضد زنگ 409

برای تولید فولاد ضد زنگ، چالش‌هایی پیش روی فولادسازان فولاد مبارکه وجود داشته است که با تمهیدات مناسب، این چالش‌ها رفع و زمینه‌های لازم برای تولید فراهم شد. نخستین چالش در این زمینه، کنترل اکسیداسیون کروم و خصوصیات سرباره حاصل از ذوب فروکروم بود. این مشکل از طریق طراحی مناسب فرآیند کوره EBT که تخلیه مذاب از کف آن انجام می‌شود، رفع شد. بدین طریق، مذاب با خلوص کروم تا 98 درصد در پاتیل تخلیه شده و به واحد متالورژی ثانویه ارسال می‌شود.

 

چالش دیگر، استفاده از واحد RH (فرآیند گاز زدایی در خلأ) به جای واحد VOD (کربن‌زدایی توسط اکسیژن در خلأ) برای آماده‌سازی مذاب بوده است که آن‌هم به خوبی مدیریت شد و تولید استیل گرید 409 بدون هیچ محدودیتی به انجام رسید. با انواع گریدهای فولاد ضد زنگ در این لینک آشنا شوید.

 

ضمن اینکه، طراحی و ساختار ماشین‌های ریخته گری فولاد مبارکه خود به عنوان یک چالش برای تولید فولاد زنگ نزن مطرح بودند. برای این منظور، پروژه‌هایی بر روی این ماشین‌ها انجام گرفت تا شرایط برای تولید فراهم شود. ازجمله این پروژه‌ها می‌توان به تبدیل قالب ۷۰۰ میلی‌متری به قالب ۹۰۰ میلی‌متری و طراحی خنک‌‌‌کاری ثانویه تختال‌‌‌های با ضخامت‌‌‌های ۲۵۰ و ۳۰۰ میلی‌متری در ماشین‌‌‌های ریخته‌‌‌گری اشاره نمود. هم‌چنین، فرآیند برش فولاد ضد زنگ هم دیگر چالش در مسیر تولید این محصول بود که با طراحی و نصب تجهیزات لازم، بر این مشکل نیز غلبه شد.

   

تولید ورق کورتن در فولاد مبارکه

یکی دیگر از محصولات تولیدی فولاد مبارکه، ورق کورتن است. ورق کورتن آن‌هم گرید Cor-Ten A یکی از ورق‌های خاص فولادی است که کاربردهای مهم و استراتژیکی در صنایع نیروگاهی دارد. این محصول مقاومت به خوردگی و استحکام بالایی را ارائه می‌دهد که این امر در نام این ورق به خوبی نمایان است. بخش اول یعنی Cor بر عبارت Corrosion Resistance و بخش دوم یعنی Ten بر Tensile Strength دلالت دارد. با مشخصات ورق کورتن به طور کامل در این مقاله آشنا شوید.

 

به‌منظور تولید این محصول، ماشین‌های جوش لیزری و فرآیند نورد در خط تاندم با چالش‌هایی مواجه بودند. استحکام نامناسب خط جوش در برابر نیروی کششی و نیروی ناشی از فرآیند نورد و نیز افزایش جریان موتور قفسه‌ها، منجر به وارد آمدن آسیب‌هایی به تجهیزات می‌شد که کاهش سرعت خط تولید و کاهش راندمان تولید را به دنبال داشت.

اکنون با رفع این مشکلات و در اختیار داشتن دانش فنی تولید ورق کورتن گرید A، نیاز صنایع نیروگاهی کشور به این نوع ورق فولادی رفع شده است و تنوعی دیگر نیز در سبد محصولات فولاد مبارکه را شاهد خواهیم بود.

  تولید ورق کورتن گرید A در فولاد مبارکه  

منبع: donya-e-eqtesad.com

اشتراک گذاری مقاله
دیدگاه شما چیست؟ برای ما بنویسید.