02142214

چگونه و از کجا لوله مانیسمان بخریم؟

لوله‌های مانیسمان مقاطعی هستند که اکثراً در صنایعی با حساسیت بالا مانند صنایع نفت و گاز، پتروشیمی‌ها، صنایع آب‌رسانی، خودروسازی و غیره مورداستفاده قرار می‌گیرند. این لوله‌ها که به‌صورت بدون درز تولید می‌شوند دارای خواص مقاوم به خوردگی و استحکام مکانیکی بهتری نسبت به لوله‌های درزدار هستند. به سبب همین خواص نیز قیمت لوله مانیسمان نسبت به دیگر لوله‌های درزدار فولادی گران‌تر است. بنابراین، باید قبل از خرید لوله مانیسمان به‌خوبی از مشخصات فنی، کارایی این محصول و زمان مناسب خرید آن مطلع باشید. این امر در تشخیص لوله مانیسمان اصل از تقلبی و جلوگیری از وارد آمدن ضرر و زیان مالی به خریداران مؤثر خواهد بود. مطالعه راهنمای خرید لوله مانیسمان در شناخت بهتر این محصول و تجربه یک خرید به‌صرفه و مطمئن بسیار مفید خواهد بود.

 

خرید لوله مانیسمان

به‌منظور خرید لوله مانیسمان باید که پیش از ثبت سفارش نسبت به یک سری اطلاعات که مستقیماً به محصول مربوط می‌شوند و نیز مشخصات مربوط به تولیدکننده آن اطمینان حاصل کنید. وجود لوله‌های تقلبی در بازار که ازنظر خواص و کیفیت پایین‌تر از لوله مانیسمان اصل هستند، موجب کاهش کارایی این مقاطع تحت شرایط سرویس مختلف می‌شود. ازآنجایی‌که این لوله‌ها در صنایع حساس کاربرد دارند، لوله‌های بی‌کیفیت ممکن است خسارات جبران‌ناپذیری به آن صنعت و زیرساخت‌های آن وارد آورد. در همین راستا، به‌منظور خرید لوله مانیسمان اصل و باکیفیت پیشنهاد می‌شود که از افراد متخصص در حوزه لوله‌های فولادی و شرکت‌های بازرگانی معتبر مشورت بگیرید. مجموعه فولاد ایرانیان با در اختیار داشتن یک گروه مجرب، چنین بستری را برای خریداران لوله مانیسمان فراهم کرده است.

راهنمای خرید لوله مانیسمان

 

نکات مهم قبل از خرید لوله مانیسمان

راهنمای خرید لوله مانیسمان شامل اطلاعاتی در مورد مشخصات ظاهری و فنی این محصول، برندهای تولیدکننده معتبر و روش‌هایی برای شناخت لوله مانیسمان اصل و باکیفیت می‌شود. اگر به دنبال خرید لوله مانیسمان با مشخصات خاصی هستید اما نمی‌دانید از کجا و چگونه فرآیند خرید این محصول را شروع کنید، رجوع به این راهنمای خرید لوله مانیسمان بسیار مفید فایده خواهد بود. در ادامه به مهم‌ترین نکاتی که باید قبل از خرید لوله مانیسمان بدانید اشاره خواهد شد.

 
جنس لوله مانیسمان

لوله‌های مانیسمان فولادی ازنظر جنس در انواع مختلف فولادی یا آهنی، گالوانیزه و استیل تولید می‌شوند. این لوله‌ها استحکام و دوام بالایی داشته اما ازنظر مقاومت در برابر خوردگی متفاوت از یکدیگرند. لوله‌های فولادی معمولی مقاومت متوسطی در برابر خوردگی ناشی از مواد شیمیایی و اسیدی دارند و این امر در لوله‌های گالوانیزه به‌واسطه استفاده از پوشش محافظ از جنس روی بهبود داده شده است. بااین‌حال، در صورت ایجاد خراش در این لوله‌ها، آن‌ها خواص مقاوم به خوردگی خود را از دست می‌دهند. لوله‌های گالوانیزه معمولاً گران‌تر از لوله‌های فولادی معمولی هستند.

لوله‌های مانیسمان استیل هم استحکام بالاتری داشته و هم مقاومت در برابر زنگ‌زدگی و خوردگی آن‌ها عالی است. ازاین‌رو لوله‌های بدون درز استیل اغلب در صنایع حساس‌تر مورداستفاده قرار می‌گیرند؛ زیرا گران‌تر از سایر لوله‌های مانیسمان هستند. بنابراین، لازم است قبل از خرید لوله مانیسمان حتماً جنس آن را بر اساس کاربرد موردنظر و شرایط سرویس انتخاب کنید.

 
ابعاد لوله مانیسمان

لوله‌های مانیسمان فولادی معمولاً در سایزهای 1⁄2 اینچ تا 24 اینچ تولید می‌شوند اما سایزهای رایج آن‌ها در بازار 1⁄2 اینچ تا 8 اینچ است. این سایز همان قطر خارجی لوله است که در جدول‌های مربوط به مشخصات لوله مانیسمان با علامت OD مشخص می‌شود. ضمن اینکه، طول استاندارد این لوله‌ها 6 متر است اما در بازار در طول‌های 2 الی 7 متر که به آن‌ها لوله مانیسمان نرمال گفته می‌شود نیز موجودند.

 

رده لوله مانیسمان

یکی از مهم‌ترین پارامترها که باید در هنگام خرید لوله مانیسمان به آن توجه شود، رده لوله مانیسمان است. این پارامتر که با عبارت SCH مشخص می‌شود، بیانگر ارتباط بین ضخامت لوله و مقدار فشار قابل‌تحمل برای آن است. هرچه عدد رده لوله مانیسمان بالاتر باشد، ضخامت آن بیشتر بوده و درنتیجه قادر است فشار بیشتری را هم تحمل کند. دقت شود که رده لوله دقیقاً همان ضخامت لوله نیست. رایج‌ترین رده‌های لوله مانیسمان شامل 10، 20، 40، 80، 160، xs و xxs می‌شوند و هر رده خود شامل سایزهای رایج از یک‌دوم تا 8 اینچ است. برای آشنایی بیشتر با رده یا SCH و نحوه تعیین آن، پیشنهاد می‌شود که مقاله تفاوت لوله مانیسمان رده 40 و 80 را مطالعه نمایید.

خرید لوله مانیسمان اصل

 

وزن لوله مانیسمان

وزن مهم‌ترین عامل در تعیین قیمت لوله است. هر چه سایز، ضخامت و درنتیجه رده لوله مانیسمان افزایش یابد، قیمت آن نیز گران‌تر خواهد شد. روش‌های مختلفی برای محاسبه وزن لوله مانیسمان وجود دارند که ازجمله آن‌ها می‌توان به جدول وزن لوله ، جدول اشتال لوله، محاسبه‌گر آنلاین و فرمول محاسبه وزن لوله اشاره کرد. دراین‌بین، استفاده از جدول وزن لوله بسیار ساده‌تر بوده و شما می‌توانید قبل از خرید این محصولات، وزن دقیق آن‌ها را بر اساس مشخصات ابعادی به‌سادگی تعیین کنید. این امر در تخمین و محاسبه قیمت لوله مانیسمان برای ثبت سفارش و قبل از تکمیل فرآیند خرید بسیار مهم خواهد بود.

 

کارخانه لوله مانیسمان

یکی دیگر از مواردی که باید قبل از خرید لوله مانیسمان به آن دقت کنید، کارخانه تولیدکننده آن است. کارخانه‌های مختلف محصولات خود را بر اساس استاندارهای متفاوتی تولید می‌کنند و ممکن است این محصولات ازنظر وزن و خواص متفاوت از یکدیگر باشند. مهم‌ترین کارخانه‌ های تولیدکننده لوله مانیسمان عبارت‌اند از:

  • کارخانه لوله و نورد اهواز
  • کارخانه لوله‌های دقیق کاوه ایرانیان
  • کارخانه گروه ملی صنعتی فولاد ایران

ضمن اینکه، برخی از لوله‌های مانیسمان موجود در بازار وارداتی هستند. از مهم‌ترین لوله‌های مانیسمان وارداتی در بازار ایران می‌توان به برندهای چین، اوکراین، رومانی و روسیه اشاره کرد.

 

نکات مهم بعد از خرید لوله مانیسمان

پس‌ازاینکه لوله مانیسمان را خریداری کردید، لازم است تا اصالت کالا، کیفیت و سلامت ظاهری و مشخصات فنی محصول را بررسی کنید. چراکه در صورت عدم تطابق این فاکتورها با مواردی که مدنظر شما بوده است، نشانگر خرید محصول اشتباه و یا خرید لوله مانیسمان غیر اصل خواهد بود.

 

مشخصات ظاهری لوله مانیسمان

کیفیت ساخت و ظاهر لوله مانیسمان باید بر اساس الزامات استاندارد ملی ایران بوده و فاقد عیوب زیر باشد:

  • عدم وجود پلیسه در قسمت‌های انتهایی لوله مانیسمان.
  • عدم وجود نشانه‌هایی از پوسته‌شدن بر روی سطح لوله.
  • برخورداری لوله‌های مانیسمان از سطح داخلی و خارجی پرداخت‌شده.
  • عدم وجود آثار سطحی همچون زدگی ناشی از ضربه، تاب داشتن، فرورفتگی و برآمدگی.
 

لازم به ذکر است که روش تولید این لوله‌ها ممکن است بر روی ظاهر و خواص سطحی آن‌ها تأثیر بگذارد. مثلاً لوله‌هایی که به روش سرد پرداخت نهایی می‌شوند حاوی سطح چسبان هستند که ناشی از وجود فسفات‌ها و روان کننده‌های سطحی است. این مورد برای لوله‌های مانیسمان عیب محسوب نمی‌شود. ضمن اینکه، لوله‌هایی که در محیط کنترل‌شده آنیل و نرمالیزه می‌شوند، ممکن است دارای آثاری از فرورفتگی باشند که این مورد هم عیب محسوب نمی‌شود. اما دقت شود که وجود سطح پوسته‌پوسته‌شده در این حالت قابل‌قبول نیست.

 

برگه کنترل کیفیت لوله

برگه آنالیز کیفیت لوله مانیسمان ترکیب شیمیایی، خواص مکانیکی و مشخصات فیزیکی آن اعم از سایز، ضخامت، رده، وزن و طول آن را مشخص و تأیید می‌کند. این برگه مهم‌ترین سندی است که از روی آن می‌توان کیفیت محصول را سنجید. ضمن اینکه، علامت لوگوی شرکت تولیدکننده لوله نیز در آن درج شده و این برگه آنالیز باید به تأیید بخش کنترل کیفیت شرکت مربوطه رسیده باشد.

 

چگونه لوله مانیسمان اصل بخریم؟

به دلیل اینکه برندهای متفرقه و تقلبی زیادی از لوله مانیسمان در بازار موجود است، باید حتماً بتوانید لوله‌های اصل را از تقلبی تشخیص دهید تا در حین سرویس با افت عملکرد و معیوب شدن این محصولات مواجه نشوید. ضمن اینکه، برخی فروشندگان لوله‌های درز مخفی را تحت عنوان لوله مانیسمان به فروش می‌رسانند. لوله‌های درز مخفی به لوله‌های درزداری گفته می‌شود که محل درز آن‌ها توسط پرداخت‌کاری، رنگ‌آمیزی و غیره پنهان شده است.

برای تشخیص لوله مانیسمان اصل از تقلبی می‌توان از روش‌هایی مانند بازرسی چشمی، آزمون کشش و آنالیز شیمیایی استفاده کرد. از طریق بازرسی چشمی، قسمتی از لوله برش داده می‌شود تا محل درز در آن مشخص شود. اگر محلی که برش داده شده فاقد درز باشد، به‌احتمال‌زیاد این محصول لوله مانیسمان اصل است. همچنین، تطابق اطلاعات مندرج در برگه آنالیز محصول با تست‌هایی که به‌صورت جداگانه از آن گرفته می‌شود نشانگر اصل یا تقلبی بودن آن خواهد بود.

یک نکته بسیار مهم در تشخیص لوله مانیسمان اصل از تقلبی، خرید لوله مانیسمان از فروشندگان معتبر است. گاهی ممکن است در یک بندیل 100 تایی از لوله مانیسمان، تعدادی لوله درز مخفی گنجانده شود. دلیل تعداد بالای لوله موجود در بندیل و عدم امکان انجام تست بر روی همه آن‌ها، این لوله‌ها به‌سختی قابل‌تشخیص خواهند بود.

 
جمع‌بندی

راهنمای خرید لوله مانیسمان اطلاعات مفیدی پیرامون مشخصات فنی این محصولات، کارخانه‌های برتر تولیدکننده و نحوه تشخیص لوله مانیسمان اصل از تقلبی در اختیار خریداران قرار می‌دهد. مطالعه این راهنمای خرید برای کسانی که حتی درزمینه‌ی خرید انواع لوله مانیسمان تجربه دارند، خالی از لطف نخواهد بود. ازآنجایی‌که این لوله‌ها نسبت به لوله‌های درزدار گران هستند، ممکن است برخی فروشندگان غیر معتبر لوله‌های درزدار با درز مخفی را به‌جای آن‌ها جا بزنند، تا سود بیشتری از فروش این لوله‌ها کسب نمایند. در راهنمای خرید لوله مانیسمان به‌طور کامل به اصول خرید این محصولات و راهکارهای مناسب برای عدم انجام اشتباه در انتخاب و خرید محصول باکیفیت اشاره شده است.

سؤالات متداول
1- بهترین روش تشخیص لوله مانیسمان اصل از تقلبی چیست؟

بهترین روش برای تشخیص لوله مانیسمان اصل، خرید از فروشنده معتبری است که اطلاعات حاصل از انجام تست‌های مکانیکی و شیمیایی بر روی محصولات آن با اطلاعات درج‌شده در برگه آنالیز تطابق داشته باشد.

 

2- آیا رده لوله مانیسمان همان ضخامت آن است؟

خیر؛ رده درواقع ارتباط بین فشار قابل‌تحمل توسط لوله و فشار سرویس را به ضخامت لوله مرتبط می‌سازد. هرچه رده بالاتر باشد، ضخامت لوله مانیسمان بیشتر است.

 

3- آیا لوله مانیسمان قابل جوشکاری است؟

بله؛ لوله مانیسمان فولادی قابلیت انجام انواع روش‌های جوشکاری را دارد. لوله‌های مانیسمان گالوانیزه باید قبل از جوشکاری پوشش سطحی آن‌ها حذف شده و سپس بعد از جوشکاری مجدداً پوشش دهی شوند.

اشتراک گذاری مقاله
دیدگاه شما چیست؟ برای ما بنویسید.