02142214

ساخت خانه در روستا در سال 1403 چقدر هزینه دارد؟

خرید خانه در کلان‌شهرها و حتی شهرهای کوچک در نقاط مختلف کشور به یک رؤیا برای مردم عادی تبدیل شده است و شاهد مهاجرت معکوس از شهرها به سمت روستا، کوچ به نقاط پایین‌شهر، حاشیه‌نشینی و غیره هستیم. با ادامه این روند گرانی، مردم دیگر حتی نخواهند توانست در روستاها نیز خانه بسازند. اما بااین‌وجود نیز ساخت خانه در روستا در دسترس تر است؛ چراکه نسبت به محیط شهری و مخصوصاً مراکز استان‌ها، قیمت زمین در آنجا با شیب کمتری افزایش می‌یابد. در این مقاله به بررسی هزینه ساخت خانه در روستا در سال 1403 می‌پردازیم.

 

هزینه ساخت خانه روستایی در سال 1403

به‌طورکلی، هزینه ساخت خانه در روستا به دو بخش شامل قیمت زمین و هزینه مصالح ساختمانی و حمل‌ونقل آن‌ها تقسیم می‌شود. ازآنجایی‌که قیمت زمین روستایی به دلیل امکانات رفاهی کمتری که روستا نسبت به شهر دارد کمتر است، ساخت خانه در روستا هزینه تمام‌شده کمتری را به دنبال خواهد داشت. بااین‌حال، قیمت زمین در برخی روستاهای شمال کشور که دسترسی بسیار خوبی به کوه، جنگل و دریا دارند، به دلیل ماهیت توریستی بودن آن منطقه حتی از برخی زمین‌های شهری نیز بیشتر است.

اما گاهی برای افراد زمین‌هایی در روستا به ارث می‌رسد و یا در گذشته آن را خریده‌اند و برای مدت طولانی بلااستفاده مانده است. در این صورت، هزینه ساخت خانه در روستا تنها مربوط به عامل دوم یعنی هزینه خرید، حمل‌ونقل مصالح و نیروی کار خواهد بود. بیشترین مصالحی هم که برای ساخت خانه موردنیاز است شامل سیمان، آجر، میلگرد برای سازه‌های بتنی و تیرآهن برای سازه‌های آهنی می‌شوند. این مصالح بیشترین سهم از هزینه ساخت خانه را به خود اختصاص می‌دهند و در صورتی ساخت خانه اقتصادی خواهد بود که از فروشنده‌ای معتبر و با قیمت مناسب تهیه شوند. حمل مصالح نیز مشکلات مربوط به خود را داشته اما در بین آن‌ها حمل آهن‌آلات مانند حمل و نقل میلگرد و تیرآهن که طول زیادی دارند دشوارتر است و به دلیل وزن زیاد آن‌ها، هزینه بیشتری را هم در پی دارد.

 

هزینه ساخت خانه 100 متری در روستا

تورم بالا در کشور و تغییرات آنی قیمت‌ها سبب شده تا نتوان به عدد دقیقی برای برآورد هزینه ساخت خانه در روستا در سال 1403 استناد کرد. بااین‌حال، با توجه به نرخ‌های مصوب سازمان نظام مهندسی در سال 1403، قیمت هر مترمربع ساختمان برای سازه‌های یک و دو طبقه حدود 12 میلیون تومان اعلام شده است. ازآنجایی‌که این مبلغ کلی در نظر گرفته شده است، به نظر می‌رسد ساخت هر مترمربع خانه در روستا آن هم برای سازه یک طبقه حدود 10 میلیون و 500 هزار تومان هزینه در بر داشته باشد. بدین ترتیب، هزینه ساخت خانه 100 متری یک طبقه در روستا تقریباً برابر 1 میلیارد تومان خواهد بود. البته به شرطی که قیمت مصالح تغییر چندانی نکند که بعید به نظر می‌رسد. در بین انتخاب‌های موجود، هزینه ساخت خانه با اسکلت بتنی ارزان‌تر از خانه با اسکلت فلزی خواهد بود. چراکه سازه‌های فلزی به دلیل استفاده از تیرآهن در بخش‌های ساختاری سازه و با توجه به گران‌تر بودن قیمت تیرآهن نسبت به میلگرد، این نوع اسکلت سازه‌ای هزینه بیشتری خواهد داشت. با تفاوت اسکلت فلزی و بتنی بیشتر آشنا شوید.

هزینه ساخت خانه روستایی  

هزینه ساخت خانه 80 متری در روستا

مشابه با حالت قبلی، درصورتی‌که هزینه ساخت هر مترمربع ساختمان در روستا حدود 10 میلیون و 500 هزار تومان در نظر گرفته شود، هزینه ساخت خانه 80 متری در روستا در سال 1403 حدود 840 میلیون تومان خواهد شد. توجه شود که متراژ زیربنا تنها یکی از عوامل مؤثر بر هزینه ساخت ساختمان در روستا است و عواملی مانند قیمت آهن آلات مانند قیمت میلگرد و قیمت تیرآهن، قیمت روز سیمان، دستمزد روزانه نیروی کار و هزینه حمل و جابجایی مصالح نیز تأثیر چشمگیری بر قیمت تمام‌شده هر مترمربع سازه دارند.

هزینه دستمزد نیروی کار به تجربه و تعداد کارگران بستگی دارد اما به‌طورکلی، حدود 30 تا 35 درصد هزینه ساخت هر مترمربع ساختمان لحاظ می‌شود که عدد قابل‌توجهی است. البته این مبلغ در سال 1403 ممکن است به 50 درصد نیز برسد. هزینه یادشده یعنی 10 میلیون و 500 هزار تومان برای هر مترمربع با در نظر گرفتن هزینه‌های سفت‌کاری، نازک‌کاری، تأسیسات مکانیکی و تأسیسات برقی عنوان شده است و این بدین معناست که در واقعیت با افزوده شدن هزینه مصالح و حتی قیمت زمین، این مبلغ کمتر از متری 12 میلیون نخواهد شد.

 

جمع‌بندی

افزایش سرسام‌آور قیمت زمین در شهرها و نیز حاکم بودن شرایط تورمی شدید بر کشور، مردم را به‌سوی مهاجرت به سمت روستاها سوق داده است. به همین دلیل، هزینه ساخت مسکن در روستا به یکی از دغدغه‌های مردم بدل شده است تا بتوانند با سختی فراوان در جهت دستیابی به اساسی‌ترین نیاز خود تلاش کنند. به‌طورکلی، هزینه ساخت خانه در روستا در سال 1403 به عواملی ازجمله قیمت زمین، هزینه مصالح مانند آهن‌آلات، سیمان و آجر، هزینه‌های حمل‌ونقل و هزینه مربوط به دستمزد نیروی کار بستگی دارد. بر اساس این عوامل، قیمت ساخت یک خانه در روستا متری 10 الی 12 میلیون تخمین زده می‌شود که این بازه برحسب محل انجام پروژه، کیفیت مصالح مورداستفاده و نیز دستمزدها متغیر است.

اشتراک گذاری مقاله
دیدگاه شما چیست؟ برای ما بنویسید.