02142214

مقایسه تیرآهن ‌های اصفهان و اهواز و فایکو

بهترین برند تیرآهن موجود در بازار کدام است؟ خرید تیرآهن کدام کارخانه مقرون‌به‌صرفه است؟ تیرآهن اصفهان بهتر است یا اهواز و فایکو؟ تفاوت تیرآهن اصفهان و اهواز و فایکو در چیست؟ کدام یک مطابق استانداردهای بین‌المللی بوده و قیمت مناسب‌تری دارد؟

 

در ساخت هر سازه مهندسی، تنها رعایت الزامات طراحی کافی نبوده و مواد یا مصالح مورد استفاده نیز باید از کیفیت مطلوب و قیمت مناسب برخوردار باشند. حال اگر سازه موردنظر دارای اسکلت فلزی یا فولادی باشد، استفاده از تیرآهن‌های فولادی مقاوم و باکیفیت که از استانداردهای لازم نیز برخوردار باشند، اهمیت می‌یابد. به همین دلیل، انتخاب برند مناسب برای خرید تیرآهن مهم است. در ادامه به بررسی باکیفیت‌ترین تیرآهن‌های موجود در بازار و مقایسه آن‌ها می‌پردازیم.

   

بهترین برندهای تیرآهن کدام اند؟

کارخانه‌های زیادی در زمینه تولید و عرضه تیرآهن‌های فولادی فعالیت دارند که کیفیت آن‌ها متفاوت از یکدیگر است. برخی از آن‌ها تیرآهن‌های بسیار باکیفیت و مطابق استاندارد تولید می‌کنند که وزن آن‌ها مطابق جدول اشتال تیرآهن است و قیمت مناسبی نیز دارند.

 

دراین‌بین، تیرآهن ذوب آهن اصفهان را می‌توان به عنوان بهترین برند تیرآهن در ایران معرفی کرد. در ادامه دلیل این عنوان و نحوه رسیدن ذوب آهن اصفهان به چنین جایگاهی در زمینه تولید تیرآهن شرح داده خواهد شد. سایر برندهای برتر تیرآهن در ایران که پس از اصفهان قرار دارند، تیرآهن اهواز و تیرآهن فایکو هستند. برای آشنایی بیشتر با این تیرآهن‌ها، مقایسه‌ای بین تیرآهن‌های اصفهان، اهواز و فایکو انجام می‌دهیم تا یک دید روشن در انتخاب و خرید تیرآهن فولادی به دست آید.

   

تفاوت تیرآهن ‌های اصفهان و اهواز و فایکو

برای بررسی تفاوت‌های تیرآهن اصفهان و اهواز و فایکو و مقایسه صحیح بین آن‌ها، پارامترهایی از جمله وزن تیرآهن، استانداردهای تولید، آلیاژهای مورد استفاده و قیمت آن‌ها را مدنظر قرار می‌دهیم.

 

مقایسه وزن تیرآهن ‌های اصفهان و اهواز و فایکو

در انتخاب مقاطع فولادی، وزن حرف اول را می‌زند. چون‌که ازیک‌طرف نیاز به یک سازه سبک است که در آن صورت باید وزن مواد مورد استفاده کم باشد و از طرف دیگر، استحکام بیشتر با وزن بیشتر برای فولادها همراه است. در واقع، کاربرد تیرآهن است که وزن آن را تعیین می کند. مثلا تیرآهن مورد نیاز برای ستون و تیرآهن راه پله وزن های متفاوتی را می طلبند. حال چطور باید به یک تعادل مناسب بین وزن و استحکام تیرآهن رسید؟

 

برای این منظور، یک استاندارد و مرجع تحت عنوان جدول اشتال تیرآهن تعریف شده است. اشتال تیرآهن، اطلاعات مربوط به خواص ساختاری آن نظیر استحکام، گشتاور، ممان ها و غیره را به وزن و سایز تیرآهن مرتبط می‌سازد. در بین تیرآهن‌های موجود در بازار، تیرآهن اصفهان در وزن‌هایی مطابق وزن درج شده در اشتال تیرآهن تولید و عرضه می‌شود که از این لحاظ، این نوع تیرآهن استانداردترین و باکیفیت‌ترین نوع تیرآهن موجود در بازار است.

 

برخی کارخانه‌ها نیز تیرآهن‌هایی با وزن کمتر از وزن جدول اشتال تولید می‌کنند. این تیرآهن‌ها با وجود سبک بودن، ممکن است از استحکام کافی برخوردار نباشند اما چنانچه استانداردهای آزمون کنترل کیفیت را دارا باشند، قابل استفاده هستند. در همین راستا نیز، وزن تیرآهن‌های اهواز و فایکو در مقایسه با وزن تیرآهن اصفهان کمتر است که این امر مهم‌ترین تفاوت تیرآهن اصفهان و اهواز و فایکو است.

تفاوت وزن تیرآهن های اصفهان و اهواز و فایکو  

تفاوت تیرآهن‌ های اصفهان و اهواز و فایکو از نظر استاندارد

تیرآهن‌ها مطابق استانداردهای IPE، IPB، INP و CNP تولید می‌شوند که به ترتیب به تیرآهن‌های معمولی یا سبک، هاش، تیرآهن بال شیب دار و لانه زنبوری معروف‌اند. کارخانه ذوب آهن اصفهان تیرآهن‌های IPE را در سایزهای 12 تا 30 و نیز تیرآهن هاش را تولید می‌کند. کارخانه‌های فایکو و اهواز نیز تیرآهن‌هایی با استانداردهای IPE و INP تولید می‌کنند. فایکو محصولات تیرآهن خود را در سایزهای 14 تا 24 عرضه می‌کند و تیرآهن‌های اهواز نیز در سایزهای 14 تا 18 در بازار موجود هستند.

 

نحوه تشخیص تیرآهن ‌های اصفهان و اهواز و فایکو

برای تشخیص تیرآهن مربوط به یک کارخانه، باید به برگه آنالیز شیمیایی آن توجه شود. اما تیرآهن های اصفهان دارای علامت حک شده بر روی بدنه خود هستند. علامت تیرآهن اصفهان به صورت ESCO است که به راحتی نسبت به تیرآهن‌های اهواز و فایکو قابل تشخیص است.

 

تفاوت از نظر روش ساخت و آلیاژ

معمولاً آلیاژهایی که برای ساخت تیرآهن‌های فولادی به کار برده می‌شوند، شامل St37 و St52 هستند. تیرآهن‌های فایکو در مناطقی که میزان رطوبت در آن‌ها بالاست، بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرند و به همین دلیل یکی از برندهای محبوب تیرآهن در ایران است. این تیرآهن‌ها معمولاً با آلیاژ St37 تولید می‌شوند. آلیاژهای مورد استفاده در تولید تیرآهن‌های اصفهان شامل St37، St44 و St52 هستند. تنوع بالا در محصولات تیرآهن ذوب آهن اصفهان و نیز آلیاژهای به‌کاررفته در آن‌ها، این تیرآهن را به پرفروش‌ترین و محبوب‌ترین تیرآهن در بازار ایران تبدیل کرده است.

 

تفاوت قیمت تیرآهن ‌های اصفهان و اهواز و فایکو

به دلیل اینکه تیرآهن اصفهان دارای وزن بیشتری نسبت به تیرآهن‌های اهواز و فایکو است، قیمت بیشتری نیز نسبت به آن‌ها دارد. همچنین، کیفیت بسیار بالای این برند نیز در بالاتر بودن قیمت این نوع تیرآهن‌ها بی‌تأثیر نیست. بااین‌حال، علی رقم این قیمت بالا، همواره تیرآهن اصفهان پرفروش‌ترین نوع تیرآهن در ایران است. نمودار قیمت تیرآهن کارخانه های مختلف را در این لینک مشاهده نمایید.

 

سؤالات متداول

1- تفاوت تیرآهن اصفهان و اهواز و فایکو در چیست؟

این تیرآهن‌ها در وزن، استاندارد تولید، روش تولید، آلیاژ به‌کاررفته در آن‌ها، سایز و قیمت متفاوت از یکدیگر هستند.

 

2- تیرآهن اصفهان بهتر است یا اهواز و فایکو؟

برای انتخاب تیرآهن باید به سایز، وزن، قیمت و اعتبار برند آن توجه کرد که هر سه کارخانه در زمینه‌هایی برتری دارند. بااین‌حال، برخی تیرآهن اصفهان را بهترین نوع تیرآهن می‌دانند.

 

3- نحوه تشخیص تیرآهن اصفهان از اهواز و فایکو چگونه است؟

وزن تیرآهن اصفهان بیشتر از وزن تیرآهن‌های اهواز و فایکو است. همچنین، تیرآهن‌های اصفهان با علامت ESCO قابل تشخیص هستند.

اشتراک گذاری مقاله
دیدگاه شما چیست؟ برای ما بنویسید.