02142214

پرفروش ترین سایزهای میلگرد کدام اند؟

میلگردهای 14، 16 و 18 برای کارفرمایان و مهندسان سازه از نان شب هم واجب‌تر هستند. درواقع تصور اینکه سازه‌ای ساخته شود بدون اینکه بتوان ردپایی از این محصولات در آن یافت، تقریباً غیرممکن است. شاید بگویید در سازه‌های فلزی که اسکلت آن‌ها از تیرآهن‌های فولادی ساخته می‌شود، میلگرد و مخصوصاً سایزهای یادشده کارایی ندارند. اما باید خدمتتان عرض کنم که فونداسیون این سازه‌های فولادی نیز از شبکه‌ای از آرماتورها ساخته می‌شود که میلگردهای سایز 14، 16 و 18 هم یکی از مقاطع رایج برای ساخت چنین فونداسیونی هستند. چه چیزی باعث شده این محصولات به چنین جایگاهی برسند و نتوان جایگزینی برای آنها در نظر گرفت؟ دلیل حجم سرسام‌آور معاملات پیرامون خریدوفروش میلگردهای 14 و 16 و 18چیست؟ یا این‌گونه بگوییم که چه چیزی باعث شده این محصولات به پر فروش ترین سایزهای میلگرد در بازار تبدیل شوند؟

 

پرفروش ترین میلگردهای بازار

میلگردها به صورت های مختلفی برحسب جنس متریال، سایز، گرید و برند تولیدکننده طبقه بندی می شوند. در این بین، اغلب میلگردهای موجود در بازار از نوع فولادی هستند. دلیل این امر ارزان تر بودن قیمت میلگرد فولادی نسبت به دیگر جنس ها و تقاضای بیشتر برای آنهاست. اما تنوع سایز و تولیدکنندگان این محصول زیاد بوده و انتخاب بین آنها باید بر اساس کیفیت برند و نوع کاربری انجام شود. با این وجود، چون اغلب از میلگردهای فولادی برای ساختمان سازی استفاده می شود، سایزهای 14، 16 و 18 بسیار پرکاربردتر بوده و پرفروش ترین میلگردهای بازار محسوب می شوند.

 

میلگرد 14 پر فروش ترین سایز میلگرد

میلگرد 14 دارای استحکام بسیار خوبی است که وقتی در ستون یا فونداسیون در تعامل با دیگر میلگردها به‌صورت یک شبکه به‌هم‌پیوسته قرار می‌گیرد، قادر است نیروهای کششی، فشاری و خمشی را تا مقدار بسیار قابل قبولی تحمل کند. از طرفی، این میلگرد وزن مناسبی داشته و در رده میلگردهای سبک قرار می‌گیرد. درواقع نسبت استحکام به وزن مناسب این میلگرد آن را به گزینه‌ای بی‌رقیب در ساخت‌وساز بدل کرده است. ضمن اینکه، میلگرد چهارده قیمت مناسبی هم داشته و مجموعه این عوامل سبب شده است تا این محصول به پر فروش ‌ترین سایز میلگرد در بازار بدل شود.

پر مصرف ترین سایز میلگرد

مشخصات میلگرد 16

میلگرد 16 از وزن و استحکام بیشتری نسبت به میلگرد 14 برخوردار است و درنتیجه قیمت شاخه ای این محصول گران تر است. این محصول قادر است تنش های فشاری و کششی بیشتری نسبت به میلگرد چهارده تحمل کند و قابلیت شکل پذیری مناسبی هم دارد. میلگردهای 16 در فونداسیون و ساخت ستون های بتنی بسیار کاربرد دارند. این محصول در گریدهای A1 تا A4 تولید و عرضه می شود که گریدهای A2 و A3 پرفروش ترین میلگردهای سایز 16 هستند.

 

مشخصه های میلگرد 18

در بین پرفروش ترین سایزهای میلگرد، میلگرد 18 سنگین ترین محصول محسوب می شود. اختلاف وزن این میلگرد با میلگردهای 14 و 16 به ترتیب حدود 10 و 5 کیلوگرم است و به همین دلیل از میلگرد 18 معمولا در ساخت سازه هایی با تعداد طبقات بالا استفاده می شود. همچنین، به سبب سنگین تر بودن این محصول، میلگرد هجده گران ترین میلگرد در بین پرفروش ترین سایزهای میلگرد از نظر قیمت واحد شاخه ای است.

پرفروش ترین سایز میلگرد

مزایا و معایب میلگردهای پرفروش

با اینکه سه محصول میلگرد 14، 16 و 18 پرفروش ترین میلگردهای بازار هستند، اما این بدان معنا نیست که آنها فاقد عیب و ایراد هستند. برخورداری از نسبت استحکام به وزن عالی، فراوانی در بازار، تولید در تمامی گریدها و قیمت مقرون به صرفه ازجمله مزایای میلگردهای یادشده است.

اما اگر از این محصولات در کاربردهای مناسب استفاده نشود، همین مشخصه ها ممکن است به نقطه ضعف این میلگردها تبدیل شود. به عنوان مثال، در سازه هایی با ارتفاع کم مانند سازه های زیر 5 طبقه، استفاده از میلگرد 18 با وجود استحکام بسیار خوبی که دارد، به صرفه نیست. چراکه هزینه های پروژه شما را افزایش می دهد. در صورتی که با خرید میلگرد 14 نیز می شود چنین پروژه ای را به سرانجام رساند. مسئله دوم افزایش وزن سازه است. در تمامی ساختمان ها، وزن عامل کلیدی در افزایش عمر و دوام سازه است. استفاده از میلگردهای با سایز بالا موجب سنگین تر شدن سازه و وارد آمدن فشار مضاعف به فونداسیون می شود.

ضمن اینکه، میلگردهای سایز بالاتر معمولا برای کاربردهایی که نیاز به خمکاری دارند، مناسب نیستند. دلیل این امر استحکام بالای آنها و شکل پذیری سخت این محصولات است. در همین راستا، باید گفت که شاید بتوانید از میلگرد 14 برای ساخت خاموت، میلگردهای عصایی و... استفاده کنید؛ اما میلگردهای 16 و 18 برای چنین مصارفی معمولا کارایی ندارند.

یکی دیگر از مهم ترین معایب خرید میلگردهای پرفروش، احتمال تقلبی بودن آنهاست. از آنجایی که این محصولات بسیار پرمتقاضی هستند، تولیدکنندگان متعددی درصدد تولید و عرضه آنها بر می آیند. لذا ممکن است برخی سودجویان با تولید میلگردهایی سبک تر از وزن استاندارد و قالب کردن آنها به جای میلگردهای باکیفیت، به دنبال کسب درآمد بیشتر باشند. در چنین مواقعی حتما باید علامت اختصاری حک شده روی میلگرد، پلاک شناسه محصول و برگه آنالیز آن به خوبی بررسی شود.

 

کاربرد پر فروش ترین سایزهای میلگرد

از میلگردهای سایز 14، 16 و 18 در گرید A3 به‌عنوان میلگردهای طولی در آرماتوربندی و ساخت فونداسیون سازه‌های بتنی و فولادی و نیز ساخت ستون‌های بتنی استفاده می‌شود. اگر ارتفاع هر ستون بیش از طول استاندارد میلگرد باشد (بیش از 12 متر)، از میلگردهای یادشده در گریدA2 استفاده می شود و با فورجینگ یا جوش سربه‌سر آن‌ها، این مقاطع را در ستون قرار می‌دهند. ضمن اینکه، این حالت ممکن است برای ساخت فونداسیون نیز پیش آید.

از دیگر کاربردهای میلگردهای پرفروش 14، 16 و 18 می توان به ساخت خاموت، ساخت میلگردهای رکابی، ادکا، عصایی، سنجاقی، خرک و راستا اشاره کرد. برای این منظور، از این محصولات در گرید A1 و در برخی مواقع در گرید A2 استفاده می‌شود. میلگرد گرید A1 به دلیل اینکه فاقد آج است نباید به‌عنوان میلگرد طولی در بتن قرار گیرد چراکه گیرش و قفل مکانیکی بین بتن و میلگرد به‌خوبی اتفاق نیفتاده و موجب حرکت میلگرد در بتن به هنگام وارد آمدن تنش می‌شود. درنتیجه، شکست بتن اتفاق خواهد افتاد.

 

چرا میلگرد 14 پرفروش ترین سایز میلگرد است؟

سازه‌های بتنی به دلیل هزینه تمام‌شده کمتری که در پی دارند نسبت به سازه‌های فلزی ترجیح داده می‌شوند. ازآنجایی‌که اغلب سازه‌های بتنی، ساختمان‌های مسکونی 1 تا 5 طبقه هستند، برای ساخت آن‌ها نیاز به میلگردهای با سایز بالا نیست. چراکه ارتفاع سازه به‌گونه‌ای است که میلگرد سایز چهارده می‌تواند به‌خوبی بارهای عمودی وارده بر سازه را تحمل کند. علاوه بر آن، میلگرد 14 نسبت به سایزهای بالاتر، سبک‌تر است و منجر به کاهش وزن سازه می‌شود. تمامی این موارد در کنار مناسب بودن قیمت میلگرد 14، این محصول را به پر فروش ترین میلگرد بازار تبدیل کرده است.

 

سوالات متداول

1- پرفروش ترین سایزهای میلگرد کدام اند؟

در بین انواع سایز میلگرد، میلگردهای 14، 16 و 18 پرفروش ترین محصولات محسوب می شوند.

 

2- کدام گرید میلگرد پرفروش تر است؟

میلگردهای گرید A2 و A3 به دلیل استفاده در ساخت فونداسیون و ستون (میگردهای طولی) پرفروش تر هستند.

اشتراک گذاری مقاله
دیدگاه شما چیست؟ برای ما بنویسید.