02142214

پیش بینی افزایش یا کاهش قیمت تیرآهن در سال 1403

پیش بینی قیمت تیرآهن در سال 1403 کمک بزرگی به پیمانکاران و مهندسان در برآورد بودجه ساخت‌وساز به حساب می‌آید. هم‌چنین پیش بینی نرخ تیرآهن و میلگرد از گزینه‌های اصلی تعیین نرخ مسکن در 1403 به شمار می‌رود. چراکه بسیاری از فعالان حوزه ساخت‌وساز، هزینه تمام‌شده پروژه‌های خود را با پیش بینی قیمت تیرآهن و میلگرد تخمین می‌زنند. با این کار می‌توان علاوه بر برآورد هزینه، زمان مناسب‌تری را نیز برای خرید تیرآهن انتخاب نموند. در ابتدا به خلاصه‌ای از وضعیت تیرآهن در سال 1402 می‌پردازیم و سپس چشم‌انداز از قیمت تیرآهن در سال 1403 ارائه می‌دهیم. به تحلیل تکنیکال نمودار تیرآهن‌ می‌پردازیم و عوامل بنیادی بازار آهن و تیرآهن را تحلیل می‌کنیم. در این مقاله تیرآهن 14 و 16 ذوب آهن را به‌عنوان نمونه تحلیل تکنیکال انتخاب کرده‌ایم.

 

نرخ تیرآهن در سال 1402

قیمت تیرآهن سال 1402 را با نوسان در محدود بالای 30 هزار تومان شروع کرد اما به تدریج با کاهش تقاضا و شروع مجدد رکود وارد فاز اصلاحی شد. رکود در صنایع مصرف‌کننده مانند بازار مسکن به دلیل کاهش قدرت خرید مردم از مهم‌ترین دلایل کاهش تقاضا در بازار آهن به شمار می‌رود. البته پیش‌خور کردن حجم تقاضا در اواخر سال 1401 به دلیل جهش ناگهانی دلار از جمله دلایلی بود که ورود آهن آلات به یک رکود سنگین را قابل حدس کرده بود. قیمت تیرآهن پس از اصلاح تا محدود 26 هزار تومان، در اواخر سال 1402 به همراه رشد نرخ دلار دوباره وارد فاز صعودی و کانال بالای 31 هزار تومان و بالاتر شد. هرچند هنوز در میزان مصرف و تقاضا برای این محصول تغییری ایجاد نشده بود.

 

پیش بینی قیمت تیرآهن در 1403

قیمت تیرآهن در سال گذشته سال تقریباً با شیب ملایم را طی کرد. تیرآهن همواره در سال‌های اخیر به‌واسطه بازار پرتقاضا در برابر عرضه پایین، در یک روند افزایشی با شیب ملایم صعودی در نوسان بوده است. اما پس از رکود چندماهه، کنترل دستوری و فشرده شدن قیمت‌ها و مهم‌تر از آن افزایش افسارگسیخته قیمت دلار، قیمت تیرآهن در اواخر 1402 رکوردهای جدیدی تا هرکیلو 32 هزار تومان ثبت کرد به گونه‌ای که هر شاخه تیرآهن 14 اصفهان بالای 5 میلیون و هر شاخه تیرآهن 16 اصفهان بالای 6 میلیون معامله شد.

دورنمای کلی بازار تیرآهن در سال 1403 ترکیبی از افزایش تورمی قیمت تیرآهن تحت نوسانات دلار و رکود سنگین پس از آن است. هرچند دولت هنوز هم خبر از ساخت مسکن توسط شرکت‌های چینی می‌دهد ولی به نظر نمی‌رسد با اجرایی شدن این پروژه‌ها رکود از بازار آهن خارج شود. کاهش تقاضا، در کنار کنترل دستوری قیمت‌ها، تمایل به خام فروشی و افزایش قیمت مواد اولیه، مقاومت تولیدکنندگان با کنترل عرضه‌ها به جدالی رکودی در سال 1403 تبدیل خواهد شد که مهم‌ترین نکته یعنی تعیین قیمت تیرآهن از طریق بازار آزاد در آن لحاظ نمی‌شود.

بازار آهن شادآباد

طبق سالیان پیش احتمالاً در سال 1403 هم در بخش تولید شاهد آشفتگی و اخلال در زنجیره تأمین خواهیم بود. از طرفی با افزایش احتمالی نرخ دلار تا قیمت 100 هزار تومان تمایل صنایع پایین دستی به خام فروشی صادراتی و کسب دلار افزایش می‌یابد. به این ترتیب با کاهش عرضه مواد اولیه قیمت محصولات نیمه تمام فولادی افزایش خواهد یافت و با افزایش هزینه تولید قیمت تیرآهن نیز بیشتر می‌شود. تمام پارامترها از افزایش تورمی قیمت تیرآهن در سال 1403 و سپس رکود خبر می‌دهد.. البته بازار تیرآهن به سبب حجم بیشتر تقاضا نسبت به میزان عرضه همواره نسبت به میلگرد، رکود و اصلاح قیمت کمتری را در بازار رکودی تجربه می‌کند. بنابراین هر رکود در این بازار دورخیزی برای جهش قیمتی تیرآهن در آینده به شمار می‌رود.

 

آیا پیش بینی نرخ تیرآهن ممکن است؟

سال 1402 مانند سال‌های پیشین از هر نظر چه اقتصادی و چه سیاسی، سال سختی برای مردم ایران بود. قیمت آهن‎‌آلات به دنبال جهش قیمت ارز روند افزایشی را تجربه می‌کند. بسته‌تر شدن فضای سیاسی و تاریک شدن چشم‌انداز اقتصادی در کنار تنش‌های منطقه‌ای باعث شده تغییر در هر پارامتری، بر پیش بینی قیمت آهن در سال ۱۴۰3 تأثیرات متغیری داشته باشد. علاوه بر موارد بالا چندین عامل مهم دیگر وجود دارند که در ادامه نحوه تأثیر آن بر قیمت تیرآهن در سال 1403 را بررسی می‌کنیم.

 

عوامل تأثیرگذار بر پیش‌بینی قیمت تیرآهن 1403

عوامل مهم در پیش‌بینی قیمت تیرآهن در سال 1403 شامل موارد زیر می‌شود:

  • نرخ دلار و احتمال افزایش تا بالای 80 هزار تومان
  • قیمت جهانی فولاد و آهن
  • میزان عرضه و تقاضا در بازار
  • رکود، تورم و سیاست‌های اقتصادی
  • تحلیل تکنیکال قیمت تیرآهن در 1403
 

تأثیر نرخ دلار بر پیش‌بینی نرخ تیرآهن

نرخ مقاطع فولادی و به‌ویژه تیرآهن به دلیل کمبود و وارداتی بودن برخی انواع و سایزها مانند تیرآهن بال پهن (هاش)، همگرایی بالایی با قیمت دلار دارد. به‌طوری‌که می‌توان دلار را مهم‌ترین عامل در پیش بینی قیمت تیرآهن در سال 1403 دانست. افزایش قیمت دلار در ابتدا به طور غیرمستقیم و به دلیل تاریک شدن دورنمای اقتصادی کشور باعث التهاب در بازار و افزایش در بخش تقاضا و گران شدن نرخ آهن می‌شود. پس از فروکش کردن التهاب بازار، در ادامه افزایش قیمت دلار به‌طور مستقیم به دلیل افزایش هزینه‌های تولید باعث افزایش قیمت تمام‌شده تیرآهن می‌شود. چراکه قیمت شمش فولادی موردنیاز برای تولید تیرآهن، به نرخ دلار و تغییرات نرخ ارز در داخل کشور بستگی دارد. در زیر نمودار تحلیل قیمت دلار را مشاهده می‌کنید.

پیش بینی قیمت دلار 1403

همان‌طور که در نمودار بالا مشاهده می‌کنید قیمت دلار پس از شکستن سقف کانال 5 ساله یک جهش صعودی داشت و تا کانال 60 هزار تومان رشد کرد. پس از توقف رشد دلار و اصلاح آن تا قیمت 50 هزار تومان دوباره تا سقف 60 هزار تومان صعود کرد. سه محدوده مشخص شده در قیمت‌های 50، 55 و 60 هزار تومان مهم‌ترین حمایت‌ها و مقاومت‌ها به شمار می‌رود که عبور قیمت دلار از هریک می‌تواند یک حرکت پرقدرت را باعث شود.

علاوه بر تحلیل تکنیکال، بازار ارز به‌شدت تحت تأثیر اخبار مثبت و منفی سیاسی و اقتصادی است که همواره باید به این نکته توجه کرد. عواملی نظیر کسری بودجه دولت، احتمال افزایش نرخ بنزین، رشد اقتصادی منفی، ادامه تحریم و کاهش درامد نفتی و تمایل سیاست‌های کشور به افزایش تنش در منطقه نشان می‌دهد در نرخ دلار در سال 1403 حتماً قیمت‌های جدیدی را ثبت خواهد کرد و شکی در آن نیست.

 

تأثیر قیمت جهانی آهن و فولاد بر پیش بینی نرخ تیرآهن

با کنترل تورم جهانی و افزایش تقاضای فولاد به دلیل آغاز پروژه‌های ساخت‌وساز در چین و موفقیت آمریکا در کنترل تورم انتظار می‌رود که رونق به بازار جهانی فولاد بازگشته و قیمت جهانی سالی با ثبات و افزایش ملایم را تجربه کند. قیمت جهانی فولاد در حال حاضر در یک حمایت 5 ساله قوی قرار دارد و به نظر می‌رسد در سال 2024 میلادی روند صعودی ملایمی به خود بگیرد.

 

تأثیر میزان عرضه و تقاضا بر پیش بینی قیمت تیرآهن 1403

وضعیت عرضه و تقاضای بازار تیرآهن در ایران درست نقطه مقابل بازار میلگرد به شمار می‌رود. تیرآهن برخلاف میلگرد به مازاد تولید نرسیده و در برخی سایزها و نوع تیرآهن میزان تقاضا همواره بیشتر است. علاوه بر این مشکلات تولید مانند قطعی برق و گاز در تابستان و زمستان باعث کاهش تولید تیرآهن و افزایش تقاضا از میزان عرضه می‌شود. این در حالی است که هم چنان در بازار مصرف یعنی مسکن، شاهد رکود هستیم. با توجه به مشکلات اقتصادی و سیاسی کشور به نظر می‌رسد میزان عرضه و تقاضای تیرآهن در سال 1403 به تعادل نرسد و بازار تیرآهن هم چنان در برخی از سایزها و انواع تیرآهن دچار کمبود شود. هم‌چنین تیرآهن برخی شرکت‌ها به دلیل تقاضای بیشتر، مانند تیرآهن ذوب آهن افزایش قیمت بیشتری را تجربه می‌کنند.

نکته دیگر اینکه به نظر می‌رسد بازار در پی افزایش قیمت تیرآهن در اواخر سال 1402 و افزایش التهاب در بازار به نظر می‌رسد بازار تقاضای تیرآهن سال 1403 را با افزایشی شروع کند که این باعث افزایش نرخ تیرآهن خواهد شد.

 

تأثیر رکود، تورم و سیاست‌های اقتصادی بر پیش بینی قیمت تیرآهن 1403

نحوه نگاه در قیمت‌گذاری دلار دولتی، سیاست‌های انقباضی، کسری بودجه، تصمیمات خلق‌الساعه دولتی، افزایش مالیات بر بخش خصوصی، نحوه ایجاد تعرفه‌های گمرکی بر صادرات و واردات و تصمیمات دولت در بخش مسکن، همه همه از تداوم رکود و تورم در اقتصاد ایران حکایت دارد.

در این میان تصمیم مبنی برافزایش قیمت بنزین، کبریتی بر انبار باروت افزایش قیمت‌ها خواهد بود. پرواضح است که چشم‌انداز وضعیت اقتصادی در سال 1403 سیاه‌تر از سال پیش بوده و بازار از دو غول رکود و تورم در امان نخواهد ماند. از ویژگی‌های این بازار مریض می‌توان به افزایش تورمی قیمت‌ها، رکود چندماهه، مهندسی عرضه‌ها، التهاب در بخش تقاضا و در پایان ضرر مصرف‌کنندگان واقعی اشاره کرد.

 

تحلیل تکنیکال پیش بینی قیمت تیرآهن در 1403

برای تحلیل قیمت تیرآهن در سال 1403، نمودار قیمت تیرآهن 14 و 16 ذوب آهن را به‌عنوان نمونه‌های پر تقاضا انتخاب کرده‌ایم. همان‌طور که می‌دانید تیرآهن‌های ذوب آهن باکیفیت‌ترین تیرآهن‌ها در بازار آهن ایران هستند و معمولاً قیمت سایر تیرآهن‌ها براساس قیمت تیرآهن ذوب آهن تعیین می‌شوند.

 

پیش بینی قیمت تیرآهن 14 اصفهان

پیش بینی قیمت تیرآهن 14 اصفهان 1403

برای پیش بینی قیمت تیرآهن 14 اصفهان باید بگوییم که قیمت پس از سقف تاریخی هر کیلو 39000 تومان وارد فاز اصلاح شده و از حمایت بسیار قوی 25 هزار تومان برگشت خورده است. با عبور قیمت تیرآهن 14 اصفهان از مقاومت 33 هزار تومان شاهد رشد نرخ تیرآهن تا مرز 40 هزار تومان خواهیم بود. قیمت تیرآهن اصفهان در صورت رشد نرخ دلار مسلماً نرخ‌هایی بالاتر 40 هزار تومان را به خود خواهد دید. قیمت 29 هزار تومان اولین محدود حمایتی و نرخ 27500 دومین محدوده حمایتی برای نرخ تیرآهن 16 اصفهان به شمار می‌رود.

 

پیش بینی قیمت تیرآهن 16 اصفهان

پیش بینی قیمت تیرآهن 16 اصفهان 1403

برای پیش بینی قیمت تیرآهن 16 اصفهان باید بگوییم که قیمت پس از سقف تاریخی هر کیلو 44000 تومان وارد فاز اصلاح شده و از حمایت بسیار قوی 24 هزار تومان برگشت خورده است. با عبور قیمت تیرآهن 16 اصفهان از مقاومت 34 هزار تومان شاهد رشد دوباره نرخ تیرآهن تا مرز 44 هزار تومان خواهیم بود. قیمت تیرآهن اصفهان در صورت رشد نرخ دلار مسلماً نرخ‌هایی بالاتر از 44 هزار تومان را به خود خواهد دید. در حال حاضر قیمت 29 هزار تومان اولین محدود حمایتی برای نرخ تیرآهن 16 اصفهان به شمار می‌رود.

 

سخن پایانی

مسلماً بازار آهن در سال 1403 فراز و نشیب‌هایی بیشتر از سال پیش به خود خواهد دید که اکثراً ناشی از نوسانات ارز و یا شوک‌های خبری داخلی و خارجی است. برای پیش بینی قیمت تیرآهن 1403 می‌توان گفت که سیاست‌های انقباضی دولت و کسری بودجه، احتمال افزایش نرخ بنزین، محدودیت‌های زنجیره تأمین مانند قطع برق و گاز، مهندسی میزان حجم عرضه‌ها در معاملات آهن اسفنجی بورس کالا، تمایل به صادرات و خام فروشی صنایع پایین دستی و عدم کنترل تورم ازجمله مهم‌ترین عوامل تأثیرگذار بر افزایش قیمت آهن 1403 به شمار می‌روند. درمجموع ادامه روند افزایشی قیمت‌ تیرآهن در سال 3۲ و شروع رکود سنگین پس از جهش قیمتی، قدرتمندترین سناریوی حال حاضر است.

اشتراک گذاری مقاله
دیدگاه شما چیست؟ برای ما بنویسید.