02142214

مشخصات و کاربرد انواع گریدهای ورق A516

ورق A516 یکی از مهم‌ترین ورق‌های فولادی مورداستفاده در ساخت انواع مخازن و تانکرها به‌منظور ذخیره‌سازی و انتقال سیالات است. از این ورق به‌طور گسترده برای ساخت مخازن تحت‌فشار نیز استفاده می‌شود و به همین دلیل به این ورق‌ها ورق PVQ (pressure vessel quality) یا ورق با کیفیت مخزنی گفته می‌شود. ورق مخزنی A516 دارای گریدهای متنوعی است که ازنظر خواص مکانیکی و ترکیب شیمیایی متفاوت از یکدیگرند. قیمت ورق A516 به نوع گرید و مشخصه‌های فنی آن مربوط می‌شود و اگر قصد خرید این محصول را دارید، لازم است تا به‌طور کامل با انواع گریدهای ورق A516، خواص و کاربردهای آن‌ها بیشتر آشنا شوید.

   

مهم‌ترین گریدهای ورق A516

ورق A516 یکی از پرکاربردترین ورق‌های سیاه فولادی است که در ساخت انواع مخازن تحت‌فشار، تانکرها، مخازن ذخیره و... استفاده می‌شود. ازآنجایی‌که در این کاربردها اغلب دمای سرویس بالاست، موادی که در آن‌ها به کار برده می‌شوند نیز باید مقاومت حرارتی مناسبی داشته باشند. ورق A516 نیز از چنین قابلیتی برخوردار است و در دسته ورق آتشخوار جای می‌گیرد.

ورق مخزنی A516 دارای گریدهای متنوعی است که ازنظر ترکیب شیمیایی و خواص مکانیکی متفاوت از یکدیگرند. انواع گریدهای ورق A516 شامل 55، 60، 65 و 70 می‌شوند که در بین آن‌ها، ورق A516 گرید 70 از همه محبوب‌تر و پرفروش‌تر است. دلیل این امر چیست؟ در ادامه با بررسی تخصصی انواع گریدهای ورق A516 با ما همراه باشید تا به این پرسش پاسخ دهیم.

   

خواص و مشخصات فنی انواع گریدهای ورق A516

 

ورق A516 گرید 60

معمولاً از ورق A516 Grade 60 در ساخت دیگ‌ها و مخازن تحت‌فشار استفاده می‌شود. کیفیت بالای این گرید به‌خوبی شناخته شده است و به‌ویژه برای کاربردهایی که شامل دماهای متوسط تا پایین‌تر هستند بسیار مناسب است. تولیدکنندگان در صنعت نفت، گاز و پتروشیمی معمولاً از این نوع ورق فولادی استفاده می‌کنند زیرا الزامات موردنیاز آن‌ها را در شرایط کاربردی سخت برآورده می‌کند.

ورق A516 گرید 60 به دلیل استحکام و دوام برای ساخت دیگ‌های صنعتی و مخازن تحت‌فشار ترجیح داده می‌شود. این ویژگی‌ها برای استفاده ایمن و کارآمد از تجهیزات تحت‌فشار بالا و شرایط کاری سخت مهم هستند. علاوه بر این، A516 Grade 60 به دلیل جوش‌پذیری عالی، راندمان ساخت بالایی را ارائه می‌دهد. همچنین، ورق A516 گرید 60 چقرمگی بسیار خوبی دارد که می‌تواند عیوب یا تمرکز تنش را تحمل کند و احتمال شکستگی‌های ناگهانی را کاهش دهد.

مقایسه گریدهای ورق A516  

ورق A516 گرید 65

ورق A516 گرید 65 نوعی ورق فولادی کربنی است که برای ساخت مخازن تحت‌فشار و بویلر بسیار مناسب است. طراحی خاص آن عملکرد بالا را با وجود اختلاف دمای زیاد امکان‌پذیر می‌کند؛ مخصوصاً زمانی که محیط اطراف دارای دمای بالاتری نسبت به دمای مخزن ذخیره باشد.

مزیت کلیدی A516 Grade 65 جوش‌پذیری خوب آن است. این کار سازندگان را قادر می‌سازد تا ساختارهای پیچیده بسازند. این امر یک ویژگی مهم در ساخت مخازن تحت‌فشار و دیگ بخار است، زیرا یکپارچگی و استحکام محصول نهایی را تضمین می‌کند. چقرمگی شکست عالی ورقA516 گرید 65 تضمین می‌کند که می‌تواند در این شرایط سخت بدون به خطر افتادن یکپارچگی ساختاری آن مقاومت کند.

A516 Grade 65 در مقایسه با ASTM A516 Grade 60 استحکام کششی و تسلیم بیشتری دارد. صنایع مختلفی مانند نفت، گاز و پتروشیمی از این درجه استفاده می‌کنند. همچنین از این گرید ورق A516 در سرویس‌های ترش حاوی گاز خطرناک H2S مرطوب استفاده می‌شود.

تفاوت گریدهای ورق a516  

ورق A516 گرید 70

ورق A516 گرید 70 نیز یک ورق فولادی کربنی با کیفیت بالا است که به‌طور خاص برای استفاده در محیط‌های سردتر طراحی شده است. این گرید بسیار قوی و بادوام است و برای مصارفی که نیاز به مقاومت در برابر ترک خوردن و شکنندگی در دماهای سرد دارند، عالی است. لازم به ذکر است که ورق A516 گرید 70 رایج‌ترین و پرکاربردترین گرید در بین انواع گریدهای ورق A516 است.

مشابه گریدهای قبلی، یکی از کاربردهای اولیه ASTM A516 Grade 70 ساخت مخازن تحت‌فشار و بویلرها است. این اجزای حیاتی تحت شرایط فشار بالا قرار دارند و باید بتوانند در برابر دماهای شدید مقاومت کنند. ورق فولادی A516 گرید 70 استحکام کششی و چقرمگی عالی را ارائه می‌دهد. این ویژگی‌ها یکپارچگی ساختاری این مخازن و دیگ‌های بخار را حتی در محیط‌های عملیاتی سخت تضمین می‌کند.

A516 Grade 70 دارای ساختار ریزدانه‌ای است که خواص مکانیکی آن را افزایش می‌دهد. ساختار دانه‌ریز که از طریق آلیاژسازی دقیق و عملیات حرارتی به دست می‌آید، مقاومت آن در برابر ترک‌خوردگی را بهبود می‌بخشد و جوش‌پذیری را افزایش می‌دهد. A516 Grade 70 استحکام کششی و تسلیم بیشتری را در مقایسه با A516 Grade 65 ارائه می‌دهد. این گرید می‌تواند در شرایط سرویس حاوی دمای پایین‌تر نیز مورداستفاده قرار گیرد.

کاربردهای گریدهای ورق a516  

جمع‌بندی

ازآنجایی‌که ورق A516 یکی از مهم‌ترین ورق‌های فولادی مورداستفاده در مصارف صنعتی است، شناخت مشخصات فنی آن اهمیت بسزایی دارد. علاوه بر آن، این ورق دارای گریدهای متنوعی بوده و انتخاب مناسب‌ترین گرید از بین انواع گریدهای ورق A516 نیازمند شناخت دقیق خواص شیمیایی و مکانیکی آن‌هاست. در این مقاله به‌طور مفصل در مورد گریدهای این ورق توضیح داده شد و مشخص شد که چرا ورق A516 گرید 70 پرفروش‌ترین گرید این محصول است.

اشتراک گذاری مقاله
دیدگاه شما چیست؟ برای ما بنویسید.