02142214

آشنایی و نحوه کار با جدول اشتال میلگرد

جدول اشتال میلگرد یک مرجع برای دریافت اطلاعات ضروری شامل وزن، ابعاد و سطح مقطع استاندارد میلگردها در صنعت ساخت و ساز است که براساس استاندارد DIN آلمان نگاشته شده است. مرجع تولید پروفیل‌ها و مقاطع فولادی در ایران استاندارد DIN و جدول اشتال است و به همین دلیل جدول اشتال یک مرجع پرکاربرد برای مهندسان و فعالان حوزه فولاد است. جدول وزنی میلگرد نیز دیگر مرجعی است که می‌توان وزن استاندارد میلگرد را در آن مشاهده کنید. برای مشاهده قیمت میلگرد آجدار به این صفحه مراجعه نمایید.

   

جدول اشتال میلگرد

برای آنالیز کیفیت میلگرد از نظر وزن، سایز، مشخصات فیزیکی و مکانیکی، نوع، طول و ابعاد حتماً به جدول اشتال میلگرد نیاز دارید تا بتوانید بهترین میلگرد را کاربری موردنیازتان خریداری نمایید. درادامه جدول اشتال انواع سایزهای استاندارد و غیراستاندارد میلگرد را می‌توانید مشاهده کنید.

نکته: وزن میلگرد در جدول اشتال به ازای هر یک متر است بنابراین برای شاخه 6 یا 12 متر باید عدد موردنظر را در یکی از این طول‌ها ضرب کنبد.

 

محاسبه وزن میلگرد براساس اشتال

درصورتی‌که به جدول اشتال دسترسی نداشته باشید از طریق فرمول زیر می‌توانید به وزن میلگرد در جدول اشتال برسید. فرمول ساده برای به دست آوردن وزن اشتال به‌صورت زیر است:

 

وزن استاندار یک متر از میلگرد: سایز هر میلگرد به توان 2 تقسیم بر 162

عدد بالا وزن استاندارد هر 1 متر از میلگرد است. بدیهی ست برای به دست آوردن وزن یک شاخه 12 متری، عدد بالا را باید در طول 12 ضرب کنید. به عنوان مثال وزن میلگرد 14 در اشتال برابر است با:

( 14 * 14 ) ÷ 162 = 1.21 * 12 (m) = 14.5 Kg

محاسبه وزن میلگرد

   

جدول اشتال میلگرد طبق DIN 1013

اشتال میلگرد 1اشتال میلگرد 2اشتال میلگرد 3  

تصویر کامل جدول فوق را میتوانید از اینجا مشاهده و ذخیره کنید.

   

جدول اشتال میلگرد با قطر غیراستاندارد طبق DIN 1013

جدول اشتال میلگرد فولادی 1جدول اشتال میلگرد فولادی 2جدول اشتال میلگرد فولادی 3  

تصویر کامل جدول فوق را میتوانید از اینجا مشاهده و ذخیره کنید. همچنین برای دریافت جدول اشتال به صورت فایل PDF اینجا را کلیک کنید.

 

سؤالات متداول

1 . مهم‌ترین کاربرد جدول اشتال میلگرد چیست؟

از جدول اشتال میلگرد برای محاسبه وزن، سایز و تعداد میلگرد موردنیاز استفاده می‌شود.

2. مرجع جدول اشتال چیست؟

جدول اشتال براساس استاندارد DIN آلمان نوشته شده است.

اشتراک گذاری مقاله
دیدگاه شما چیست؟ برای ما بنویسید.