02142214

فولاد غیر آلیاژی چیست؟

فولاد به دلیل مخلوطی از اتم های کربن با اتم های آهن ، فولاد کربن نام دارد. عناصر اضافه شده شکل پذیری و استحکام فولاد را فراهم می کنند. در طول فرآیند ذوب ، عناصر دیگری مانند آلومینیوم به فولاد افزوده می شود که آن را به یک فولاد آلیاژی تبدیل می کند. اما اگر به هنگام ذوب، هیچ عنصری به فولاد اضافه نشود، به آن فولاد غیر آلیاژی گفته می شود.

 

فولاد غیر آلیاژی چگونه ساخته می شود؟

ساخت فولاد غیر آلیاژی با قرار دادن سنگ معدن در کوره، و ذوب آن انجام می شود. روند ذوب هرگونه ناخالصی موجود در سنگ آهن را از بین می برد. پس از انجام اولین فرآیند ذوب ، فولاد هنوز مقدار کربن زیادی برای تبدیل شدن به فولاد غیر آلیاژ را دارد. روند ذوب بارها و بارها انجام می شود تا زمانی که میزان کربن موجود در سنگ معدن به زیر 1.5 درصد از محتوای کل فولاد کاهش یابد.

 

فرایند ذوب سنگ آهن و تبدیل آن به فولاد غیر آلیاژی

در فرآیند ذوب، سنگ آهن را در کوره ذوب می کنند. با ذوب سنگ آهن عناصر اضافی و ناخالصی ها استخراج می شوند. در این جا تولید کننده فقط می خواهد در فولاد، آهن و مقدار کمی کربن موجود در سنگ معدن باشد. در طی فرآیند ذوب ، عناصری مانند کبالت ، مس و آلومینیوم به سنگ معدن اضافه می شوند و این باعث می شود که فولاد، به یک فولاد آلیاژی تبدیل شود. در صورتی که در  فولاد غیر آلیاژی هیچ عنصر دیگری درطی فرآیند ذوب به آهن و کربن اضافه نمی شود.

 

non alloy steel

 

تمپرکردن فولاد غیر آلیاژی

چون برای انعطاف پذیری و دوام فولاد غیر آلیاژی از عناصر دیگری استفاده نمی کنند، پس این فولاد باید در دمای مشخصی گرم شود. تمپر کردن آن با دمای مشخص، باعث می شود که فولاد در هنگام جوشکاری، نسبت به ترک خوردگی حساس نباشد.

 

کاربرد فولاد غیر آلیاژی

از فولاد موردنظر می توان برای کاربردهای مختلف استفاده کرد. میله های فولادی که برای تقویت و استحکام بتن استفاده می شود از این نوع فولاد است. آهن فرفورژه (آهن فرآوری شده) یکی دیگر از انواع فولاد غیر آلیاژی است. آهن فرفورژه، نرم و به راحتی در اشکال مختلف مورد استفاده قرار می گیرد؛ اما استحکام بسیار کمی دارد. از این فولاد اغلب برای ساخت دروازه ها و نرده های فلزی تزئینی استفاده می شود.

از فولادهای غیر آلیاژی در قطعات کم اهمیت ماشین آلات ، لوازم خانگی ، محصولات روزمره مانند لوازم خانگی ، قطعات مبلمان فلزی ، اتصال دهنده های بست ، ساخت و ساز در ساخت و سازهای عمومی ، صنعتی ، صنایع خودرو و همچنین هیدرولیک استفاده می شود. علاوه بر این ، برخی از آنها همچنین در تولید مخازن تحت فشار برای نیتروژن یا هوا ، لوله هایی برای تأمین آب آشامیدنی ، قطعات مورد استفاده در حمل و نقل هوایی و راه آهن استفاده می شوند.

 

نرده های ساخته شده از آهن فرفورژه، مثال خوبی برای استفاده از فولاد غیر آلیاژ است.

آهن فرفورژه به دلیل دارا بودن کربن اندک در ساختار خود ، به عنوان یک فولاد غیر آلیاژ در نظر گرفته می شود.

 

کاربرد فولادهای غیر آلیاژی برای ساخت و ساز

فولادهای غیر آلیاژی از جنس فولادهای سخت و با حداقل کربن هستند. از این رو از قابلیت جوشکاری خوبی برخوردار هستند و برای نورد سرد و گرم مناسب هستند.عدم وجود عناصر آلیاژی در این فولاد، منجر به سختی منحصر به فردی می شود. به جز قسمت های کوچکی که امکان انجام عملیات حرارتی فولاد بر روی آنها وجود دارد.

 

تهیه شده توسط تیم تولید محتوای فولاد ایرانیان

اشتراک گذاری مقاله
دیدگاه شما چیست؟ برای ما بنویسید.