02142214

افزایش تولید و کاهش صادرات آهن آلات ایران در نیمه اول سال 1401

آمارهای مربوط به بازار فولاد ایران در نیمه اول سال 1401 حاکی از افت 12 درصدی صادرات آهن آلات است، درحالی که در همین بازه 6 ماهه، میزان تولید آهن آلات 11 درصد افزایش داشته است. چه عواملی سبب این افت و خیز در تولید و صادرات شده است؟ آیا افزایش میزان تولید نشانه امیدواری برای بازار فولاد ایران است؟ چشم انداز تولید و صادرات محصولات فولادی ایران به چه صورت است؟ در ادامه با تحلیل اطلاعات مربوط به تولید و صادرات آهن آلات ایران در نیمه اول سال جاری با ما همراه باشید. با عوامل مؤثر بر نوسانات قیمت آهن در این صفحه آشنا شوید.

 

میزان تولید آهن آلات ایران در شش ماه نخست 1401

بر اساس آخرین داده‌های ارائه شده توسط انجمن محصولات فولادی ایران (ISPA)، رشد 11 درصدی تولید مقاطع فولادی و آهن آلات در نیمه اول سال 1401 به ثبت رسیده است. این رشد حجم تولید فولاد در کشور به مدیریت بهتر میزان مصرف برق در سال جاری نسبت به سال گذشته مربوط می‌شود. به دلیل قطعی کمتر برق در سال جاری، کارخانه‌ها با محدودیت کمتری نسبت به سال گذشته در تولید مواجه شده‌اند.

تولید محصولات میانی فولادی (محصولات نیمه تمام فولادی) در این بازه زمانی شش ماهه به 15.39 میلیون تن رسیده است که نسبت به مدت مشابه یعنی سال 1400، 19 درصد افزایش یافته است. از این میزان تولید، مقدار 9.36 میلیون تن مربوط به بیلت و بلوم می‌شود که نسبت به سال قبل 21 درصد رشد داشته است. درحالی که، تولید اسلب با رشد 15 درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته به مقدار 6.03 میلیون تن رسیده است. تحلیل قیمت مقاطع فولادی را در این لینک مطالعه نمایید.

  نمودار تولید محصولات فولادی ایران در سال 1401  

کل تولید فولاد تمام شده در دوره مورد بررسی به 10.32 میلیون تن رسید که نسبت به سال قبل 11 درصد بیشتر شده است. تولید محصولات فولادی طویل و فولاد تخت به ترتیب 5.79 میلیون تن (9 درصد افزایش) و 4.53 میلیون تن (افزایش 14 درصد) بوده است. هم چنین، بر اساس داده‌های ISPA، تولید آهن احیای مستقیم (DRI) در شش ماهه نخست سال جاری به 17.69 میلیون تن رسید که نسبت به مدت مشابه سال قبل 20 درصد افزایش را نشان می‌دهد. پیش‌بینی می‌شود پس از تصویب اقدام وزارت نیرو برای کاهش محدودیت‌های برق در کشور، حجم تولید فولاد ایران در سطح بالاتری قرار گیرد. با این حال، ناآرامی‌های اجتماعی مداوم می‌تواند بر حجم تولید تأثیر بگذارد.

 

میزان صادرات آهن آلات ایران در شش ماه نخست 1401

بر اساس آخرین داده‌های ارائه شده توسط انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران، صادرات آهن آلات و محصولات تمام شده فولادی در شش ماهه ابتدایی سال جدید 1.42 میلیون تن بوده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 12 درصد کاهش یافته است. صادرات محصولات فولادی طویل 1.26 میلیون تن بوده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل، 4 درصد کاهش را تجربه کرده است. درحالی که، صادرات محصولات فولادی تخت افت شدید 47 درصدی را به ثبت رسانده است که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، 0.16 میلیون تن بوده است.

ضمن اینکه، صادرات بیلت و بلوم در مجموع به میزان 2.19 میلیون تن رسیده است که 6 درصد کاهش را در مقایسه با سال گذشته تجربه کرده است. هم چنین، حجم صادرات اسلب با 36 درصد کاهش به مقدار 0.74 میلیون تن ثبت شده است. اخبار مربوط به بازار بیلت صادراتی ایران را در این لینک دنبال کنید.

  آمار صادرات آهن آلات ایران  

انتظار می‌رود حجم صادرات آهن آلات و بیلت فولادی ایران در بحبوحه تقاضای کم کشورهای اصلی واردکننده، در سطح پایین‌تری باقی بماند. در همین حال، فعالیت‌های مربوط به معاملات آتی نیز به نتایج مذاکرات سیاسی فعلی بستگی دارد. با این حال، انتظار می‌رود قیمت‌های صادراتی بیلت شاهد افزایش در معاملات اخیر و به دنبال آن افزایش قیمت‌های قراضه جهانی باشد.

منبع: www.steelmint.com

اشتراک گذاری مقاله
دیدگاه شما چیست؟ برای ما بنویسید.