02142214

ساختمان بتنی چند ماهه ساخته می‌ شود؟

یکی از دغدغه‌های اصلی کارفرمایان و مهندسان سازه، تخمین درست زمان اتمام پروژه‌های ساختمانی است. طولانی شدن روند ساخت‌وساز مشکلات بسیاری را بر سر راه کارفرما قرار می‌دهد و فشارهای وارده از جانب خریداران و مالکان به‌منظور تحویل به‌موقع پروژه، بر دغدغه آن‌ها می‌افزاید. بنابراین لازم است قبل از اینکه ساخت‌وساز آغاز شود، برای تمامی مراحل آن از دریافت مجوزهای قانونی گرفته تا تأمین مصالح به‌خوبی برنامه‌ریزی شود. همچنین، مهندسان باید چالش‌هایی که در این مسیر ممکن است با آن‌ها روبرو شوند را شناسایی کنند تا در صورت وقوع اتفاقات غیرقابل‌پیش‌بینی، زمان تحویل پروژه آن‌ها به تأخیر نیافتد. این‌چنین می‌توان از هدر رفت سرمایه و زمان که دو فاکتور کلیدی در تکمیل یک پروژه ساختمانی یا صنعتی هستند جلوگیری به عمل آورد. در همین راستا به مدت زمان ساخت سازه بتنی به‌عنوان رایج‌ترین نوع ساختمان مسکونی اشاره خواهیم کرد و با جزئیات مراحل آن تا زمان تکمیل کار آشنا می‌شویم.

 

مقایسه انواع سازه از نظر زمان لازم برای ساخت

به‌طورکلی دو نوع سازه برحسب مصالح اصلی به‌کاررفته در ساخت اسکلت آن‌ها وجود دارد که شامل سازه بتنی و سازه فلزی می‌شوند. سازه‌های فلزی که اسکلت آن‌ها را تیرآهن‌های فولادی تشکیل می‌دهند، مقاومت بسیار بیشتری نسبت به سازه‌های بتنی دارند؛ اما هزینه تمام‌شده برای ساخت اسکلت آن‌ها بسیار بیشتر است. به همین دلیل ساختمان اسکلت بتنی به دلیل هزینه تمام‌شده کمتری که دارد، محبوبیت بیشتری نزد کارفرمایان دارد. اما این نوع سازه نیز یک عیب بزرگ دارد. البته نه ازنظر ساختاری بلکه ازنظر زمان اتمام ساخت. بدین‌صورت که برای افزایش طبقات در سازه‌های بتنی به‌صرف زمان بیشتر برای خشک شدن بتن طبقات زیرین نیاز است. اما در سازه‌های فلزی به‌جز قسمت فونداسیون آن‌ که بتنی است، اسکلت سازه از طریق جوشکاری تیرآهن‌ها به یکدیگر یا به دیگر مقاطع فولادی تکمیل می‌شود و سرعت تکمیل بیشتری دارد.

 

عوامل تعیین کننده مدت زمان ساخت سازه بتنی

مدت زمان ساخت ساختمان به میانگینی از زمان صرف شده برای دریافت مجوزهای قانونی تا زمان تکمیل کار گفته می‌شود. به‌طورکلی، ساخت و تکمیل یک سازه بتنی بین 12 الی 24 ماه به طول می‌انجامد. البته این زمان با توجه به تعداد طبقات سازه، محل ساخت‌وساز، در دسترس بودن مصالح و امکانات، عدم اتمام بودجه پروژه و... می‌تواند تغییر کند. در تعیین این بازه زمانی که یک محدوده میانگین و تخمینی است، عوامل متعددی دخیل هستند که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

 

دریافت مجوزها و مراحل اداری

اولین مرحله در راستای ساخت ساختمان چه از نوع اسکلت بتنی و چه اسکلت فلزی، دریافت مجوز از شهرداری است که به آن جواز ساخت یا پروانه ساخت گفته می‌شود. به‌منظور دریافت جواز ساخت‌وساز نیز باید نقشه‌های معماری پروژه شما آماده بوده و به تأیید رسیده باشند. همچنین، محل ساخت‌وساز پروژه شما باید به تأیید بازرس رسیده باشد. عدم در نظر گرفتن این موارد می‌توان روند اخذ مجوز و درنتیجه مدت زمان ساخت سازه بتنی را با تأخیر مواجه کند. درصورتی‌که بدون دریافت پروانه ساخت اقدام به ساخت نمایید، باید منتظر هجوم لودرهای شهرداری به‌منظور تخریب سازه غیرمجاز خود باشید!

 

گودبرداری

پس از اخذ مجوزها، اولین مرحله اجرایی ساخت ساختمان، گودبرداری به‌منظور بتن‌ریزی فونداسیون است. فرآیند گودبرداری بر اساس متراژ زمین در ابعاد مشخصی انجام می‌شود و تخمین درست از زمان لازم برای انجام آن می‌تواند روند تکمیل پروژه را تسریع کند. معمولاً برای انجام گودبرداری به زمانی در حدود یک الی دو هفته با توجه به متراژ زمین نیاز دارید.

ساختمان بتنی چند ماهه ساخته می شود؟  

در دسترس بودن نیروی کار

یکی از دغدغه‌های کارفرمایان، یافتن نیروی کار ماهر و متخصص است. برای اینکه آغاز به کار پروژه شما به تأخیر نیافتد، باید از مدت‌ها قبل با کارگران متخصص قراردادهای لازم را ببندید. وجود و در دسترس بودن نیروی کار متخصص به‌خصوص در مراحل اولیه که قرار است فونداسیون اجرا شود بسیار حیاتی است. چراکه اجرای صحیح فونداسیون در استحکام‌بخشی به سازه و اینکه بارهای وارده به ساختمان درنهایت به فونداسیون وارد می‌شوند، بسیار مهم است.

 

تهیه مصالح، آهن آلات و تجهیزات

مصالح مختلفی برای ساخت یک سازه موردنیاز است اما برای شروع کار و آن هم برای ساخت یک سازه بتنی، شما به میلگرد، سیمان، ماسه و شن نیاز دارید. در بین این مصالح اولیه، آنچه اهمیت بیشتری دارد میلگردهای فولادی هستند که نقش تقویت‌کننده در بتن را بازی می‌کنند. ضمن اینکه، تهیه و خرید به‌موقع میلگرد هم بسیار مهم است. قیمت میلگرد گران‌تر از قیمت سایر مصالح است و سهم بیشتری از بودجه پروژه شما را شامل می‌شوند. درنتیجه لازم است تا از قیمت روز میلگرد اطلاع داشته باشید.

 

محل احداث ساختمان

یکی دیگر از عواملی که زمان ساخت سازه بتنی را به تعویق می‌اندازد، محل احداث ساختمان است. چنانچه منطقه احداث صعب‌العبور باشد یا از محل تهیه مصالح دور باشد، ممکن است منجر به افزایش زمان ساخت و تکمیل ساختمان شود. همچنین، محل‌های کوهستانی به دلیل اینکه در فصول سرد سال اغلب گرفتار برف و باران می‌شوند، زمان تکمیل پروژه را به تأخیر می‌اندازند.

 

تعداد طبقات و ارتفاع ساختمان

تعداد طبقات و ارتفاع سازه بیشترین بخش از زمان ساخت سازه بتنی را به خود اختصاص می‌دهد. واضح است که هرچه تعداد طبقات افزایش یابد، مدت زمان تکمیل ساختمان بتنی نیز افزایش می‌یابد. آنچه در این باره اهمیت دارد، مکفی بودن مصالح و تجهیزات متناسب با تعداد طبقات است. به‌عنوان‌مثال، باید مقدار میلگرد موردنیاز برای ساختمان به‌خوبی برآورد شود. چراکه اگر به‌درستی تخمین زده نشوند، تا زمان خرید مجدد مصالح، ادامه روند پروژه ممکن است تا ماه‌ها به طول بیانجامد.

عوامل موثر بر زمان ساخت سازه بتنی  

تأثیر نوسانات دلار و شرایط اقتصادی بر زمان تکمیل سازه بتنی

مراحل یادشده در بالا اصلی‌ترین عوامل در تعیین مدت زمان ساخت سازه بتنی هستند، اما در پشت پرده تمامی فرآیندها ازجمله ساخت‌وساز در ایران، ردپایی از نرخ ارز و دلار دیده می‌شود. بااینکه در دوره‌ی رکود ساخت‌وساز و مسکن هستیم، اما تأثیرپذیری هزینه‌ها از قیمت دلار، تنها کورسوی امید مهندسان و مردم را نیز به تکمیل به‌موقع ساختمان‌هایشان از بین برده است. نوسانات قیمت دلار به‌طور مستقیم بر قیمت مصالح از قیمت آهن آلات گرفته تا سیمان، هزینه‌های حمل‌ونقل، دستمزد کارگران و... اثر می‌گذارد. به دنبال این نوسانات شدید دلار و افزایش هزینه‌های ساخت‌وساز، مدت زمان تکمیل سازه بتنی افزایش یافته یا کلاً سازه نیمه‌کاره رها می‌شود.

سؤالات متداول

1- ساختمان بتنی چند ماهه ساخته می‌شود؟

با توجه به تعداد طبقات سازه و دیگر عوامل دخیل در ساخت‌وساز، معمولاً زمان لازم برای ساخت سازه بتنی بین 12 تا 24 ماه تخمین زده می‌شود.

 

2- عوامل مؤثر بر مدت زمان ساخت سازه بتنی کدام‌اند؟

زمان لازم برای دریافت مجوزهای قانونی، گودبرداری، یافتن نیروی کار، تهیه مصالح، محل ساخت‌وساز و تعداد طبقات سازه زمان لازم برای تکمیل ساخت را تعیین می‌کنند.

اشتراک گذاری مقاله
دیدگاه کاربران
  1. کاربر: سیویل 2

    سلام وقت بخیر تشکر

    دیدگاه شما چیست؟ برای ما بنویسید.