02142214

کاشت میلگرد در بتن ، ضوابط و چگونگی انجام آن

کاشت میلگرد در بتن باعث می‌شود که بافت‌های فلزی و بتنی ساختمان با یک‌دیگر پیوند برقرار کرده و توانایی تحمل بار آن‌ها تا حد زیادی افزایش یابد. به این صورت باعث افزایش مقاومت کلی و تقویت سازه می‌شود. مزیت دیگر کاشت میلگرد در بتن این است که می‌توان به وسیله آن تغییراتی جزئی در نقشه ایجاد کرد و اگر نواقصی وجود داشته باشد، آن‌ها را برطرف کرد. اما باید دقت کنید که کاشت میلگرد را نمی‌توان به صورت دلخواه و در هر جایی انجام داد. برای این کار باید ضوابط کاشت میلگرد در بتن را رعایت کرده و بعد از انجام محاسبات دقیق، نسبت به کاشت میلگرد در بتن اقدام کرد. زیرا انجام این کار بدون محاسبات علمی می‌تواند نتایج عکس داشته و حتی به تخریب بتن یا تضعیف آن منجر شود.

   

کاشت میلگرد در بتن

به احتمال زیاد شما تا به حال واژه آرماتور یا آرماتوربندی را شنیده‌اید. البته اگر در زمینه ساختمان کار می‌کنید، صد درصد نام آن را شنیده‌اید و روش‌های آن را هم می‌دانید. به هر حال اکنون این موضوع را واضح‌تر بیان می‌کنیم تا در صورت ناآشنا بودن با آن‌ها، این مفاهیم را به طور کامل یاد بگیرید.   برای افزایش مقاومت ساختمان در کف آن و یا در ستون‌های حامل بار تعدادی میلگرد قرار می‌دهند که به آن‌ها آرماتور گفته می‌شود. سایز و تعداد این آرماتورها را نوع سازه و مقدار باری که قرار است بر روی آن بنشیند تعیین می‌کند. برای افزایش مقاوم‌سازی تعداد زیادی از آرماتورها را به هم می‌بافند که به این کار آرماتوربندی گفته می‌شود و از آن‌ها در کف و پی ساختمان استفاده می‌شود. کاشت میلگرد هم در ادامه همین فرآیندها، ‌توسط مهندسان و متخصصین انجام می‌گیرد. این موضوع به خاطر رعایت مناسب ضوابط کاشت میلگرد در بتن است.

زمانی که آرماتوربندی به طور کامل انجام گرفته و بتن هم ریخته شد، در صورت نیاز به انجام برخی اصلاحات، کاشت میلگرد چاره‌ساز است. چرا که در این صورت دیگر امکان اضافه یا کم کردن میلگرد وجود ندارد. به طور کلی، در زمان‌هایی که احساس ضعف باربری در بخش‌هایی از ساختمان مشاهده شود یا این که نیاز به ادامه دادن سازه بتنی باشد، کاشت میلگرد انجام می‌پذیرد. این کار تنها برای تقویت بتن نبوده و در برخی موارد به منظور گسترش و ادامه بتن هم انجام می‌شود. پیشنهاد می‌شود قبل از ادامه مطلب درباره انواع میلگرد و کاربردهای آن مطالعه نمایید.

   

مراحل کاشت میلگرد در بتن

برای کاشت میلگرد در بتن مراحل زیر را انجام میدهیم.

 

مشخص کردن عمق نفوذ میلگرد

قبل از هر کاری در کاشت میلگرد،‌ باید محاسبات لازم برای به دست آوردن عمق مورد نیاز انجام گیرد. این مورد در این کار بسیار تاثیرگذار بوده و می‌تواند کیفیت کاشت میلگرد را تعیین کند. اگر عمق لازم کم‌تر از حد استاندارد در نظر گرفته شود، ممکن است اتصال لازم بین بتن و میلگرد ایجاد نشود و در شرایط سخت، میلگرد توانایی مقاومت نداشته باشد؛ یا این که آن قسمت از بتن که میلگرد در آن وارد شده است، ‌دچار فروپاشی گردد.

 

از طرف دیگر، اگر عمق کاشت میلگرد بیش از حد در نظر گرفته شود، باعث مصرف چسب و میلگرد بیش‌تری خواهد شد. علاوه بر این که امکان سوراخ شدن طرف دیگر بتن و کاهش یافتن مقاومت آن هم وجود دارد. بنابراین باید ضوابط کاشت میلگرد در بتن، به خصوص بخش تعیین عمق مناسب را مدنظر داشت.

 

سوراخ کردن بتن

دومین مرحله برای کاشت میلگرد سوراخ کردن بتن است که به وسیله مته‌های قوی یا مغزه‌گیر انجام می‌شود. در واقع یکی از مهم‌ترین مراحلی که رعایت ضوابط کاشت میلگرد در بتن اهمیت دارد، همین مرحله است. زیرا باید محاسبات جدی و دقیقی برای مکان‌ها و نقاطی که باید سوراخ شود، انجام بگیرد. در صورتی که فاصله این نقاط از یکدیگر خیلی دور باشد، ممکن است کارایی لازم را نداشته و توانایی حمل بار کاهش یابد.

 

از طرف دیگر، اگر نقاطی که برای کاشت میلگرد سوراخ می‌شوند خیلی به هم نزدیک باشند، ممکن است بتن دچار ترک خوردگی شده و در نهایت به تضعیف آن منجر گردد. علاوه بر این، باید به قطر سوراخ لازم برای کاشت بتن هم توجه شود. همه این کارها از طریق روش‌های مهندسی امکان پذیر است و باید با دقت کامل انجام شوند.

 

مرحله پاک‌سازی محفظه

بعد از این که کار ایجاد سوراخ‌های مورد نظر برای میلگردها انجام شد، باید این محفظه‌ها به طور کامل پاک سازی شوند. در بیش‌تر مواقع برای این کار از دمنده‌های هوای پرقدرت استفاده می‌شود؛ چرا که راه مناسب دیگری برای خروج خرده‌ها و گرد و غبار درون محفظه سوراخ وجود ندارد. بعد از این که این مواد اضافی از درون سوراخ‌ها خارج شدند، باید جداره‌ها را هم با فرچه به خوبی پاک‌سازی کرد. در ادامه یک بار دیگر محفظه‌های درون سوراخ‌ها باید توسط دمنده هوا پاک‌سازی شود تا از خروج همه مواد مزاحم مطمئن شویم. در واقع انجام این کار به معنی در نظر داشتن ضوابط کاشت میلگرد در بتن به بهترین شکل است.

 

تزریق چسب مخصوص

حالا که سوراخ‌ها به طور کامل پاک‌سازی شده‌اند، وقت آن رسیده که چسب‌های مخصوص برای کاشت میلگرد در این محفظه‌ها تزریق شوند. با توجه به این که چسب‌ها نقش بسیاری مهمی در محکم بودن میلگردها دارند، باید حتما از تمیز بودن سوراخ‌ها قبل از استفاده مطمئن بود. علاوه بر براده‌ای ناشی از خرد شدن بتن، وجود هر گونه گرد و غبار و چربی هم می‌تواند اثر بخشی این چسب‌ها را کاهش دهد.

 

بنابراین، بعد از این که از تمیز بودن سوراخ‌ها اطمینان پیدا کردید، می‌توان کار تزریق چسب را شروع کرد. باید دقت داشته باشید که جهت کارایی مناسب، در حدود نیمی از فضای محفظه با این چسب‌های مخصوص پر شود. اگر چه چسب‌هایی که برای کاشت میلگرد استفاده می‌شوند در انواع متفاوتی وجود دارند، اما به هر حال بهتر است این استاندارد رعایت گردد.

 

قرار دادن میلگرد در مکان ایجاد شده

بعد از این که چسب هم به اندازه کافی به وسیله ابزارهای مخصوص تزریق، وارد سوراخ‌ها شد، حالا نوبت به قرارر دادن خود میلگردها است. برای این کار باید میلگرد ها را درون سوراخ‌ها جایگذاری کرده، به طوری که تا انتهای عمق در نظر گرفته شده برای آن‌ها فرو روند. بعد از این که میلگردها به خوبی جایگذاری شدند، باید مدتی صبر کرد تا چسب کارایی خود را انجام دهد.

 

یعنی باید از تکان خوردن یا حرکت میلگردهایی که تازه چسبانده شده‌اند، جلوگیری شود. بعد از مدتی صبر میلگردها به شدت محکم می‌شوند و می‌توان عملیات‌های بعدی را انجام داد. البته طبق ضوابط کاشت میلگرد در بتن، سعی می‌کنند این کار را حداقل بعد از گذشت چند روز انجام دهند.

 

خب دیدیم که مراحل کاشت میلگرد در بتن به چه صورت است و در هر کدام از این مراحل باید چه نکاتی رعایت شوند. این مراحل برای هر نوع کاشت یکسان هستند و تنها ممکن است در برخی جزئیات تفاوت‌هایی داشته باشند. پس در صورتی که خود کار کاشت میلگرد در بتن را انجام می‌دهید، باید به هر کدام از این مراحل آگاهی داشته و آن‌ها را به خوبی و به صورت استاندارد انجام دهید. در صورتی هم که بر این کار نظارت دارید، باید از انجام صحیح و مناسب هر یک از این مراحل اطمانان حاصل نمایید. برای انتخاب و خرید میلگرد با کیفیت لازم است با روند آنالیز کیفیت میلگرد آشنا شوید.

کاشت میلگرد در بتن    

انواع کاشت میلگرد در بتن

کاشت میلگرد می‌تواند در انواع سازه‌های بتنی که به آن نیاز است، انجام شود. اما به طور کلی، در دو بخش استفاده بیش‌تری از این قابلیت می‌شود و رایج‌تر است. این دو بخش شامل کاشت میلگرد در ستون و کاشت میلگرد در فونداسیون یا همان پی ساختمان است. هر کدام از این‌ها به دلایلی انجام می‌شوند و برای هر یک باید شرایطی خاص را مد نظر داشت. اکنون به شرایط و چگونگی کاشت میلگرد در ستون و فونداسیون می‌پردازیم.  

کاشت میلگرد در ستون

کاشتن میلگرد در ستون‌های بتنی هم به صورت عمودی و هم به صورت افقی انجام می‌گیرد. این کار در اکثر موارد به دلیل اتصال یک تیر بتنی یا یک بخش جدید،‌ افزایش مقاومت ستون یا امتداد آن انجام می‌گیرد. برای آشنایی با تقویت تیر بتنی با ورق فولادی کلیک کنید. در هنگام کاشت میلگرد درون ستون باید به موقعیت آرماتورهایی که قبلا در ستون قرار گرفته‌اند هم توجه شود. در واقع قبل از وارد کردن میلگردهای جدید، باید از موقعیت‌های میلگردهای موجود در ستون آگاهی پیدا کرده و کاشت میلگرد را در فاصله‌های مناسب انجام داد.   برای این کار روش‌های زیادی وجود دارد که با استفاده از آن‌ها، می‌توان محل دقیق آرماتورهای قرار گرفته در ستون را به دست آورد. این موضوع از ضوابط کاشت میلگرد در بتن است و رعایت آن به خصوص در سازه‌های بزرگ، الزامی است. بنابراین، قبل از انجام کاشت میلگرد حتما به این نکته توجه کنید تا از آسیب رسیدن به ستون هم جلوگیری شود.
کاشت میلگرد در ستون
 

کاشت میلگرد در فونداسیون

استفاده گسترده دیگر از روش کاشت میلگرد در فوانداسیون سازه‌ها و ساختمان‌ها است. با توجه به این که این بخش‌ها پی و اساس اصلی ساختمان هستند، در هنگام کاشت میلگرد باید دقت بیش‌تری داشت. معمولا هدف از این کار در فونداسیون، افزایش مقاومت آن، یکپارچه‌سازی و افزایش ارتفاع است.   قبل از کاشت میلگرد در فونداسیون هم باید از مکان آرماتورهای درون آن آگاه شد؛ اما از آن جایی که این کار در فونداسیون به صورت افقی انجام می‌شود، شاید شناسایی محل میلگردهای درونی از اهمیت زیادی برخوردار نباشد؛ ولی باید دقت کرد که در هنگام کاشت میلگرد آسیب نبینند. به این ترتیب، بهتر است از مته برای سوراخ کردن فونداسیون استفاده شود تا این که دستگاه‌های مغزه‌گیری مورد استفاده قرار بگیرند؛ چرا که این دستگاه‌ها به صورت ناگهانی بتن را خالی می‌کنند و ممکن است به آرماتورها هم آسیب برسانند.
کاشت میلگرد در بتن
   

کاشت میلگرد در بتن هیلتی

چندین عامل بر عمق مناسب کاشت میلگرد تاثیر گذار هستند که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به جنس میلگرد و هم‌چنین چسب استفاده شده اشاره نمود. یکی از معروف‌ترین چسب‌هایی که برای کاشت میلگرد مورد استفاده قرار می‌گیرد، چسب هیلتی است. این نوع چسب با این که هزینه‌های زیادی را هم به دنبال دارد،‌ اما به دلیل کیفیت آن و در نتیجه بهره‌وری بالای کار کاشت میلگرد، با استقبال فراوانی مواجه شده است.

 

نکته حائز اهمیت دیگر این است که شرکت هیلتی برای هر کدام از محصولات خود جداولی ارائه می‌دهد که به بیان سایز انکر، سایز سوراخ، عمق کاشت میلگرد و میزان چسب مورد نیاز می‌پردازد. این قابلیت سبب می‌شود که افرادی با کم‌ترین تجربه و اطلاعات در این کار، بتوانند به راحتی از این محصول استفاده نمایند و در عین حال ضوابط کاشت میلگرد در بتن هم به خوبی رعایت شود.

   

سوالات متداول

1- کاشت میلگرد در بتن به چه معنا است؟

برای تقویت سازه‌ها و ساختمان‌های بتنی، میلگردهایی در آن‌ها قرار داده می‌شود که به این اقدام کاشت میلگرد می‌گویند.

 

2- کاشت میلگرد به چه صورت انجام می‌گیرد؟

ابتدا عمق مناسب برای کاشت پیدا شده، سپس سوراخ‌ها را ایجاد می‌کنند و بعد از تزریق چسب‌های مخصوص، میلگرد را جایگذاری می‌نمایند.

 

3- عمق کاشت میلگرد باید در چه حدی باشد؟

این مقدار برای سازه‌های مختلف که ضخامت گوناگونی دارند، متفاوت است. به طور کلی این عمق بستگی به ضخامت بتن، نوع سازه و البته سایز میلگرد دارد.

 

4- کاربرد چسب در کاشت میلگرد چیست و چه مقدار باید از آن استفاده شود؟

این چسب‌ها میلگرد را محکم نگه می‌دارند و تقریبا باید نیمی از ظرفیت محفظه سوراخ شده را با این چسب‌ها پر کرد.

 

قیمت کاشت میلگرد چه قدر است؟

قیمت این کار به عوامل گوناگونی از جمله تعداد میلگرد، سایز آن، دقت در رعایت ضوابط کاشت میلگرد در بتن، عمق کاشت و چسب بستگی دارد؛ بنابراین بسته به نوع سازه متفاوت خواهد بود.

اشتراک گذاری مقاله
دیدگاه شما چیست؟ برای ما بنویسید.