02142214

در ساخت پل عابر پیاده از کدام آهن آلات استفاده می‌شود؟

امروزه با گسترش اتوبان‌ها و بزرگ‌راه‌ها، عبور از آن‌ها برای عابرین پیاده دشوار شده و اگر پل‌های هوایی نبودند، خطرات زیادی جان این افراد را تهدید می‌کرد. برای همه پیش آمده که بارها و بارها از روی چنین پل‌هایی عبور کرده باشند بدون اینکه به ساختار و چگونگی ساخت پل عابر پیاده توجه کنند. چه عواملی سبب شده تا این پل‌ها از چنین استحکامی برخوردار باشند و چه آهن آلاتی در ساخت آن‌ها به کار رفته است؟ برای بررسی صفر تا صد ساخت پل عابر پیاده با ما همراه باشید.

   

مقاطع فولادی مورد استفاده در ساخت پل عابر پیاده

پل عابر پیاده دارای قسمت‌های مختلفی است که استفاده از تنها یک نوع آهن آلات برای ساخت تمام قسمت‌های آن امکان‌پذیر نیست. به‌عنوان‌مثال، آهن آلاتی که برای ساخت پایه پل به کار می‌روند با آهن آلات مربوط به کف پل و نیز نرده‌های اطراف متفاوت‌اند. این امر به دلیل الزامات طراحی و میزان استحکام و دوامی است که هر قسمت از پل باید از آن برخوردار باشد.

 

مهم‌ترین آهن آلات در ساختن پل عابر پیاده عبارت‌اند از:

  • انواع تیرآهن فولادی
  • ورق‌های فولادی مانند انواع ورق آجدار
  • انواع لوله فولادی
  • قوطی پروفیل فولادی
ساخت پل عابر پیاده با آهن آلات  

کاربرد تیرآهن در ساخت پل عابر پیاده

پایه‌های پل نقش حیاتی در استحکام و دوام این سازه‌ها دارند و بنابراین باید از آهن آلات مستحکم و مقاوم ساخته شوند. استفاده از تیرآهن برای چنین منظوری بسیار رایج است. ازآنجایی‌که تیرآهن‌های فولادی در تحمل تنش‌های ناشی از نیروهای برشی و لنگرهای خمشی بسیار خوب عمل می‌کنند، برای ساختن پایه پل عابر پیاده بسیار کاربردی هستند.

 

هم‌چنین، این مقاطع وظیفه انتقال بارهای وارده بر سازه را بر عهده دارند. پایه‌های پله پل عابر پیاده نیز از تیرآهن ساخته می‌شوند اما چون در میانه مسیر پله قرار می‌گیرند، ارتفاع کمتری نسبت به پایه‌های اصلی پل دارند و باید از طریق برش تیرآهن به سایزهای مناسب از آن‌ها رسید.

 

کاربرد ورق فولادی در پل عابر پیاده

ورق‌های فولادی که در ساخت پل عابر پیاده مورد استفاده قرار می‌گیرند معمولاً از نوع ورق آجدار هستند. ورق آجدار نوعی ورق فولادی حاوی برآمدگی‌هایی به شکل الماسی، عدسی شکل، شطرنجی و غیره است که به‌منظور جلوگیری از لغزش و افزایش اصطکاک در محل‌های پر رفت‌وآمد مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

علاوه بر افزایش ایمنی پل عابر پیاده در صورت استفاده از ورق آجدار در کف آن، این ورق‌ها زیبایی ظاهری مناسبی نیز به پل عابر پیاده می‌بخشند. پله‌های پل نیز از چنین ورقی بهره می‌برند تا در زمان بارش برف و باران، نیازی به پاشیدن شن و ماسه بر روی پله و حتی کف پل نباشد.

کاربرد ورق آجدار در ساخت پل عابر  

کاربرد لوله فولادی در ساختن پل عابر پیاده

لوله‌های فولادی در پل‌های عابر پیاده به صورت ستون‌های کناری راهروی پل و نیز انواع خرپا سقف مورد استفاده قرار می‌گیرند. این لوله‌ها از نوع بدون درز بوده و به دلیل قیمت مناسبی که دارند، ممکن است جایگزین تیرآهن برای ساخت پایه‌های اصلی پل عابر پیاده نیز بشوند. لوله‌های فولادی به‌کاررفته در ساخت پل عابر پیاده دارای قطر 0.5 تا 16 اینچ و نیز ضخامت 2 الی 6 میلی‌متر هستند.

 

کاربرد قوطی پروفیل در پل عابر پیاده

اگرچه که تمام مقاطع فولادی به‌نوعی پروفیل محسوب می‌شوند، اما منظور ما از پروفیل در اینجا درواقع پروفیل‌های با مقطع بسته و به شکل مربع یا مستطیل است که قوطی نامیده می‌شوند. مهم‌ترین کاربرد قوطی پروفیل در ساخت نرده‌های اطراف پله‌های پل عابر پیاده است. برای این منظور باید از ابعاد استاندارد پروفیل استفاده شود. پروفیل‌هایی که در ساختن پل عابر پیاده استفاده می‌شوند به قوطی صنعتی یا ستونی نیز معروف‌اند.

 

قوطی‌های صنعتی دارای ضخامت بیش از 6 میلی‌متر بوده و طول هر ضلع آن‌ها حدود 12 سانتی‌متر است. نسبت استحکام به وزن بالا، قوطی پروفیل‌های صنعتی را برای کاربرد در پل عابر پیاده مناسب کرده است. هم‌چنین، از پروفیل‌هایی با سایز کم و به صورت مقطع مربعی نیز برای چنین منظوری استفاده می‌شود.

   

مراحل ساخت پل عابر پیاده با آهن و فولاد

ساختن پل عابر پیاده بر اساس دستورالعمل و ضوابط راهداری که در قالب آیین‌نامه‌ی "راهنمای مکان‌یابی و طراحي پل‌های عابر پياده برون‌شهری و تبليغات روي آن‌ها" معرفی می‌شود، باید انجام شود. ضمن اینکه، رعایت ضوابط ایمنی، ترافیکی، معماری، سازه و نگهداری باید که در تمام مراحل ساخت موردتوجه قرار گیرند.

 

نکته قابل‌توجه در مراحل ساخت پل عابر پیاده، ممنوعیت فروش و ساخت پل به صورت آماده است. به عبارتی، کل سازه پل عابر پیاده باید که در محل احداث مونتاژ شود. برای این منظور، باید که سازمان متولی درخواست خود مبنی بر ساخت پل را به شرکت پیمانکار بدهد و این شرکت نیز پس از برآورد هزینه‌های فنی و اجرایی و سپس عقد قرارداد، در جهت ساخت قسمت‌های مختلف پل اقدام نماید. این مرحله در کارخانه انجام می‌پذیرد و پس از اتمام تمام قسمت‌ها، آن‌ها را در محل احداث مونتاژ می‌کنند.

روش ساختن پل عابر پیاده  

جمع‌بندی

ساختن پل عابر پیاده نیازمند رعایت کامل اصول و ضوابط راهداری و آیین‌نامه‌های مربوطه است. برای افزایش ایمنی و استحکام و دوام پل، آهن آلاتی که در ساخت آن به کار برده می‌شوند باید از کیفیت و خواص مطلوبی برخوردار باشند. مهم‌ترین مقاطع فولادی مورداستفاده در ساخت پل عابر پیاده شامل تیرآهن، لوله، ورق آجدار و قوطی پروفیل می‌شوند. قسمت‌های مختلف پل به صورت جداگانه در کارخانه به‌وسیله آهن آلات یادشده ساخته شده و سپس در محل ساخت، به یکدیگر مونتاژ می‌شوند.

 

سؤالات متداول

1- در ساخت پل عابر پیاده از کدام مقاطع فولادی استفاده می‌شود؟

انواع تیرآهن، لوله، ورق آجدار و لوله فولادی در این سازه مورداستفاده قرار می‌گیرند.

 

2- کاربرد ورق آجدار در پل عابر پیاده چیست؟

به‌منظور جلوگیری از لغزش و سر خوردن بر روی پله‌ها و نیز کف پل هوایی از این ورق‌ها استفاده می‌شود.

 

3- آیا امکان ساختن پل عابر پیاده به صورت کامل در محل وجود دارد؟

خیر، قسمت‌های مختلف پل با استفاده از مقاطع فولادی ساخته شده و در محل مونتاژ می‌شوند.

اشتراک گذاری مقاله
دیدگاه شما چیست؟ برای ما بنویسید.