02142214

آشنایی با مشخصات و کاربردهای ورق رنگی کرکره ای (ورق سینوسی)

ورق‌های رنگی در بین انواع ورق فولادی دارای تنوع رنگ و طرح فراوانی هستند و می‌توانید آن‌ها را در مصارف متعددی مشاهده نمایید. در بین انواع این محصولات، ورق رنگی کرکره ای یا ورق رنگی سینوسی پرکاربردترین و محبوب‌ترین نوع ورق رنگی است. این محصول را می‌توانید در حصارکشی اطراف محل‌های ساخت‌وساز، برخی درب‌ها و همچنین ساخت سقف‌های شیروانی مشاهده نمایید. مناسب بودن قیمت ورق رنگی سینوسی نسبت به دیگر ورق‌های رنگی و همچنین تنوع رنگی زیاد این محصولات موجب محبوبیت و کاربرد فراوان آن‌ها شده است. در این مقاله به بررسی مشخصات فنی، مزایا و کاربردهای انواع ورق رنگی کرکره ای می‌پردازیم.

   

ورق رنگی کرکره ای چیست؟

ورق رنگی کرکره ای نوعی ورق فولادی با پوشش زیرین گالوانیزه و پوشش رویی رنگی است که در رنگ‌های متنوع عرضه می‌شود. از اولین کاربردهای این ورق می‌توان به استفاده از آن در ساخت درب‌های کرکره ای اشاره کرد و به همین دلیل به آن ورق رنگی کرکره ای گفته می‌شود. مشخصه اصلی این محصولات، برخورداری از مقطعی با طرح موج سینوسی است. به همین دلیل به آن ورق رنگی سینوسی نیز گفته می‌شود.

   

انواع ورق رنگی سینوسی یا کرکره ای

با اینکه ورق‌های رنگی در 15 رنگ متنوع تولید می‌شوند، اما تقسیم‌بندی آن‌ها بر اساس معیار دیگری صورت می‌پذیرد. ازآنجایی‌که مهم‌ترین مشخصه این محصولات، طرح یا فرم مقطع عرضی آن‌هاست، این ورق‌ها بر اساس تنوع این طرح‌ها طبقه‌بندی می‌شوند. انواع ورق رنگی بر اساس شکل سطح مقطع عبارت‌اند از: ورق رنگی کرکره ریز و ورق رنگی کرکره ای نرمال.

 

ورق رنگی کرکره ریز

ورق رنگی کرکره ریز بر اساس نوع سازه یا کاربرد موردنظر، در ضخامت‌های 0.16 تا 0.5 میلی‌متر و عرض‌های 1000 و 1250 میلی‌متر تولید می‌شود. البته این عرض برابر با عرض ورق در حالت بدون فرم است و زمانی که این محصولات رول فرمینگ می‌شوند، عرض مقطع آن‌ها به ترتیب به حدود 845 و 1040 میل کاهش می‌یابد. در شکل زیر می‌توانید جزئیات بیشتری از مشخصات مقطع عرضی این ورق را مشاهده نمایید.

ورق رنگی سینوسی کاربرد ورق رنگی سینوسی  

ورق رنگی کرکره ای نرمال

ورق رنگی کرکره ای نرمال بر اساس نوع کارایی و بنا به درخواست مشتری می‌تواند از فرم دهی ورق‌های گالوانیزه در ضخامت‌های 0.25 تا 0.9 میلی‌متر یا از ورق‌های رنگی معمولی در ضخامت‌های 0.25 تا 0.6 تولید شود. این محصولات دارای طول اولیه 1000 و 1250 میل هستند اما پس از فرآیند رول فرمینگ، عرض آن‌ها کاهش می‌یابد.

 

ورق کرکره ای نرمال طرح A

ورق‌های رنگی کرکره ای نرمال در دو طرح A و B تولید می‌شوند. تفاوت این دو طرح در فاصله بین هر گام سینوسی و شعاع خم آن‌هاست. ورق کرکره ای سینوسی طرح A دارای عرض‌های استاندارد 910 و 1130 میل است. سایر جزئیات مقطع این ورق‌ها به شرح زیر است.

ورق کرکره ای طرح A  

ورق کرکره ای نرمال طرح B

این محصولات دارای طرح‌های سینوسی در مقطع عرضی خود با گام‌های بزرگ‌تری هستند. این ورق‌ها نیز در عرض استاندارد 1000 و 1250 تولید می‌شوند اما پس از فرآیند رول فرمینگ، عرض آن‌ها به مقادیر 930 و 1150 کاهش می‌یابد.

ورق کرکره ای نرمال طرح B    

مزایای استفاده از ورق رنگی کرکره ای

ظاهر رنگی و جذاب ورق‌های رنگی یکی از دلایل استفاده گسترده از این مقاطع در کاربردهای دکوراسیون و سقف سازه است. اما این محصولات از مزایای دیگری نیز برخوردارند و جذابیت ظاهری تنها یکی از این موارد است. ازجمله مزایای استفاده از ورق‌های رنگی سینوسی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • برخورداری از قابلیت نصب آسان و سریع
  • سبک وزن و دارای قابلیت اطمینان بالا در برابر زلزله
  • مقرون‌به‌صرفه بودن از نظر قابلیت‌ها و خواص ارائه‌شده نسبت به سایر ورق‌ها
  • مقاومت به خوردگی بسیار خوب به سبب برخورداری از پوشش گالوانیزه و رنگی
  • یکپارچگی ساختاری مناسب و احتمال کم شکستگی در طولانی‌مدت
   

کاربردهای ورق رنگی سینوسی

موارد مصرف ورق رنگی کرکره ای بیش از سایر ورق‌های رنگی است. این امر به دلیل فرآیند تولید آسان‌تر این ورق‌ها و قیمت مناسب‌تر آن‌هاست. ضمن اینکه، این محصولات خواص مشابهی با دیگر ورق‌های رنگی سینوسی مانند ورق رنگی طرح سفال، ورق‌های شادولاین و... ارائه می‌دهند. از مهم‌ترین کاربردهای ورق رنگی کرکره ای می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • استفاده به‌عنوان پوشش حصار در اطراف سازه‌های در حال احداث
  • مناسب برای ساخت سقف‌های شیروانی منازل، ویلا، سوله، انبار، پارکینگ و...
  • مناسب برای ساخت سردر منازل
  • مناسب برای ساخت درب‌های کرکره ای
 

سؤالات متداول

1- مزایای استفاده از ورق سینوسی چیست؟

وزن سبک، نصب آسان، قیمت مناسب، مقاومت به خوردگی بسیار خوب و دوام طولانی‌مدت از مهم‌ترین مزایای این ورق‌هاست.

 

2- از ورق رنگی کرکره ای در چه مصارفی استفاده می‌شود؟

پوشش حصار اطراف ساختمان‌های در حال احداث، ساخت سردر منازل، ساخت انواع سقف و...

اشتراک گذاری مقاله
دیدگاه شما چیست؟ برای ما بنویسید.