02142214

ساخت مخزن با انواع گریدهای ورق فولادی

مخازن تحت‌فشار ظروف بسته‌ای هستند که در آن‌ها مایعات یا گازها در فشاری متفاوت با فشار محیط می‌شوند. هم‌چنین، این مخازن مکن است حاوی مواد شیمیایی و خورنده اسیدی باشند یا در درجه حرارت‌های بالا کار کنند. به همین دلیل، ایمنی و قابلیت اطمینان برای مخازن تحت‌فشار اهمیت حیاتی دارد. درنتیجه، فرآیند تولید آن‌ها کنترل شده و به‌طور منظم ازنظر کیفیت آزمایش می‌شوند. مخازن تحت‌فشار را می‌توان از طیف وسیعی از مواد مانند انواع فولادهای کربنی و انواع گریدهای استیل ساخت. اما اینکه دقیقاً چه متریالی برای ساخت هر نوع مخزن مناسب است به شرایط سرویس و مواد قابل نگهداری توسط آن مخزن یا تانکر مربوط می‌شود. در ادامه به ساخت مخازن ذخیره و مخازن تحت‌فشار با انواع ورق‌های فولادی اشاره خواهیم کرد.

 

انواع مخازن فلزی و فولادی

مخازن فلزی نقش مهمی در صنایع حساس و حتی صنایع میان رده یک کشور داشته و از آن‌ها برای ذخیره‌سازی، انجام فرآیندهای دمابالا، فشار بالا و غیره استفاده می‌شود. اما این مخازن و تانکرها بر اساس نوع کارایی و شرایط سرویس به انواع مختلفی تقسیم می‌شوند که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

 

مخازن ذخیره‌سازی

به‌طورکلی از مخازن ذخیره برای مقاصد صنعتی استفاده می‌شود. مخازن ذخیره‌سازی مایعات مختلف را ذخیره می‌کنند و در اندازه‌های مختلف وجود دارند. در صورت نیاز، از مخازن ذخیره‌سازی می‌توان برای نگهداری نفت کوره استفاده کرد که در فرآیندهای مختلف برای تولید هیدروژن مایع و کلر مورداستفاده قرار می‌گیرد. دیگر کاربرد مخازن ذخیره شامل نگهداری از روغن و گاز فشرده است. معمولاً برای ساخت مخازن ذخیره از ورق‌های فولادی کربنی مانند ورق A283 ، ورق A285 و ورق A516 استفاده می‌شود. برای مشاهده لیست قیمت ورق A283 به این صفحه مراجعه نمایید.

بهترین استیل برای ساخت مخزن  

مبدل‌های حرارتی

مبدل‌های حرارتی امکان عبور گرما را بدون تماس سیالات از یک محصول به محصول دیگر فراهم می‌کنند. به‌طورمعمول، مبدل‌های حرارتی دارای تعداد زیادی لوله فلزی هستند که به هدایت جریان هر دو نوع محصول کمک می‌کند. یک محصول در اطراف لوله جریان دارد درحالی‌که محصول دیگری از طریق آن‌ها و درون این لوله‌ها جریان می‌یابد.

مبدل حرارتی فولادی  

مخازن فرآیندی

مخازن فرآیند حاوی انواع لوله‌های مختلف هستند که به بیش از یک گاز اجازه می‌دهند در اطراف لوله‌ها و از طریق خود این لوله‌ها جریان یابند. یک مخزن فرآیندی در امتداد یک خط فرآیند دیده می‌شود، جایی که مخازن با هم برای تولید محصول استفاده می‌شوند. کاربرد اصلی این نوع مخازن در جداسازی، حرارت دادن، خالص‌سازی و اختلاط است. مخازن فرآیند در شرکت‌های تولید رنگ، تولیدکنندگان دارو و حتی پالایشگاه‌ها مورداستفاده قرار می‌گیرند.

 

مخازن تحت‌فشار

مخازن تحت‌فشار محفظه‌هایی با قابلیت ضد نشت هستند که مایعات و گازها در آن تحت دما و فشار بالا نگهداری می‌شوند. مخازن تحت‌فشار در اندازه‌ها و شکل‌های مختلف برای اهداف مختلف تولیدشده‌اند. به‌طورکلی، هندسه‌های ترجیحی برای ساخت این مخازن کروی، مخروطی و استوانه‌ای هستند. یک مدل معمولی برای ساخت این نوع مخازن، ترکیبی از یک سیلندر بلند با دو سر است. مخازن تحت‌فشار در فشارهای داخلی بالاتر یا کمتر از فشار هوا کار می‌کنند. علاوه بر این، دمای عملیاتی این سیستم‌ها متفاوت است.

مخزن تحت فشار فولادی  

دیگ‌های بخار

بویلرها یا دیگ‌های بخار مخازنی هستند که از انواع مختلف انرژی برای ایجاد گرما استفاده می‌کنند. سپس مایعات با استفاده از این گرما به بخار تبدیل می‌شوند. دیگ بخار معمولاً از ظروف فلزی تشکیل شده است که گرما را از یک منبع به یک سیال منتقل می‌کند. بخار حاصل از دیگ برای اهداف مختلفی استفاده می‌شود. دیگ بخار باعث می‌شود که بخار سریع‌تر حرکت کند و از این خاصیت برای به حرکت درآوردن پره‌های توربین استفاده می‌شود.

دیگ بخاری فولادی  

فرآیند ساخت انواع مخازن و تانکرها

بسیاری از مخازن تحت‌فشار و مخازن ذخیره از فولاد ضد زنگ یا فولاد کربنی ساخته می‌شوند. قطعات فولادی مخازن تحت‌فشار برای ساختن آن‌ها به شکل یک کره یا سیلندر به یکدیگر جوش داده می‌شوند. برای جلوگیری از آسیب مکانیکی در طول فرآیند جوشکاری، لازم است اقدامات احتیاطی برای تعیین خواص گرید فولاد مورداستفاده در قطعات آهنگری انجام شود. انجام این اقدامات احتیاطی به افزایش استحکام مکانیکی مواد و همچنین به افزایش ضریب ایمنی مخزن تحت‌فشار کمک می‌کند.

مخازن تحت‌فشار باید با استفاده از یک لاینر نیمه باربر که معمولاً از جنس فلز، مواد سرامیکی یا پلیمر هستند، ساخته شوند. این آستر برای تحمل بار و فشار داخلی و همچنین برای جلوگیری از نشتی و محافظت از لایه فولادی مخازن در برابر مواد داخل آن ضروری است.

 

بهترین متریال برای ساخت مخازن

با توجه به اینکه نوع مخزن و تانکر مورداستفاده چیست و برای چه اهدافی قرار است از آن‌ها استفاده شود، برای ساخت آن‌ها می‌توان از فلزات و آلیاژهای مختلفی استفاده کرد که رایج‌ترین آن‌ها فولادهای کربنی و فولادهای ضد زنگ هستند. انتخاب بین آن‌ها به مقدار فشار و شدت خورندگی ماده‌ای که درون این مخازن قرار است نگهداری شود بستگی دارد.

به‌منظور برآورده سازی نیازهای ذخیره‌سازی عظیم صنایع، مخازن شیمیایی فولاد ضد زنگ به گزینه‌ای قابل‌اجرا برای همه تبدیل‌شده‌اند. انواع مختلفی از مخازن استنلس استیل در بازار موجود است که به دلیل استحکام، قابلیت اطمینان، دوام، ظرفیت‌های ذخیره‌سازی، مقرون‌به‌صرفه بودن، کاربردهای چندمنظوره و مقاومت در برابر خوردگی شناخته‌شده‌اند. آن‌ها به‌طور خاص ساخته شده و مهندسی‌شده‌اند تا با نیازهای شما مطابقت داشته باشند. تعجب خواهید کرد اگر بدانید که واحدهای مدرن تازه ساخته‌شده از این مواد می‌توانند بیش از 600000 گالن مواد شیمیایی و مایعات را ذخیره کنند. بهترین استیل برای ساخت مخازن ذخیره و مخازن تحت‌فشار استیل‌های 304 و 316 هستند که در ادامه به معرفی آن‌ها می‌پردازیم.

فولاد ضد زنگ 316 در ساخت مخازن فولادی  

مخازن استیل 316

بسیاری از صنایع به دنبال سرمایه‌گذاری بر روی ساخت مخازن مستحکم و بادوام برای ذخیره مواد شیمیایی خطرناک هستند. استیل 316 بهترین گزینه برای مصارف صنعتی است. این نوع استیل انعطاف‌پذیر است و به دلیل خواص ضد خوردگی فوق‌العاده‌اش شناخته می‌شود. این نوع استیل از قابلیت جوشکاری بسیار خوبی برخوردار بوده و ایمنی و استحکام خزشی مناسبی برای مخازن ساخته‌شده توسط آن‌ها به ارمغان می‌آورند.

روغن‌ها، سوخت دیزل، بنزین، اسیدها و سایر مواد شیمیایی صنعتی را می‌توان در مخازن ساخته‌شده از استیل 316 ذخیره کرد. ویژگی برجسته مخازن ذخیره‌سازی فولادی 316 این است که به دلیل خاصیت ضد خوردگی آن‌ها به‌گونه‌ای طراحی‌شده‌اند که برای کاربردهای صنعتی کاملاً مناسب باشند.

 

مخازن استیل 304

استیل 304 به‌طور عمده از کروم و نیکل تولید می‌شود و برای ذخیره‌سازی مواد شیمیایی آلی خطرناک مورداستفاده در صنایع طراحی شده است. ازآنجایی‌که این نوع استیل در برابر خوردگی بسیار مقاوم است و استحکام مطلوبی نیز دارد، می‌تواند یکی از بهترین گزینه‌ها برای ساخت مخازن ذخیره و تانکرها و دیگ‌های بخار باشد. مخازن ذخیره مواد شیمیایی فولاد ضد زنگ 304 دارای خواص فیزیکی و مکانیکی مشابه با فولاد 316 هستند. بااین‌حال، این مخازن ذخیره ازنظر حرارتی و الکتریکی کمتر رسانا هستند اما مشابه با استیل 316 ماهیت غیر مغناطیسی دارند.

 

ساخت مخزن با انواع ورق‌های فولادی

مخازن ذخیره‌سازی از جنس فولاد کربنی برای نگهداری مواد شیمیایی یک گزینه مناسب هستند. این نوع فولادها روکش براق نداشته و با هزینه کمتری در دسترس هستند که باعث می‌شود کاربران بیشتر آن‌ها را انتخاب کنند. زمانی که محیط غیر خورنده باشد، استفاده از مخازن فولاد کربنی یک انتخاب عالی است. مخازن ساخته‌شده از فولاد کربنی برای ذخیره مایعات قابل‌احتراق ایدئال هستند و در ذخیره‌سازی سوخت هواپیما، روغن، آب، رنگ‌ها و غیره کاربرد دارند. مهم‌ترین گریدهای مورداستفاده در ساخت مخازن ذخیره فولادی، ورق A516 گرید 70، ورق A283 و ورق A285 هستند. برای مشاهده لیست قیمت ورق A516 و نیز قیمت ورق A285 به این لینک مراجعه نمایید.

ساخت مخازن ذخیره با فولاد A516

 

جمع‌بندی

مخازن ذخیره، مخازن تحت‌فشار، انواع دیگ‌های بخار و غیره جزئی جدایی‌ناپذیر از صنایع مختلف هستند که به‌منظور نگهداری مواد شیمیایی، مایعات و گازها در فشار و دماهای مختلف مورداستفاده قرار می‌گیرند. برای ساخت این تجهیزات معمولاً از فولادهای ضد زنگ یا استیل و انواع ورق‌های فولادی کربنی استفاده می‌شود. ورق‌های استیل نظیر 304 و 316 در ساخت مخازنی که برای نگهداری مواد خورنده مورداستفاده قرار می‌گیرند کاربرد دارند و برای ساخت مخازن و تانکرهای معمولی از ورق‌های فولادی در گریدهای A516، A285 و A283 استفاده می‌شود.

اشتراک گذاری مقاله
دیدگاه شما چیست؟ برای ما بنویسید.