02142214

چگونه هزینه‌ های خانه سازی را کاهش دهیم؟

این روزها دیگر خانه‌دار شدن برای بسیاری از افراد و مخصوصاً طبقه متوسط به پایین جامعه امری بعید به نظر می‌رسد. افزایش تورم و قیمت دلار و به دنبال آن گرانی قیمت زمین، مصالح ساختمانی، دستمزد کارگران و... موجب شده است بسیاری از افراد در ساخت خانه ناتوان باشند. بااین‌حال، به‌واسطه وام‌های موجود و هزار جور مصیبت، این افراد مقداری پول فراهم کرده تا بلکه بتوانند در راستای ساخت مسکن قدم بردارند. اما برای ساخت خانه چقدر سرمایه لازم است؟ آیا با پول کم هم می‌شود خانه ساخت؟ بااینکه چنین چیزی بسیار سخت است اما شاید بتوان با به‌کارگیری برخی روش‌ها، هزینه‌های ساخت‌وساز را تا حد ممکن کاهش داد. در ادامه به‌طور کامل در مورد روش ‌های کاهش هزینه ساختمان سازی صحبت خواهیم کرد.

 

ساختمان سازی با پول کم

بسیاری از افراد تصور می‌کنند که تنها در روستاها و برخی نقاط شهر که قیمت زمین در آنجا ارزان‌تر است می‌توان با پول کم خانه ساخت. اما باید گفت که اگر برخی اصول و ترفندها را رعایت نکنید، حتی در این مناطق هم ساخت خانه بسیار هزینه‌بر و دشوار خواهد بود. از این اصول تحت عنوان روش ‌های کاهش هزینه ساختمان سازی یاد می‌شود. البته ساخت خانه با پول کم به معنای ساخت‌وساز غیر ایمن و بی‌کیفیت نیست. بلکه باید از طریق راهکارهایی، هزینه‌های پروژه را به‌درستی مدیریت کرد و از آن‌ها در جای درست استفاده کرد.

برای ساخت خانه با پول کم لازم است تا موارد زیر را در نظر بگیرید:

  • انجام ساخت‌وساز در زمان مناسب
  • خرید مصالح با قیمت ارزان و کیفیت مطلوب
  • توجه به وضعیت اقتصادی حاکم بر جامعه
  • نقشه‌ریزی درست و متناسب با بودجه پروژه
  • حذف واسطه‌ها در خرید مصالح و ساخت‌وساز
  • شراکت در ساختمان‌سازی به‌منظور صرف هزینه کمتر
روش های کاهش هزینه ساخت و ساز  

روش ‌های کاهش هزینه ساختمان سازی

برای اینکه بتوانید ساخت‌وساز خود را با حداقل هزینه پیش ببرید، لازم است با راهکارهای کاهش هزینه ساخت و ساز آشنا شوید. این راهکارها به‌هیچ‌وجه موجب کاهش کیفیت ساخت نمی‌شوند، بلکه در این روش‌ها به دنبال بهینه‌سازی مراحل و هزینه‌های ساخت‌وساز هستیم.

 

نقشه‌ریزی ساده

اولین مرحله از ساختمان‌سازی، طراحی و اجرای نقشه است. برای اینکه هزینه‌های ساخت‌وساز را کاهش دهید، لازم است تا نقشه موردنظر تا حد امکان ساده و فاقد جزئیات ریز و پیچیده باشد. البته ساده‌سازی نقشه نباید از به‌روز و مدرن بودن طراحی سازه بکاهد.

 

خرید مصالح با قیمت مناسب و در زمان صحیح

مصالح ساختمانی بیشترین سهم از هزینه‌های ساختمان‌سازی را به خود اختصاص می‌دهند. قیمت آهن آلات و سیمان دو پارامتر اصلی در برآورد هزینه‌های ساختمان هستند. بنابراین، راز کاهش هزینه ‌های ساخت و ساز در خرید مصالح ارزان اما باکیفیت نهفته است. برای خرید مصالح ارزان، باید بتوانید نوسانات بازار آهن را به‌درستی رصد و پیش‌بینی کنید.

خرید آهن، سیمان، تجهیزات و... در زمان کف قیمت‌ها موجب صرفه‌جویی در بودجه شده و زمینه‌ساز ساخت ساختمان با قیمت ارزان می‌شوند. در این رابطه باید به این نکته هم اشاره کرد که مصالح ساختمانی باید در تناژ موردنیاز خریداری شوند تا در میانه راه ساخت‌وساز با کمبود مصالح مواجه نشوید. بنابراین، برآورد میزان مصالح مصرفی به‌طور دقیق در کاهش هزینه ساختمان سازی بسیار مهم است.

 

انتخاب بهترین زمان برای ساخت‌وساز

بهترین زمان برای ساخت و ساز باید بر اساس نوسانات بازار ارز و مسکن انتخاب شود. در زمانی که قیمت دلار کاهشی است یا در یک دوره رکود نسبتاً بلندمدت هستیم، خرید مصالح می‌تواند موجب کاهش هزینه‌ها شود. برای تشخیص بهترین زمان برای ساخت و ساز، لازم است اتفاقات بازار آهن و مصالح ساختمانی را دنبال کنید. اگر پیش بینی قیمت آهن آلات به‌درستی انجام شود، بخش عظیمی از هزینه‌های ساخت‌وساز با خرید مصالح ارزان‌قیمت قابل‌کنترل است.

ساختمان سازی با پول کم  

حذف واسطه‌ها و ساخت‌وساز اشتراکی

یکی دیگر از روش‌ های کاهش هزینه ساختمان سازی، حذف واسطه‌هاست. خرید تجهیزات و مصالح ساختمانی از دلالان موجب افزایش هزینه تمام‌شده ساخت‌وساز خواهد شد. چراکه زنجیره تأمین طولانی‌تر شده و در هر مرحله نرخ جدیدی روی آن‌ها اعمال می‌شود. البته گاهی خرید از واسطه در تأمین به‌موقع مصالح مفید است اما باید در انتخاب آن‌ها دقت کنید. ضمن اینکه، اگر حس می‌کنید ممکن است در میانه راه، بودجه شما پاسخگوی ادامه مسیر ساخت‌وساز نباشد، بهتر است ساخت‌وساز اشتراکی را مدنظر قرار دهید. این موضوع به‌خصوص برای کسانی که دارای زمین هستند اما توانایی ساخت را ندارند بسیار مفید است. در چنین مواقعی، سهیم شدن با سرمایه‌گذاران ساخت‌وساز می‌تواند به پیش برد هرچه بهتر پروژه شما کمک کند و در انتها سهم افراد از ساختمان متناسب با میزان بودجه‌ای که صرف کردند، مشخص می‌شود.

 

مدیریت صحیح پروژه

مدیریت صحیح پروژه تمامی موارد یادشده در بالا را در بر می‌گیرد. با این تفاوت که باید به جزئیات بیشتری توجه کرد. به‌عنوان‌مثال، خرید مصالح ارزان و در تناژ مناسب کافی نیست. بلکه برای کاهش هزینه ساختمان سازی باید بتوانید این مصالح را به‌درستی انبار و نگهداری کنید. یا اینکه از نماهای مقرون‌به‌صرفه استفاده نمایید. برخی افراد با ساخت خانه‌های غیراستاندارد و تکیه بر استفاده از نماهای جذاب سعی در فریب مشتریان دارند. اما باید گفت که سازه‌ای که اصولی و باکیفیت ساخته شود بهتر از خانه‌ای است که صرفاً ظاهر و نمای زیبا دارد. مدیریت هزینه‌های پروژه موجب می‌شود تا اگر در برخی زمینه‌ها نیاز به تغییرات وجود داشت، بتوانید از بودجه موجود به نحو احسن استفاده نمایید.

 

ساخت خانه ارزان به چه قیمتی؟

بااینکه بر خرید مصالح و تجهیزات ارزان به‌منظور کاهش هزینه ساختمان سازی اشاره کردیم، اما تأکید می‌شود که این مصالح ارزان باید از کیفیت مطلوب بهره‌مند باشند. در صورت استفاده از مواد و مصالح ارزان و بی‌کیفیت، عدم رعایت استانداردهای ساخت و غیره، احتمال تخریب خانه در اثر عوامل طبیعی و غیرطبیعی افزایش می‌یابد. درنتیجه خسارات جانی و مالی هنگفتی گریبان گیر شما خواهد شد. پدیده‌ای که در سالیان اخیر به‌وفور در نقاط مختلف کشور مشاهده کرده‌ایم. به‌جای استفاده از مصالح بی‌کیفیت و ارزان، بهتر است تعداد طبقات و واحدهای سازه را متناسب با بودجه خود در نظر بگیرید یا اینکه از به‌کارگیری تجهیزات اضافی در ساخت‌وساز خودداری کنید؛ اما درهرصورت از کیفیت مصالح موردنیاز نکاهید.

 

سؤالات متداول

1- بهترین روش برای کاهش هزینه ساختمان ‌سازی چیست؟

ساده‌سازی نقشه ساختمان، خرید مصالح ارزان و باکیفیت، تشخیص زمان مناسب ساخت‌وساز، حذف واسطه‌ها، ساخت‌وساز اشتراکی و مدیریت صحیح پروژه از راهکارهای کاهش هزینه ساخت‌وساز هستند.

 

2- چگونه می‌توان بهترین زمان برای خرید مصالح ساختمانی را تشخیص داد؟

برای این منظور باید به‌خوبی وضعیت اقتصادی بازار و به‌خصوص روند قیمتی آهن‌آلات، سیمان و... را رصد کنید و در زمانی که کف قیمت‌ها تشخیص داده شد، اقدام به خرید کنید.

اشتراک گذاری مقاله
دیدگاه شما چیست؟ برای ما بنویسید.