02142214

تحلیل وضعیت بازار ورق ترکیه

بازار ورق ترکیه به عنوان یکی از بازارهای مهم و رقابتی در بین کشورهای عرضه‌کننده مقاطع فولادی و به خصوص انواع ورق‌های فولادی مطرح است. نوسانات قیمتی و نیز میزان عرضه و تقاضا، سبب‌شده تا بازار ورق ترکیه فراز و نشیب‌هایی را در سال‌های اخیر تجربه کند. همچنین، عوامل دیگری نیز در وضعیت این بازار مهم دخیل هستند که به سبب آن، شاهد رقابتی بین بازار ورق ترکیه و بازار ورق کشورهایی نظیر چین بوده‌ایم. در اینجا با بررسی وضعیت بازار انواع ورق‌های گرم، سرد و گالوانیزه در ترکیه، چگونگی رفتار و نیز نوسانات قیمتی آن را تشریح خواهیم کرد.

   

وضعیت بازار ورق ترکیه

به منظور درک بهتر وضعیت بازار ورق ترکیه، تحولات این بازار را در بازه های زمانی و مقطع های مختلف مورد بررسی قرار می دهیم. مقایسه بین این مقاطع زمانی مختلف، منجر به درک بهتر افزایشی یا کاهشی بودن قیمت و نیز میزان عرضه و تقاضا برای ورق ترکیه خواهد شد.

 

پس از گذشت چند ماه از سال 1400، بازار ورق ترکیه یک وضعیت راکد را سپری می کرد. این رکود در بازار سبب‌ شده‌بود تا کارخانه ها وادار به کاهش قیمت محصولات خود شوند. همچنین، قیمت‌های اعلام‌شده از سایر کشورهای تولیدکننده ورق های فولادی، یک وضعیت رقابتی را ایجاد کرده‌بود که نتیجه آن وارد آمدن فشار بیشتر بر بازار ورق‌های ترکیه و انتظار کشیدن خریداران بوده‌است. در این بین، بازار ورق ترکیه یک فضای منفی را تجربه می کرد که نتیجه آن رسیدن قیمت ورق های فولادی در بازارهای داخل به نزدیک 1070 تا 1080 دلار در هر تن درب کارخانه بود. این درحالی بود که قیمت میانگین هر تن ورق درب کارخانه در ماه ژوئن 1140 دلار بوده است.

 

طولی نکشید که این وضعیت سکوت حاکم بر بازار ورق ترکیه پایان یافت و قیمت ها شروع به صعودی شدن کردند. بدین گونه که در اواخر سال 1400، تقاضا برای ورق گرم ترکیه افزایش یافت. این امر به سبب برخی رخدادهای سیاسی بوده که در ادامه به شرح آنها پرداخته خواهد شد.

  قیمت روز ورق    

افزایش یا کاهش قیمت ورق ترکیه

در شهریور 1399 بود که گزارش بازارهای جهانی توسط متال بولتن، افزایش قیمت هر تن ورق گرم وارداتی ترکیه را تا میزان 525 دلار نشان می داد. این روند کم کم به افزایش خود ادامه داد تا اینکه در اواسط سال 1400، یک رکود مقطعی بازار ورق ترکیه را فرا گرفت. سپس، در ماه های نخست زمستان 1400 و در پی بسته‌شدن بنادر دریای سیاه، قیمت فولاد در ترکیه مجددا افزایش یافت. این امر به سبب وقوع جنگ بین روسیه و اوکراین در این بازه زمانی بوده‌است که همچنان نیز آثار آن پابرجاست.

 

اوکراین و روسیه به عنوان کشورهای عضو CIS، یکی از بزرگترین تولیدکنندگان مقاطع فولادی و آهن آلات در سطح جهانی هستند. این کشورها با ورود به جنگ نظامی، این واهمه را در بین سایر کشورها ایجاد کردند که ممکن است عرضه انواع ورق فولادی توسط آنها متوقف شود و این امر منجر به افزایش بسیار زیاد قیمت ورق ترکیه به عنوان یکی از رقبای بازار ورق CIS شود.

 

بازار ورق گرم ترکیه

پس از وضعیت راکدی که در میانه های سال 1400 برای ورق ترکیه به وجود آمده‌بود، قیمت ورق گرم ترکیه نیز به دنبال آن وضعیت مطلوبی نداشته‌است. در این زمان، قیمت ورق گرم ترکیه با کاهشی 10 دلاری و به حدود 890 تا 910 دلار برای میزان هر تن درب کارخانه رسیده‌بود. اما در ماه مارس 2022 مصادف با اسفند 1400 و به گفته فعالان بازار، قیمت کویل نورد گرم داخلی ترکیه به دلیل وجود تقاضای مناسب، افزایش یافته‌است.

 

بازار ورق سرد ترکیه

قیمت ورق سرد ترکیه در اواسط سال 1399 به میزان 8 دلار رشد داشته‌است و با قیمت 568 دلار به فروش  رسیده‌است. در سال 2021، شاهد رکورد بی سابقه حجم تجارت بین ترکیه و آلمان بوده ایم. این حجم از تجارت عمدتا در بخش صنعتی بوده که مبلغی در حدود 1/17 میلیارد دلار را شامل می شد. به گفته مارکوس اسلوت، رئیس اتاق بازرگانی و صنایع آلمان و ترکیه و در گفت ‌و گو با خبرنگار آناتولی، توسعه بخش صنعت به عنوان بیشترین سهم از حجم معاملات یاد شده، تاثیر مستقیمی بر توسعه بخش خودروسازی دارد. این بدان معناست که ورق سرد ترکیه تا حد بسیار بالایی به فروش رفته‌است و شاخص کویل نورد سرد ترکیه نیز در محدوده 1150 تا 1180 دلار قرار داشته‌است.

 

بازار ورق گالوانیزه ترکیه

به گزارش آرتان پرس، قیمت ورق گالوانیزه ترکیه در اواسط سال 1399 افزایشی بوده‌است و توسط قیمت مواد اولیه پشتیبانی می‌شد. این افزایش قیمت در حدود 5 تا 15 دلار بوده که به سبب آن، قیمت ورق گالوانیزه ترکیه را به حدود 610 تا 625 دلار رسانده‌بود. در چند ماه پس از آن نیز، مجددا با افزایش 15 الی 30 دلاری، قیمت ورق گالوانیزه در بازارهای داخلی ترکیه به 635 تا 655 دلار رسید. اما در اسفند ماه 1400 و در پی شرایط سیاسی و نظامی موجود، قیمت کویل گالوانیزه گرم فولادی صادراتی ترکیه در محدوده 1240 تا 1250 رسید. بررسی‌های انجام‌شده حاکی از این مسئله است که قیمت این محصول نسبت به ابتدای ماه فوریه که در محدوده ۱۱۳۰ تا ۱۱۸۰ دلار در هر تن بود، به میزان ۷۰ تا ۹۰ دلار در هر تن افزایش داشته‌است.

   

وضعیت بازار ورق ترکیه با فرا رسیدن ماه رمضان

بررسی وضعیت بازار ورق ترکیه در چندین سال گذشته این موضوع را نشان می‌دهد که همواره با فرا رسیدن ماه رمضان، میزان تقاضا برای این محصولات کاهشی بوده‌است. به عنوان مثال، در سال 1397 آمار گمرک ترکیه میزان واردات ورق فولادی به این کشور در سه ماه نخست سال ۲۰۱۸ را با حدود ۱۳ درصد افت نسبت به فصل قبل و در حدود ۱٫۷۹ میلیون تن نشان می‌داد. امسال اما با مصادف‌شدن ماه رمضان و درگیری‌های نظامی بین روسیه و اوکراین، شاید فعالیت بازار ورق ترکیه در این ماه رونق بیشتری نسبت به سالیان گذشته بگیرد.

   

مقایسه ورق ترکیه با چین

به دنبال کاهش محدودیت ها و قرنطینه های ناشی از شیوع کرونا، قیمت ورق گرم در شش ماه گذشته که تا ۵۰ درصد افزایش یافته‌بود، روندی رو به بهبود را در پیش گرفته‌است. درنتیجه، انتظار سودهای بالای حاصل از معاملات انواع ورق گرم برای تولیدکنندگان چینی مورد انتظار است. در ادامه سال 2020 و با افزایش مصرف محصولات ورق، تقاضا برای محصولات تولیدشده با انواع ورق فولادی شدت گرفت. این روند در سال 2021 نیز ادامه داشته و تولیدات صنعتی در ژانویه و فوریه 3/7 درصد نسبت به دسامبر و 1/35 درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد داشته است.

 

در ترکیه نیز همانطور که پیش تر بدان اشاره کردیم، قیمت ورق گرم، سرد و گالوانیزه در پایان سال 1400 به دلیل شرایط ویژه منطقه، افزایشی بوده است. درنتیجه می توان شاهد یک رقابت قیمتی در بین بازار ورق چین و ترکیه باشیم تا به عنوان جایگزینی برای بازار ورق CIS عمل کنند. تحلیلگران در امسال، بهبود عملکرد محصولات ورق را نسبت به محصولات فولادی ساختمانی انظار دارند که منجر به بهبود اقتضاد و رونق بازار ورق چین و ترکیه خواهد شد.

اشتراک گذاری مقاله
دیدگاه شما چیست؟ برای ما بنویسید.