02142214

میلگردهای شرق ایران بهترند یا غرب؟

امروزه رقابت در بازار آهن آلات و مخصوصاً میلگرد به‌شدت افزایش یافته به‌طوری‌که کارخانه‌های تولیدکننده میلگرد محصولات خود را مطابق بهترین استانداردها تولید کرده و روانه بازار می‌کنند و یک جو رقابتی بسیار نزدیک را ایجاد کرده‌اند. دراین‌بین، محصولات برخی از کارخانه‌ها به دلیل برخورداری از کیفیت، وزن و سایز استاندارد، قیمت مناسبی داشته و خریداران اغلب تمایل به خرید از چنین تولیدکننده‌هایی دارند. اما نکته قابل‌توجه دیگر در هنگام خرید میلگرد، توجه به مسافت و محل کارخانه است. درنتیجه، خرید از کارخانه‌ای که علاوه بر برخورداری از استانداردهای لازم، به محل پروژه نزدیک هم باشد، در اولویت است. مقایسه میلگردهای شرق و غرب ایران در انتخاب بهترین کارخانه برای خرید میلگرد متناسب با نیاز و شهر محل پروژه اهمیت بسزایی دارد.

   

بهترین میلگردهای شرق و غرب ایران

در اینکه میلگرد ذوب آهن اصفهان بهترین میلگرد موجود در بازار ایران است شکی نیست. اما به دلیل اینکه این کارخانه در مرکز کشور واقع شده است، شاید برای کسانی که نیاز به تحویل محصولات خریداری‌شده در کمترین زمان ممکن را دارند، مناسب نباشد. به همین دلیل شاید منطقی‌تر باشد که خریداران شرق کشور از شمال شرق تا جنوب شرق، از کارخانه‌هایی که در این محل‌ها واقع شده‌اند خرید نمایند و خریداران در غرب ایران نیز از کارخانه‌هایی که از شمال غرب تا جنوب غرب ایران واقع شده‌اند میلگرد بخرند.

کارخانه‌های تولیدکننده زیادی در کشور وجود داشته که محصولات میلگرد آن‌ها از کیفیت بسیار خوبی برخوردار است و توانایی رقابت با میلگرد اصفهان را دارند. بنابراین، می‌توانید بدون هیچ‌گونه نگرانی از این تولیدکنندگان میلگرد بخرید. البته خرید از کارخانه‌های نزدیک وقتی اولویت می‌یابد که قرار باشد میلگرد را به‌صورت مستقیم از کارخانه خریداری کنید. چراکه شرکت‌های بازرگانی اغلب میلگرد تمام کارخانه‌های معتبر را تهیه کرده و به فروش می‌رسانند و نقش واسطه را برای تسهیل رساندن کالا به دست مشتریان ایفا می‌کنند. در ادامه بهترین کارخانه میلگردهای شرق و غرب ایران را معرفی خواهیم کرد.

 

بهترین میلگرد شرق ایران

از مجتمع فولاد خراسان در خراسان رضوی تا کارخانه جهان فولاد سیرجان در کرمان در این دسته‌بندی قرار خواهند گرفت. به‌طورکلی، تعداد کارخانه‌های میلگرد در شرق ایران در مقایسه با غرب کمتر است اما همین تعداد نیز دارای محصولات بسیار باکیفیت به همراه قیمت مناسب هستند.

مهم‌ترین میلگردهای شرق ایران عبارت‌اند از:

میلگرد های شرق ایران بهترند یا غرب؟  

بهترین میلگرد غرب ایران

رقابت بر سر معرفی بهترین میلگرد در غرب کشور بسیار داغ‌تر از نواحی شرقی است. استان آذربایجان شرقی به‌عنوان یکی از قطب‌های اصلی تولید میلگرد در ایران معرفی می‌شود که خود دربرگیرنده تعداد زیادی کارخانه تولیدکننده میلگرد است و هرکدام نیز از کیفیتی مثال‌زدنی بهره می‌برند. محصولات میلگرد کارخانه‌های واقع شده در غرب قابلیت تأمین نیاز خریداران در بخش‌های جنوب غربی و حتی مرکز کشور را نیز دارا هستند.

مهم‌ترین میلگردهای غرب ایران عبارت‌اند از:

تفاوت میلگردهای شرق و غرب ایران    

مقایسه خواص و کیفیت میلگردهای شرق و غرب ایران

هنگام خرید میلگرد، مهم‌ترین فاکتورهایی که باید به آن‌ها توجه شود کیفیت و مشخصات ساختاری و ابعادی است. وزن میلگرد همیشه یک عامل تعیین‌کننده هم در مورد کیفیت و هم در مورد قیمت است. استاندارد تولید هر کارخانه نیز ممکن است با دیگر کارخانه‌ها متفاوت باشد اما همگی یا از استانداردهای ملی و یا استانداردهای معتبر بین‌المللی تبعیت می‌کنند و فقط در برخی جزئیات ممکن است با یکدیگر تفاوت داشته باشند. بااین‌حال، یکی از اصلی‌ترین نکات هنگام خرید میلگرد به‌صورت مستقیم از کارخانه، توجه به مسافت کارخانه تا محل تحویل بار است.

البته این مورد را می‌توان با خرید از شرکت‌های بازرگانی حل‌وفصل کرد. بدین‌صورت که کارشناسان فروش شرکت‌های بازرگانی، میلگرد با قیمت درب کارخانه را برای شما تهیه کرده و در اختیارتان قرار می‌دهند. ضمن اینکه، با خرید از چنین شرکت‌هایی می‌توانید در هزینه حمل‌ونقل و نیز زمان تحویل کالا صرفه‌جویی کنید؛ چراکه کارشناسان فروش کوتاه‌ترین و مطمئن‌ترین روش را برای حمل میلگرد به شما پیشنهاد می‌دهند که اقتصادی نیز هست.

مقایسه مشخصات میلگردهای شرق و غرب ایران  

مطابق جدول فوق که سایزهای پرفروش 10 کارخانه برتر تولیدکننده میلگردهای شرق و غرب ایران موردبررسی قرار گرفتند، میلگردهای کارخانه‌های شرق ایران دارای وزن بیشتری نسبت به میلگردهای غرب ایران هستند. بااین‌حال، تفاوت میلگرد سبک و سنگین که منجر به تفاوت در قیمت آن‌ها می‌شود، چیز دیگری را نشان می‌دهد. اگرچه میلگردهای شرق سنگین‌تر هستند، اما معمولاً قیمت ارزان‌تری در بازار دارند. یکی از دلایل این امر می‌تواند به ارزش و اعتبار برند این کارخانه‌ها مربوط شود. میلگردهای غرب ایران اغلب در زمره اولین محصولات تولیدی میلگرد در کشور قرار می‌گیرند. هم‌چنین، وزن کمتر سبب می‌شود تا وقتی قیمت واحد این میلگردها را محاسبه کنیم، این قیمت از قیمت واحد کارخانه‌های تولیدکننده شرق بیشتر شود.

یکی از نشانه‌های میلگردهای باکیفیت، تطابق وزن آن‌ها با وزن درج‌شده در جدول اشتال میلگرد است. میلگردهای یادشده در بالا اگرچه دارای وزن کمتری نسبت به وزن اشتال هستند، اما از کیفیت مطلوبی برخوردار بوده و می‌توان آن‌ها را بدون هیچ نگرانی در پروژه‌های مختلف مورداستفاده قرار داد. به‌جز وزن، این میلگردها در سایز، ابعاد و نوع آجدار بودن یا نبودن میلگرد مشابه یکدیگر هستند.

   

خرید میلگرد از کارخانه‌ های شرق بهتر است یا غرب؟

تجربه یک خرید موفق و مطمئن سبب می‌شود که کارفرمایان و خریداران اغلب به دلیل اعتمادی که به آن برند و محصولاتش دارند، تنها از همان کارخانه اقدام به خرید میلگرد نمایند؛ حتی اگر محل کارخانه از محل پروژه آن‌ها دور باشد. بااین‌حال، برای تجربه یک خرید به‌صرفه و اقتصادی، باید تمام جنبه‌ها را در نظر گرفت که یکی از آن‌ها مسافت و محل کارخانه تا محل تحویل میلگرد است.

میلگردهایی که در مرکز ایران تولید می‌شوند مانند میلگرد اصفهان، میلگرد کاشان و میلگرد زاگرس، به دلیل در دسترس بودن از تمام نقاط ایران، خواهان بیشتری دارند اما بازهم منطقی‌ترین گزینه برای خریدارانی که پروژه آن‌ها در شرق و یا غرب ایران قرار دارد، خرید میلگرد از کارخانه‌های همان منطقه است. البته به شرطی که الزامات طراحی پروژه موردنظر از نظر سایز، ابعاد، وزن و خواص مکانیکی تأمین شوند.

 

جمع‌بندی

مقایسه میلگردهای شرق و غرب ایران حاکی از آن است که اکثر این کارخانه‌ها محصولات استانداردی تولید می‌کنند که دارای مشخصات فنی، سایز و ابعاد مناسب هستند. نکته قابل‌توجه در تفاوت وزن آن‌ها با وزن درج‌شده در جدول اشتال است که تفاوت قیمت را برای آن‌ها به همراه دارد. میلگردهایی که وزن آن‌ها به وزن اشتال نزدیک‌تر است، به دلیل مرغوبیت بیشتر دارای قیمت بالاتری هستند. بااین‌حال، یکی از مهم‌ترین فاکتورها در هنگام خرید میلگرد، توجه به فاصله کارخانه تا محل پروژه است و هرچه این فاصله کمتر باشد، می‌توان در هزینه‌های خرید صرفه‌جویی کرد. البته نباید فاصله نزدیک را نسبت به خرید محصولات باکیفیت در اولویت قرار دهیم.

سؤالات متداول

1- میلگردهای شرق ایران بهترند یا غرب؟

برای مشخص کردن بهترین برند میلگرد باید به عواملی چون وزن، سایز و ابعاد، استاندارد تولید و خواص مکانیکی و شیمیایی آن توجه کرد.

 

2- میلگردهای شرق ایران گران‌ترند یا غرب؟

معمولاً میلگردهای غرب ایران قیمت بالاتری دارند.

 

3- میلگردهای شرق ایران سنگین‌ترند یا غرب؟

میلگردهای شرق ایران وزن بالاتری نسبت به میلگردهای کارخانه‌های غرب دارند.

اشتراک گذاری مقاله
دیدگاه شما چیست؟ برای ما بنویسید.