02142214

نکات حمل و نقل میلگرد و انواع روش‌ های آن

در هنگام خرید میلگرد، دو دغدغه اصلی برای خریداران وجود دارد. یکی انتخاب فروشنده معتبر و قابل‌اطمینان و دومی مسئله حمل و نقل میلگرد است. درصورتی‌که مرحله ثبت سفارش و پرداخت هزینه خرید را پشت سر گذاشته باشید، باید به فکر این مورد باشید که چطور قرار است کالای شما به دستتان برسد و هزینه این جابجایی چقدر خواهد شد. انتخاب کوتاه‌ترین مسیر که هم در زمان ارسال صرفه‌جویی شود و هم هزینه کمتری داشته باشد بسیار حائز اهمیت است. ضمن اینکه، روش حمل و نقل هم مهم است. اینکه چه وسیله‌ای برای محصول خریداری‌شده باید انتخاب شود تا هم آسیب مکانیکی به کالا وارد نشود و هم پاسخگوی حجم خرید باشد. در این مقاله به مهم‌ترین نکات حمل میلگرد از کارخانه یا شرکت‌های بازرگانی تا محل پروژه شما صحبت خواهیم کرد.

   

انواع روش ‌های حمل و نقل میلگرد

به‌طورکلی روش‌های مختلفی برای حمل و نقل میلگرد وجود دارد که بر اساس مسافت و تناژ بار انتخاب می‌شوند. تمامی این روش‌ها در چهار گروه زیر جای می‌گیرند که عبارت‌اند از:

  • حمل و نقل جاده‌ای
  • حمل و نقل ریلی
  • حمل و نقل دریایی
  • حمل و نقل ترکیبی
 

در بین روش‌های فوق، حمل و نقل جاده‌ای رایج‌ترین حالت است که برای جابجایی میلگرد در سطح شهر یا بین استان‌های کشور انجام می‌شود. حمل و نقل ریلی برای تناژ بالاتر از میلگرد و انتقال به نقاط دوردست در همان کشور یا کشورهای همسایه مناسب است. حمل انواع میلگرد به روش دریایی اغلب برای صادرات این محصول مورداستفاده قرار می‌گیرد و حالت ترکیبی نیز به همین صورت است.

 

حالت ترکیبی معمولاً شامل حمل میلگرد در بخشی از مسیر توسط کشتی یا قطار و در ادامه مسیر توسط ماشین است و ممکن است هم برای صادرات و هم برای جابجایی بین استانی انتخاب شود. در بین این روش‌ها، حمل و نقل ترکیبی گران‌ترین بوده و حمل جاده‌ای به دلیل مسافت کمتر و ساده‌تر بودن وسیله نقلیه ارزان‌تر است.

   

حمل و نقل جاده ‌ای میلگرد

روش‌های حمل میلگرد شامل استفاده از ماشین‌های سبک‌بار و سنگین‌بار می‌شوند که انواع تریلی و کامیون در دسته ماشین‌های سنگین‌بار و نیسان، مزدا و پیکان در دسته ماشین‌های سبک‌بار قرار می‌گیرند.

 

حمل میلگرد با تریلی

حمل و نقل میلگرد با تریلی برای جابجایی میلگرد در تناژ بالا صورت می‌گیرد و انواع میلگردهای 6 و 12 متری را می‌توان به این روش جابجا کرد. حمل میلگرد با تریلی خود دارای انواع مختلفی بر اساس وزن میلگرد و نوع ماشین است که عبارت‌اند از:

  • تریلی 40 فوت با ظرفیت 26 تن
  • تریلی کفی با ظرفیت 24 تن
  • تریلی لبه‌دار با ظرفیت 24 تن
  • تریلی ترانزیت با ظرفیت 24 تن
  حمل و نقل میلگرد با تریلی  

حمل میلگرد با کامیون

کامیون یکی دیگر از ماشین‌های سنگین‌بار به‌منظور حمل و نقل میلگرد است که برای جابجایی انواع میلگردهای 6 متری و زیر 20 تن مناسب است. بر اساس وزن میلگرد بارگیری شده، کامیون‌هایی که برای حمل آن استفاده می‌شوند شامل موارد زیر می‌شوند:

  • کامیون خاور با ظرفیت حداکثر 5 تن
  • کامیون بنز 911 با ظرفیت حداکثر 5.5 تن
  • کامیون تک با ظرفیت حداکثر 11 تن
  • کامیون جفت 10 چرخ با ظرفیت حداکثر 20 تن
 

حمل میلگرد با نیسان

نیسان برای حمل میلگرد در مسافت‌های کوتاه درون‌شهری و بین‌شهری استفاده می‌شود و حداکثر 3 تن میلگرد را می‌توان به این روش جابجا کرد. میلگردهایی که با نیسان جابجا می‌شوند باید حداکثر 6 متری باشند و حمل و نقل میلگرد بیش از 6 متر با این وسیله بسیار خطرناک است.

 

حمل میلگرد با پیکان وانت و مزدا

وانت و مزدا برای حمل میلگرد چندان رایج نیستند اما اگر طول میلگرد حداکثر تا 6 متر و تناژ آن حداکثر تا 3 تن باشد می‌توان برای مسافت‌های کوتاه از این ماشین‌ها استفاده کرد. مزدا و پیکان اغلب برای جابجایی و حمل ورق و انواع لوله مورداستفاده قرار می‌گیرند.

 

حمل و نقل ریلی میلگرد

استفاده از قطارهای باری برای حمل میلگرد یکی از روش‌های جابجایی این محصولات است اما در ایران چندان مورداستفاده قرار نمی‌گیرد. این روش مزایایی ازجمله کاهش آلودگی هوا، صرفه‌جویی در مصرف سوخت و توقف کمتر در مسیر را داشته اما قبل و بعد از بارگیری آن نیاز به حمل میلگرد با ماشین تا محل واگن قطار و سپس از محل تخلیه بار تا محل پروژه است.

 

حمل و نقل دریایی میلگرد

حمل دریایی میلگرد مطابق با قوانین بین‌المللی بوده و مخصوص صادرات این محصول است و نیاز به سرمایه زیادی دارد. برای این منظور از کانتینرهای با حجم مختلف استفاده می‌شود که بر اساس طول میلگرد و ظرفیت بار قابل‌استفاده هستند. دو نمونه از کانتینرهای استاندارد مورداستفاده در این روش، کانتینرهای 20 و 40 فوتی هستند که به ترتیب برای انتقال میلگردهای 6 و 12 متری با حداکثر ظرفیت بار 28 و 26 تن کاربرد دارند.

 

حمل و نقل ترکیبی میلگرد

حمل و نقل میلگرد به‌صورت ترکیبی شامل ترکیب روش‌های ریلی- جاده‌ای یا روش دریایی- جاده‌ای است. این حالت اغلب به‌منظور صادرات میلگرد مورداستفاده قرار می‌گیرد و نوع دریایی- جاده‌ای آن رایج‌تر است. به دلیل ظرفیت بالاتر کانتینرها در حمل به روش دریایی، در هنگام تخلیه بار و بارگیری با ماشین باید دفعات بیشتری بارگیری ماشین انجام شود یا از تعداد بیشتری وسیله نقلیه زمینی استفاده شود چراکه ظرفیت حمل بار آن‌ها محدود است.

   

عوامل مؤثر بر هزینه حمل بار میلگرد

درصورتی‌که روش حمل و نقل جاده‌ای را به دلیل کاربرد بیشتر آن مدنظر قرار دهیم، سه فاکتور اصلی در محاسبه هزینه حمل و نقل میلگرد دخیل هستند که شامل تناژ بار، مسافت حمل و نقل و نوع ماشین حمل بار می‌شوند. در رابطه با مسافت حمل و نقل باید گفت که هرچه مسافت بیشتر شود، به‌تناسب هزینه نیز افزایش خواهد یافت. بااین‌حال، نوسانات قیمتی حمل و نقل درون‌شهری مخصوصاً در تهران بیشتر بوده و باید از قیمت روز حمل و نقل میلگرد اطلاع داشته باشید.

 

ضمن اینکه، نوع ماشینی که برای حمل و نقل انتخاب می‌شود هم در تعیین هزینه جابجایی تأثیر مستقیم دارد. انواع تریلی و کامیون که ظرفیت بار بیشتری دارند گران‌تر از وانت، نیسان یا مزدا هستند. در آخر هم باید به این نکته اشاره کرد که ارتباط مستقیم با راننده و هماهنگ کردن با او برای حمل محصولات هزینه کمتری را نسبت به زمانی که با یک باربری هماهنگ کنید در پی خواهد داشت. اما فراموش نشود که بیمه کردن بار و تحویل آن به‌صورت سالم باید در اولویت باشد.

   

مراحل حمل و نقل میلگرد

فرآیند حمل و نقل میلگرد از زمان اتمام خرید و پرداخت کامل هزینه محصولات آغاز می‌شود. برای این منظور در ابتدا باید هماهنگی‌های لازم با راننده و یا باربری انجام شود. این امر درصورتی‌که از یک شرکت بازرگانی معتبر خرید کنید برای شما تسهیل خواهد شد چراکه این شرکت‌ها با برخی رانندگان و شرکت‌های باربری طرف قرارداد داشته و می‌توانند در زمان کمتر و با قیمت مناسبی برای شما ماشین مناسب را فراهم کنند. سپس بار میلگرد با توجه به کد حواله کالا، از انبار آزاد شده و به ماشین حمل بار تحویل داده می‌شود. در این مرحله برگه باسکول صادر می‌شود و در انتها نیز بار موردنظر در مقصد تعیین‌شده تخلیه می‌شود. برای اینکه وزن بارگیری شده و وزن محصولات در مقصد همخوانی داشته باشد، یک‌بار دیگر میلگردها در باسکول وزن شده و سپس تحویل داده می‌شوند.

   

اصطلاحات رایج در حمل میلگرد

در هنگام بارگیری میلگرد از محل کارخانه یا انبار تا تخلیه محصولات در محل پروژه به یک سری برگه‌ها نیاز است تا در هر مرحله اطلاعات طرفین خریدار و فروشنده، اطلاعات مربوط به بار و غیره در آن‌ها درج ‌شده است. این برگه‌ها شامل موارد زیر می‌شوند:

 

بارنامه یا حواله باربری

این برگه شامل اطلاعاتی از قبیل مشخصات ماشین، مشخصات فرستنده و گیرنده، محل بارگیری، محل تخلیه، وزن و بیمه‌نامه است که در دو نسخه برای راننده ماشین حمل بار و نیز صاحب بار صادر می‌شود. به همراه داشتن این برگه به‌ویژه در حمل و نقل بین‌شهری و زمان عبور از پلیس‌راه ضروری است.

  بارنامه میلگرد  

بیجک

بیجک درواقع نوعی بارنامه غیررسمی بوده که برای حمل و نقل مقدار کمی از میلگرد توسط باربری صادر می‌شود و شامل نام باربری، نوع و تعداد کالا، نام فرستنده و نام و آدرس گیرنده می‌شود.

  حمل میلگرد با کامیون  

برگه باسکول

این برگه شامل اطلاعاتی همچون وزن ماشین خالی و وزن ماشین پر می‌شود که اختلاف آن‌ها وزن خالص میلگرد را مشخص می‌کند. در این برگه مشخصات ماشین نیز ذکر می‌شود. از وزن خالص برای محاسبه هزینه انبار استفاده می‌شود.

  برگه باسکول در باربری میلگرد  

جمع‌بندی

حمل و نقل میلگرد به‌صورت اصولی و کم‌هزینه که در آن کیفیت محصولات تا زمان تحویل کالا هم حفظ شود، یکی از دغدغه‌های مهم خریداران میلگرد است. برای این منظور باید به تناژ میلگرد خریداری‌شده، مسافت حمل و نقل و نوع ماشین برای بارگیری توجه کرد. هرچه وزن میلگردها یا مسافت بارگیری بیشتر باشد، هزینه حمل میلگرد افزایش خواهد یافت. روش‌های متنوعی برای این منظور وجود داشته که شامل جاده‌ای، دریایی، ریلی و ترکیبی می‌شوند. در بین روش‌های زمینی، رایج‌ترین ماشین‌هایی که مورداستفاده قرار می‌گیرند شامل انواع تریلی، کامیون، نیسان، وانت و مزدا می‌شوند.

 

سؤالات متداول

1- برای حمل 10 تن میلگرد باید از چه وسیله‌ای استفاده کنیم؟

برای حمل میلگرد با تناژ بین 10 تا 15 تن می‌توان از انواع کامیون تک و جفت استفاده کرد.

 

2- برای حمل بیش از 20 تن میلگرد چه وسیله‌ای مناسب است؟

حمل میلگرد با تناژ بالای 20 تن توسط انواع تریلی مانند تریلی 40 فوت، کفی، ترانزیت و لبه‌دار انجام می‌شود.

 

3- هزینه حمل و نقل میلگرد چگونه محاسبه می‌شود؟

هزینه حمل میلگرد بر اساس تناژ بار، مسافت و نوع وسیله نقلیه متفاوت است و برآیندی از این عوامل در تعیین قیمت نهایی دخیل است.

اشتراک گذاری مقاله
دیدگاه شما چیست؟ برای ما بنویسید.