02142214

میزان آسیب فیلترینگ اینترنت به اقتصاد فولاد

عدم چشم‌اندازی روشن از آینده اقتصاد و نگاه فعالان این حوزه به نتایج برجام، اقتصاد و به‌خصوص بازار فولاد ایران را در رکودی چندین ماهه فرو برده بود. درحالی که اخبار منفی از مذاکرات برجام و ادامه رکود گریبان گیر جسم نحیف اقتصاد ایران بود، فیلترینگ اینترنت در ایران شوک بزرگی به بازار وارد کرد که در صورت ادامه‌دار بودن می‌تواند ضربه پایانی به اقتصاد ایران و به ویژه بازار فولاد محسوب شود. با بررسی تاثیر فیلترینگ اینترنت بر آهن آلات و ابعاد آن با ما همراه باشید.

   

تاثیر فیلترینگ اینترنت بر آهن آلات و اقتصاد ایران

در واکنش به اعتراضاتی که به علت مرگ مهسا امینی در خیابان‌های ایران شروع شده است، اینترنت در ایران از تاریخ 30 شهریور با محدودیت و فیلترینگ همراه شد. شبکه‌های اجتماعی به طورکلی فیلتر شدند و استفاده از گوگل و سایت‌ها و بی‌برنامگی در سوییچ بین اینترنت داخلی و بین‌المللی و قطع اینترنت خطوط موبایل باعث سردرگمی فعالان و مشتریان شده است.

شاید باورش سخت باشد ولی در سال 2022 که تقریباً هر فعالیتی در جهان بدون اینترنت عملاً غیرممکن است، در ایران برای ساعت‌های متمالی اینترنت به روی شهروندانی که برای آن هزینه داده‌اند، قطع می‌شود. اینترنتی که جدا از شرکت‌های بزرگ و کوچک، درآمد و زندگی معیشتی میلیون‌ها ایرانی به آن وابسته است. علاوه برآن بر بخش تولید نیز تأثیر گذاشته و فعالیت‌های مورد نیاز آن را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد. در ادامه با یک حساب سرانگشتی به ضرر و زیان 1.5 میلیون دلاری در هر ساعت می‌رسیم که با حذف‌شدن میلیون‌ها شغل از چرخه اقتصاد، چشم‌انداز تاریکی از وضعیت اقتصادی کشور در آینده نمایان می‌کند.

به زعم گزارش بانک جهانی پس از فیلترینگ، رشد اقتصادی ایران در سال 2023 به 2.9 درصد خواهد رسید. تاریکی این چشم‌انداز درحالی است که بنابر سخنان مسئولین اقتصادی کشور، ایران تنها با رشد اقتصادی 8 درصدی در شش سال متوالی می‌تواند به اقتصاد سال 1390 برسد. بنابراین رشداقتصادی زیر 8 درصد باعث کوچک‌تر شدن اقتصاد ایران خواهد شد. آیا تاثیر فیلترینگ اینترنت بر آهن آلات نیز مانند سایر صنایع چشمگیر است؟

  تاثیر فیلتر اینترنت در سال 1401 بر بازار فولاد  

فیلترینگ و بازار فولاد

بازار فولاد زنجیره‌ای از فعالیت تولیدکننده، معاملات بورس کالا، شرکت‌های بازرگانی و خریداران است. در حال حاضر اطلاعاتی از کاهش یا اختلال در بخش تولید فولاد گزارش نشده است و شاید بتوان گفت در صورت ادامه شرایط کنونی بزرگ‌ترین خطر دست از کارکشیدن کارگران در بخش تولید باشد. البته فیلترینگ می‌تواند بخش نظارت تولید در صنایع فولاد را در جریان ساخت و تولید دچار مشکل کند چرا که محصول نهایی باید به سطح مشخصی از مقاومت برسد.

فیلترینگ در بورس کالا علاوه بر اختلال در سفارش آنلاین، می‌تواند با کاهش درآمد قابل‌تصرف باعث کاهش تقاضای مؤثر شود. باید گفت بخش بزرگی از خریداران بورس کالا، شرکت‌های بازرگانی فولادی هستند و درصورتی‌ که از میزان خریداران آهن‌آلات کم شود (بنا بر آمارها از شروع فیلترینگ با کاهش بیش از 80 درصدی جستجوی آنلاین آهن‌آلات و 50 درصدی معاملات این محصول در بازار آهن‌فروشان روبرو هستیم) به دنبال آن با کاهش سفارش در بخش بورس کالای آهن‌آلات روبرو می‌شویم. بنابراین این رکود سفارش آهن‌آلات در بورس کالا دور از منطق نخواهد بود و نیست.

   

تاثیر منفی فیلترینگ بر تولید فولاد و فرآیندهای بیرون از کارخانه

باید اضافه کنیم که تاثیر فیلترینگ اینترنت بر آهن آلات بر سازوکارهای صنایع فولاد پس از تولید بیشتر است. فعالیت‌های پس از تولید و بیرون از کارخانه که دچار مشکل می‌شوند شامل نحوه تأمین و توزیع، بخش سفارش و فروش، ترخیص کالا، ترخیص کالا و مواد اولیه از گمرک است. البته بخش تولید تا ابد در امان نخواهد بود و رکود درازمدت در بازار فولاد باعث کاهش در بخش تقاضا شده که منجر به کاهش تولید می‌شود و این کاهش در بخش تولید می‌تواند باعث افزایش ضرر تولیدکنندگان آهن‌آلات شود.

 

تأثیر فیلترینگ و دورنمای سیاسی و اقتصادی کشور بر آهن آلات

  • کاهش 80 درصدی جستجوی آنلاین آهن‌آلات
  • کاهش 50 درصدی معاملات آهن‌آلات در بازار آهن فروشان
  • رکود در بورس کالای آهن‌آلات
  • تشدید ابر رکود در صنایع مصرف‌کننده مانند مسکن
  • عدم چشم‌انداز و ناتوانی برنامه‌ریزی در بخش عرضه محصولات
  • ناتوانی واحدهای صنعتی در برنامه‌ریزی و افزایش ریسک سرمایه‌گذاری
  • کاهش اعتبار صنعتگران و تجار بخش فولاد در بازارهای جهانی به دلیل محدودیت ارتباطات
 

تاثیر فیلترینگ شبکه های اجتماعی به بازار فولاد

هرچند سهم بازار فولاد از کسب‌وکار 12 میلیونی اینستاگرام تقریباً ناچیز است ولی محدودیت‌ها و فیلترینگ اینترنت علاوه بر اختلال در سایت‌های فروش آهن‌آلات و باعث اختلال در دسترسی به تلگرام شده است که یکی از مهم‌ترین شبکه‌های اجتماعی برای آهن‌فروشان به شمار می‌رود. البته شایان ذکر است که تلگرام قبلاً فیلتر شده و اکنون حتی همین دسترسی دست وپا شکسته هم به آن مختل شده است.

برای فعالان بازار فولاد به ویژه شرکت‌های بازرگانی ادامه حیات اقتصادی بدون اینترنت غیرممکن به نظر می‌رسد.

 

سخن پایانی

از آن جاکه یکی از مهم‌ترین شعارهای دولت سیزدهم توجه به بخش اقتصادی و معیشت مردم بوده است، فیلترینگ اینترنت عملاً در تناقض و تضاد با این شعارها قرار می‌گیرد. بازار فولاد ایران که درسال‌های اخیر کوچک‌ترشده و چشم‌انداز آن با ازدست دادن امید به برجام تیره و تارتر شده است با فیلترینگ اینترنت عملاً در یک قدمی ابررکود قرار دارد. تاثیر فیلترینگ اینترنت بر آهن آلات آن‌چنان است ته‌مانده‌های اقتصاد و کسب‌وکارها را ویران می‌کند که گاهی جامعه حتی به این فعالیت‌های امنیتی اشتباه و تعمدی بودن افزایش شکاف در جامعه مشکوک می‌شود.

اشتراک گذاری مقاله
دیدگاه شما چیست؟ برای ما بنویسید.