02142214

انواع روش های برش میلگرد و ابزارهای لازم

روش های برش میلگرد به طول‌های کوچک‌تر، فرآیند متداولی است که در اکثر پروژه‌های ساخت‌وساز مورداستفاده قرار می‌گیرد. با توجه به استفاده از میلگردها در طول‌هایی کمتر از 6 و 12 متر که اندازه‌های استاندارد در تولید میلگردها هستند، نیاز به برش آن‌ها امری دور از انتظار نیست. بنابراین، انتخاب روش مناسب برش میلگرد و چگونگی انجام آن اهمیت می‌یابد که در ادامه به‌طور مفصل در مورد آن صحبت خواهیم کرد. برای مشاهده قیمت روز میلگرد کلیک نمایید.

 

انواع روش‌ های برش میلگرد

اگر بخواهیم روش‌ های مختلف برش زدن انواع میلگرد را بررسی کنیم، در آخر به دو روش جامع و کلی می‌رسیم. این دو مورد شامل برش سرد و برش گرم میلگرد می‌شوند. این روش‌ها برای برش هر نوع میلگرد با ضخامت‌های گوناگون مورداستفاده قرار می‌گیرند. تفاوت آن‌ها همان‌طور که از نامشان هم پیدا است، در گرم بودن و نبودن یا استفاده شدن یا نشدن از حرارت است.

 

با توجه به شرایط متفاوتی که در هنگام استفاده از هرکدام از این روش‌ها وجود دارد، ابزارهای برش میلگرد مناسبی که در هر یک از آن‌ها مورداستفاده قرار می‌گیرند هم باهم تفاوت دارند. در ادامه ابزارهای گوناگون استفاده‌شده در هر یک از این روش‌ها را توضیح خواهیم داد.

 

برش سرد میلگرد

نام‌گذاری این روش‌ها بر این اساس است که در آن‌ها از حرارت برای برش میلگرد استفاده نمی‌شود. این موضوع باعث می‌شود که ساختار و خواص میلگرد در حین برش ثابت مانده و تغییر نکند. ‌درنتیجه میلگرد کیفیت بهتری خواهد داشت. استفاده از ابزارهای برش میلگرد که با روش سرد کار می‌کنند،‌ مزایای زیادی هم در پی دارند.

 

ازجمله مهم‌ترین این مزایا می‌توان به کیفیت سطحی میلگرد‌های برش خورده، توانایی تبدیل شاخه‌های میلگرد به قطعات یکسان دلخواه، جلوگیری از تولید گازهای خطرناک و کاهش ضایعات در هنگام برش میلگرد اشاره نمود. نقطه‌ضعف استفاده از روش سرد نیز در گران‌قیمت بودن ابزارهای آن و البته هزینه نسبتاً بالای نگه‌داری آن‌ها است. اما اگر برای کارهای عمده بخواهید از آن‌ها استفاده کنید، این روش بازهم به‌صرفه است.

 

برش گرم میلگرد

به نوع دیگری از روش‌ های برش میلگرد که در آن‌ها از حرارت و گرمای مستقیم استفاده می‌شود، برش گرم می‌گویند. در این‌گونه روش‌ها با استفاده از حرارت مستقیم، دمای میلگرد را به حدی بالا می‌برند که به نقطه ذوب خود می‌رسد. درنتیجه از نقطه‌ای که حرارت وارد می‌شود، اتصالات جدا شده و میلگرد بریده خواهد شد.

 

این روش هم مزایای دارد که ازجمله مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به سرعت بالای برش میلگرد و ایجاد تراشه‌های کم‌تر اشاره کرد. اما در کنار این مزایا، معایب استفاده از ابزارهای برش میلگرد با روش گرم هم زیاد است. درواقع همان مزایایی که برای روش سرد بیان کردیم، دقیقاً معایب استفاده از روش گرم هستند. برای مثال در این روش گازهای سمی تولید می‌شود، خرابی میلگرد زیاد است، خواص آن دستخوش تغییر می‌شود و دقت کم‌تری در برش وجود دارد.

 

ابزارهای برش میلگرد به روش سرد

همان‌طور که اشاره کردیم، با توجه به کیفیت بالاتر روش برش سرد، عمدتاً برای برش میلگردها از ابزارهایی استفاده می‌شود که با روش سرد کار می‌کنند. اگرچه هزینه خرید و نگه‌داری این ابزارها بالاتر است، اما کاهش ضایعات و کار در سطح کلان می‌تواند این اختلاف را به‌تدریج جبران نماید. اکنون تعدادی از مهم‌ترین ابزار روش های برش میلگرد به صورت سرد را بیان می‌کنیم.

 

برش میلگرد دستی

این وسیله ابتدایی‌ترین ابزاری است که برای برش میلگرد از آن استفاده می‌شود. همان‌طور که از نام آن ‌هم پیدا است، برای برش میلگرد باید از نیروی دست استفاده شود. به‌احتمال‌زیاد همه شما تاکنون حداقل یک‌بار از انواع اره‌های آهن‌بر دستی استفاده کرده یا حداقل آن‌ها را دیده‌اید.

 

برای بریدن میلگردهای با ضخامت کم‌تر، از اره‌های با دندانه ریز و برای آن‌هایی که ضخامت بیش‌تری دارند، اره‌های دندانه درشت‌تر مورداستفاده قرار می‌گیرد. این روش برای استفاده‌های جزئی مناسب بوده و در دسته ابزارهای برش میلگرد کم‌کاربرد قرار می‌گیرد.

برش دستی میلگرد

برش میلگرد با سنگ فرز یا اره دیسکی

یکی دیگر از ابزارهای برش میلگرد که با روش سرد کار می‌کند، سنگ فرز است. از این ابزار هم در مواردی که کار زیاد لازم است، استفاده می‌شود. اما اره‌های دیسکی که ساختاری شبیه به فرز داشته ولی به‌طورمعمول از قدرت و سایز بزرگ‌تری برخوردارند، بیش‌تر مورداستفاده قرار می‌گیرند. این اره‌ها در کارگاه‌های فروش آهن‌ آلات که نیاز به برش مداوم انواع میلگرد وجود دارد، قابل‌مشاهده هستند.

 

هم‌چنین برای انجام کارهای ساختمانی متوسط مانند ساخت خانه‌ها یا سازه‌های یک تا چندطبقه نیز،‌ اره‌های دیسکی کاربرد مناسبی دارند. این نوع اره‌ها که از آن‌ها برای برش میلگرد استفاده می‌شود، هم ایمنی خوبی داشته و هم فرآیند برش را با کیفیت بالایی انجام می‌دهند.

برش میلگرد با فرز

برش با قیچی

این وسیله که برای برش میلگرد از آن استفاده می‌شود، خود در دو نوع قیچی دستی و قیچی هیدرولیکی موجود است. برای برش میلگردهای با ضخامت پایین از قیچی دستی استفاده می‌شود. از مزایای این وسیله می‌توان به سبک بودن، قابلیت استفاده در مکان‌های مختلف و عدم نیاز به برق اشاره نمود.

 

اما ازآنجایی‌که هم توان ما محدود است و هم توان این قیچی‌ها، برای برش میلگردهای ضخیم کارایی ندارد. قیچی‌های هیدرولیک نمونه دیگری از ابزارهای برش میلگرد هستند که هم با دست و هم با برق کار می‌کنند. این قیچی‌ها توان بالاتری دارند و می‌توان میلگردهای با ضخامت تا حدود 35 میلی‌متر را هم با آن‌ها برش داد. در کل قیچی‌ها از ابزارآلات پرکاربرد برای برش میلگرد محسوب می‌شوند.

برش با قیچی

برش با گیوتین

شاید نام این دستگاه را بیش‌تر به‌عنوان ابزاری برای کشتن افراد شنیده باشید تا وسیله‌ای برای برش زدن میلگرد، اما درواقع این استفاده هم از آن می‌شود. این دستگاه تقریباً نیمه اتوماتیک است و برای برش دادن میلگرد با آن نیاز به یک اپراتور ماهر وجود دارد. از این دستگاه برای برش میلگردهایی استفاده می‌شود که ضخامت‌های بالایی دارند.

 

میلگردهای تا ضخامت 40 را می‌توان به‌راحتی با دستگاه گیوتین برش داد. گیوتین در آن دسته از ابزارهای برش میلگرد قرار می‌گیرد که دقت چندان بالایی ندارد. برای قطع کردن دقیق انواع میلگرد، باید ابتدا فردی که با این ابزار کار می‌کند، محل برش میلگردها را علامت زده و سپس در همان نقطه آن‌ها را قطع کند.

برش با گیوتین

برش با اره نواری

شاید بتوان مهم‌ترین و بهترین ابزارهای برش میلگرد در روش‌ های سرد و گرم را اره نواری دانست. درواقع این وسیله ابزاری کاملاً نوین است که کار برش میلگرد را با دقت بالایی انجام می‌دهد. هم‌چنین امکان برش میلگردهای با ضخامت بالا هم توسط این ابزار وجود دارد.

 

اره نواری درواقع دستگاهی تمام اتوماتیک است که می‌توانید برنامه لازم برای برش میلگرد را به آن بدهید تا این کار را به‌خوبی و با دقت بالایی برای شما انجام دهد. به عبارتی این دستگاه برای برش میلگرد نیاز به اپراتور نداشته و خود می‌تواند این کار را انجام دهد. دستگاه اره نواری امکان برش زاویه‌دار میلگرد را هم برای شما فراهم می‌کند. برای استفاده از روش برش سرد باید به وزن میلگرد توجه کرد.

برش با اره نواری  

ابزارهای برش میلگرد به روش گرم

یکی دیگر از انواع روش های برش میلگرد، روش گرم یا استفاده از حرارت مستقیم است. اگرچه این روش کیفیت روش‌ های سرد را ندارد، اما به‌هرحال به دلیل سرعت‌ بالای کار در برخی موارد خاص مورداستفاده قرار می‌گیرند. ابزارهای برش میلگرد در روش‌ های گرم از ویژگی‌های مختلفی برخوردارند و شرایط کار ویژه‌ای دارند.

 

کار با این‌گونه ابزارها در بسیاری از موارد حتی می‌تواند خطرناک‌تر از ابزارهای روش سرد باشد. بنابراین باید به‌طور کامل با ویژگی‌ها و چگونگی کار با آن‌ها آشنا شد. در ادامه مهم‌ترین ابزارهایی که در روش برش گرم استفاده می‌شوند را بیان می‌کنیم.

 

برش میلگرد با هوا برش

همان‌طور که از نام این روش هم می‌توانید متوجه شوید، برای برش میلگرد از هوای فشرده استفاده می‌شود. درواقع در این روش از یک مشعل مخصوص استفاده می‌شود که گاز خاص و فشرده را با سرعت بسیار بالا به سمت میلگرد پرتاب می‌کند. این موضوع سبب به وجود آمدن دمای بسیار بالا در این نقطه و درنتیجه ذوب میلگرد خواهد شد. این دستگاه در بین ابزارهای برش میلگرد با روش گرم تقریباً کم‌ترین دقت و البته کم‌ترین سرعت را دارد.

برش میلگرد با هوا برش

برش با اره‌ دیسکی آتشین

این روش تقریباً شبیه به برش میلگرد با اره دیسکی است که در روش‌ های سرد از آن استفاده می‌شود. درواقع شاید بتوان گفت که دقیقاً همان مدل است. چراکه یک اره دیسکی با سرعت بسیار بالایی می‌چرخد و کار برش انواع میلگرد را انجام می‌دهد. اما تفاوتی که در این مورد وجود دارد، وجود حرارت بسیار بالا در هنگام برش است که این روش را به نام اره آتشی معروف کرده است.

 

این روش نسبت به هوا برش از سرعت و دقت بالاتری در برش میلگرد برخوردار است. البته اره آتشی در بین آن دسته از ابزارهای برش میلگرد قرار می‌گیرد که کار با آن‌ها نیاز به وجود اپراتور دارد. با توجه به این‌که در بسیاری از موارد با شکسته شدن تیغه این اره، صدمه جدی به اپراتور وارد شده است، در حال حاضر دیگر این روش استفاده نمی‌شود یا این‌که به‌ندرت کاربرد دارد.

برش با اره آتشی

برش به وسیله لیزر

روش دیگر از مجموعه روش‌ های گرم که کار برش میلگرد به‌وسیله آن‌ها انجام می‌شود، استفاده از لیزر است. در این‌گونه موارد از قدرت و حرارت اشعه لیزر برای ذوب کردن و برش میلگرد استفاده می‌شود. با توجه به این‌که لیزر قابلیت کنترل بیش‌تری دارد،‌ دقت برش آن‌هم نسبت به روش‌ های دیگر بالاتر است.

 

هم‌چنین برش میلگرد با استفاده از لیزر، کیفیت بهتری را نسبت به سایر ابزارهای برش گرم ارائه می‌دهد. بنابراین، درصورتی‌که تمایل به استفاده از روش‌ های گرم برای برش میلگرد دارید، یا این‌که بنا به دلایل خاص، باید از این روش‌ها استفاده کنید، بهتر است استفاده از لیزر را انتخاب نمایید. در این صورت میلگردهای شما با آسیب ساختاری پایین‌تر و هم‌چنین ضایعات کم‌تر، برش داده می‌شوند.

برش با لیزر

انتخاب روش مناسب برای برش میلگرد

برای پاسخ به این سؤال باید بگوییم که بسته به کار شما، هرکدام از این روش‌ها و ابزارهای برش میلگرد می‌توانند مناسب بوده و مورداستفاده قرار بگیرند. اما باید بدانید که در حال حاضر ابزارهای برش میلگرد ممکن است کارکرد دستی، ‌اتوماتیک یا نیمه اتوماتیک داشته باشند. به‌طورکلی در هنگامی‌که شما قصد انجام کارهای کم و کوچک را دارید، می‌توانید از آن دسته ابزارها استفاده کنید که کارکرد دستی یا حتی نیمه اتوماتیک دارند.

 

اما برای پروژه‌های بسیار بزرگ که نیاز به برش تعداد زیادی میلگرد وجود دارد، امروزه از ابزارهای تمام اتوماتیک استفاده می‌شود. چراکه اپراتورها توان انجام این سطح از کار را ندارند و اگر هم داشته باشند، نیاز به تعداد زیادی نیرو وجود دارد. درنهایت هم سرعت کم‌تر از آن چیزی خواهد بود که دستگاه‌های اتوماتیک انجام می‌دهند.

 

پس با توجه به نوع کار و پروژه باید دستگاه موردنظر خود برای برش میلگرد را انتخاب کنید. هم‌چنین نکته دیگری که برای انتخاب ابزارهای برش میلگرد باید به آن توجه داشته باشید، سایز میلگرد است. برخی ابزارها توان برش دادن میلگردهایی با ضخامت کم را دارند و در صورت استفاده از آن‌ها برای برش میلگردهای ضخیم، ممکن است آسیب ببینند. برعکس برخی از این ابزارها توان‌ بیش‌تری دارند و می‌توانند میلگردهای با ضخامت بالاتر را هم به‌راحتی برش دهند. پس توجه به توان این ابزارها نکته‌ای است که نباید آن را فراموش کنید. برای انتخاب و خرید میلگرد مناسب، راهنمای خرید میلگرد را مطالعه نمایید.

 

سؤالات متداول

 

1- ابزارهای برش میلگرد در هرکدام از روش‌ های گرم و سرد کدام‌اند؟

در روش‌ های سرد از ابزارهایی مانند اره دستی، اره دیسکی، اره نواری، سنگ فرز و قیچی استفاده می‌شود و در روش‌ های گرم هم هوا برش، اره آتشی و لیزر مورداستفاده قرار می‌گیرند.

 

2- آیا ابزارهای مورداستفاده برای برش میلگردهای ساده و آج‌دار یا میلگرد‌های با قطرهای گوناگون، متفاوت است؟

ابزارهای مورداستفاده برای برش میلگردهای ساده و آج‌دار تفاوتی ندارد، اما برای هر میلگرد با ضخامت خاص، باید از دستگاه‌هایی استفاده کنید که توان برش آن را داشته باشند.

 

3- بهترین روش برش میلگرد کدام است؟

روش‌ های برش سرد با توجه به این‌که ساختار میلگرد را حفظ کرده،‌ ضایعات کم‌تر و سرعت بیش‌تری دارند، کارایی بهتری هم خواهند داشت.

اشتراک گذاری مقاله
دیدگاه شما چیست؟ برای ما بنویسید.