02142214

چگونه و از کجا نبشی فولادی با کیفیت بخریم؟

نبشی‌های فولادی یکی از مهم‌ترین مصالح ساختمانی و صنعتی هستند که تنوع زیادی در جنس، سایز و ابعاد دارند و به همین دلیل دامنه کاربردی آن‌ها گسترده است. از طرفی، این تنوع بالا ممکن است در هنگام خرید نبشی موجب سردرگمی خریداران شود. اینکه کدام نوع نبشی و با چه مشخصاتی را خریداری کنید به شناخت دقیق این محصولات، زمینه‌های کاربردی آن‌ها و قیمت نبشی فولادی در حالت‌های مختلف نیاز است. ضمن اینکه، در انتخاب نوع نبشی باید به ملزوماتی که در نقشه‌های طراحی پروژه شما اشاره شده است دقت نمایید. در ادامه به نحوه خرید نبشی اصل و باکیفیت در قیمت مناسب اشاره خواهیم کرد.

   

خرید نبشی فولادی

نبشی فولادی محصولی است که از ورق‌های فولادی ساخته می‌شود و کیفیت این ورق‌ها در کنار روش ساخت نبشی، تعیین‌کننده خواص و کیفیت محصول نهایی است. به دلیل وجود تولیدکنندگان زیاد در کشور، تشخیص نبشی اصل و باکیفیت از نبشی تقلبی که کیفیت ساخت مناسبی ندارد دشوار است. تنوع بالای نبشی‌ها نیز موجب دشوارتر شدن خرید و انتخاب آن‌ها شده است. لازمه اینکه بتوانید یک محصول باکیفیت و با قیمت مناسب تهیه کنید، شناخت دقیق مشخصه‌ها و روند خرید آن است. یکی از روش‌ها برای تعیین اصالت و کیفیت نبشی، مقایسه وزن نبشی با وزن استاندارد این محصولات است که در استانداردهای ساخت ذکر شده است. در ادامه چگونگی یافتن نبشی‌های استاندارد و اصل در بازار را ذکر خواهیم کرد.

راهنمای خرید نبشی فولادی مهم‌ترین نکاتی که قبل و بعد از خرید این محصول باید در نظر بگیرید را برای شما روشن می‌سازد. مجموعه فولاد ایرانیان انواع نبشی فولادی را در سایزها و برندهای مختلف عرصه می‌کند. هم‌چنین، شما می‌توانید سؤالات تخصصی خود را پیرامون خرید انواع نبشی فولادی و اینکه کدام نوع نبشی با نیازهای پروژه شما هم‌خوانی دارد از کارشناسان فولاد ایرانیان بپرسید.

   

نکات مهم قبل از خرید نبشی

نبشی‌ها تنوع بیشتری نسبت به محصولاتی مانند میلگرد و تیرآهن دارند چراکه در جنس‌های مختلفی تولید می‌شوند و شما در بازار می‌توانید نبشی‌های غیر فولادی را نیز بیابید. ضمن اینکه، سایزبندی آن‌ها هم متفاوت از دیگر مقاطع فولادی است و باید با انواع حالت‌های نبشی موجود در بازار آشنا شوید تا بتوانید بهترین سایز آن را انتخاب کنید. در ادامه به مهم‌ترین نکات قبل از خرید نبشی اشاره خواهیم کرد.

خرید نبشی اصل  

انواع نبشی

تقسیم‌بندی نبشی‌ها بر اساس فاکتورهای مختلفی انجام می‌شود که مهم‌ترین آن‌ها عبارت‌اند از:

  • از نظر شکل ظاهری
  • از نظر روش تولید
  • از نظر جنس
 

بر اساس شکل ظاهری، نبشی‌ها شامل دو نوع بال مساوی و بال نامساوی می‌شوند. این مقاطع با علامت L یا V مشخص می‌شوند که بیانگر شکل سطح مقطع آن‌هاست. نبشی‌های L دارای بال‌های عمود بر هم و نبشی‌های V دارای بال‌های زاویه‌دار و غیر قائم هستند. نبشی‌های بال مساوی به دلیل توزیع یکنواخت‌تر بارها بر روی هر دو بال آن‌ها بیشتر در ساخت‌وساز مورداستفاده قرار می‌گیرند.

دیگر روش طبقه‌بندی نبشی‌ها، بر اساس روش تولید است. در این حالت، نبشی‌ها به دو روش پرسی و فابریک تولید می‌شوند. نبشی‌های پرسی از طریق پرس‌کاری ورق‌های فلزی ساخته می‌شوند اما فرآیند تولید نبشی‌های فابریک شامل نورد گرم و قالب‌ریزی شمش می‌شود. در واقع در تولید نبشی‌های فابریک از ورق استفاده نمی‌شود. نبشی‌های تولیدشده به روش پرسی به دلیل اینکه به روش نورد سرد تولید می‌شوند استحکام بیشتری داشته و تحمل بار نبشی در این حالت بیشتر است. ضمن اینکه، نبشی‌های پرسی گران‌تر از نبشی‌های فابریک هستند.

حالت سوم طبقه‌بندی انواع نبشی، تقسیم‌بندی آن‌ها بر اساس نوع متریال به‌کاررفته در ساخت آن‌هاست. بر این اساس، نبشی‌ها شامل انواع فولادی، گالوانیزه، استیل و آلومینیومی می‌شوند. نوع فولادی آن‌ها به دلیل قیمت ارزان‌تر، بیشتر در بازار موجود است. نبشی‌های گالوانیزه و استیل خواص مقاوم به خوردگی بسیار بهتری نسبت به نبشی‌های فولادی معمولی داشته اما گران‌تر از آن هستند.

 

سایز و وزن نبشی

نام‌گذاری نبشی‌های فولادی بر اساس سایز آن‌هاست. مثلاً نبشی فولادی بال مساوی با ابعاد 5*5 سانتی‌متر با ضخامت 2 میل به‌صورت L5×5×2 و نبشی فولادی بال نامساوی 5*10 سانتی‌متر با ضخامت 2 میل به‌صورت L5×10×2 نمایش داده می‌شوند. نبشی‌های فولادی بال مساوی معمولاً در سایزهای 3 الی 12 سانتی‌متر، ضخامت 2 الی 10 میلی‌متر و طول شاخه 6 و 12 متری در بازار موجودند.

برای اینکه بتوانید کیفیت ساخت نبشی‌ها را به‌خوبی تشخیص دهید، باید وزن آن‌ها را با وزن مندرج در استانداردهای معتبر مقایسه کنید. بهترین استاندارد برای مقایسه وزن نبشی، جدول اشتال نبشی است. نبشی‌هایی که وزن آن‌ها مطابق و یا نزدیک به وزن درج‌شده در جدول اشتال باشد از کیفیت ساخت مطلوبی برخوردارند. این مقاطع درصورتی‌که سبک‌تر از وزن استاندارد تولید شوند تحمل بار آن‌ها کاهش یافته و احتمال شکست آن‌ها افزایش می‌یابد.

 

کارخانه‌های تولیدکننده نبشی فولادی

شناخت کارخانه‌های تولیدکننده معتبر نبشی و مشخصات محصولات تولیدی آن‌ها به یک خرید مطمئن و مقرون‌به‌صرفه منتهی می‌شود. برترین کارخانه‌های تولیدکننده نبشی محصولات خود را مطابق استاندارد ملی ایران و یا به‌روزترین استاندارد جهانی آهن‌آلات تولید می‌کنند. علاوه بر آن، این شرکت‌ها نبشی‌های خود را با برگه‌های آنالیز و کنترل کیفی برای خریداران ارسال کرده و این‌چنین قابلیت تشخیص اصالت و کیفیت کالا وجود دارد. بهترین نبشی‌های موجود در بازار محصول شرکت‌های زیر هستند:

  • نبشی ذوب آهن اصفهان
  • نبشی شکفته مشهد
  • نبشی فولاد ناب تبریز
  • نبشی فولاد کوهپایه
  • سپاهان اصفهان
  • ظهوریان مشهد
  • صبا فولاد منظومه
  • نورد آریان فولاد
   

عوامل مؤثر بر قیمت نبشی آهنی

عوامل مؤثر بر قیمت نبشی به دو دسته تقسیم می‌شوند. نخست آن‌هایی که به خود محصول مربوط شده و شامل سایز و وزن، جنس نبشی و روش تولید می‌شوند. مثلاً نبشی‌های پرسی گران‌تر از نبشی فابریک هستند. چراکه به روش نورد سرد تولید شده و کیفیت تمام‌شده بهتری دارند. هم‌چنین، استحکام آن‌ها بالاتر و تلرانس ابعادی آن‌ها دقیق‌تر است. دسته دیگر عوامل مؤثر بر قیمت نبشی، موجب نوسان قیمتی این محصول شده و عبارت‌اند از قیمت ارز و دلار، میزان عرضه و تقاضا، قیمت ورق فولادی یا گالوانیزه، قیمت جهانی آهن و فولاد، قیمت مواد اولیه، هزینه‌های حمل‌ونقل و غیره. مواردی که در گروه دوم قرار گرفته‌اند اغلب تأثیر بیشتری بر قیمت تمام‌شده نبشی دارند. مثلاً درصورتی‌که میزان عرضه این محصول کم و میزان تقاضا زیاد باشد، قیمت نبشی به‌صورت افسارگسیخته افزایش خواهد یافت. بااین‌حال، بیشترین تأثیر بر قیمت روز نبشی به قیمت و نوسانات دلار مربوط می‌شود.

بهترین نبشی موجود در بازار    

خرید نبشی اصل

یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌های خریداران نبشی، پیدا کردن نبشی اصل در بازار است. برخی کارخانه‌ها اقدام به تولید نبشی‌های سبک‌تر از وزن استاندارد می‌کنند که این محصولات قادر به تحمل مقدار نیرویی که برای آن طراحی شده‌اند، نیستند. برای اینکه بتوانید بهترین نبشی موجود در بازار که اصل باشد را بیابید، مطالعه راهنمای خرید نبشی بسیار مفید فایده خواهد بود. نبشی‌های اصل و باکیفیت دارای برگه شناسه محصول و برگه آنالیز کنترل کیفی هستند که مستندات موجود در آن به تأیید بخش کنترل کیفیت کارخانه تولیدکننده و شرکت بازرگانی فروشنده آن‌ها رسیده است.

 

جمع‌بندی

راهنمای خرید نبشی فولادی اطلاعات جامع و کاملی از مشخصات فنی این محصول مانند سایز و ابعاد، وزن، جنس نبشی، انواع آن‌ها بر اساس شکل ظاهری، کارخانه‌های تولیدکننده و نحوه خرید نبشی اصل و باکیفیت در اختیار شما قرار می‌دهد. چنانچه می‌خواهید یک خرید مقرون‌به‌صرفه و مطمئن را تجربه کنید، باید یک‌بار هم که شده این راهنمای خرید را مطالعه کنید؛ چراکه علاوه بر موارد یادشده، این راهنمای خرید شامل عوامل مؤثر بر قیمت نبشی نیز می‌شود و بر اساس آن می‌توانید بهترین زمان برای خرید این محصول را تشخیص دهید.

 

سؤالات متداول

1- چگونه نبشی فولادی اصل بخریم؟

برای این منظور وزن نبشی را باید با وزن مندرج در جدول اشتال و جدول وزنی نبشی تطابق دهید. هرچه اختلاف وزن آن‌ها کمتر باشد نشان از کیفیت بالاتر نبشی دارد.

 

2- بهترین نبشی موجود در بازار محصول کدام کارخانه است؟

نبشی اصفهان، شکفته مشهد، ناب تبریز و منظومه از بهترین محصولات موجود در بازار هستند.

 

3- گران‌ترین نبشی کدام است؟

نبشی‌های استیل گران‌ترین نوع نبشی از نظر جنس هستند. هم‌چنین، نبشی‌هایی که به روش پرسی تولید می‌شوند گران‌تر از نبشی‌های فابریک هستند.

اشتراک گذاری مقاله
دیدگاه شما چیست؟ برای ما بنویسید.