02142214

تسمه ماشینکاری شده چیست

همانطور که در مطلب قبلی از فولاد ایرانیان راجب تسمه های فولادی و کاربرد آن مطالعه کردید، تسمه فلزی قطعه‌ای است که سطح مقطع آن به شکل مستطیل است. سایز عرض این قطعه در مقایسه با ضخامت آن بسیار بزرگتر است. این قطعات درجنس‌های مختلف از جمله آهنی، تسمه CK45 ، ST37 ، آلومینیومی، پلاستیکی، نخی، استیل، روی وگالوانیزه ساخته میشوند. مهمترین تسمه‌ها، تسمه آهنی است که در گزینه‌هایی که نیاز به مقاومت و استحکام بخشی بالا است استفاده میشود. از تفاوت‌های مهم تسمه فولادی با سایر تسمه ها استحکام کششی آن است. تسمه آهنی با چند روش مختلف از جمله تسمه نوردی و ماشینکاری تولید میشود. البته لازم است بدانید که تسمه‌های ترانس و فابریک هم در بازار موجود است. از آنجایی که تسمه ماشینکاری از تسمه‌های مهم در صنعت ساخت وساز است، در ادامه این مطلب با تسمه ماشینکاری،کاربرد آن و قیمت تسمه ماشینکاری آشنا خواهید شد.

 

تسمه آهنی

 

روش تولید تسمه نوردی مشابه تسمه فابریک است. با این تفاوت که در تولید تسمه فابریک از شمش ولی در تولید تسمه نوردی از ضایعات آهن استفاده میشود. در تولید تسمه ماشینکاری هم میتوان از ورق بهره گرفت. تسمه نوردی در مقایسه با ماشینکاری، دارای محدودیتهایی است. عدم جوش‌پذیری و خمکاری در هنگام مصرف و همچنین کیفیت نامطلوب از معایب این تسمه است.

 

تسمه ماشینکاری آهنی

مصرف کنندگان ورق این قطعه را در ابعاد و سایزهای مختلف  استفاده میکنند. از آنجایی که نمیتوان برش ورق به ابعاد دلخواه را شخصی انجام داد. آن را با ابزار و ماشین آلات خاص انجام میدهند. به قطعات حاصل از انجام این کار تسمه ماشینکاری میگویند. تسمه ماشینکاری را در مواردی استفاده میکنند که نیازمند ابعاد و دقت خاص باشد به همین دلیل در ساخت آن باید ابزار با دقت بالا استفاده شود.

این تسمه از برش ورق‌های فابریک ساخته میشود. دستگاهی که برای برش این ورق استفاده میشود گیوتین است. استفاده از این دستگاه نیازمند دقت و صبوری و پشتکار افردی است که با آن کار میکنند.

هنگام برش ورق با گیوتین، قطعه حاصل به شکل کمان میشود. به این حالت از تسمه ایجاد شده، اصطلاحا شمشیری شدن میگویند. لازم است بدانید، برای این که این حالت از بین برود و تسمه تولیدی به شکل اولیه برگردد، استفاده از دستگاه و غلتک خاص (نوردکاری سرد) توصیه میشود. اصطلاحا این قسمت از کار را اتوکشی میگویند. هدف از انجام این کار صاف شدن ورق است که توسط غلتک انجام میگیرد.

در نهایت و مرحله آخر ماشینکاری ورق است، که نام تسمه ماشینکاری هم به دلیل انجام این مرحله در برش ورق انتخاب شده است. علاوه بر شکل شمشیری که این تسمه‌ها هنگام برش به خود میگیرند، شکل دیگر تسمه به حول محور طولی است. اصطلاحا به این الت تابیدگی میگویند که بازهم از غلتکهای نورد سرد به رفع این حالت استفاده می‌شود.

 

خصوصیات و ابعاد تسمه آهنی

ظاهر صاف و تر و تمیز از ویژگیهای برجسته این قطعه است و به صورت شاخه 6 متری به بازار عرضه می‌گردد. به دلیل همین ظاهر مناسب و کیفیت بالایی که دارد از تسمه نوردی گرانتر است. ذکر این نکته ضروری است که شاخه های تسمه نوردی 4 تا 7 متری است.

 

کاربرد تسمه ماشینکاری

به دلیل اینکه این تسمه در ابعاد متنوع ساخته میشود، در مصارف مختلف نیز کاربرد دارد. این کاربرد شامل مصارف صنعتی، ساختمانی، سازه های فلزی، تیرچه های فلزی (کرومیت)، گاردریل، سازه های فلزی، استفاده در حمل و نقل، کشتی سازی، اتومبیل سازی، کابل تلفن و برق، بسته‌بندی بارهای سنگین، کارخانجات تولیدی، ساخت بادبند و صنعت درب و پنجره میباشد.

 

از دیگر مصارف تسمه ماشینکاری و تسمه آهنی در ساخت گریتینگ است. در واقع تسمه از اجزای جدایی ناپذیر گریتینگ است. این قطعه در گریتینگ، بار وارد شده بر آن را تحمل کرده و توسط رابط‌هایی که عمدتا میلگرد یا چهارپهلو هستن به یکدیگر متصل میشوند. نقش اصلی در استحکام گریتینگ را فاصله بین تسمه‌ها ایفا میکنند. هرچه فاصله بین تسمه ها کمتر شود، این قطع بار بیشتری را میتواند تحمل کند.

 

خرید تسمه ماشینکاری

برای استعلام قیمت تسمه ماشینکاری شده و تسمه آهنی ، با شماره تماس 42214-021 با کارشناسان مجموعه فولاد ایرانیان تماس حاصل فرمایید. قیمت های دریافتی را با مراکز دیگر مقایسه کرده و با اطمینان خاطر نسبت به کیفیت محصولات، نسبت به خرید این مقطع اقدام کنید.

منبع: metalsdepot

تهیه شده توسط تیم تولید محتوای فولاد ایرانیان

اشتراک گذاری مقاله
دیدگاه شما چیست؟ برای ما بنویسید.