02142214

نکات فنی و مراحل تولید ورق آجدار

انواع ورق آجدار در طرح ها و جنس های مختلف تولید می شوند، اما فرآیند تولید ورق آجدار تنها در دو روش پرسی و فابریک خلاصه می شود. هر یک از این فرآیندها، خواص و ظاهر منحصر به فردی را برای ورق های آجدار به همراه دارند. این ورق ها مطابق با استانداردهای مختلفی تولید می شوند که در ادامه به بررسی آنها می پردازیم. برای مشاهده و اطلاع از قیمت ورق آجدار به این لینک مراجعه نمایید.

   

فرآیند تولید ورق آجدار

تولید ورق های آجدار به دو روش پرسی و فابریک انجام می پذیرد. در انتهای هر دو روش نیز، ورق های مشابهی تولید می شوند. اما آنچه که سبب تمایز این دو روش می شود، نحوه اجرا و نیز ظاهر ورق ها مخصوصا در پشت ورق است. ضمن اینکه، تفاوت در وزن، خواص مکانیکی و پایداری و دوام نیز از دیگر فاکتورهایی هستند که به سبب تفاوت در فرآیند ساخت، در ورق های آجدار پرسی و فابریک مشاهده می شود.

   

ورق آجدار چگونه ساخته می شود؟

تولید ورق آجدار پرسی

هنگام ساخت یک صفحه یا ورق به شکل استاندارد، مواد از طریق یک سری غلتک بزرگ عبور داده می شوند تا به ضخامت مورد نظر برسند. با این حال، هنگام ساخت ورق آجدار یک تفاوت عمده وجود دارد. در فرآیند تولید ورق آجدار پرسی، آخرین غلتک در مجموعه غلتک ها دارای طرحی است که شکل ظاهری مورد نظر شامل الماسی، قطره ای، شطرنجی و... را بر روی ورق ایجاد می کند.

 

تولید ورق آجدار توسط دستگاه و یا یک سری از غلتک ها را روش پرسی می‌گویند و ورق های تولید شده به این روش را به نام ورق آجدار پرسی می شناسند. اگر به اکثر ورق های آجدار نگاه کنید، متوجه خواهید شد که فقط یک طرف آن دارای الگو است. این امر به این دلیل است که تنها یک غلتک در مجموعه، دارای الگوی موردنظر بوده و بنابراین، یک طرف ورق در معرض آن قرار می گیرد و طرف دیگر صاف باقی می ماند.

 

برای ساخت ورق آجدار آلومینیومی، الگوها یا همان آج ها را بر روی ورق سنبه زنی می کنند؛ در حالی که در ورق آجدار فولادی، از نورد گرم برای نقش بستن الگوها استفاده می شود. این کار شامل حرارت دادن یک ورق فولادی بالاتر از دمای تبلور مجدد آن و سپس رساندن آن از طریق یک سری غلتک صاف به ضخامت مورد نظر است.

 

حرارت دادن فلز بالاتر از دمای تبلور مجدد آن، به جلوگیری از تغییرات عمده در خواص مکانیکی ناشی از کارسختی کمک می کند. پس از اینکه مواد به شکل نهایی خود رسیدند، اجازه می دهیم به آرامی خنک شوند. در حالی که تکنیک های دیگری نیز برای تولید انواع ورق آجدار استفاده می شود، اما روش نورد رایج ترین آنهاست؛ زیرا، تنها تفاوت عمده بین ورق نوردی و ورق آجدار، غلتک مورد استفاده است و این فرآیند را بسیار مقرون به صرفه می کند.

 

تولید ورق آجدار فابریک

ورق های آجدار فابریک نیز در مرحله نخست از طریق نورد ساخته می شوند. اما فرآیند نورد آنها متفاوت از تولید ورق آجدار پرسی است؛ بدین صورت که غلتک های نورد مورد استفاده در این فرآیند، دارای الگو نیستند. در نتیجه، الگوها و طرح های موردنظر پس از نورد کردن این ورق ها به آنها چسبانده می شوند. ورق های آجدار فابریک به این دلیل که در ورق نورد شده هیچ تغییری رخ نمی دهد، به این نام خوانده می شوند. بنابراین برخلاف ورق های آجدار پرسی، هر دو سمت ورق های آجدار فابریک صاف است.

 

اتصال جداگانه طرح ها و الگوها به این ورق ها سبب افزایش نسبی وزن آنها نسبت به ورق های آجدار پرسی می شود. با این حال، به دلیل اینکه پشت این ورق ها فرو رفتگی ناشی از فرآیند آج زنی وجود ندارد، استحکام ورق های آجدار فابریک بیشتر از ورق های پرسی است. از طرفی، مشکل فرو رفتن الگوهای برجسته در ورق های پرسی که آن سمت آنها خالی است، آن هم تحت فشار زیاد، در ورق های فابریک وجود ندارد. با تفاوت ورق آجدار پرسی و فابریک در این لینک آشنا شوید.

فرآیند تولید ورق آجدار  

استاندارد ساخت ورق آجدار

انواع ورق های آجدار پرسی و فابریک مطابق با استانداردهای زیر تولید می شوند:

  • ASTM A240
  • GB/T3280-2007
  • JIS4304-2005
  • ASTM A167
  • EN10088-2-200
   

کاربرد ورق آجدار

ورق های آجدار در هر دو نوع پرسی و فابریک و یا در جنس های مختلف استیل، آلومینیومی و گالوانیزه کاربردهای مشابهی داشته و هدف اصلی از تولید این ورق ها، به کارگیری آنها در افزایش اصطکاک و جلوگیری از لغزش بر روی سطوح است. مهم ترین کاربردهای انواع ورق آجدار شامل موارد زیر می شوند:

  • پل های عابر پیاده
  • ورودی پله برقی
  • لبه سکوی مترو
  • محل اتصال واگن های قطار مترو
  • سطوح شیبدار
  • بخش بارکش وسایل نقلیه و تریلرها
  • کاربردهای تزئینی
کاربرد ورق آجدار  

سوالات متداول

1- ورق آجدار چگونه ساخته می شود؟

ورق های آجدار پرسی از طریق غلتک های نورد طرح دار و ورق های آجدار فابریک از طریق نورد و چسباندن الگوهای طرح دار به آنها تولید می شوند.

 

2- ورق های آجدار به چه منظوری تولید می شوند؟

ورق های آجدار به منظور افزایش اصطکاک و جلوگیری از لغزش در سطوح مختلف نظیر پل عابر پیاده، پله برقی، واگن قطار، سکوی مترو، تریلرها و غیره ساخته می شوند.

اشتراک گذاری مقاله
دیدگاه شما چیست؟ برای ما بنویسید.