02142214

آشنایی با پرفروش ترین سایزهای تیرآهن و کاربرد آن‌ها

تیرآهن‌های فولادی به دلیل کاربرد فراوان در ساخت‌وساز، در سایزهای مختلفی تولید و عرضه می‌شوند. سایزهای استاندارد تیرآهن موجود در بازار معمولاً تیرهای 8 الی 60 هستند. دراین‌بین، تنها سایزهای 12 الی 40 توسط تولیدکنندگان ایرانی عرضه می‌شود و سایر سایزها وارداتی هستند. دلیل این امر مقرون‌به‌صرفه نبودن تولید آن‌ها و نیز کمتر بودن کاربردشان نسبت به سایر سایزهاست. اما در بین تیرآهن‌هایی که توسط کارخانه‌های داخلی تولید می‌شوند، سایزهای 14، 16 و 18 پرمصرف‌ترین هستند. مناسب بودن قیمت تیرآهن در این سایزها و برخورداری از مشخصه‌های فنی مطلوب، سبب محبوبیت و کاربرد فراوان این سه محصول خاص شده است. در ادامه به طور کامل به اهمیت این مقاطع فولادی و اینکه چطور آن‌ها به پر فروش ترین سایز تیرآهن در بازار تبدیل‌شده‌اند می‌پردازیم.

 

پرفروش‌ ترین سایزهای تیرآهن

تیرآهن‌های فولادی را می‌توان دومین مقطع پرکاربرد ساختمانی پس از میلگردها برشمرد. این محصولات در ساخت سازه‌هایی که اسکلت فلزی دارند مورداستفاده قرار می‌گیرند که ازجمله آن‌ها می‌توان به ساختمان‌های فلزی، سوله‌ها، انبارها، پارکینگ‌ها و... اشاره کرد. سازه‌های فلزی به دلیل استحکام بسیار خوبی که دارند، برای مناطق مستعد زمین‌لرزه ایده‌آل هستند. همچنین، این سازه‌ها سریع‌تر از سازه‌های بتنی ساخته و تکمیل می‌شوند. دلیل این امر به اتصال ساده تیرآهن‌ها به یکدیگر توسط فرآیند جوشکاری مربوط می‌شود که سرعت کار را در مقایسه با خشک شدن بتن در سازه‌های بتنی، افزایش می‌دهد. بااین‌حال، سازه‌های فلزی دو مشکل اساسی دارند و آن هزینه تمام‌شده ساخت آن‌هاست که گران‌تر از سازه‌های بتنی است. به همین دلیل کارفرمایان اغلب به ساخت سازه‌های اسکلت بتنی تمایل دارند. مورد دوم نیز احتمال کمانش تیرهای به‌کاررفته در ستون‌ها در صورت وارد آمدن بارهای زیاد از حد به آن‌هاست. درنتیجه، لازم است تا از تیرهایی با وزن و سایز مناسب استفاده شود که تناسب ساختاری با ارتفاع سازه و میزان بار قابل‌تحمل برای آن داشته باشند. به همین دلیل، برخی سایزهای تیرآهن پرمصرف‌تر از سایزهای دیگر هستند و میزان فروش آن‌ها نیز بیشتر است. این سایزهای پرفروش شامل تیرهای 14، 16 و 18 می‌شوند.

 

مشخصات فنی پر فروش ‌ترین تیرآهن ها

همان‌طور که گفته شد، تیرآهن‌های 14، 16 و 18 پر فروش ترین سایزهای تیرآهن در بازار هستند. به عبارتی، تفاوتی ندارد که نوع تیرآهن IPE، INP یا تیرآهن هاش باشد؛ درهرصورت، این سه سایز پرچم‌دار بازار تیرآهن‌ها هستند و اغلب معاملات خریدوفروش تیرآهن حول این سه سایز می‌گردد. به نظر شما چه عواملی سبب شده تا تیرهای 14، 16 و 18 به پر فروش ترین سایزهای تیرآهن تبدیل شوند؟ پاسخ به این پرسش در مشخصات فنی و خواص این محصولات نهفته است.

 

تیرآهن 14 پرفروش ترین سایز تیرآهن

تیرآهن 14 محصولی طویل به طول 12 متر با مقطعی به شکل I است که اندازه ارتفاع جان آن برابر با 14 سانتی‌متر است. هر شاخه تیرآهن سایز 14 حدود 155 کیلوگرم وزن دارد و در مقایسه با تیرآهن‌هایی که سایز کمتر از چهارده دارند، از استحکام بالاتری برخوردار است. ازآنجایی‌که در سازه‌های معمولی به استحکام مناسب توأمان با وزن سبک نیاز است، تیرآهن 14 بهترین گزینه برای چنین مصارفی محسوب می‌شود. ضمن اینکه، کمتر بودن وزن هر شاخه تیرآهن چهارده نسبت به دیگر سایزها موجب ارزان‌تر بودن آن در مقایسه با تیرهای 16 و 18 شده است. درنتیجه، برخورداری از مجموعه‌ای از خواص و مشخصه‌های مطلوب سبب تبدیل‌شدن تیرآهن 14 به پرفروش‌ ترین سایز تیرآهن در بازار شده است.

پرفروش ترین سایز تیرآهن

اهمیت و مشخصه‌های تیرآهن 16

پس از تیرآهن 14، تیرآهن 16 بیشترین مصرف را در ساختمان‌سازی دارد و یکی دیگر از پرفروش ‌ترین سایزهای تیرآهن محسوب می‌شود. این محصول با سطح مقطع I شکل، دارای ارتفاع جان 16 سانتی‌متر و وزن حدود 190 کیلوگرم است. بیشتر بودن وزن تیر شانزده در مقایسه با تیر چهارده، سبب افزایش پایداری آن در مقابل بارهای وارده می‌شود. همچنین، این محصول گران‌تر از تیرآهن 14 است چراکه وزن تیرآهن 16 در حالت شاخه‌ای سنگین‌تر است.

پرمصرف ترین تیرآهن

اهمیت و مشخصه‌های تیرآهن 18

سومین سایز پرفروش تیرآهن، تیرآهن 18 است. تیرآهن هجده با اندازه ارتفاع جان 18 سانت و وزن تقریبی 226 کیلوگرم، سنگین‌ترین تیرآهن در بین پرفروش‌ترین سایزهای تیرآهن است. به سبب بیشتر بودن وزن این محصول، این مقطع فولادی از استحکام بالاتری نسبت به دیگر تیرهای یادشده برخوردار است و به همان نسبت نیز، قیمت آن گران‌تر است. به‌بیان‌دیگر، تیرآهن 18 در بین پر فروش ‌ترین سایزهای تیرآهن، مستحکم‌ترین و درعین‌حال گران‌ترین محصول محسوب می‌شود. البته وزن زیاد همیشه به معنای برتری داشتن نیست. به‌ویژه در ساختمان‌سازی که سبک‌سازی سازه اهمیت بسزایی دارد. از این دید، کاربردهای تیرآهن هجده در ساختمان‌سازی محدود به یک سری مصارف خاص می‌شود که در ادامه به آن می‌پردازیم.

پرمصرف ترین سایز تیرآهن

کاربردهای انواع تیرآهن پرفروش در بازار

تیرآهن‌های فولادی به دلیل استحکام بسیار بالا، دوام مناسب و برخورداری از قابلیت جوشکاری بسیار خوب در کاربردهای ساخت‌وساز مسکن، سازه‌های صنعتی مانند ساخت سوله‌ها و انبار، ساخت برج‌ها، پل‌سازی، ساخت تونل و ساخت قطعات ماشین‌آلات صنعتی مورداستفاده قرار می‌گیرند. اما در همه این کاربردها نمی‌توان از یک محصول یکسان استفاده کرد. به عبارتی، برای هر مورد به سایز مشخصی از تیرآهن نیاز است.

پرفروش ‌ترین سایزهای تیرآهن یعنی تیرهای 14، 16 و 18 همگی در ساختمان‌سازی کاربرد دارند اما نوع کاربری آن‌ها متفاوت است. تیرآهن‌های 14 و 16 اغلب برای ساخت ستون سازه‌هایی با تعداد طبقات متوسط از 1 تا 5 طبقه استفاده می‌شود. درحالی‌که تیرآهن 18 برای ساخت ستون سازه‌های مرتفع مانند برج‌ها و آسمان‌خراش‌ها کاربرد دارد. از تیرآهن 18 در ساخت سوله و انبارهای بزرگ نیز استفاده می‌شود.

از دیگر کاربردهای هر سایز تیرآهن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تیرآهن 14: ساخت تیرهای اصلی و فرعی، پوشش سقف، ساخت خرپا، ساخت تیرهای باریک کرومیت و ساخت نعل درگاهی.
  • تیرآهن 16: ساخت شاه‌تیر و تیرهای فرعی، ساخت پوشش سقف، ساخت پل لانه زنبوری و نعل درگاهی.
  • تیرآهن 18: ساخت ستون سازه‌های سنگین و مرتفع و نیز ساخت ستون طبقات اولیه سازه‌ها.
 

سؤالات متداول

1- پر فروش ترین سایزهای تیرآهن کدام‌اند؟

تیرهای 14، 16 و 18 پرکاربردترین و پرفروش‌ترین سایزهای تیرآهن فولادی هستند.

 

2- چرا تیرآهن 14 پر فروش ترین سایز تیرآهن است؟

برخورداری از وزن و قیمت مناسب به همراه استحکام بسیار خوب سبب تبدیل‌شدن تیرآهن 14 به پرفروش‌ترین سایز تیرآهن شده است.

اشتراک گذاری مقاله
دیدگاه شما چیست؟ برای ما بنویسید.