02142214

کدام میلگرد در شمال غرب ایران کیفیت بالاتری دارد؟

حجم بالای خریدوفروش میلگرد به‌عنوان یکی از مهم‌ترین مصالح ساختمانی فولادی سبب شده است تا گردش مالی هنگفتی برای این محصول به ثبت برسد و خریداران به دنبال محصولی باکیفیت و درعین‌حال مقرون‌به‌صرفه باشند. یکی از روش‌های خرید میلگرد با قیمت ارزان‌تر از بازار، خرید مستقیم از کارخانه است. تفاوت قیمت میلگرد کارخانه و بازار و نزدیک بودن محل کارخانه به محل پروژه، صرفه اقتصادی بیشتری داشته و به همین دلیل خرید میلگرد از درب کارخانه ترجیح داده می شود. ازآنجایی‌که تعداد زیادی از کارخانه‌های میلگرد در ایران در منطقه شمال غرب کشور واقع‌شده‌اند، این امکان برای خریداران استان‌های غربی، شمالی و حتی بخش‌هایی از مناطق مرکزی ایران فراهم است تا با خرید از این تولیدکنندگان، در هزینه‌های اجرایی پروژه خود صرفه‌جویی نمایند. در همین راستا، به بررسی برترین کارخانه‌ های میلگرد در شمال غرب کشور می‌پردازیم.

   

کارخانه‌ های میلگرد در شمال غرب ایران

شمال غرب ایران و مخصوصاً استان آذربایجان شرقی یکی از قطب‌های صنعتی در زمینه تولید آهن و فولاد به شمار می‌رود. این منطقه با بهره‌مندی از تعداد زیاد کارخانه‌های تولید میلگرد توانسته سهم زیادی از معاملات بازار آهن و فولاد را به خود اختصاص دهد.

برترین تولیدکنندگان میلگرد در شمال غرب ایران عبارت اند از:

  • میلگرد شاهین بناب
  • میلگرد ظفر بناب
  • میلگرد میانه
  • میلگرد تیکمه داش
  • میلگرد درپاد تبریز
  • میلگرد ارگ تبریز
  • میلگرد ابهر
 

میلگرد شاهین بناب

میلگرد شاهین بناب که محصول کارخانه فولاد صنعت بناب است، یکی از باکیفیت‌ترین محصولات در بین میلگردهای شمال غرب کشور است. این مجموعه در سال 1383 در شهرک صنعتی بناب فعالیت خود را در زمینه تولید آهن‌آلات آغاز کرد و توانست ظرفیت تولید خود را به 1 میلیون و 950 هزار تن مقاطع فولادی نورد گرم و 450 هزار تن محصولات ذوب و ریخته‌گری برساند. میلگرد شاهین بناب در بازار با علامت اختصاری BS مشخص می‌شود که بر عبارت Bonab Steel دلالت دارد.

 

میلگرد ظفر بناب

یکی دیگر از میلگردهای باکیفیت که آن هم محصول استان آذربایجان شرقی است، میلگرد ظفر بناب است. مجتمع فولاد ظفر بناب در سال 1386 با ظرفیت تولید سالانه 200 هزار تن تأسیس شد و سپس در طی چندین مرحله فازهای دوم، سوم و چهارم آن نیز به بهره‌برداری رسید تا ظرفیت تولید سالانه آهن‌آلات این کارخانه به 1 میلیون تن برسد. ضمن اینکه، کارخانه ظفر بناب از سال 1398 علاوه بر تأمین نیاز بازار داخل، توانسته در زمینه صادرات محصولات فولادی به 11 کشور آسیایی و اروپایی نیز موفق عمل کند. میلگردهای ظفر بناب در بازار با علامت مشخصه ZN قابل‌شناسایی هستند.

 

میلگرد میانه

میلگرد میانه محصول کارخانه فولاد آذربایجان، با علامت اختصاری Fꟻ قابل‌شناسایی است. این مجموعه در سال 79 به بهره‌برداری رسید و امروزه ظرفیت تولید آن به بیش از 550 هزار تن در سال رسیده است. کارخانه فولاد آذربایجان به‌عنوان یکی از برترین کارخانه‌ های میلگرد در شمال غرب کشور زیرمجموعه هولدینگ ایمیدور و شرکت ملی فولاد ایران است.

 

میلگرد تیکمه داش

شرکت صنایع فولاد کاوه تیکمه داش از سال 90 در زمینه تولید انواع میلگرد ساختمانی با ظرفیت تولید 300 هزار تن در سال مشغول فعالیت است. این مجموعه با راه‌اندازی واحدهای ذوب و ریخته‌گری در سال 97 با ظرفیت تولید سالانه 70 هزار تن شمش، توانسته در زمینه تأمین شمش فولادی موردنیاز خود و بازار داخلی به خودکفایی برسد. میلگرد تیکمه داش با علامت اختصاری SFK قابل‌شناسایی است.

 

میلگرد درپاد تبریز

یکی دیگر از کارخانه‌ های میلگرد در شمال غرب ایران، درپاد تبریز است که در سال 80 با هدف تولید انواع محصولات فولادی مانند ورق و لوله گالوانیزه، پروفیل‌های مبلی و صنعتی، انواع قوطی ساختمانی و... تأسیس شد. سپس به‌منظور تأمین نیاز بازار داخل به انواع میلگردهای صنعتی و ساختمانی، تولید انواع میلگرد ساده و آجدار با ظرفیت سالانه 500 هزار تن در دستور کار این کارخانه قرار گرفت. علامت اختصاری میلگرد درپاد تبریز D است.

 

میلگرد ارگ تبریز

کارخانه فولاد ارگ تبریز یکی دیگر از تولیدکنندگان انواع میلگرد ساختمانی در شمال غرب کشور است که محصول آن را با عنوان میلگرد ارگ می‌شناسیم. میلگرد ارگ در بازار با علامت اختصاری FAT قابل‌شناسایی است. این محصولات با پشت سر گذاشتن انواع تست‌های کنترل کیفی مانند تست کشش، خمش، خستگی، وصله جوش و... یکی از باکیفیت‌ترین محصولات بازار بوده و بخشی از حجم تولید این کارخانه به صادرات اختصاص یافته است.

 

میلگرد ابهر

با اینکه مجتمع فولاد سیادین ابهر زنجان در قسمت شمال غرب کشور واقع نشده است اما به دلیل همسایگی استان زنجان با آذربایجان غربی، این کارخانه نیز قابل خدمات‌رسانی به مناطق غربی، شمال غرب و مرکزی ایران است. این مجموعه در سال 85 تأسیس شد و از ظرفیت تولید سالانه 300 هزار تن میلگرد برخوردار است. میلگرد ابهر در بازار با علامت KFA قابل‌تشخیص است.

   

مقایسه تولیدکنندگان میلگرد در شمال غرب

برای اینکه بتوانید بهترین میلگرد را از بین کارخانه‌های واقع‌شده در شمال غرب کشور خریداری کنید، باید با مشخصات فنی، کیفیت، خواص و سایر اطلاعات مربوط به این محصولات آشنا باشید. برای این منظور در ادامه به بررسی محصولات کارخانه‌های میلگرد شمال غرب ایران می‌پردازیم.

 

مقایسه از نظر گرید و سایز

اولین مشخصه‌ای که در هنگام خرید میلگرد باید به آن دقت نمایید، گرید و سایز آن است. مقاومت میلگردهای مختلف بر اساس گرید و سایز متغیر است و به همین دلیل باید در هر کاربرد از گرید و سایز مناسب استفاده شود. ازآنجایی‌که همه کارخانه‌ها میلگردهای تولیدی خود را در سایز و گرید یکسان با دیگر کارخانه‌ها تولید نمی‌کنند، لازم است بدانید تا محصول موردنظر شما در کدام کارخانه قابلیت تولید دارد تا از آنجا اقدام به خرید نمایید. در جدول زیر گریدها و سایزهای تولیدکنندگان میلگرد در شمال غرب ایران آورده شده‌اند.

 

میلگردهای A2 با آج مارپیچ و میلگردهای A3 با آج جناقی تولید می‌شوند. این محصولات برای استفاده در بتن به‌منظور مقاوم‌سازی بتن در برابر تنش‌های کششی و برشی بسیار مناسب هستند. به همین دلیل به آن‌ها میلگرد تقویتی نیز گفته می‌شود. کارخانه‌های تولیدکننده میلگرد در شمال غرب کشور عمدتاً میلگردهای A2 و A3 تولید می‌کنند و سایر گریدها مانند A1 و A4 به دلیل کارایی کمتر، تنها به درخواست مشتری قابل‌تولید هستند.

مقایسه گرید و سایز میلگردهای شمال غرب  

مقایسه وزن میلگردهای شمال غرب ایران

یکی از مهم‌ترین فاکتورها در تعیین کیفیت میلگرد، وزن میلگرد است. معیار تعیین وزن استاندارد میلگردها، استفاده از جدول اشتال میلگرد است. هرچه وزن میلگردهای تولیدی به وزن درج‌شده در جدول اشتال نزدیک‌تر باشد، کیفیت و خواص میلگرد بهتر خواهد بود. برخی تولیدکنندگان اقدام به تولید میلگردهایی بسیار سبک‌تر از حد معمول می‌کنند که این میلگردها قادر نیستند آن مقدار نیرویی که برای آن طراحی‌شده‌اند را تحمل نمایند. درنتیجه دچار شکست زودتر از موعد می‌شوند. در جدول زیر وزن میلگرد کارخانه‌های تولیدکننده شمال غرب با وزن استاندارد جدول اشتال مقایسه شده است.

مقایسه وزن میلگرد کارخانه های شمال غرب  

مقایسه کارخانه‌ های میلگرد در شمال غرب از نظر قیمت

قیمت میلگرد به عوامل متعددی ازجمله وزن، کیفیت شمش مورداستفاده، میزان عرضه و تقاضا، نرخ ارز و... بستگی دارد. دراین‌بین، وزن میلگرد عامل تعیین‌کننده نهایی است. میلگردهایی که وزن شاخه‌ای سبک‌تری دارند، دارای قیمت کیلویی گران‌تری هستند. در بین کارخانه‌ های میلگرد در شمال غرب ایران، میلگرد ظفر بناب به دلیل برخورداری از وزن شاخه کمتر، قیمت کیلویی بیشتری دارد. از طرفی، میلگردهای ابهر و میانه تقاضای بالاتری داشته و از این حیث قیمت آن‌ها نیز گران است. درنتیجه، شاهد اختلاف قیمتی کمی بین میلگرد کارخانه‌های شمال غرب کشور هستیم.

 

جمع‌بندی

مقایسه کیفیت، قیمت، وزن و سایر مشخصه‌های مربوط به میلگردها موجب انتخاب بهتر و انجام یک خرید مقرون‌به‌صرفه خواهد شد. منطقه شمال غرب ایران از تمرکز بالایی از کارخانه‌های تولیدکننده میلگرد برخوردار است که این کارخانه‌ها سهم بالایی از معاملات این محصول را در اختیار دارند. ازآنجایی‌که خرید میلگرد از درب کارخانه به‌صرفه‌تر است، در این مقاله به بررسی محصولات برترین کارخانه‌ های میلگرد در شمال غرب ایران پرداختیم.

اشتراک گذاری مقاله
دیدگاه شما چیست؟ برای ما بنویسید.