02142214

خرید خانه چند متری سود بیشتری دارد؟

بااینکه آموخته‌ایم نیازهای اساسی بشر عبارت‌اند از خوراک، پوشاک و مسکن، اما امروزه خانواده‌های زیادی را می‌بینیم که در تأمین این نیازها درمانده‌اند. از بین این سه مورد نیز، مسکن به‌طورکلی از حالت نیاز اساسی خارج شده و به‌نوعی رویای غیرقابل حصول تبدیل شده است! طبق برآوردهای انجام‌شده، کارگران عادی در تهران پس از گذشت حدود 80 سال می‌توانند صاحب خانه شوند! البته شاید منظور خانه‌ای ابدی در دیار باقی است! حاشیه‌نشینی در شهرها، مهاجرت معکوس از کلان‌شهرها به شهرهای کوچک و روستاها، اجاره خانه‌های زیر 40 متر و... همگی نشانه‌هایی از گرانی سرسام‌آور مسکن و عدم توانایی مردم در خرید خانه است. در چنین آشفته‌بازاری، مردم سعی می‌کنند با وام و دیگر روش‌های ممکن، به سراغ خرید خانه بروند تا حداقل اندوخته و سرمایه‌شان در این بی‌ثباتی بازار به هیچ و پوچ تبدیل نشود. حال این سؤال پیش می‌آید که بهترین متراژ برای خرید خانه چقدر است؟ یا بهتر است بگوییم خرید خانه چند متری سود بیشتری دارد؟

 

عوامل مؤثر بر قیمت مسکن

قبل از اینکه به سراغ تشریح پر فروش ترین متراژ ساختمان برویم، بهتر است با عوامل مؤثر بر قیمت مسکن آشنا شویم. خرید خانه با متراژ و عمر مناسب بنا تنها یکی از فاکتورهای کلیدی در زمان خرید خانه است و شما باید با دانستن عوامل مؤثر بر قیمت مسکن، بتوانید شرایط اقتصادی حاکم را پیش‌بینی کرده و بهترین زمان برای خرید را انتخاب نمایید.

 

قیمت ارز و دلار

نرخ ارز و دلار را می‌توان جزء جدانشدنی از قیمت هر کالای مصرفی و غیرمصرفی در ایران دانست! حتی در زمان رکود بازار مسکن و عدم ثبت معاملات نیز نوسانات ارز موجب افزایش قیمت مسکن، افزایش اجاره‌ها و... می‌شود. به عبارتی می‌توان گفت مهم‌ترین عامل تعیین‌کننده در قیمت خانه، همین قیمت دلار است. بهترین زمان برای خرید خانه وقتی است که یک ثبات نسبی در بازار ارز مشاهده شود. البته رخ دادن چنین ثباتی در ایران تقریباً محال به نظر می‌رسد!

 

میزان عرضه و تقاضا

ازآنجایی‌که تقاضا برای خانه در تهران بسیار بیشتر از شهرهای دیگر است، قیمت مسکن در تهران بسیار گران‌تر از سایر شهرهاست. جمعیت زیاد و نیز وجود فرصت‌های شغلی بیشتر و ترغیب مردم برای مهاجرت به تهران دو عامل اصلی برای افزایش تقاضای مسکن در تهران هستند. به دنبال این افزایش تقاضا، قیمت مسکن در تهران سر به فلک کشیده است. این حالت در سایر کلان‌شهرها نیز به دلایل مشابه مشاهده می‌شود و به همین دلیل در سال‌های اخیر شاهد مهاجرت معکوس از کلان‌شهرها به شهرهای کوچک و روستاها هستیم.

 

قیمت مصالح ساختمانی

افزایش قیمت مصالح ساختمانی نظیر سیمان و قیمت آهن آلات، ارتباط مستقیمی با افزایش قیمت مسکن دارد. بااینکه تأثیر نرخ ارز و میزان عرضه و تقاضا بسیار بیشتر از عوامل دیگر است، اما گرانی مصالح ساختمانی نیز بهانه خوبی برای سودجویان است تا مطابق سلیقه خود قیمت خانه را چند برابر کنند. در این رابطه باید به این نکته هم اشاره کرد که نرخ ارز و دلار بر قیمت مصالح نیز به‌صورت جداگانه تأثیر گذاشته و بر قیمت مسکن نیز اثرگذار است. به عبارتی، شاهد تحول چندین و چندباره هزینه خرید مسکن در پی افزایش قیمت دلار هستیم.

خرید خانه چند متری سود بیشتری دارد؟  

تورم و وضعیت اقتصادی

قیمت‌گذاری بسیاری از کالاها بر اساس میزان تورم در سال جاری و پیش‌بینی تورم در سال‌های آینده انجام می‌پذیرد. ازآنجایی‌که تورم در ایران همیشه سیر نجومی دارد، گرانی مسکن امری بدیهی محسوب می‌شود. البته هرساله و در هر دولتی گفته می‌شود که تورم کنترل شده است! اما بازهم قیمت خانه روند صعودی دارد. امری که حتی در دنیاهای موازی هم نمی‌توان مشاهده کرد!

 

متراژ، عمر بنا و محل ساخت

هرچه متراژ ساختمان بیشتر باشد و سازه تازه‌ساخت باشد، قیمت آن گران‌تر خواهد بود. این امر بسیار بدیهی است. اما گاهی مشاهده می‌شود که در برخی مناطق، خانه‌هایی با متراژ کمتر گران‌تر از خانه‌های با متراژ بالاتر در سایر مناطق هستند. دلیل این امر به گران بودن قیمت زمین در آن مناطق و شرایط محیطی مربوط می‌شود.

 

سازه بتنی بسازیم یا فلزی؟

ساخت خانه در مناطق و شهرهای مختلف یکی از بزرگ‌ترین دغدغه‌های افراد است. اینکه سازه از نوع اسکلت فلزی باشد یا بتنی باید بر اساس موقعیت جغرافیایی منطقه انتخاب شود. مثلاً در مناطق زلزله‌خیز مانند تهران که روی گسل‌های فعال قرار دارد، سازه‌های اسکلت فلزی مناسب‌ترند. چراکه به‌خوبی می‌توانند در برابر تنش‌های وارده از زلزله مقاومت کرده و دوان بیشتری خواهند داشت. اما چرا اغلب حتی در تهران، شاهد ساخت سازه‌های اسکلت بتنی هستیم؟

تنها دلیل آن هزینه تمام‌شده کمتر سازه بتنی نسبت به سازه فلزی است. ارزان‌تر بودن قیمت روز میلگرد نسبت به قیمت تیرآهن موجب محبوبیت بیشتر سازه‌های بتنی نسبت به سازه‌های فلزی شده است. به‌طوری‌که اغلب از توجه به مناسب بودن سازه و تناسب آن با شرایط جغرافیایی غافل می‌شویم.

پر فروش ترین متراژ ساختمان  

پر فروش ‌ترین متراژ ساختمان کدام است؟

به دنبال کاهش قدرت خرید، افزایش بی‌حدواندازه اجاره‌ها، بی‌ثباتی بازار و... متراژ ساختمان‌هایی که مردم می‌توانند اجاره کنند به زیر 80 متر رسیده است. اما برای خرید خانه می‌توان گفت که متراژهای بالای 60 متر آرزویی دست‌نیافتنی برای اکثر قشر جامعه است. بااین‌حال، به‌طور میانگین از کل مناطق تهران می‌توان گفت که ساختمان‌هایی با متراژ زیر 75 متر و مخصوصاً خانه‌های 50 و 60 متری پرفروش‌ترین متراژ ساختمان هستند. در بین مناطق پرفروش نیز، منطقه 5 در صدر انجام بیشترین معاملات مسکن قرار دارد و پس‌ازآن مناطق دو، چهار و هشت به ترتیب در رتبه‌های بعدی جای گرفته‌اند.

 

بهترین متراژ برای خرید خانه چقدر است؟

در رابطه با تعیین بهترین متراژ برای خرید خانه باید گفت که این انتخاب به هدف از خرید خانه بستگی دارد. هرچه میزان بودجه شما بیشتر باشد، خواهید توانست خانه‌ای با متراژ بیشتر بخرید و این برای مصارف شخصی شما ایده‌آل است. اما اگر قصد شما از خرید خانه، سرمایه‌گذاری است و به مسکن به چشم یک کالای سرمایه‌ای نگاه می‌کنید، بهتر است به دنبال خرید خانه‌های زیر 75 متر باشید. دلیل این امر، فروش راحت‌تر و سریع‌تر متراژهای زیر 75 متر به دلیل تناسب بیشتر با قدرت خرید مردم است. همان‌طور که قبل‌تر اشاره شد، در تهران خانه‌های 50 و 60 متری بیشتر مورد معامله قرار می‌گیرند و این امر نشان از وجود سود بیشتر برای سرمایه‌گذاری در این متراژهاست. البته که برای تعیین بهترین متراژ برای خرید خانه حتماً باید به منطقه احداث نیز توجه کنید. چراکه برخی مناطق به همان دلایلی که گفته شد، بیشتر موردتوجه مردم و خریداران مسکن قرار دارند.

 

سؤالات متداول

1- بهترین متراژ برای خرید خانه چقدر است؟

خانه‌های با متراژ زیر 75 متر به دلیل اینکه راحت‌تر به فروش می‌روند برای خرید و سرمایه‌گذاری مناسب‌ترند.

 

2- مهم‌ترین عوامل مؤثر بر قیمت مسکن کدام‌اند؟

نرخ ارز و دلار، میزان عرضه و تقاضا، قیمت مصالح ساختمانی مانند سیمان و آهن‌آلات، متراژ ساختمان، سال ساخت بنا و منطقه ساخت از مهم‌ترین عوامل مؤثر بر قیمت ساختمان هستند.

اشتراک گذاری مقاله
دیدگاه شما چیست؟ برای ما بنویسید.