02142214

شرکت فولاد مبارکه اصفهان ، مهمترین کارخانه تولید ورق ایران

شرکت فولاد مبارکه اصفهان یکی از شرکت ‌های پیشگام در عرصه تولید ورق‌ های فولادی است و سهم عظیمی در عرضه انواع ورق های فولادی در کشور دارد. همچنین، کیفیت بالای ورق های تولیدی این کارخانه سبب شده تا محصولات فولاد مبارکه به خیلی از کشورهای جهان صادر نیز شوند. رعایت استانداردهای تولیدی مطابق با استانداردهای معتبر بین المللی و ملی سبب شده تا علاوه بر ضمانت کیفیت ورق های آهنی تولیدی فولاد مبارکه، باعث افزایش اعتبار این برند شود و شرکت فولاد مبارکه را به یک قطب صنعتی در کشور تبدیل کند. قیمت ورق آهن اعلام شده توسط شرکت فولاد مبارکه ، مبنای خرید و فروش بین فعالان این حوزه است.

 

همچنین، شرکت فولاد مبارکه اصفهان با تامین بیش از پنجاه درصد از فولاد مصرفی مورد نیاز کشور در صنایعی چون خودروسازی، قطعه ‌سازی، صنایع فلزی سبک، صنایع فلزی سنگین و لوله‌ های انتقال سیالات، صنایع بسته ‌بندی، صنایع لوازم خانگی و الکتریکی و صنایع لوله و پروفایل، نقشی محوری در زمینه های توسعه صنعتی، اقتصادی و اجتماعی کشور و نیز ارتقای سطح فناوری در صنایع فولادی ایفا کرده است.

   

کارخانه فولاد مبارکه اصفهان

فولاد مبارکه اصفهان در زمینی به مساحت 35 کیلومتر مربع و در نزدیکی شهر مبارکه، در فاصله 75 کیلومتری از شهر اصفهان و در قسمت جنوب غربی این شهر واقع شده است. سال تاسیس شرکت فولاد مبارکه به 1360 و مصادف با وقوع جنگ تحمیلی باز می گردد. با این حال، با وقوع جنگ تحمیلی نیز کار اجرایی و فعالیت های ساختمانی آن متوقف نشد تا شاهد راه اندازی اولین کوره قوس الکتریکی واحد فولاد سازی این مجتمع در مهر 1370 باشیم.

 

ضمن اینکه خط تولید این کارخانه در دی ماه سال 1371 افتتاح گردیده است و پس از مدتی، با ظرفیت تولید بالغ بر 2/4 میلیون تن، بخش عظیمی از نیاز کشور را به محصولات فولادی مرتفع گردانید. امروزه مجتمع فولاد مبارکه اصفهان با کسب تجارب و توانمندی های لازم در صدد پاسخگویی به نیازهای موجود در بازارهای داخلی و خارجی بوده و با اجرای طرح های هدفمند، به منظور رسیدن به میزان حداقل 3/11 میلیون تن مذاب ریزی، برنامه ریزی کرده است. هم اکنون نیز آقای محمدیاسر طیب نیا از تاریخ 6 مهر 1400 در سمت مدیرعامل فولاد مبارکه اصفهان فعالیت می کند.

 

صادرات فولاد مبارکه اصفهان

فروش محصولات متنوع در شرکت فولاد مبارکه و وجود دامنه گسترده مشخصات فني بر اساس سفارش مشتريان سبب شده تا این شرکت نقش مهمی در صادرات انواع ورق فولادی به بازارهای جهانی داشته بادشد. مطابق با اهداف فولاد مبارکه، صادرات این شرکت به دو بخش خاور دور و اروپا و نیز خاور ميانه تقسيم شده است. در همین راستا و برای تحویل به موقع کالای مشتریان خارجی، این شرکت از وجود یک انبار ویژه محصولات صادراتی در بندر عباس سود می برد.

کارخانه فولاد مبارکه اصفهان

   

محصولات فولاد مبارکه اصفهان

همانطور که پیش تر گفته شد، شرکت فولاد مبارکه یکی از اصلی ترین تولیدکنندگان ورق های فولادی در کشور است. در ادامه به بررسی هر یک از تولیدات فولاد مبارکه از دیدگاه استانداردهای تولیدی، مشخصات فنی و کاربرد آنها می پردازیم. برای مشاهده قیمت ورق سیاه فولاد مبارکه به این لینک مراجعه نمایید.

 

ورق سیاه فولاد مبارکه

مهم ترین محصول از بین تمام ورق های فولادی، ورق سیاه است که زمین ساز تولید دیگر ورق ها نظیر ورق گالوانیزه، رنگی و روغنی است. ورق سیاه در دو نوع St37 و St52 بسیار پرکاربرد است و بخش عظیمی از خرید و فروش ورق های فولادی به این نوع از ورق های سیاه تعلق دارد. کارخانه فولاد مبارکه با تولید ورق سیاه باکیفیت و مطابق با استانداردهای ملی و بین المللی، توانسته است خود را به عنوان برترین تولید کننده ورق سیاه در کشور معرفی کند. به منظور شناخت بیشتر در مورد اینکه ورق سیاه چیست به این لینک مراجعه نمایید.

 

ورق گالوانیره فولاد مبارکه

تولید ورق گالوانیزه در مجتمع فولاد مبارکه اصفهان به روش غوطه وری داغ انجام می شود. مزیت این روش نسبت به روش های دیگر مقرون به صرفه بودن، امکان ایجاد ضخامت های بالای پوشش، استحکام بالا و چسبندگی مناسب پوشش گالوانیزه به فولاد پایه است. ازجمله کاربرد ورق گالوانیزه می توان به تولید ناودانی و لوله ها، مجراهای هوا و دودکش، سقف های فلزی، قطعات لوازم خانگی، قطعات خودرو و اجزای آن و غیره اشاره کرد. برای مشاهده قیمت ورق گالوانیزه به این صفحه مراجعه نمایید.

مشخصات ورق گالوانیزه فولاد مبارکه

استاندارد و کیفیت ورق گالوانیزه فولاد مبارکه

 

ورق رنگی فولاد مبارکه

خط تولید ورق رنگی فولاد مبارکه اصفهان در امتداد خط گالوانیزه واقع شده است و به صورت خط پوشش دهی غلتکی طراحی گردیده است. از مزایای این خط می توان به سرعت بالا، مصرف رنگ کم و سازگاری با محیط زیست اشاره کرد. ورق های گالوانیزه فولاد مبارکه در صنایع ساختمانی، لوازم خانگی، صنایع فلزی مانند کابینت سازی و تابلوهای برق و صنعت حمل و نقل کاربرد دارند.

مشخصات ورق رنگی فولاد مبارکه

کیفیت و استاندارد ورق رنگی فولاد مبارکه

 

ورق روغنی فولاد مبارکه

ورق رنگی که به آن ورق سرد نیز گفته می شود، محصول نورد سرد صفحات و بیلت های فولادی است. شرکت فولاد مبارکه با تولید ورق های روغنی، نیاز صنایع داخل به این محصول پرکاربرد را تامین کرده است. ورق های روغنی فولاد مبارکه در ضخامت های 0.25 تا 3 میلی متر و عرض های 1000 و 1250 تولید می شوند.

 

ورق st52 فولاد مبارکه

ورق های St52 در دسته ورق های سیاه قرار می گیرند. این نوع ورق ها حاوی استحکام کششی بالا و در حدود 520 مگاپاسکال هستند و بنابراین در کاربردهایی که نیاز به استحکام و دوام بالا هست، گزینه ای ایده آل محسوب می شوند. ورق St52 چیست را در اینجا بخوانید.

 

ورق آجدار فولاد مبارکه

ورق آجدار با نام هاي Plate Floor ، Embossed Plate و Chequered Plate در دنيا عرضه مي شود كه عمدتا ازنوع ورق هاي گرم ساختماني با سطح برجسته بوده و قابليت مقاومت دربرابر لغزش و جوش پذيري بالايي دارد. عمده مصرف ورق گرم آجدار در صنايع فراساحل، كف كشتي ها، راه پله هاي صنعتي، واگن سازي و خودروسازي مي باشد.

 

عمده تركيب توليد به لحاظ ابعادي در ضخامت هاي 2 تا 6 ميلي متر و عرض هاي 1000 تا 1500 ميلي متر و به لحاظ كيفي شامل گريدهاي S235JR و S275JR می شوند و تلرانس هاي ضخامت، طول، وزن و تخت بودن آنها براساس استاندارد DIN10051 است.

 

ورق قلع اندود فولاد مبارکه

خط تولید ورق قلع اندود فولاد مبارکه بر اساس روش الکترولیت اسیدی با محلول فرواستان طراحی گردیده است. در این روش، ورق پس از عبور از حوضچه های شست و شوی الکترولیتی و شسته شدن با آب و عبور از حوضچه اسیدشویی الکترولیتی و دو مرحله شست و شو با آب، وارد حوضچه های محتوی محلول الکترولیت شده و طی 5 مرحله، پوشش قلع اندود در دو سطح ورق ایجاد می شود. استفاده به عنوان قوطی مواد غذایی، قوطی های اسپری و نوشابه، پانل های سقفی و غیره از جمله کاربردهای ورق قلع اندود فولاد مبارکه است.

مشخصات ورق قلع اندود فولاد مبارکه

استاندارد و کیفیت ورق قلع اندود فولاد مبارکه

 

دیگر تولیدات فولاد مبارکه

علاوه بر محصولات ورق گفته شده در بالا، دیگر تولیدات کارخانه فولاد مبارکه به شرح زیر هستند:

  • ورق اسید شویی
  • ورق A283
  • ورق A516
   

واحدهای تولیدی شرکت فولاد مبارکه

شرکت فولاد مبارکه دارای چهار واحد تولیدی اصلی است که به شرح زیر هستند:

 

واحد آهن سازی

در واحد آهن سازی، تولید آهن اسفنجی از مواد خام و سنگ آهن و در نهایت انجام فرآیند احیای مستقیم برای دستیابی به آهن با خلوص بالا انجام می شود. این بخش خود شامل 5 واحد بوده که عبارتند از:

1- واحد انباشت و برداشت مواد خام و واحد واگن برگردان شماره 1 و 2 2- واحد آهك سازي 3- واحد گندله سازي 4- واحدهای احیاء مستقیم 1و2 5- واحد دولوميت سازي

واحدهای تولیدی شرکت فولاد مبارکه

 

واحد فولادسازي و ريخته گري مداوم

ناحيه فولادسازي و ريخته گري مداوم شرکت فولاد مبارکه مهمترين و بزرگترين واحد این شرکت بوده و در حال حاضر نیز بزرگترين سايت فولادسازي در خاورميانه و شمال آفریقا مي باشد. مواد اولیه عمده این ناحیه آهن اسفنجی و آهن قراضه است. واحد فولادسازی و ریخته گری مداوم فولاد مبارکه شامل بخش های زیر می شود:

1- حوضچه هاي قراضه 2- واحد حمل و شارژ مواد فلزي (DRI ، فروآلياژها و ...) 3- هشت کوره قوس الکتريکي 200 تني 4- واحد متالورژی ثانویه شامل هفت کوره پاتيلي 5- واحد های گاززدايي شامل واحد RH، DH و واحد سولفور زدایی DES 6- پنج ماشين ريخته گري مداوم دو خطه 7- دو حوضچه خنک کننده تختال با آب 8- يک محوطه خنک سازي تختال در هوای آزاد 9- واحد نسوز

 

واحد نورد گرم

ناحیه نورد گرم فولاد مبارکه که وظیفه تولید کلاف های فولادی را بر عهده دارد از 4 واحد اصلی تشکیل شده است:

1- كوره‌هاي پيشگرم 2- خط تولید نورد گرم شامل قسمت های پوسته شكن عمودي، نورد مقدماتي، نورد نهايي، خنك كاري ورق و كلاف پيچ 3- کارگاه غلتک نورد گرم 4- واحد تكميل نورد گرم شامل بخش های خط برش سبك، خط برش سنگين، اسكين پاس و تمپرميل

 

واحد نورد سرد

واحد نورد سرد فولاد مبارکه وظیفه تولید محصولات سرد شامل كلاف و ورق و نیز محصولات پوشش دار شامل کلاف و ورق قلع اندود ، کلاف و ورق گالوانيزه و کلاف رنگي را بر عهده دارد. این واحد از بخش های زیر که هر یک منجر به تولید محصولی خاص می شود، تشکیل شده است:

1- واحد های اسيدشویي شماره 1 و 2 2- واحد های تاندم 5 قفسه ای و نورد دو قفسه ای براي توليد ورق هاي نازك قلع اندود 3- واحد شستشوي الکترولیتی ورق براي چربي زدایي 4- واحد بازپخت هيدروژني براي اصلاح ساختار مولکولي ورق 5- واحد اسكين پاس براي ایجاد نورد سطحی روی ورق های سرد 6- واحد تمپر ميل دو قفسه اي براي نورد سطحی روی کلاف های ارسالی به قلع اندود 7- خطوط برش ورق هاي نازك و ضخيم 8- خطوط اصلاح و بازرسي ورق 9- خط بسته بندي نیمه اتوماتیک 10- خط قلع اندود 11- خطوط برش قلع اندود 12- خط گالوانيزه 13- خط ورق رنگي

اشتراک گذاری مقاله
دیدگاه شما چیست؟ برای ما بنویسید.