02142214

گریتینگ چیست ؟ انواع و کاربرد آن چیست؟

گریتینگ از میله یا تسمه های موازی که توسط میله های عمود به یکدیگر متصل می شوند ساخته میشود. میله ها اغلب از طریق جوشکاری متصل می شوند، با این حال، راه های دیگری برای اتصال میله ها به یکدیگر وجود دارد.

 

راه های جایگزین برای این روش پرچ، ساختن مش و فشار هیدرولیکی است. گریتینگ جزء اصلی صنایع بوده که عمدتا در ساخت کفپوش های صنایع و کارخانجات استفاده می شود. آنها با توجه به نیازهای مشتریان تهیه می‌شوند.

   

انواع گریتینگ

انواع گریتینگ بسته به شکل، نحوه ساخت و کاربردی که دارد به چند دسته تقسیم می‌شود. که میتوان به گریتینگ گالوانیزه، میل جوش، کار سبک، کار سنگین، آلومینیومی، ایمنی، و میل پرس اشاره کرد.

 

میل جوش

میل جوش، اقتصادی ترین محصول تولیدی فولادی است. این گریتینگ توسط فرایند الکترو فورج، با جوشکاری تسمه باربر مستطیلی (bearing bar)  و تسمه رابط (cross rod)  تولید می شود. این روش جوشکاری، بهترین روش برای اتصال این دو نوع مقطع است. مرسوم ترین فاصله 19-4 است؛ که تقریبا با 80٪ فضای بازهمراه است. فاصله 19-4 امکان عبور خاک، برف، مایعات، هوا را فراهم میکند.

 

میل جوش، رایج‌ترین گزینه برای راه پله هاست که به طور گسترده به دلیل استحکام و سهولت در نصب از آنها استفاده می شود. به طور کلی در کلیه کارخانه های صنعتی و ساختمان های تجاری استفاده می شود؛  کاربرد گریتینگ میل جوش در پیاده رو، کارخانه ها، سدهای ایمنی، سیستم تهویه و پوشش های زهکشی است.

کاربرد گریتینگ میل جوش در راه پله ها  

گریتینگ کارسنگین

گریتینگ کار سنگین معمولا شامل میله های 1/4 "و یا ضخیم تر است که دارای محدوده عمق از 1" تا 6 " است. البته بسته به نیاز مشتری تسمه های رابط میتواند عمیق تر باشد. این مقطع معمولا در پارکینگ، راه آهن، کامیون و اتوبوس ترمینال ها، کارخانه های صنعتی، بزرگراه ها، فرودگاه ها، مناطق بتنی بتونی، کوره های ورودی، پنجره های تهویه، سنگرها مورد استفاده قرار می‌گیرد. این مقطع با فاصله های مختلف در بازار موجود است.

  کاربرد گریتینگ کار سنگین در پارکینگ  

گریتینگ کار سبک

گریتینگ کار سبک، مجموعه ای  از اتصالات میله های باربری است که در فواصل مختلف به تسمه های رابط متصل می شوند تا یک پنل باربری ایده آل فراهم کند. این صفحه مشبک  برای استفاده در پیاده رو و تحمل بارهای کم وزن مناسب است. این گریتینگ حداقل زمان و هزینه را برای تعمیر و نگهداری نیاز دارد. عبور آسان نور، گردش هوا از این مقطع به آسانی صورت میگیرد. از کاربرد گریتینگ کار سبک می توان به استفاده از آنها در پیاده رو،  پل و پلهای بزرگراه‌ها،  موانع ایمنی،  سیستم تهویه، کف ماشین آلات و کف نقاله ها اشاره کرد.

  کاربرد گریتینگ کار سبک در پل و پیاده رو  

گریتینگ آلومینیومی

دارای یک سطح محکم و چندین الگو برای عبور نور و هوا است که وزن پایین، ، هزینه کم و سهولت در نصب از ویژگیهای آن است. در عین حال، ورقه های آلومینیومی مات بوده که دارای استحکام به وزن بالا، خواص غیرمغناطیسی، مقاوم در برابر خوردگی هستند. این گریتینگ دارای ظرافت خاصی است که مصرف کننده را برای استفاده از آن در مکان های عمومی ترغیب میکند.

 

مقاومت در برابر لغزش بالاخص درمورد کفپوش و پیاده رو ضروری است. از این رو گریتینگ آلومینیومی استاندارد که حاوی میله هایی با لبه های مربعی صاف است و به همین دلیل برای این کار مناسب نیست. به منظور افزایش مقاومت در برابر لغزش،  به خصوص برای پیاده روی های شیب دار گزینه های مختلف از جمله گریتینگ دندانه دار مطلوب است.

کاربرد گریتینگ آلومینیوم  

گریتینگ میل پرس

گریتینگ میل پرس ظاهری بی عیب و زیبا دارد. از این رو این مقاطع برای مصارف معماری و تزئینی مناسب است. در این نوع گریتینگ به جای جوشکاری اتصالات، از فشار هیدرولیکی بسیار بزرگ برای اتصال دو میله  با هم استفاده می شود. فاصله های مورد نظر در این مقطع فاصله از"7/16 به "3/16-1 است.

  استفاده از گریتینگ میل پرس در مصارف معماری  و تزئینی    

ایمنی کار با گریتینگ

ایمنی، یک شکل معمول از گریتینگ فلزی است که برای راهرو مورد استفاده قرار می گیرد. این قطعه برای افزایش اصطکاک و کمک به جلوگیری از خطرات لغزش یا سقوط اشیا طراحی شده است. این اصطکاک با الماس های کوچک فراهم میشود. دارای سطح باز زیادی است که جریان فاضلاب  و هوا را امکان پذیر می کند.

 

قیمت گریتینگ با توجه به روش ساخت و نوع موادی که در ساختار آن وجود دارد میتواند تغییر کند. از آنجایی که گریتینگ بیشتر در پیاده روها استفاده می‌شود، لازم است با ایمنی و دانش کافی انتخاب شود.

اشتراک گذاری مقاله
دیدگاه شما چیست؟ برای ما بنویسید.