02142214

تولید کنندگان لوله مانیسمان در داخل کشور

کارخانه های تولید کننده لوله مانیسمان به سبب تفاوت در فرآیند تولید این محصول، تعداد کمی هستند. با این حال، این کارخانجات تولیدکننده لوله مانیسمان توانسته اند با تولید محصولی با کیفیت و مطابق با استانداردها، نیاز صنعت به لوله های بدون درز را تا حدودی رفع نمایند. برای تهیه این محصول و اطلاع از قیمت لوله مانیسمان انواع کارخانه ها ، بر روی متن پیوست شده کلیلک کنید.  

لوله مانیسمان به دلیل برخورداری از ویژگی های مطلوب ناشی از عدم وجود درز جوش در آن، در مواردی همچون لوله های انتقال سیالات، حمل و جابجایی مواد شیمیایی خورنده و ... کاربرد فراوان دارد. اکثر لوله های موجود در بازار به دلیل ساده تر بودن فرآیند جوشکاری و در دسترس تر بودن آن، دارای درز هستند. چراکه جوشکاری یکی از متداول ترین روش های اتصال قطعات در صنعت بوده و امکانات و تجهیزات خاصی را برای انجام نیاز ندارد.

   

لوله مانیسمان چیست؟

لوله مانیسمان نوعی لوله فولادی بوده که به صورت بدون درز تولید می شود. این ساختار بدون درز، ویژگی هایی شامل استحکام بالا و عدم نفوذ از جداره را نسبت به لوله های درز دار به لوله های مانیسمان می بخشد. درنتیجه، از این لوله برای خطوط انتقال آب، نفت و گاز، خطوط فشار قوی و خطوط هیدرولیکی استفاده می شود. همچنین، به سبب بدون درز بودن، مناسب برای انتقال مواد شیمیایی و خورنده می باشد. چراکه درز جوش خود می تواند به عنوان محلی ماسب برای خوردگی عمل کند اما لوله های مانیسمان که فاقد درز هستند، در این زمینه برتری دارند.

   

کارخانه های تولید کننده لوله مانیسمان

در لیست زیر تمام کارخانه های تولیدکننده لوله مانیسمان به همراه مشخصاتشان آورده شده اند و در ادامه مهمترین و برترین آنها را معرفی کرده ایم.

 

لوله مانیسمان ساوه

کارخانه لوله ساوه یکی از برترین تولید کنندگان لوله مانیسمان در ایران می باشد که در سال 1354 با ظرفیت تولیدی 50.000 تن در سال تأسیس شده است و هم اکنون نیز ظرفیت تولید این کارخانه به حدود 2 میلیون تن در سال رسیده است. لوله های مانیسمان این کارخانه در اندازه های 6 و 12 متر و تا سایز 24 و به روش ERW تولید می شوند.

 

این محصولات در سه کلاس سبک، متوسط و سنگین طبقه بندی می شوند. لوله مانیسمان ساوه علاوه بر استحکام مناسب، از قیمتی مقرون به صرفه نیز برخوردار است. لوله های مانیسمان ساوه تحت استانداردهای DIN 2440- DIN 2441، استاندارد BS 1387(L, M, H) و استانداردهای ملی ISIRI 3360 و 3765 ISIRI تولید و عرضه می شوند.

  لوله مانیسمان ساوه  

کاوه ایرانیان

شرکت لوله‌های دقیق کاوه ایرانیان در سال 1382 به عنوان یکی از مهم ترین تولیدکنندگان انواع لوله های فولادی آغاز به کار کرده است. این شرکت به مرور با ارتقاء خط تولید خود، انواع لوله های مانیسمان را با کیفیتی بسیار خوب تولید کرده است. محصولات این کارخانه تحت استانداردهایی نظیر استانداردهای آمریکا، انگلستان و ژاپن تولید شده و به بازار عرضه می شوند.

 

این کارخانه عنوان اولین تولیدکننده لوله مانیسمان در ایران را برعهده داشته که این مقاطع را به روش کشش سرد تولید کرده است. همچنین، برخی لوله های بدون درز مانیسمان این کارخانه نیز به روش گرم و با ظرفیت 75 هزار تن در سال تولید می شوند. در میان محصولات لوله مانیسمان کاوه ایرانیان، لوله مانیسمان رده 20 و لوله مانیسمان رده ۴۰ سایز ۵ جز محصولات پر کاربرد در صنعت هستند.

  لوله مانیسمان کاوه ایرانیان    

لوله و نورد اهواز

کارخانه لوله و نورد اهواز عنوان دار اولین تولید کننده لوله های مانیسمان در خاورمیانه می باشد. لوله های بدون درز این کارخانه در سایزهای 5/0 تا 6 اینچ و با تکنولوژی Push Bench بر حسب استانداردهای DIN، ASTM، API و IPS تولید می شوند. ضمن اینکه، هر بندیل لوله بدون درز مانیسمان اهواز شامل 7 تا 217 شاخه می باشد.

  لوله مانیسمان نورد اهواز  

لوله مانیسمان گستر اسفراین

شرکت لوله گستر اسفراین به عنوان یکی از بزرگترین تولید کنندگان لوله مانیسمان در کشور با ظرفیت تولید 100 هزار تن در سال، در سال 1385 به بهره‌ برداری رسید. این شرکت دارای 5 خط تولید با تکنولوژی بالا شامل خط ‌نورد، خط کیسینگ، خط تکمیلی، تیوبینگ یا لوله زنی و خط اتصالات یا کوپلینگ می باشد. لوله های مانیسمان این کارخانه در دو طول 6 و 12 متر و از رده 20 تا رده 180 تولید می‌ شود. عمده محصولات لوله مانیسمان گستر اسفراین در صنایع نفت و پتروشیمی کشور به کار برده می شوند.

  لوله مانیسمان گستر اسفراین  

شرکت پروفیل فولادی اصفهان

این کارخانه که تحت عنوان پروفیل ‌سازی جباری نیز معروف است، در نزدیکی شهر اصفهان قرار داشته و لوله های مانیسمان یکی از مهم ترین محصولات آن می باشد. این کارخانه محصولاتی را در 130 نوع مختلف تولید و عرضه می کند. لوله های مانیسمان شرکت پروفیل فولادی اصفهان از سایز بزرگ تر به کوچک تر است در اندازه های ۰٫۵ ، ۰٫۷۵ و ۱ اینچ و به روش سرد تولید می ‌شوند.

  لوله مانیسمان پروفیل فولادی اصفهان  

شرکت فولاد صنعت قوام

لوله های مانیسمان بدون درز شرکت فولاد صنعت قوام در سایزهای ۳٫۸ اینچ تا ۲۰ اینچ و در رده ‌های مختلف تولید می ‌شوند. این شرکت قادر است محصولاتی را به منظور تحمل فشار و دمای بالا و در حالت تماس با بخارات مختلف تولید کند. لوله های مانیسمان شرکت صنعت قوام در صنایع غذایی و همچنین در صنایع دارویی به کار برده می شوند.

 

گروه ملی صنعتی فولاد ایران

این شرکت در سال 1342 و به عنوان نخستین تولید کننده مقاطع فولادی در اهواز آغاز به کار کرده است. ظرفیت تولیدی این کارخانه هم اکنون بالغ بر 5/1 میلیون تن در سال می باشد. به سبب سابقه بسیار زیاد این کارخانه نسبت به سایرین، بیشتر حجم لوله های مانیسمان موجود در بازار از تولیدات این کارخانه است.

 

لوله ‌های مانیسمان گروه ملی صنعتی فولاد ایران تحت استانداردهای ASTM، DIN، API5L -5CT، ISIRI و IPS در سایزهای متنوعی تولید می ‌شوند. لوله های بدون درز این کارخانه در دما و فشار بالا استحکام خوبی داشته و برای مصارف گاز شهری، صنعت حفاری و شبکه گازرسانی به کار برده می شوند.

  لوله مانیسمان گروه صنعتی فولاد  

سایر کارخانه های تولیدکنند لوله مانیسمان در ایران

شرکت تولید لوله کیهان با ظرفیت تولید سالانه 350 هزار تن، در کنار گروه صنعتی سپاهان اصفهان، از دیگر تولیدکنندگان بزرگ لوله مانیسمان در کشور هستند.

   

برترین کارخانه های تولیدکننده لوله مانیسمان

همانطور که گفته شد، لوله های مانیسمان نسبت به لوله های درز دار توسط کارخانه های کمتری تولید می شوند. اما با این حال، کارخانجاتی وجود داشته که جزو مهم ترین تولیدکنندگان این نوع لوله به حساب می آیند و محصولات با کیفیتی را روانه بازار می کنند. لازم به ذکر است لوله مانیسمان چین و اهواز جزو پرفروش ترین برندهای این محصول هستند. اما در میان برندهای ایرانی لیست زیر قابل ارائه است:  
  • لوله و نورد اهواز
  • کاوه ایرانیان
  • لوله مانیسمان ساوه
  • لوله مانیسمان گستر اسفراین
  • فولاد صنعت
  • لوله مانیسمان پروفیل فولادی اصفهان
   

جمع بندی

لوله ها مقاطع طویل با سطح مقطع کاملا دایروی هستند که به دو روس درز دار یا جوشکاری شده و بدون درز یا مانیسمان تولید می شوند. لوله های مانیسمان به دلیل اینکه درز ندارند، استحکام بالایی داشته و نشتی نیز از آنها اتفاق نمی افتد. در نتیجه برای کاربردهایی مانند حمل سیالات و مواد شیمیایی خورنده و سمی بسیار مناسب اند. در انتها پیشنهاد میکنیم مقاله تخصصی تفاوت لوله درزدار و بدون درز را از دست ندهید.

اشتراک گذاری مقاله
دیدگاه شما چیست؟ برای ما بنویسید.