02142214

چگونه میلگرد تقلبی را از میلگرد اصل تشخیص دهیم؟

کاربرد فراوان میلگردهای فولادی در ساخت‌وساز موجب شده است تا این محصول رکورددار معاملات در حوزه آهن‌آلات باشد. میلگردها به‌منظور ساخت فونداسیون در هر نوع سازه و نیز ساخت انواع ستون در سازه‌های بتنی مورداستفاده قرار می‌گیرند و در کنار سیمان، یکی از مهم‌ترین مصالح ساختمانی هستند. این محصولات معمولاً در تناژ بالا خریدوفروش می‌شوند و به همین دلیل اطلاع از قیمت میلگرد قبل از ثبت سفارش و خرید امری ضروری است. بااین‌حال، در کنار قیمت باید به اصل یا تقلبی بودن میلگرد نیز توجه شود. چراکه برخی تولیدکنندگان غیر معتبر با فروش میلگردهای تقلبی، سعی در جلب مشتری و کسب سود بیشتر دارند. بنابراین تشخیص میلگرد اصل از تقلبی امری حیاتی است تا علاوه بر جلوگیری از خرید محصول اشتباه، از وارد آمدن زیان مالی جلوگیری شود.

   

تفاوت میلگرد اصل و تقلبی

اکثر خرابی‌هایی که در سازه به دلیل وقوع عوامل طبیعی و غیرطبیعی اتفاق می‌افتد، از مصالح غیراستاندارد یا عدم رعایت استانداردهای ساخت ناشی می‌شود.  ازآنجایی‌که استفاده از انواع میلگرد در ساختمان‌سازی اجتناب‌ناپذیر است و این مقاطع ارتباط مستقیمی با استحکام و دوام بتن و درنتیجه کل سازه دارند، باید کیفیت مطلوبی داشته و مطابق استاندارد باشند. عدم استفاده از میلگردهای با سایز مناسب، استفاده از میلگردهای زنگ‌زده یا میلگردهایی که وزن بسیار سبک‌تر از حد استاندارد دارند موجب کاهش مقاومت آن‌ها در برابر بارهای وارده می‌شوند. درنتیجه میلگردها در تنش‌های کمتر از مقدار تعیین‌شده دچار خمش یا شکست می‌شوند. همچنین امکان لغزش میلگرد در بتن به دلیل گیرش ضعیف این مقاطع با بتن وجود دارد. این امر به دلیل استفاده از میلگردهای با گرید و سایز نامناسب به وقوع می‌پیوندد. بنابراین، در صورت استفاده از میلگردهای تقلبی و بی‌کیفیت، علاوه بر ضرر و زیان مالی، ممکن است با خطرات جانی ناشی از تخریب سازه نیز مواجه شوید. درنتیجه لازم است تا تفاوت میلگرد تقلبی و اصل را بدانید و در هنگام خرید این محصولات دقت نمایید.

  شناسایی میلگرد باکیفیت و بی کیفیت      

از کجا میلگرد اصل و باکیفیت بخریم؟

اگر به دنبال خرید میلگرد اصل و باکیفیت هستید، اولین قدم انتخاب فروشنده معتبر و مطمئن است. به‌طورکلی چهار روش برای خرید میلگرد وجود دارد که شامل خرید میلگرد از بورس کالا، خرید از درب کارخانه، خرید از بازار آهن و خرید از شرکت‌های بازرگانی می‌شوند. در بین این روش‌ها، خرید از بورس کالا برای افراد عادی امکان‌پذیر نبوده و نیاز به مجوزهای خاصی دارد. خرید از درب کارخانه روشی مطمئن و مقرون‌به‌صرفه است اما نباید باید یادآور شد که کارخانه‌ها تنها در روزهای به خصوصی فروش درب کارخانه دارند. همچنین، محدودیت حداقل تناژ خرید نیز در این حالت وجود دارد. خرید میلگرد از بازار آهن شامل قیمت مناسب و امکان انجام خدمات مانند برش‌زنی، جوشکاری، خم‌کاری و... می‌شود. اما خرید از شرکت‌های بازرگانی علاوه بر مزایای یادشده، امکان خرید دیگر مقاطع فولادی نیز به‌صورت سبد محصولات وجود دارد.

   

روش ‌های تشخیص میلگرد اصل از تقلبی

پس‌ازاینکه یک فروشنده مطمئن و معتبر انتخاب کردید و خرید خود را انجام دادید، لازم است تا اطلاعات محصولات خریداری‌شده را با استانداردها مطابقت دهید. این کار هرچه سریع‌تر انجام شود بهتر است چراکه اگر محصول شما تقلبی بود، زمان لازم برای مرجوع کردن کالا و تهیه محصول جایگزین داشته باشید.

مهم‌ترین روش‌های تشخیص میلگرد اصل از تقلبی عبارت‌اند از:

  • توجه به علامت اختصاری حک‌شده روی میلگردها
  • توجه به وزن میلگرد و تطابق با جدول اشتال و جدول وزنی
  • توجه به اطلاعات ثبت‌شده روی پلاک شناسه محصول
  • بررسی برگه آنالیز و کنترل کیفی میلگردها
  راه های تشخیص میلگرد اصل      

علامت اختصاری میلگردها

اولین گام در تشخیص میلگرد اصل، توجه به علامت‌های اختصاری حک‌شده روی میلگرد است. این علامت‌ها که مخفف نام کمپانی و برند شرکت تولیدکننده هستند، بین آج‌های میلگرد حک می‌شوند. ضمن اینکه، علامت اختصاری میلگرد حاوی روش تولید و سایز میلگرد نیز است. با تطبیق دادن این علامت‌ها با مشخصات شرکت و شرایط تولیدی آن‌ها، به‌راحتی می‌توان میلگرد تقلبی را ای میلگرد اصل تشخیص داد. اما این روش معایبی هم دارد و آن امکان جعل کردن علامت اختصاری یک شرکت معتبر توسط یک تولیدکننده غیر معتبر است. بنابراین، استفاده از علامت میلگرد اولین گام در جهت تشخیص اصالت میلگرد است اما کافی نیست. برای اینکه از کیفیت محصول خریداری‌شده مطمئن شوید، باید پارامترهای دیگری را نیز بررسی کنید که در ادامه آورده شده‌اند. برای آشنایی با جدول علامت اختصاری میلگرد به این صفحه مراجعه نمایید.

 

توجه به وزن میلگرد

دومین گام در تشخیص میلگرد باکیفیت و اصل، توجه به وزن آن است. برای این منظور باید یک معیار استاندارد را مدنظر قرار دهید و وزن میلگردها را با این معیار تطابق دهید. بهترین و معتبرترین معیار سنجش وزن میلگرد نیز استفاده از جدول اشتال یا جدول وزنی میلگرد است. هرچه وزن محصولات به وزن مندرج در این جداول نزدیک‌تر باشد، نشان از کیفیت بالاتر محصول دارد. میلگردهای تقلبی و بی‌کیفیت دارای وزن بسیار سبک‌تر از حد استاندارد هستند و قادر نیستند در برابر تنش‌ها و نیروهای وارده به‌خوبی تحمل نمایند.

ازآنجایی‌که قیمت میلگرد بر اساس واحد کیلویی تعیین می‌شود، هرچه وزن این محصول کمتر باشد، قیمت آن بیشتر خواهد بود. درنتیجه تولیدکنندگان غیر معتبر محصولات خود را سبک‌تر از حد استاندارد تولید می‌کنند تا قیمت واحد کیلویی محصولات در هنگام فروش بیشتر شود. بنابراین، حتماً باید وزن میلگردها را با استاندارد مورداستفاده توسط کارخانه تولیدکننده مطابقت دهید.

 

پلاک شناسه محصول

پس‌ازاینکه علامت اختصاری و وزن میلگردها را موردبررسی قرار دادید، نوبت به ارزیابی اطلاعات مندرج روی پلاک شناسه محصول می‌رسد. این اطلاعات شامل سایز و طول شاخه میلگرد، وزن میلگرد، روش تولید، شماره ذوب ریزی، علامت‌های استاندارد و لوگوی کارخانه تولیدکننده می‌شوند. این پلاک شناسه روی بندیل میلگرد قرار داده می‌شود و معیار خوبی برای تشخیص میلگرد اصل از تقلبی است.

  تشخیص میلگرد تقلبی از اصل      

برگه آنالیز و کنترل کیفی میلگرد

آخرین مرحله در تشخیص میلگرد اصل و تقلبی، بررسی برگه آنالیز یا کنترل کیفی محصول است. این برگه اطلاعات جامع‌تر و تخصصی‌تری را در اختیار خریداران قرار می‌دهد. ازجمله این موارد می‌توان به خواص شیمیایی، خواص مکانیکی و پارامترهای ابعادی میلگردها اشاره کرد. در این برگه، مقادیر مجاز و استاندارد از تنش تسلیم، استحکام کششی، میزان تغییر طول، عناصر آلیاژی به‌کاررفته در ترکیب شیمیایی، سایز و ابعاد، گرید میلگرد و... مشخص می‌شود. چنانچه موارد یادشده در محدوده مجاز طبق استاندارد مورداستفاده قرار گیرند، نشان از کیفیت و اصالت میلگرد دارد.

   

سؤالات متداول

1- بهترین روش تشخیص میلگرد اصل از تقلبی چیست؟

توجه به علامت اختصاری میلگرد، برگه شناسه محصول، وزن، برگه آنالیز میلگرد و خرید میلگرد از فروشنده معتبر از مهم‌ترین روش‌های شناسایی میلگرد اصل از تقلبی است.

 

2- میلگردهای تقلبی دارای چه مشخصاتی هستند؟

این محصولات معمولاً سبک‌تر از حد استاندارد هستند، مقاومت آن‌ها ضعیف است، روی آن‌ها آثار زنگ‌زدگی وجود دارد و فاقد علامت اختصاری هستند.

اشتراک گذاری مقاله
دیدگاه شما چیست؟ برای ما بنویسید.