02142214

نحوه محاسبه هزینه حمل و نقل قوطی و پروفیل

هزینه حمل و نقل مصالح سنگین مانند آهن‌آلات یکی از مراحل اصلی پروژه‌های ساختمانی محسوب می‌شود. با توجه به کاربرد فراوان پروفیل‌های فولادی در ساختمان‌سازی، محاسبه هزینه حمل و نقل پروفیل‌ها یکی از مراحل مهم در تخمین و برآورد قیمت خرید آهن‌آلات و بودجه ساخت به شمار می‌رود. پروفیل‌ها همه مقاطع باز و بسته فولادی مانند میلگرد، تیرآهن، لوله، قوطی، نبشی و ناودانی را شامل می‌شود. عدم توجه به هزینه حمل و نقل پروفیل‌ها و درکل آهن‌آلات می‌تواند باعث افزایش هزینه‌های نهایی خرید آهن‌آلات و بودجه ساخت شود. به همین منظور در هنگام خرید آهن‌آلات لازم است که با نحوه محاسبه هزینه حمل و نقل آهن‌آلات و میزان تأثیر آن بر قیمت خرید آشنا باشید. در این مقاله نحوه محاسبه هزینه حمل و نقل آهن‌آلات و عوامل مؤثر بر افزایش یا کاهش آن را بررسی می‌کنیم.

   

دلیل اهمیت حمل و نقل در بازار آهن‌آلات چیست؟

مهم‌ترین دلیل اهمیت حمل و نقل در بازار آهن‌آلات را می‌توان میزان تأثیر قیمت حمل آهن بر هزینه نهایی عنوان کرد. درصورتی‌که به برخی از شرایط حمل و نقل آهن‌آلات توجه نکنید ممکن است هزینه اضافی زیادی را برای حمل و نقل آهن‌آلات پرداخت نمایید. نکاتی مانند نوع ماشین باربری، وزن کالا، مسافت انبار از محل پروژه می‌تواند جزو نکات تأثیرگذار در هزینه حمل و نقل باشد که باید در هنگام خرید مقاطع فولادی مانند پروفیل‌ها و ورق‌های فولادی به آن توجه کنید. هم‌چنین، به‌منظور انجام خرید مقرون‌به‌صرفه و آشنایی با روند خرید و دریافت محصول، پیشنهاد می‌شود که راهنمای خرید پروفیل را مطالعه نمایید.

   

برای حمل و نقل آهن چه روش‌هایی وجود دارد؟

برای حمل و نقل مقاطع فولادی از یکی از روش‌های زیر استفاده می‌کنند.

  • جاده‌ای
  • ریلی
  • دریایی

بیشترین کاربرد حمل و نقل آهن‌آلات به دو شیوه جاده‌ای و ریلی انجام می‌شود. روش جاده‌ای به دلیل ارزان‌تر بودن نسبت به سایر روش‌ها، پرکاربردترین روش حمل و نقل پروفیل‌های فولادی به شمار می‌رود. از روش حمل دریایی نیز بیشتر برای حمل‌ونقل تناژهای بسیار بالا و به‌منظور صادرات به مسیرهای طولانی استفاده می‌کنند.

   

تعرفه هزینه حمل و نقل پروفیل

سازمان حمل و نقل در هر سال تعرفه هزینه حمل و نقل پروفیل‌ها مانند هزینه حمل و نقل تیرآهن، هزینه حمل و نقل میلگرد و... را بر اساس تورم سالیانه، قیمت سوخت و سایر عوامل اقتصادی اعلام می‌کند. با استفاده از این تعرفه، هزینه حمل و نقل پروفیل نسبت به عوامل زیر محاسبه می‌شود:

  • وزن و شکل کالا
  • نوع وسیله نقلیه
  • مسافت
 

تأثیر وزن کالا در محاسبه حمل و نقل آهن‌آلات

مسلماً هرچه وزن مقطع فولادی موردنظر سنگین‌تر باشد تعرفه هزینه حمل‌ونقل آن نیز بیشتر است. چراکه به تجهیزات سنگین‌تر و نیروی انسانی بیشتری نیاز دارید. هم‌چنین علاوه بر وزن شکل مقطع فولادی در نوع وسیله نقلیه انتخابی و درنتیجه قیمت حمل و نقل آهن‌آلات تأثیرگذار خواهد بود. به‌عنوان نمونه برای حمل و نقل پروفیل‌های طویل مانند تیرآهن باید از خودروهای طویل استفاده کرد.

 

حمل و نقل قوطی پروفیل

 

تأثیر نوع وسیله در محاسبه حمل و نقل آهن‌آلات

خودروهای حمل و نقل متناسب با محدودیت زمانی و سرعت رسیدن، امنیت، آب‌وهوا، تناژ و ابعاد استاندارد پروفیل انتخاب شده و هریک دارای تعرفه مخصوص به خود هستند. غالباً وسیله نقلیه مورداستفاده در حمل و نقل آهن‌آلات شامل موارد زیر می‌شود:

  • وسایل نقلیه باربری بزرگ بیشتر شامل خاور، تریلی کفی، کامیون تک و جفت است.
  • وسایل نقلیه باربری کوچک بیشتر شامل نیسان و وانت است.

دقت کنید که هرگز به خاطر هزینه کمتر، از ماشین باربری کوچک برای کالاهای سنگین استفاده کنید چون این کار می‌تواند خطرات زیادی برای محصول شما و برای جان و مال سایرین داشته باشد.

 

تأثیر مسافت در محاسبه حمل و نقل آهن‌آلات

با توجه به هزینه تن بر کیلومتر در محاسبه حمل و نقل آهن‌آلات علاوه بر وزن به فاصله انبار و محل بارگیری محصول توجه کنید.

   

فرمول محاسبه کرایه حمل پروفیل

کرایه تن بر کیلومتر یا همان تعرفه دولتی فرمولی است که توسط وزارت راه (سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای) برای محاسبه هزینه حمل و نقل محصول در جاده‌های داخل کشور ارائه شده است و به‌صورت زیر محاسبه می‌شود:

A + B + C1 + C2 + D + E + F + G = هزینه حمل و نقل محصول

  • A= حداقل کرایه حمل محاسبه‌شده برای راننده برابر با T × 1.31
  • T = لیست تعرفه كرايه تن بر كيلومتر سالیانه
  • B= عوارض راهداری
  • C1= کارمزد شرکت حمل یا حق کمیسیون بارنامه باربری داخل پایانه (8 الی 10 درصد)
  • C2= کمیسیون باربری داخل شهری (8 الی 10 درصد)
  • D= ارزش افزوده
  • E= بیمه بار که متناسب با ارزش کالای ارسالی
  • F= ارزش افزوده بیمه بار
  • G= بیمه تکمیلی رانندگان

اگر باربری داخل شهری مجوز صدور بارنامه از سازمان راهداری داشته باشد، فقط یکی از کمیسیون‌های C دریافت می‌شود.

   

تأثیر وزن پروفیل بر هزینه حمل و نقل

برای محاسبه وزن مقاطع فولادی باید به جدول وزنی این مقاطع مراجعه کنید. به‌عنوان نمونه برای محاسبه وزن پروفیل و قوطی باید وزن هر یک متر از مقطع موردنظر را از جدول وزنی پیدا کرده و در طول موردنیازتان ضرب کنید. در این صورت مقدار تقریب وزن محصول موردنظرتان را می‌دانید. با دانستن وزن تقریبی می‌توانید وسیله نقلیه باربری متناسب با کالای خودتان را انتخاب و تعرفه آن را مشاهده نمایید. در جدول زیر وسیله نقلیه متناسب با هر وزن را می‌توانید مشاهده کنید.

حمل و نقل پروفیل و قوطی

 

سخن پایانی

هزینه باربری آهن‌آلات ازجمله موارد تأثیرگذار بر بودجه خرید شما است؛ بنابراین در هنگام خرید آهن‌آلات حتماً به محل بارگیری و فاصله آن از محل تحویل توجه کنید. عدم بررسی مسافت حمل و نقل از مبدأ تا مقصد می‌تواند شما را درگیر هزینه‌های اضافی بی‌مورد کند. هم‌چنین عدم افزایش غیرقانونی حجم بار نسبت به میزان استاندار، انتخاب ماشین باربری مناسب، شرایط جاده با توجه به شرایط جوی و ایام خاص مانند روزهای شلوغ و تعطیلی ازجمله مواردی هستند که در هنگام خرید باید به آن‌ها توجه کنید. عدم توجه به هریک از این موارد می‌تواند باعث افزایش قیمت حمل و نقل پروفیل‌های فولادی و سایر آهن‌آلات شود.

اشتراک گذاری مقاله
دیدگاه شما چیست؟ برای ما بنویسید.