02142214

نحوه و اصول ساخت سوله با انواع تیرآهن فولادی

سوله‌ها سازه‌هایی بدون ستون میانی و با سقف شیب‌دار هستند که برای مصارفی همچون پارکینگ خودروها، انبار، کارخانه‌ها، تعمیرگاه‌ها، کارگاه‌های صنعتی، مرغداری‌ها، تالارها و غیره مورداستفاده قرار می‌گیرند. سوله‌ها با توجه به کاربردهای یادشده در ابعاد مختلفی ساخته می‌شوند و برای ساخت آن‌ها از مصالحی همچون تیرآهن و ورق فولادی استفاده می‌شود. در ادامه به بررسی نحوه ساختن سوله با تیرآهن فولادی و برآورد هزینه ساخت سوله با تیرآهن می‌پردازیم.

   

دلیل ساخت سوله با تیرآهن فولادی

ازآنجایی‌که سوله‌ها بدون استفاده از ستون میانی و در ابعاد بزرگ ساخته می‌شوند، باید مصالحی که در ساخت آن به کار برده می‌شوند از استحکام کافی برخوردار باشند. تیرآهن‌های فولادی بهترین انتخاب برای ساخت ستون‌های کناری سوله هستند چراکه هم استحکام بالایی داشته و هم وزن مناسبی دارند که قابلیت تحمل بار آن‌ها را افزایش می‌دهد.

 

مهم‌ترین مزایای ساخت سوله با تیرآهن عبارت‌اند از:

  • افزایش سرعت اجرا
  • قابلیت استفاده در ارتفاع زیاد
  • قابلیت اتصال تیرآهن‌ها به یکدیگر
  • اشغال فضای کمتر
  • قابلیت نصب آسان تیرآهن
  • نسبت استحکام به وزن بالا
  • ساخت سوله با هزینه کمتر
  • بهبود زیبایی ظاهری سوله
  • قابلیت تعویض و بازیافت آسان
  • تنوع در سایز و ابعاد
نحوه ساخت سوله با تیرآهن  

تیرآهن مناسب برای ساخت سوله

متداول‌ترین نوع تیرآهن برای ساختن سوله، تیرآهن هاش و تیرآهن لانه زنبوری هستند که به همراه مصالحی همچون ساندویچ پانل، ورق گالوانیزه، پلی کربنات، ایرانیت یا فایبرگلاس مورداستفاده قرار می‌گیرند. انتخاب بهترین گرید از تیرآهن که دارای خواص و مشخصه‌های لازم برای ساخت یک سوله مستحکم و بادوام باشد از اهمیت بسزایی برخوردار است. ضمن اینکه، این تیرآهن‌ها باید از قابلیت اتصال بسیار خوبی برخوردار باشند و روش ‌های اتصال تیرآهن که جوشکاری یکی از مهم‌ترین آن‌هاست، بسیار اهمیت می‌یابند. در ادامه چگونگی و اهمیت ساختن سوله با تیرآهن هاش و لانه زنبوری شرح داده خواهد شد.

 

استفاده از تیرآهن هاش در ساخت سوله

تیرآهن بال پهن یا تیرآهن هاش به دلیل برخورداری از وزن بالاتر نسبت به سایر تیرآهن‌ها، دوام و استحکام بسیار بالایی داشته و بهترین نوع تیرآهن برای ساخت سوله است. بااین‌وجود، ممکن است هزینه ساخت سوله در صورت استفاده از تیرآهن هاش به دلیل وزن بالای آن، بیشتر شود.

 

البته خود تیرآهن‌های هاش انواع مختلفی داشته و به سه دسته هاش سبک، هاش سنگین و هاش فوق سنگین تقسیم می‌شوند. دراین‌بین، استفاده از تیرآهن هاش سبک برای ساختن سوله توصیه نمی‌شود؛ به‌خصوص در مناطقی که شرایط جوی پایداری نداشته و میزان بارش برف و باران زیاد است. استفاده از تیرآهن‌های سبک سبب می‌شود تا به دلیل عدم برخورداری سوله از ستون‌های میانی، در صورت بارش برف وزن سقف سوله افزایش یافته و هاش سبک نتواند چنین وزنی را تحمل کند.

 

استفاده از تیرآهن لانه زنبوری در ساخت سوله

یکی دیگر از انواع تیرآهن‌های رایج در ساخت سوله، تیرآهن لانه زنبوری است. این تیرآهن‌ها دارای حفراتی به شکل شش‌ضلعی و یا دایره‌ای در قسمت جان هستند که سبب کاهش وزن آن‌ها در عین برخورداری از استحکام بالا می‌شود.

مزایای ساخت سوله با تیرآهن لانه زنبوری شامل موارد زیر می‌شود:

  • این نوع تیرآهن وزن کمتری داشته و درعین‌حال استحکام بالایی دارد و به سبک شدن وزن سوله کمک می‌کند.
  • تیرآهن لانه زنبوری دارای ارتفاع و مقاومت خمشی بیشتری است.
  • تنوع بالا در سایز و ابعاد از 140 میلی‌متر تا تیرآهن‌هایی با سایز 300 میلی‌متر.
 

نکات اجرایی مهم در ساختن سوله با تیرآهن

  • پایان ساخت سوله به‌منزله عدم نیاز به تعمیر و نگهداری در زمان آینده نیست. بنابراین، برای کاهش نیاز به تعمیرات و جلوگیری از نفوذ آب حتماً باید درزهای آشکار بسته شوند.
  • به‌منظور ساخت سوله در محیط‌های مرطوب باید از روش‌های مناسب تهویه استفاده شود. به دلیل سبک بودن هوای گرم، این هوا به قسمت بالایی سوله رفته و در آنجا باقی می‌ماند. برای جلوگیری از چنین پدیده‌ای، توری‌ها و دریچه‌های تهویه هوا باید در بالاترین قسمت سقف سوله نصب شوند.
  • برای اینکه ساخت سوله با تیرآهن هزینه‌های منطقی و معقول به دنبال داشته باشد، باید که به مواردی نظیر قیمت تیرآهن، ابعاد سوله، هزینه جوشکاری، کیفیت و قیمت نبشی‌های مورداستفاده، عملیات زنگ‌زدایی، رنگ‌آمیزی و نحوه اجرای صحیح سوله توجه شود.
چگونگی ساخت سوله با تیرآهن هاش  

ساخت سوله دو دهانه با تیرآهن فولادی

یکی از انواع سوله‌هایی که معمولاً در کشورهای خارجی مورداستفاده قرار می‌گیرند و با تیرآهن ساخته می‌شوند، سوله‌های دو دهانه هستند. در ساختن سوله دو دهانه معمولاً از تیرآهن IPE یا تیرآهن اروپایی و ورق‌های زاویه‌دار استفاده می‌شود. جزئیات ساختن سوله دو دهانه با تیرآهن به شرح زیر است:

  • نوع سقف: استفاده از سقف سبک
  • نوع کاربردی: برای ساخت کارخانه‌ها
  • متراژ دهانه اول: 23 متر به صورت اکس به اکس
  • متراژ دهانه دوم: 23 متر به صورت اکس به اکس
  • فاصله قاب‌ها از یکدیگر: 5.88 متر
  • ارتفاع ستون کناری: 9 متر
   

ساخت سوله با تیرآهن چقدر هزینه دارد؟

برای برآورد هزینه ساخت سوله با تیرآهن باید که به پارامترهایی نظیر وزن، مساحت و متراژ، محل ساختن سوله، مواد اولیه و مصالح و نوع کاربری آن توجه شود. در رابطه با وزن باید به این نکته اشاره کرد که در ساختن سوله با تیرآهن تنها از این نوع مقطع فولادی استفاده نشده و انواع ورق‌های فولادی و نبشی‌ها نیز ممکن است در ساخت آن به کار برده شوند. بنابراین، تعیین هزینه ساخت سوله به قیمت روز این آهن‌آلات بستگی خواهد داشت.

 

مساحت و متراژ سوله نیز به‌نوعی با نوع کاربری آن در ارتباط است. مثلاً برای ساخت یک انبار کوچک در مقایسه با ساخت سوله‌های کارخانه‌ها، به مقاطع فولادی کمتری نیاز است و بنابراین با افزایش متراژ و صنعتی‌تر شدن کاربرد سوله، هزینه ساخت آن نیز افزایش می‌یابد.

 

جمع‌بندی

سوله‌ها سازه‌هایی مسقف و بدون ستون میانی هستند که برای مصارفی مانند ساخت پارکینگ، کارخانه، انبار، سالن‌ها و غیره ساخته می‌شوند. برای ساختن سوله از مقاطعی همچون تیرآهن، نبشی و ورق‌های فولادی استفاده می‌شود تا استحکام لازم برای آن حاصل شود. ساخت سوله با تیرآهن شامل استفاده از تیرآهن‌های هاش و لانه زنبوری می‌شود. هاش به دلیل وزن و استحکام بالا و تیرآهن لانه زنبوری به دلیل نسبت استحکام به وزن بالا و قیمت ارزان‌تر برای این منظور به کار برده می‌شوند.

 

سؤالات متداول

1- هزینه ساخت سوله چقدر است؟

برآورد هزینه ساختن سوله به قیمت روز تیرآهن، نبشی و ورق فولادی، متراژ و مساحت سوله، نوع کاربری و غیره بستگی دارد.

 

2- دلیل ساخت سوله با تیرآهن چیست؟

اجرای آسان، استحکام بالا، قابلیت اتصال و جوشکاری تیرآهن‌ها به یکدیگر، قابلیت نصب آسان، هزینه ساخت کمتر و غیره.

 

3- برای ساختن سوله از کدام نوع تیرآهن استفاده می‌شود؟

تیرآهن‌های هاش و لانه زنبوری بیشترین مصرف را در ساخت سوله دارند.

اشتراک گذاری مقاله
دیدگاه شما چیست؟ برای ما بنویسید.