02142214

بزرگ ‌ترین معادن سنگ آهن جهان را بشناسید

آهن به عنوان پرمصرف‌ترین و کاربردی‌ترین فلز برای بشر شناخته می‌شود که تقاضا برای آن هرگز پایان نمی‌یابد. بنابراین، نیاز به استخراج و تولید آهن، یک نیاز همیشگی است؛ حتی اگر قیمت آهن تحت تأثیر عوامل مختلف افت کرده یا افزایش یابد. در زمینه تولید این فلز با ارزش، کشورهای برزیل و استرالیا بیشترین میزان تولید سالانه آهن را به خود اختصاص داده‌اند و همواره بزرگ ‌ترین معادن سنگ آهن جهان در این دو کشور قرار دارد. در ادامه به معرفی این معادن ارزشمند و میزان ذخایر، استخراج و ارزش آنها خواهیم پرداخت.

   

بزرگ ‌ترین معادن سنگ آهن جهان کدام اند؟

بر اساس پایگاه داده‌های معدن گلوبال دیتا (GlobalData’s mining database)، 10 مورد از بزرگترین معادن سنگ آهن از نظر تولید در سراسر جهان در سال 2020 شامل موارد زیر می‌شوند:

 

مجتمع معدنی سرا نورته ؛ بزرگ‌ ترین معدن سنگ آهن در جهان

بزرگ ‌ترین معدن سنگ آهن جهان با نام Serra Norte Mining Complex، در کشور برزیل قرار دارد. مجتمع معدنی سرا نورته یک معدن سطحی و رو باز واقع در منطقه پارا در برزیل است. این معدن که متعلق به Vale است، در سال 2020 حدود 106.092 میلیون تن سنگ آهن تولید کرده است. این معدن تا سال 2037 قابل استخراج خواهد بود.

 

معدن کاراخاس (Carajas)

دومین معدن بزرگ سنگ آهن در جهان نیز متعلق به Vale بوده و آن هم در کشور برزیل قرار دارد. این معدن سطحی و رو باز در سال 2020 حدود 82.9 میلیون تن سنگ آهن تولید کرده است. این معدن تا سال 2058 فعال خواهد بود. این سایت در حال حاضر در حال توسعه 19.6 میلیارد دلاری برای ایجاد یک معدن اضافی در محل است که به تمدید مدت بهره برداری از معدن تا سال 2065 کمک می‌کند. پس از بهره برداری کامل، انتظار می‌رود معدن جدید به ظرفیت تولید 90 میلیون تن در سال برسد.

 

معدن یاندی (Yandi Mine)

معدن یاندی یک معدن سطحی واقع در غرب استرالیا است. این معدن در بین بزرگ ‌ترین معادن سنگ آهن جهان در جایگاه سوم و در کشور استرالیا بزرگ‌ترین معدن سنگ آهن است. این معدن که متعلق به BHP است، در سال 2020 حدود 81.484 میلیون تن سنگ آهن تولید کرده است. زمان فعالیت و استخراج از این معدن تا سال 2023 برآورد شده است.

 

معدن کوه نهنگ (Mount Whaleback)

معدن Mount Whaleback که متعلق به BHP است، یک معدن سطحی است که در غرب استرالیا واقع شده است. سایت گلوبال دیتا، میزان استخراج سنگ آهن از این معدن در سال 2020 را حدود 77.225 میلیون تن در سال اعلام کرده است. تاریخ مورد انتظار برای پایان بهره برداری از این معدن سال 2036 است.

مهم ترین معادن سنگ آهن جهان  

مرکز جیمبلبار (Jimblebar Hub)

یکی دیگر از بزرگ ‌ترین معادن سنگ آهن در جهان، معدن Jimblebar Hub واقع در غرب استرالیا است. این معدن سطحی که متعلق به BHP است، در سال 2020 حدود 61.757 میلیون تن سنگ آهن از آن استخراج شده است. انتظار می‌رود این معدن تا سال 2060 به فعالیت خود ادامه دهد.

 

معدن منطقه سی (Area C Mine)

معدن منطقه C یکی دیگر از معادن سطحی واقع در غرب استرالیا است. این معدن نیز متعلق به BHP است و در سال 2020 حدود 60.587 میلیون تن سنگ آهن تولید کرده است. زمان پایان بهره برداری و استخراج از این معدن سال 2027 تخمین زده می‌شود.

 

معدن Yandicoogina

یکی دیگر از بزرگ ‌ترین معادن سنگ آهن در جهان و باز هم ردپای استرالیا! معدن Yandicoogina واقع در غرب استرالیا، متعلق به ریوتینتو است. این معدن سطحی در سال 2020 حدود 58.789 میلیون تن سنگ آهن تولید کرده است. زمان اتمام استخراج و فعالیت این معدن سال 2039 برآورد شده است.

 

معدن کریسمس کریک (Christmas Creek Mine)

باز هم در غرب استرالیا و این بار معدن سنگ آهن Christmas Creek. این معدن هم از نوع روباز و سطحی بوده که متعلق به گروه فورتسکیو متالز است. میزان استخراج سنگ آهن از این معدن به میزان حدود 56.369 میلیون تن در سال 2020 بوده است. این معدن تا سال 2031 کار خواهد کرد.

معادن سنگ اهن جهان  

معدن Hope Downs

معدن هوپ داونز که متعلق به Hancock Prospecting Pty است، یک معدن سطحی واقع در استرالیای غربی است. معدن گرین فیلد در سال 2020 حدود 49.045 میلیون تن سنگ آهن تولید کرد. تاریخ مورد انتظار برای تعطیلی این معدن سال 2031 است.

 

معدن Brockman 4

معدن براکمن 4 یکی دیگر از معادن سطحی واقع در غرب استرالیا است. این معدن که متعلق به ریوتینتو است، در سال 2020 حدود 45.832 میلیون تن در سال سنگ آهن تولید کرده است. انتظار می‌رود این معدن تا سال 2027 کار کند.

   

بزرگ ‌ترین معادن سنگ آهن در ایران کدام اند؟

اگرچه معادن سنگ آهن ایران دارای حجم ذخیره به اندازه بزرگ ‌ترین معادن سنگ آهن جهان نیستند، اما توانسته‌اند حجم بالایی از نیاز صنایع کشور را برآورده کنند. اخبار مربوط به کاهش ذخایر سنگ آهن در ایران را در این صفحه دنبال کنید. بزرگ‌ترین معتدن سنگ آهن ایران عبارت‌اند از:

 

معدن چغارت ؛ اولین معدن سنگ آهن در ایران

این معدن که در استان یزد واقع شده است تأمین کننده اصلی آهن موردنیاز برای شرکت ذوب آهن اصفهان است. زمان بهره برداری اولیه این معدن به دوره قاجار مربوط می‌شود اما در دوره حکومت پهلوی دوم، به اوج شکوفایی خود رسیده است و امروزه نیز مهم‌ترین منبع سنگ آهن در ایران است.

 

معدن سنگ آهن چادرملو

این معدن در استان یزد واقع شده است و امروزه یکی از مرغوب‌ترین سنگ آهن‌های موجود در بازار ایران را تولید می‌کند. از معدن چادرملو به عنوان اصلی‌ترین تولیدکننده کنسانتره آهن در خاورمیانه به روش احیای مستقیم با حجم تولید هفت میلیون تن در سال یاد می‌شود. پایان عمر معدن چادرملو حدود 10 سال دیگر تخمین زده شده است.

 

معدن سنگ آهن گلگهر

این معدن توسط شرکت خصوصی ایرانی باریت در سال 1348 کشف شد و پس از یک دوره همکاری با شرکت ژاپنی به نام ماروبونی، در سال 1352 به شرکت ملی فولاد ایران واگذار شد. در سالیان اخیر نیز به منظور تأمین نیاز به گندله آهن، در مجاورت این معدن یک واحد گندله سازی تأسیس و به بهره برداری رسیده است.

 

جمع بندی

دو کشور برزیل و استرالیا، بزرگ ‌ترین معادن سنگ آهن جهان را به خود اختصاص داده‌اند و این دو کشور به عنوان دو غول بزرگ تولید آهن در جهان شناخته می‌شوند. بزرگ‌ترین معدن سنگ آهن جهان نیز مجتمع معدنی سرا نورته است که در برزیل واقع شده است. در ایران نیز معادنی ازجمله معدن چغرات، چادرملو و گلگهر در زمره بزرگ‌ترین تولیدکنندگان آهن و گندله محسوب می‌شوند.

اشتراک گذاری مقاله
دیدگاه شما چیست؟ برای ما بنویسید.