02142214

4+1 تفاوت پروفیل ساختمانی و صنعتی

برخلاف برخی مقاطع فولادی نظیر میلگرد و تیرآهن که اغلب در ساخت‌وساز کارایی دارند، پروفیل‌های فولادی کاربردهای گسترده‌تری داشته و در مواردی همچون ساختمان‌سازی، نرده‌کشی، ساخت ماشین‌آلات، تجهیزات صنعتی و... مورداستفاده قرار می‌گیرند. پروفیل‌ها به دو دسته اصلی پروفیل‌های ساختمانی و پروفیل‌های صنعتی تقسیم می‌شوند و این خود به معنای دامنه کاربردی وسیع آن‌هاست. حال این سؤال پیش می‌آید که معیار این نوع طبقه‌بندی چیست؟ به چه پروفیل‌هایی صنعتی و به کدام ساختمانی می‌گویند؟ قیمت پروفیل ساختمانی بیشتر است یا صنعتی؟ تفاوت پروفیل ساختمانی و صنعتی چیست؟ در این مقاله با ما همراه باشید تا به‌طور کامل به بررسی فرق پروفیل ساختمانی و صنعتی بپردازیم و به این پرسش‌های کلیدی که در هنگام خرید پروفیل به آن‌ها نیاز پیدا خواهید کرد، پاسخ بدهیم.

   

پروفیل ساختمانی

پس از میلگرد و تیرآهن، پروفیل پرمصرف‌ترین مقطع فولادی ساختمانی است. این مقاطع که اغلب آن‌ها را تحت عنوان قوطی می‌شناسیم، دارای سطح مقطع مربعی و مستطیلی بوده و در نوع ساختمانی به‌منظور ساخت ستون، در و پنجره، اتصالات، نرده‌کشی راه‌پله و... مورداستفاده قرار می‌گیرند. همان‌طور که از نام این محصول پیداست، کارایی آن اغلب در ساخت‌وساز است اما نحوه نام‌گذاری آن بر مبنای ضخامت پروفیل است. به عبارتی، پروفیل ساختمانی به مقاطعی گفته می‌شود که ضخامت آن‌ها بین 0.5 تا 8 میلی‌متر است. این محصولات به دلیل ضخامت کمتری که دارند، سبک‌تر بوده و به آن‌ها پروفیل سبک نیز گفته می‌شود.

نوع دیگری از پروفیل‌های ساختمانی نیز در بازار موجود است که سطح مقطع آن‌ها پیچیده‌تر بوده و دیگر به آن‌ها قوطی گفته نمی‌شود. این نوع پروفیل‌ها مخصوص ساخت در و پنجره، سقف یا ناودانی هستند. ازجمله این پروفیل‌ها می‌توان به پروفیل آبرو، پروفیل زد، پروفیل لنگه دری، پروفیل فرانسوی و پروفیل سپری اشاره کرد.

تفاوت قوطی ساختمانی و صنعتی  

پروفیل صنعتی

ردپای قوطی پروفیل فولادی را در صنایع مختلف نیز می‌توان یافت. ساخت سازه‌های صنعتی نظیر سوله‌های بزرگ و انبار، اجزای ماشین‌آلات صنعتی، خودروسازی و... نمونه‌ای از کاربردهای پروفیل صنعتی هستند. این محصولات در ضخامت‌های بالاتری نسبت به پروفیل‌های ساختمانی تولید و عرضه می‌شوند و به همین دلیل استحکام، وزن و میزان تحمل بار قوطی صنعتی بیشتر است. چراکه در چنین کاربردهایی امکان وارد آمدن بارها و تنش‌های بیشتر وجود دارد. به همین دلیل، به پروفیل‌های صنعتی پروفیل سنگین هم گفته می‌شود.

فرق پروفیل ساختمانی و صنعتی  

تفاوت پروفیل ساختمانی و صنعتی

تا به اینجا با پروفیل‌های صنعتی و ساختمانی آشنا شدیم و حالا نوبت به بررسی تفاوت پروفیل ساختمانی و صنعتی است. این مقاطع روش تولید یکسانی داشته و حتی شکل ظاهری آن‌ها نیز مشابه است. بااین‌حال، در پارامترهای ابعادی، وزن، کاربرد و درنتیجه قیمت، متفاوت از یکدیگرند.

 

تفاوت در سایز و ضخامت

نخستین فرق پروفیل ساختمانی و صنعتی، تفاوت در سایز و ضخامت آن‌هاست. پروفیل‌های ساختمانی معمولاً در سایزهای 10 الی 140 میلی‌متر و اغلب به حالت مربعی تولید می‌شوند. درحالی‌که سایز پروفیل‌های صنعتی بالای 50 میل بوده و در برخی موارد به 300 میل هم می‌رسد. ضمن اینکه، پروفیل ساختمانی دارای ضخامت بین 0.5 تا 8 میل بوده و ضخامت پروفیل‌های صنعتی بین 5 الی 16 میل است. ضمن اینکه، پروفیل‌های ساختمانی اغلب حاوی طول شاخه 6 متری هستند اما پروفیل‌های صنعتی در شاخه 6 و 12 متری قابل‌تولیدند.

تفاوت پروفیل صنعتی و ساختمانی  

تفاوت در وزن

همان‌طور که پیش‌تر اشاره شد، پروفیل‌های صنعتی ازنظر ابعاد مقطع بزرگ‌تر از پروفیل‌های ساختمانی هستند. درنتیجه، وزن پروفیل صنعتی سنگین‌تر است. این امر موجب تحمل بار بیشتر پروفیل‌های صنعتی نسبت به ساختمانی می‌شود. همچنین، کاهش بارهای وارده بر سازه بسیار مهم است و یکی از دلایل استفاده از پروفیل‌های با سایز و ضخامت پایین در ساختمان‌سازی همین مورد است.

 

تفاوت در کاربرد

همان‌طور که از نام این دو نوع محصول پیداست، پروفیل‌های ساختمانی در ساخت ستون، خرپاهای بسیار بزرگ، درب و پنجره‌های آهنی، ساخت سقف، ساخت ناودانی، نرده راه‌پله و... کاربرد دارند و پروفیل‌های صنعتی نیز در ساخت ماشین‌آلات صنعتی، خودروسازی، ساخت تجهیزات در صنایع مختلف، ساخت پل هوایی و پل عابر پیاده و... استفاده می‌شوند. ضمن اینکه، دسته دیگری از پروفیل‌ها در ساخت میز و صندلی کاربرد دارند و به آن‌ها قوطی مبلی گفته می‌شود. این پروفیل‌ها نیز به دلیل ظرافت بیشتر معمولاً در دسته پروفیل‌های ساختمانی قرار می‌گیرند.

   

تفاوت در قیمت

قیمت پروفیل که به‌صورت کیلویی تعیین می‌شود به عوامل مختلفی بستگی داشته که مهم‌ترین آن‌ها نرخ ارز، میزان عرضه و تقاضا، قیمت مواد اولیه فولادی، قیمت جهانی آهن و فولاد و قیمت ورق فولادی هستند. این عوامل منجر به تغییر لحظه‌ای قیمت پروفیل شده و نوسانات در بازار آهن را به دنبال دارند. به‌طوری‌که در برخی مواقع قیمت قوطی پروفیل را کاهشی و در برخی موارد به‌صورت افزایشی درمی‌آورند.

اما یک سری عوامل دیگر نیز وجود داشته که مربوط به خود محصول هستند و تأثیر آن‌ها بر قیمت تمام‌شده پروفیل همیشه ثابت است. مثلاً، هرچه ضخامت و سایز پروفیل بیشتر باشد، وزن آن بیشتر بوده و قیمت آن گران‌تر است. بنابراین، پروفیل صنعتی به دلیل برخورداری از وزن سنگین‌تر که ناشی از ابعاد بزرگ‌تر است، گران‌تر از پروفیل ساختمانی است.

 

سؤالات متداول

1- مهم‌ترین تفاوت پروفیل ساختمانی و صنعتی چیست؟

این محصولات ازنظر سایز، ضخامت، وزن، کاربرد و قیمت متفاوت از یکدیگرند.

 

2- منظور از پروفیل سبک و سنگین چیست؟

پروفیل‌های ساختمانی به دلیل برخورداری از ضخامت و وزن کمتر به پروفیل سبک و پروفیل‌های صنعتی به پروفیل‌های سنگین معروف‌اند.

اشتراک گذاری مقاله
دیدگاه شما چیست؟ برای ما بنویسید.