02142214

فولاد مورد استفاده در ساخت چاقو

اغلب ما صحنه‌هایی از فیلم‌های تاریخی را به یاد داریم که در آن‌ها، یک قهرمان یا مبارز، با استفاده از ساخت چاقو یا شمشیر برای یک مبارزه آماده می‌شود. با دیدن چنین صحنه‌هایی، خود را در آن جایگاه تصور کرده‌ایم و به فکر و خیال پیرامون آهنگری، ساخت سلاح و مبارزه پرداخته‌ایم. اما آیا برای ساخت چاقو که یکی از پرکاربردترین ابزار در زندگی است، حتماً باید یک قهرمان یا مبارز باشیم؟

شمشیر، چاقو و سلاح‌هایی از این قبیل از دیرباز جزئی از ابزارهای مهم زندگی بشر بودند تا نیازهایی همچون امنیت و تهیه غذا را تأمین کنند. امروزه نیز برای انجام بسیاری از کارها از آشپزی گرفته تا شکار و یا حتی ساخت برخی ابزار، به انواع چاقوها نیاز داریم. در این مقاله، بهترین فولاد برای ساخت چاقو را معرفی می‌کنیم.

   

بهترین فلز برای ساخت چاقو

با علم به اینکه چاقو یکی از مهم‌ترین و پرکاربردترین ابزار موردنیاز انسان است، این سؤال در ذهن ایجاد می‌شود که بهترین نوع فلز برای ساخت چاقو چیست و بر چه اساسی فلزات مناسب برای ساخت چاقو انتخاب می‌شوند؟

 

قدرت برندگی و تیز بودن، مهم‌ترین عامل در انتخاب یک چاقوی مناسب است. اما برای دستیابی به این عامل، باید که در طراحی و ساخت چاقو، بهترین فلزات را به کار ببریم. به این دلیل که پارامترهایی همچون هندسه لبه، سختی، چقرمگی، مقاومت به سایش و مقاومت به خوردگی در کنار ظاهر زیبا و جذاب، از مهم‌ترین عوامل در تعیین خواص فلز مناسب برای ساخت چاقو هستند، بنابراین، انتخاب فلزاتی که ترکیبی از خواص و پارامترهای یادشده را داشته باشند در ساخت یک چاقوی باکیفیت بسیار مؤثر هستند.

 

یک فلز حاوی استحکام، سختی و چقرمگی کم، قابلیت کاهش ضخامت تا هر اندازه دلخواه و طراحی مناسب لبه را ندارد. همچنین، مقاومت به سایش و مقاومت به خوردگی، پایداری و دوام یک چاقو را چه ازنظر تیز بودن و چه ازنظر حفظ کیفیت بدنه و خواص آن، تضمین می‌کند.

   

ساخت چاقو با آهن

به‌احتمال‌زیاد، استفاده مجدد از آهن قراضه و ضایعات آهنی به‌منظور تولید ابزار و محصولات جدید، به فکر خیلی از ما رسیده است. اما آیا این امر در مورد ساخت چاقو با آهن هم صدق می‌کند؟ آهن فراوان‌ترین و ارزان‌ترین فلزی است که در همه‌جا در دسترس است. بنابراین، ایده ساخت انواع ابزارآلات به‌وسیله آن به ذهن می سد. اما چطور تشخیص دهیم که آهن برای ساخت چاقو مناسب است یا خیر؟ به منظور تهیه انواع آهن، می‌توانید قیمت آهن آلات را در اینجا مشاهده نمایید.

 

همان‌طور که پیش‌تر گفته شد، استحکام، سختی و مقاومت به خوردگی از عوامل مهم در تعیین یک چاقوی باکیفیت هستند. آهن باوجود نرم بودن و قابلیت شکل‌دهی آسان، از استحکام و مقاومت به خوردگی مناسبی برخوردار نیست و به‌راحتی در مجاورت هوا و رطوبت، اکسید می‌شود. با زنگ زدن آهن، خواص آن افت می‌کند و چاقویی که با آهن خالص ساخته شود، خیلی زود کارایی خود را از دست خواهد داد.

 

بنابراین، یا باید چاقوی ساخته‌شده از آهن را از طریق پوشش دهی و اعمال فرآیندهایی، مقاوم و تقویت کرد یا اینکه به فکر انتخاب یک فلز بهتر به‌منظور جایگزین کردن آن باشیم. در بسیاری از مواقع، استفاده از یک فلز باقابلیت و خواص بهتر، مقرون به‌صرفه‌تر است. در چنین موقعیتی، فولاد حرف اول را می‌زند. انواع فولادها باقابلیت‌های فراوان، هم استحکام و خواص سایشی و خوردگی را برای چاقو به ارمغان می‌آورند و هم قیمت مناسبی دارند. در ادامه، فولاد مناسب برای ساختن چاقو را معرفی می‌کنیم.

  ساخت چاقو با آهن    

ساخت چاقو با ورق استیل

با توجه به اینکه وجود یک لبه قابل تیز شدن برای چاقو مهم است، باید فلزی را برای ساخت آن انتخاب کنیم که قابلیت کاهش ضخامت تا ضخامت‌های خیلی کم را داشته باشد. از طرفی، چاقو باید بدون اینکه لبه آن دچار تغییر شکل و یا خمیدگی شود، مورداستفاده قرار گیرد و این امر بیانگر نیاز به یک فلز با استحکام و سختی بالاست. انواع ورق فولادی بدین منظور مناسب هستند. فولادهای مناسب برای ساخت چاقو اغلب در یکی از گروه‌های فولاد کربنی، فولاد ضد زنگ و فولاد ابزار قرار می‌گیرند.

 

ساخت چاقو با فولاد کربنی

فولادهای کربنی با مقدار کربن بالا یکی از بهترین انواع فولاد برای ساخت چاقو هستند؛ چون‌که استحکام و سختی موردنیاز تیغه چاقو را در مقابل اثرات ضربه‌ای و سایش تأمین می‌کنند. بااین‌حال، عملیات حرارتی مناسب بر روی این دسته از فولادها باید انجام شود. اگر کوئنچ کردن سریع مورداستفاده قرار بگیرد، تیغه چاقو بسیار ترد شده و مستعد شکست می‌شود. همچنین، اگر عملیات نرماله سازی و آنیل بر روی آن انجام شود، ممکن است تیغه نرم شود و در هنگام سرویس لبه آن دچار تغییر فرم و خمیدگی در طولانی‌مدت شوند.

 

چاقوی ساخته‌شده از فولاد کربنی مستعد زنگ زدن نیز هست. این به سبب عدم برخورداری فولاد کربنی از عناصر آلیاژی مناسب به‌منظور حفاظت از آن در برابر خوردگی است. بنابراین، مراقبت‌های ویژه به‌منظور جلوگیری از زنگ زدن تیغه چاقوی ساخته‌شده از فولاد کربنی باید انجام شود. فولاد کربنی 1095 رایج‌ترین نوع در ساخت چاقو است.

 

ساخت چاقو با فولاد ضد زنگ

ساخت چاقو با استنلس استیل یکی از بهترین گزینه‌هاست. بدان سبب که این نوع فلز با برخورداری از مقدار مناسب کروم و سایر عناصر آلیاژی، هم استحکام و هم مقاومت به خوردگی عالی را ارائه می‌دهد. چاقوهای استیل اغلب از استنلس استیل‌های فریتی و مارتنزیتی ساخته می‌شوند. این نوع فولادها باید که از میزان بالای کربن برخوردار باشند تا سختی مناسب به‌منظور حفظ شکل لبه چاقو را دارا باشند. از مهم‌ترین گریدهای این نوع فولاد برای ساخت چاقو می‌توان به 420 و 440 اشاره کرد.

 

گریدهای آستنیتی مانند 316 نیز ممکن است برای ساخت چاقو استفاده شوند؛ اما باید توجه داشت که این گروه از فولادهای زنگ نزن قابلیت سخت شدن چندانی ندارند و نمی‌توانند یک لبه سخت و مقاوم را برای تیغه چاقو تضمین کنند.

 

از دیگر گریدهای استنلس استیل مناسب برای ساختن چاقو، استیل‌های ضد زنگ رسوب سخت شده هستند. این دسته علاوه بر مقاومت به خوردگی، خواص سختی‌پذیری عالی را ارائه می‌دهند. گرید PH17-7 نمونه‌ای از این فولاد است.

 

انواع فولاد ضد زنگ مناسب برای ساخت چاقو شامل موارد زیر می‌شوند:

  • فولادهای سری 400 مانند 420 و 440
  • فولادهای سری AUS مانند AUS-6 ، AUS-8 و AUS-10
  • فولادهای MoV نظیر 8Cr13MoV و X50CrMoV15
  • فولادهای سری SxxV موسوم به CPM مانند CPM S30V ، CPM S60V و CPM S90V
  • فولادهای ATS مانند ATS 34 و ATS 55
  • فولادهای VG نظیر VG10 و VG-max
  • فولاد 154CM
ساخت چاقو با فولاد ضدزنگ 8Cr13Mov   ساخت چاقو با فولاد ضد زنگ Vg10    

ساخت چاقو با فولاد ابزار

فولادهای ابزار از محبوب‌ترین گریدهای فولادی به‌منظور ساخت چاقو هستند. این نوع فولادها، دارای کربن بالا به همراه عناصر آلیاژی افزوده‌شده به‌منظور تقویت خواص مکانیکی هستند. این عناصر، مقاومت به خوردگی فولادهای ابزار را تقویت می‌کنند اما به‌اندازه استنلس استیل نمی‌رسند.

 

فولادهای ابزار مناسب و رایج برای تولید چاقو عبارت‌اند از:

  • فولاد W2
  • فولاد A2
  • فولاد D2
  • فولاد M2
ساخت چاقو با فولاد ابزار D2    

سخت ‌ترین فولاد برای ساخت چاقو

اگر به دنبال سخت‌ترین نوع فولاد برای ساخت چاقو هستید، فولادهای ابزار و فولادهای ضد زنگ رسوب سخت شونده بسیار ایده‌ال هستند. فولاد ابزار W2 برای ساخت چاقوی شکار بسیار مناسب است. این نوع فولاد، از سختی بسیار زیاد و دوام عالی برخوردار است.

 

از دیگر فولادهای سخت برای این منظور، می‌توان به فولادهای سری CPM SxxV یا CPM SxxxV اشاره کرد. فولاد CPM S110V یکی از سخت‌ترین نوع تیغه‌های چاقو را ارائه می‌دهد؛ اما به همان نسبت، کار با آن و شکل‌دهی آن دشوار است.

  سخت ترین فلز برای ساخت چاقو    

ساخت چاقو با فولاد دمشقی

همان‌طور که از نام آن مشخص است، پیشینه این نوع فولاد به شهر دمشق در کشور سوریه بازمی‌گردد که قرن‌ها به‌عنوان بهترین نوع فولاد در این سرزمین شناخته می‌شد. فولاد دمشقی از طریق چکش زدن چند لایه فولاد ووتز با الگوی موجی شکل می‌گیرد. فولاد ووتز که در هند ساخته می‌شد، فن ساخت آن به‌مرور از بین رفته و فراموش‌شده است و به همین سبب، ساخت چاقو با فولاد دمشقی دیگر چندان مرسوم نیست. بااین‌حال، تولیدکنندگان معدودی همچنان وجود دارند که چاقو را با فولاد دمشقی می‌سازند.

 

جمع بندی

اکنون که با بهترین فولاد برای ساختن چاقو آشنا شدیم، شاید دور از تصور نباشد که بتوانیم خودمان هم یک نوع چاقوی مستحکم بسازیم و این‌چنین، رویایی که با دیدن صحنه‌های آهنگری در فیلم‌های تاریخی در ذهن‌مان نقش می‌بست، به حقیقت تبدیل شود. انواع فولادهای کربنی، فولادهای ضد زنگ و فولادهای ابزار بدین منظور مناسب هستند که تمام الزامات ساخت یک چاقوی باکیفیت را فراهم می‌آورند.

 

 سوالات متداول

1- برای ساخت چاقو چگونه عمل کنیم؟

اطلاعات لازم در مورد نوع فلزی که باید انتخاب کنید، عملکرد هر کدام از این فلزات و هزینه آنها متفاوت است که در این مقاله به طور کامل به آنها پرداخته شده است.

 

2- بهترین فلز برای ساخت چاقو کدام است؟

بستگی به نوع کاربرد و شرایط استفاده از چاقو، فلزات مختلفی می توانند برای ساخت آن به کار گرفته شوند.

اشتراک گذاری مقاله
دیدگاه کاربران
  1. کاربر: امیر حسین

    سلام سخت ترین فلز برای ساخت چاقو کدام نوع فلز است

    1. کاربر: علیرضا سیفی

      با سلام خدمت استاد گرانقدر عذر میخام استاد واسه ساخت چاقویی با بالاترین حالت قابلیت برندگی و حفظ تیزی از چه فولادی باید استفاده بشه و چجوری باید سختکاری بشه و همچنین برای ساخت یه مصقل واسه همین چاقو از چه فولادی و چجوری سختکاری بشه که هردو بهترین نتیجه رو بده لطفا راهنماییم کنید

      1. کاربر: حسن تیرانداز

        سلام من مقداری فولاد hss دارم که عکسشو باید براتون ارسال کنم )(امکانش هست که ازش در دستگاه cnc چوب استفاده کنم?(خراطی)

        1. کاربر: عبدالله

          سلام .درود بر شما.در مورد فولاد O1 توضیح میخاستم

          1. کاربر: مهدی

            با سلام دوباره لطفا بفرمایید فلز یا الیاژی که پیشنهاد می کنید نیاز به سخت کاری دارد یا نه در صورتی که نیاز به سخت کاری داشته باشد به صورت کوتاه مراحل را بفرمایید.

            1. کاربر: مهدی

              باعرض سلام و خسته نباشید. برای برش پارچه و اسپان باند از تیغه اره لنگ استفاده می کنیم (البته بعد تیز کردن) که بعد از برش هر طاقه تیغه کند می شود برای اینکه بتوان پارچه های بیشتری برید چه نوع فلز یا الیاژی را پیشنهاد می کنید البته قیمت هم مهم نیست ولی بشود در ایران پیدا کرد

              1. کاربر: علیرضا

                با سلام تجربه بنده برساخت تیغه، این شد تیغه ای که از مواد خام باشه ودرست حرارت بهش داده بشه وهم زمان ضربه بخوره و به طور درست در سه مرحله آبکاری بشه،فقط روغن سیاه نخوره برای،سرد،شدن،حتی زغال سوخته،که کربنه قدرتش نمیرسه اون،تیغه رو بخوره وکندش کنه.

                1. کاربر: پوریا

                  سلام نظرتون در مورد ساخت تیغه چاقو با سوهان از لحاظ محکم بودن و مقاومتش در برابر زنگ زدگی

                  1. کاربر: ف

                    دسته همه درد نکنه بسیار آموزنده

                    1. کاربر: علی

                      سلام واسه گذاشتن تیغه رو فلزات ضخیم مثل فنر خودرو بهتره با حرارت و ضربه چکش تیغه بسازیم یا با فرز ! اگه با فرز از چه صفحه ای استفاده کنیم که سریع تر کارش تموم بشه ؟

                      1. کاربر: میلاد زرگر

                        سلام خسته نباشید یه سوال داشتم یسری ها چاقوهایی میسازن که تو فیلم تست ،چاقو ورق بشکه رو پاره میکنه یا میذارنش رو زنجیر با ضربه چکش ، زنجیرو پاره میکنه اینا چطور کاریه؟به آلیاژش مربطه یا روش ساختش؟

                        1. کاربر: علی

                          سلام ببخشید من تازه وارد حرفه چاقوسازی شدم میخواستم بدونم چطور میتونم روی تیغه چاقو فولر یا همون شیار ایجاد کنم باکدوم دستگاه وایادستی هم میشه چطوری؟لطفاراهنماییم کنید.

                          1. کاربر: محمود عبدی

                            با سلام خدمت استاد اکثرا از فنر ماشین برای ساخت چاقو استفاده میکنند جنس فنر ماشین از فولاد ابزاره؟

                            1. کاربر: محمود عبدی

                              سلام جناب مهندس منظورتون از فولاد ابزار همین ابزارهایی مثل چکش قلم پیچ گوشتی و یا صفحه های برش فلزی هست؟

                              1. محمد حسینی

                                باسلام. اکثر ابزار های مورداستفاده توسط فولاد ابزار ساخته شده اند. در واقع به خود این وسایل فولاد ابزار گفته نمی شود بلکه منظور جنس فولادی است که از آن در ساخت این وسایل استفاده شده است.

                            2. کاربر: مهدی

                              سلام استاد می‌خوام از قلم چکش بادی کمپرسور تیغه بسازم آیا جواب میده ممنون

                              1. کاربر: نیستانی

                                سلام شغلم اهنگری وساخت نعل ونعلبندیی چند وقتی هست دارم چاقو میسازم از تیقه های سنگ بری ولی زد زنگ نیستند مشتر یه مقدار نگران میشه ایا علاجی داره تا از زنگ زدگی جلوگیری بشه؟

                                1. کاربر: محمد ایمانی

                                  باسلام و خسته نباشید ممنون از مطالب با ارزشتون استاد . ایا منظور شما از فولاد w2 همون فولاد بلبرینگ هست؟ و ایا بلبرینگهای چینی کیفیت مناسب برای ساخت چاقو دارند؟ در مطالب سخت کاری بلبرینگ گفته شده تا دمای 870 درجه حرارت دهی سپس در روغن سرد کنیم اگر این دما به 1100 برسه مشکل داره

                                  1. کاربر: وحید

                                    سلام استاد.من تو شرکتی بودم که قطعاتشونو بعد از خرارت داخل نمک و سانر میذاشتن و فوق العاده سخت میشد.آیا برای چاقو هم میتوان از این روش استفاده کرد؟به نظرم سانر برای چاقو مناسب نباشه چون شاید گوشت بریده بشه و زهرآلودش کنه ولی نمکی بهتره.با نمک میشه سخت کاری کرد؟

                                    1. کاربر: کیوان

                                      سلام وقت بخیر ، میلگرد فولاد k110 تهیه کردم بعد از چکش کاری و فرم دادن آن یه بار در روغن کوئنچ کردم و بعد تیز کردم بردم که تستش کنم رو میخ ولی لبش پرید.بعد ازآن یه بار هم باآب کوئنچ کردم ولی باز مثل این خارجیا نشد .ممنون میشم راهنمایی کنید

                                      1. کاربر: مهران

                                        سلام استاد من از فنر وفلزات دیگه دارم چاقو میسازم باید از چه فولادی استفاده کنم وازکجا تهیه کنم جایی معرفی کن که معتبر باشه ممنون از سایت خوبتون...

                                        1. کاربر: امید

                                          داداش سلام وقتتون بخیروشادی عزیزجان استنلس استیل 440cازکدام شرکت بایدتهیه کنم که حتما داشته باشه

                                          1. مدیر سایت

                                            سلام و درود با شماره 02142214 داخلی 121 تماس بگیرید

                                        2. کاربر: محسن

                                          با سلام برای تیغه کارد بوشکرافت بین تیغه های A2 و D2 کدوم رو پیشنهاد میکنید ممنون

                                          1. کاربر: محمدحسین65

                                            سلام پیگیر ساخت چاقو قلمتراش زنجانی بودم که سایت شما را دیدم چقدر با خونسردی و احترام به سوالات پاسخ دادید ممنونم کاش یه نمونه ساخت چاقو آموزش بزارید مخصوصا فرایند سخت کاری را

                                            1. کاربر: ابوالفضل امیرخان

                                              سلام یه سوال داشتم من از بلبرینگ چاقو درست کردم از قسمت پوسته نورد کردیم بعدش سنگ کاری و الان چاقو اماده است فقط یه مشکلی که هست اینکه نمیتونیم دسته رو سوراخ کنیم مته میشکنه ولی دسته سوراخ نمیشه چه راه حلی پیشنهاد میدید

                                              1. کاربر: محمد

                                                m390 بهترین نبود آیا ؟

                                                1. کاربر: ماهان

                                                  آیا آلیاژ سوهان برای ساخت چاقو مناسب میباشد

                                                  1. کاربر: هادی

                                                    سلام فولاد 1.2379 d2با فولاد آمونیاک 1.2510 کدام یک برای ساخت چاقو بهتر می باشد.

                                                    1. کاربر: هادی

                                                      سلام تیتانیوم برای ساخت چاقو و تیغه های برش از چه نوعی هستند و چه گرید وچه نام تجاری دارند

                                                      1. کاربر: Kami

                                                        سلام وقت بخیر کاربردی ترین عملیات حرارتی برای مقاوم سازی چاقو ساخته شده از کنس بلبرینگ چه روشی است ؟

                                                        1. کاربر: علی

                                                          با تشکر از صبوری و حوصله شما در پاسخگویی به سوالات لطفاً بفرمایید روغن ارزان و در دسترس برای کوئنچ چه چیزی مناسبه آیا روغن 10*40یا 20*50 مناسبه

                                                          1. کاربر: سالار

                                                            سلام میشه راجب1095 Cro-van steel, توضیح بدید؟

                                                            1. کاربر: Hknife

                                                              سلام وقت بخیر من قبلاً از فولاد ضایعاتی فنر شاسی ماشین چاقو درست کردم همه مشتری و خودم راضی بودیم الان می خوام از فولاد420 استفاده کنم از نظر حفظ تیزی و سختی جواب گو هست ممنون.

                                                              1. محمد حسینی

                                                                سلام. فولاد 420 سختی نسبتا خوبی دارد که قابل ارتقا تا 245 برینل است اما فولادهای فنر و فولادهای ابزار برای ساخت چاقو انتخاب مناسب تری هستند و سختی بالاتری دارند.

                                                            2. کاربر: مهدی

                                                              سلام.وقت بخیر.کارد M9اصلی آمریکایی از چه فولادی ساخته شده است؟

                                                              1. محمد حسینی

                                                                باسلام و وقت بخیر. چاقوی M9 اصل که در ارتش ایالات متحده آمریکا مورد استفاده قرار می گیرد از جنس فولاد ضد زنگ 420 است. این نوع استیل از نوع مارتنزیتی بوده و سختی بالایی تا حدود 245 برینل در شرایط آنیل دارد.

                                                            3. کاربر: Hadi

                                                              سلام بین گرید های ck67.ck75.استیل420 کدام یک سختی بالاتری دارند و مناسب چاقو می باشند.

                                                              1. محمد حسینی

                                                                سلام. در بین فولادهای یادشده، استیل مارتنزیتی 420 بیشترین سختی را معادل 245 برینل در شرایط آنیل شده دارد. پس از آن نیز هر دو فولاد CK67 و CK75 سختی معادل 210 برینل را در شرایط آنیل دارند. استیل 420 برای ساخت چاقو مناسب تر از دو گزینه دیگر است و در حالت عملیات حرارتی شده سختی آن تا 275 برینل قابل افزایش است.

                                                            4. کاربر: امین

                                                              سلام ،خسته نباشید، استاد بزرگوار ، در ابتدای مقاله به استفاده از ضایعات نیز اشاره کردید، حال وقتی از ضایعات فولاد بخواهیم چاقو ،تبر ،تیشه و مغار بسازیم چگونه میشه به جنس و نوع آلیاژ فولاد پی برد؟ به عنوان مثال بنده چند عدد بلبرینگ کامیون دارم ، مناسب ساخت‌ابزارالات‌ذکر‌شده هست؟

                                                              1. محمد حسینی

                                                                با سلام و تشکر. بله از فولادهای بلبرینگ برای ساخت ابزارهای یاد شده می توان استفاده کرد. بلبرینگ ها معمولا از جنس فولاد ابزار و از نوع W هستند که سختی آنها تا حدود 66 راکول سی در حالت سخت شده در آب می رسد. برای پی بردن به نوع و جنس دقیق آلیاژ می توان از آنالیز شیمیایی استفاده کرد.

                                                            5. کاربر: علیرضا

                                                              با عرض درود و خسته نباشید به شما و همکاران لطف میکنید یه توضیح خوب درباره فولاد a2 بهم بدید, با سپاس فراوان

                                                              1. محمد حسینی

                                                                سلام. فولاد A2 نوعی فولاد ابزار و سخت شده در هوا است که حرف A نیز به همین مورد اشاره دارد. این فولاد از حدود 1 درصد کربن و 5 درصد کروم و مولیبدن ساخته شده است که پس از عملیات حرارتی سختی بالایی را با ثبات ابعادی خوب ارائه می دهد. سختی فولاد A2 پس از عملیات حرارتی به حدود 57-62 HRC می رسد. محتوای کروم کمتر در فولاد ابزار A2 به این معنی است که مقاومت به سایش آن در مقایسه با دیگر گرید پرکاربرد فولاد ابزار یعنی D2 کمتر است. با این حال، ماشینکاری آن آسان تر است و از قابلیت حفظ لبه خوبی برخوردار است. فولاد ابزار A2 در استاندارد DIN آلمان با شماره ماده 1.2363 مشخص می شود.

                                                            6. کاربر: وحید مقدم

                                                              سلام خسته نباشید. من یه چاقوی مناسب طبیعت گردی می خوام. یدونه با 80crv2 ساختن برام اما زود سیاه میشه و سنگینه. میشه با تیتانیوم چاقوی طبیعت گردی مناسب درست کرد؟ اگه بله از چه کردی استفاده کنم و اینکه در مقایسه با فولاد 80crv2 و d2 و تیتانیم کدوم برای طبیعت گردی تو‌ گیلان مناسبتره؟

                                                              1. محمد حسینی

                                                                باسلام و تشکر. بله امکان ساخت چاقو با تیتانیم هم وجود دارد. این فلز نسبت به فولاد دارای سختی بیشتر و مقاومت در برابر خوردگی بیشتر است اما معایبی هم دارد که مهم ترین آنها شامل قیمت بالاتر نسبت به فولاد، شکنندگی بیشتر و نیز عدم حفظ شکل لبه چاقو در مقایسه با فولاد می شوند. در بین موارد یاد شده، فولاد D2 برای ساخت چاقو بسیار مناسب است. برای جلوگیری از زنگ زدگی تیغه فولادی هم در صورت امکان و با در نظر گرفتن هزینه، می توان از پوشش تیتانیم بر روی تیغه فولادی استفاده کرد تا مقاومت به خوردگی تیغه فولادی دوچندان شود و نیز سختی لبه آن هم افزایش یابد.

                                                            7. کاربر: ناشناس

                                                              سلام بهترین فولاد ها برای ساخت تیغه دمشقی چیه؟ ایا میشه فولاد هایی مثل ck75 , AUS10 با همدیگه ترکیب کرد برای ساخت تیغه دمشقی؟

                                                              1. محمد حسینی

                                                                سلام. فولادهای رایج برای ساخت چاقوی دمشقی شامل AUS8، AUS10، VG1، VG2 و VG10 هستند. اما برای ترکیب فولادهای AUS10 و CK75 به منظور ساخت چاقوی دمشقی باید به روش تجربی کیفیت چاقوی ساخته شده را بررسی کرد. چراکه ترکیب این فولادها برای ساخت چنین چاقویی رایج نیست.

                                                            8. کاربر: امین

                                                              سلام خسته نباشید من یه کارد گرفتم باجنس تیغه 80crv2 میخواستم نظرتون بدونم البته واسه طبیعت گردی گرفتم

                                                              1. محمد حسینی

                                                                باسلام و وقت بخیر. چاقوی ساخته شده از فولاد 80CrV2 به دلیل حضور وانادیوم در آن، خاصیت کاربیدسازی قوی در سطح لبه چاقو را به همراه دارد که منجر به افزایش سختی، حفظ لبه عالی، چقرمگی مناسب و دوام و پایداری آن می شود. با این حال، این نوع فولاد به طور کامل از خوردگی در امان نیست و باید به خوبی از آن محافظت شود. بدین منظور پیشنهاد می شود پس از هر بار استفاده، چاقو را به خوبی تمیز و خشک نمایید.

                                                            9. کاربر: ابوالفضل

                                                              من چاقو ای درست کردم با میخ فولادی اما خیلی نرم شده و موقع تیز کردن براده میده و خوب تیز نمیشه ممنون میشم اگه راهنمایی کنید که مشکل از کجاست و راه حل چیه؟مرسی

                                                              1. محمد حسینی

                                                                باسلام. با توجه به نامعلوم بودن نوع فولاد، پیشنهاد می شود که برای افزایش سختی و استحکام، عملیات سخت‌کاری را بر روی چاقو انجام دهید و چنانچه فولاد قابلیت سخت شدن با عملیات حرارتی را نداشته باشد، باید که به سراغ نوع دیگری از میخ فولادی بروید. همچنین، اطمینان حاصل کنید که گرید میخ فولادی موردنظر از قابلیت حفظ لبه و سختی مناسب برخوردار است.

                                                            10. کاربر: روزبه

                                                              درود برشما برای ساخت چاقو بین آلیاژ440 فولاددمشقی 80crv2 کنس آلمان d2 Ck60 کدام ازهمه محکمتر وتیزتر و دوام تیزی بیشتر داره؟

                                                              1. محمد حسینی

                                                                با سلام. به طور کلی، فولادهای ابزار در بین گریدهای مختلف از سختی و استحکام بالاتری برخوردارند که فولاد d2 نیز جزو همین دسته است.

                                                            11. کاربر: Salim

                                                              سلام وقت بخیر.ممنون بابت حوصله و توضیحات دقیقتون.من یک تیغه گرد قطر بالا قله بر دارم ایا الیاژ مناسبی برای کارد شکاریه؟بهترین راه بریدنش با ابزار غیر صنعتی چیه؟چه روغن در دسترسی برای عملیات حرارتی بصورت کلی استفاده میشه؟و اسیدی که برای مشخص کردن طرح تیغه سان مای استفاده میشه ازکجا تهیه کنم

                                                              1. محمد حسینی

                                                                با سلام و وقت بخیر. تیغه های قله بر معمولا از جنس فولادهای ابزار تندبر آلیاژ بالا هستند که سختی بالایی دارند. با توجه به اینکه این نوع فولاد قابلیت عملیات حرارتی دارد، برای ساخت چاقو مناسب است. اما توجه شود که این تیغه ها در نزدیکی لبه، دارای جنس الماسه هستند که سختی بسیار بالایی دارد و برش آن دشوار است و ممکن است تیغه بشکند. شاید بتوان با تیغه ای از همین جنس، آن را برش داد. روغن های رایجی که برای عملیات حرارتی فولادهای کم آلیاژ و پر آلیاژ استفاده می شوند اغلب شامل THERMISOL QB series، THERMISOL QH series، THERMISOL QH MC series و THERMISOL QWA می شوند. هیدروکلریک اسید با درصد 20 تا 30 درصد که اسید موریاتیک نیز به آن می گویند، برای مشخص کردن طرح تیغه سان مای مناسب است.

                                                            12. کاربر: رضایی

                                                              سلام. من فولادی میخوام که برای شفت گیربکس کاربرد داشته باشه شما چه گریدی رو مناسب میدونید؟با سپاس.

                                                              1. محمد حسینی

                                                                سلام وقت شما بخیر. یکی از رایج ترین فولادها برای کاربرد به عنوان شفت گیربس، فولاد کربن متوسط 1045 یا C45 است که علاوه بر قیمت مناسب، خواص سایشی، استحکام و چقرمگی خیلی خوبی دارد.

                                                            13. کاربر: Salim

                                                              سلام.وقت بخیر .ممنون از وقتی که میزارید وباحوصله اطلاعات دقیق میدید.برای ساخت ی تیغه سان مای ترکیب کدوم فولادا بهترین نتیجه رو داره برای کارد بوشکرافت?

                                                              1. محمد حسینی

                                                                با سلام و وقت بخیر. واژه سان مای در زبان ژاپنی به معنای "سه لایه" است و بر این موضوع اشاره دارد که تیغه های san mai معمولا به صورت ساندویچی تولید می شوند. بدین صورت که یک لایه فولاد سخت در بین دو لایه فولاد با کربن کمتر قرار می گیرد. برای هسته فولادی، فولاد 1095 و برای لایه های بیرونی، فولاد 1022 پیشنهاد می شود.

                                                            14. کاربر: مهدی

                                                              با تیغه اره صابونی که فولاد hssهست میشه چاقوی جیبی درست کرد ایا میشه این نوع فولاد هارا سوراخ کرد

                                                              1. محمد حسینی

                                                                باسلام این تیغه ها به دلیل اینکه از جنس HSS هستند، سختی بسیار بالایی دارند و سوراخ کردن آنها دشوار است. چون که ضخامت کمی هم دارند و امکان شکست قطعه وجود دارد. استفاده از مته های کاربید تنگستن جامد که سختی بالایی دارند می تواند مناسب باشد. همچنین، انجام عملیات بازپخت بر روی قطعه، سختی آن را به منظور سوراخ کاری کاهش می دهد اما ممکن است پس از آن، قطعه سختی خوبی به عنوان یک چاقو نداشته باشد.

                                                            15. کاربر: علی نظری فرد

                                                              با سلام و احترام و خسته نباشید مرسی بابت راهنمایی های عالیتون با استفاده ازتیغه های تراشکاری میخواستم چاقویی بسازم ولی پس از ذوب دیگر مثل قبل کارایی ندارند چیکار باید بکنم؟؟؟

                                                              1. محمد حسینی

                                                                با سلام و وقت بخیر تیغه های فولادی تراشکاری معمولا از جنس فولادهای ابزار شامل فولادهای تندبر (HSS) هستند. این فولادها در کل سختی بالایی دارند اما پس از ذوب ریزی بهتر است که عملیات حرارتی سختکاری بر روی آنها انجام شود. بدین منظور، ابتدا نیاز است تا فولاد ابزار تندبر قبل از آستنیته شدن کامل، دو مرحله پیش گرم کردن را تجربه کند. محدوده دمایی پیش گرم کردن نیز معمولاً در حدود 600-650 درجه سانتیگراد و 840-880 درجه سانتیگراد بسته به گرید HSS انتخاب می شود. پس از پیش گرم کردن، فولاد ابزار باید به دمای توصیه شده برای آستنیته شدن (حدود 1100 تا 1200 درجه سانتی گراد) رسانده شود و به مدت 2 تا 5 دقیقه قبل از سردسازی در آن دما نگه داشته شود. سپس نیز در آب کوئنچ شود. در انتها، به منظور کاهش تنش های داخلی و نیز بهبود سختی، به مدت 2 الی 3 ساعت در دمای 540 درجه سانتی گراد تمپر شود. دقت شود که فرآیند شکل دهی به چاقو حتما قبل از عملیات سخت کاری انجام و تکمیل شود چون پس از آن، سختی فولاد بسیار بالا خواهد رفت و شکل دهی دشوار خواهد بود.

                                                            16. کاربر: هادی

                                                              سلام فولادمخصوص ساخت مغارخراطی موجوددارید.چجورین ابعادش.قیمتاشون چگونه است

                                                              1. محمد حسینی

                                                                با سلام و وقت بخیر به منظور تهیه انواع فولاد و آهن آلات با شماره 02142214 و داخلی 1 تماس حاصل فرمایید.

                                                            17. کاربر: آرمین

                                                              ممنون از توضیحات خوب شما عالی بود.

                                                              1. محمد حسینی

                                                                با سلام و احترام خوشحالیم که براتون مفید بوده

                                                            18. کاربر: هادی

                                                              سلام.عزیزانی ک اطلاعاتشون خوبه .من فولادی میخام برای ساخت مغارخراطی.چی بهتر.ممنون میشم راهنمایی کنید

                                                              1. محمد حسینی

                                                                با سلام و وقت بخیر. از آنجایی که مغارهای خراطی به طور مستقیم تحت سایش قرار می گیرند، باید استحکام و سختی بالایی داشته باشند. در این راستا، فولادهای ابزار تندبر یا high speed steels نظیر فولاد ابزار M2 برای ساخت مغار خراطی پیشنهاد می شود. فولادهای تندبر با وجود اینکه قیمت بالاتری دارند اما سختی خود را برای مدت طولانی تری حفظ می کنند. لازم به ذکر است که اگر در هنگام سنگ زنی مشاهده کردید که فولاد تندبر به رنگ آبی در آمده است، جای نگرانی نیست و این فولاد تحت چنین شرایطی سختی خود را از دست نداده است. اما باید اجازه بدهید که در هوا و به صورت آرام خنک شود و از سرد کردن آن در آب پرهیز کنید. همچنین، در هنگام تیز کردن مغار، باید مراقب بود که فولاد آن به درجه حرارت سرخی نرسد و بیش از حد داغ نشود تا خواص آن حفظ شود.

                                                            19. کاربر: Mehran

                                                              سلام خسته نباشید. فولاد با یک مشخصه مثلا D2 ساخت کدوم کشور باشه کیفیت بهتری داره؟ ممنون از راهنماییتون

                                                              1. محمد حسینی

                                                                با سلام و وقت بخیر برای انتخاب فولاد مناسب و باکیفیت از هر گرید، باید به آنالیز شیمیایی و نیز خواص مکانیکی آن توجه شود. مقایسه مشخصات فولاد موردنظر با مشخصات مندرج در استانداردهای موجود، کیفیت فولاد را مشخص می کند. بنابراین از روی کشور سازنده نمی توان قضاوت درستی انجام داد و بهتر است هر فولاد با استانداردهای مربوطه مطابقت داده شود.

                                                            20. کاربر: Salim

                                                              سلام وقت بخیر.فولاد سری cpm s 35vn یا cpm s110 vnو zwear pm steel موجود هست ؟البته نه حجم زیاد در حد ساخت چاقوی شکاری اگه هست اطلاعات بدید لطفا ممنون میشم

                                                              1. محمد حسینی

                                                                با سلام و وقت بخیر به منظور تهیه انواع فولاد و آهن آلات با شماره 02142214 و داخلی 1 تماس حاصل فرمایید.

                                                            21. کاربر: هادی

                                                              سلام ممنون از راهنمایتون تسمه عرض 4سانت فولاد d2 هم در بازار موجود هست؟

                                                              1. محمد حسینی

                                                                با سلام و وقت بخیر به منظور تهیه انواع فولاد و آهن آلات با شماره 02142214 و داخلی 1 تماس حاصل فرمایید.

                                                            22. کاربر: حیدر

                                                              با سلام و عرض احترام وخسته نباشید ، بهترین فولادی که برای ساخت چاقو میشود استفاده کرد چیست که هم محکم باشه و هم زنگ نزند وایا این فولاد احتیاج به سخت کاری داره یا نه و اگه داره دمای حرارت باید روی چند درجه باشه مرسی ممنونم??

                                                              1. محمد حسینی

                                                                سلام وقت شما بخیر بهترین فولادها برای ساخت چاقو، فولادهای ابزار و برخی فولادهای ضد زنگ هستند که سختی و استحکام بالایی دارند. به عنوان مثال، در صورت استفاده از فولاد ابزار d2، می توان آن را ابتدا در محدوده 750 تا 780 درجه پیش گرم کرد و سپس با حرارت دهی تا 1000 درجه و سپس سردسازی در آب یا روغن آن را سخت کرد. فولادی همچون VG10 نیز در بازه 1050 تا 1100 درجه سخت می شود. فولادهای CPM نیز 2 یا 3 مرحله پیش گرم نیاز دارند و سپس در بازه 1050 تا 1200 درجه سخت می شوند.

                                                            23. کاربر: Hadi

                                                              سلام خواستم بدونم بین سه فولاد ck60,ck75و 80crv2 به ترتیب کدوم فولاد از نظر سختی و مقاومت در کل مناسبه چاقو بوش کرافت میباشد؟

                                                              1. محمد حسینی

                                                                با سلام و وقت بخیر در بین فولادهای یادشده، فولاد 80CrV2 با 250 برینل سخت ترین نوع است. پس از آن نیز به ترتیب فولادهای CK60 و CK75 با مقادیر سختی برینل 241 و 210 قرار دارند.

                                                            24. کاربر: رامین وزیری نیا

                                                              درود. من یه چاقوی قدیمی 70 ساله ساخت شهرستان کرند استان کرمانشاه دارم بعد از یه بار تیز شدن تا سه چهار ماه با کار مداوم تیز میمونه. میگن از طوق بلبرینگ آمریکایی می سازنش لطفأ راهنمایی کنین چه نوع فولادی چنین استحکامی داره؟

                                                              1. محمد حسینی

                                                                سلام وقت بخیر فولاد SAE 52100 یا همان 1.3505 نوعی فولاد بلبرینگ است که سختی آن در بیشترین حالت 248 برینل است. ضمن اینکه، فولادهای CK60 و 80CrV2 به ترتیب با سختی های 241 و 250 برینل، از لحاظ سختی مشابه با فولاد بلبرینگ 1.3505 هستند.

                                                            25. کاربر: ناصرنعیمی

                                                              سلام خسته نباشید ببخشید فولاد دی 2 میخاستم برا ساخت چاقو برا کار تو کشتارگاه میخاستم چجوری باید تهبه کنم.راهنماییم میکنید ممنون میشم

                                                              1. محمد حسینی

                                                                با سلام و احترام برای کسب اطلاعات پیرامون خرید انواع فولاد با شماره 02142214 و داخلی 121 تماس حاصل فرمایید.

                                                            26. کاربر: محمد

                                                              سلام،من میخوام به یکی از استادا سفارش شمشیر شکاری کاربردی 85 سانت تیغه رو دادم و گفتم آلیاژش توری باشه که هرچقدر استفاده بشه مثلا هزارتا گاو رو از وسط نصف کنه بازم قابل استفاده باشه،ایشون d2 رو پیشنهاد کردن،نظر شما چیه؟

                                                              1. محمد حسینی

                                                                سلام وقت بخیر فولاد D2 بسیار سخت و محکم است و یک گزینه ایده آل برای ساخت تیغه چاقو است. با وجود اینکه خواص مقاومت به خوردگی آن به اندازه گریدهای استنلس استیل نیست اما باز هم تا حد زیادی خاصیت مقاوم به خوردگی آن مناسب است. در مجموع، فولاد D2 برای ساخت تیغه پیشنهاد می شود.

                                                            27. کاربر: Seyf

                                                              فولاد ck60 برای کارد شکاری مناسبه؟

                                                              1. محمد حسینی

                                                                با عرض سلام و وقت بخیر بله با فولاد CK60 هم می توان چاقو ساخت. فولاد CK60 در دسته فولادهای کربن بالا قرار داشته و به آن فولاد فنر هم گفته می شود. این فولاد هم قابلیت سخت‌کاری با عملیات حرارتی را داراست و هم استحکام مناسبی دارد. با این حال، نسبت به نوع پرکاربرد CK45، گران تر است.

                                                            28. کاربر: حامد

                                                              سلام من یه چاقو ساختم با فولاد فنر ولی بعد استفاده زود سیاه میشه آیا راهکاری هست؟

                                                              1. محمد حسینی

                                                                سلام وقت شما بخیر فولادهای فنر اغلب حاوی مقدار قابل توجهی عنصر کروم به منظور بهبود مقاومت به خوردگی و اکسیداسیون هستند. اما اگر در برخی از آنها، مقدار کروم به اندازه کافی نباشد، مستعد خوردگی یا زنگ زدگی می شوند. پیشنهاد می شود پس از استفاده، چاقو را به خوبی تمیز و خشک نمایید. همچنین، در صورت امکان یک لایه روغن یا روان کننده خشک بر روی آن اعمال کنید.

                                                            29. کاربر: رامین

                                                              سلام فولاد d2یا فولاد w2کدوم استقامت و حفظ لبه بهتری داره واسه کوهنوردی ؟؟

                                                              1. محمد حسینی

                                                                با سلام و وقت بخیر D2 در بیشتر موارد از W2 بهتر عمل می کند، اما W2 پایداری لبه های ظریف بهتر و لبه بادوام تری دارد. W2 برای ساخت یک تیغ صاف و یک خردکن خوب مناسب است حال آنکه، D2 بیشتر برای ساخت ابزار برش عالی است چراکه که لبه خوبی را برای مدت طولانی نگه می‌دارد. در این مورد W2 در اثر سایش بسیار سریع مات می‌ شود.

                                                            30. کاربر: کاوه

                                                              با سلام اگع تمام این آلیاژ ها را با هم ادغام کنیم همان آلیاژ دمشقی میشه و اینکه به چه کیفیتی دست پیدا میکنیم و اینکه برای ساخت یه شمشیر عملیات باید با اولین حرارت دهی بدون وقفه و افت دما انجام شود چون درساخت تیغه های ژاپنی پس از شروع به تولید به هیچ عنوان دمای آلیاژ در حال شکل

                                                              1. کاربر: عرفان

                                                                سلام ممنون از مطلب خوبتون. فولاد 56si7 جزو کدام دسته از فولاد هست و کاربردش چیه؟

                                                                1. محمد حسینی

                                                                  با سلام و ضمن تشکر از ثبت نظر شما. فولاد 56Si7 یک نوع فولاد آلیاژی حاوی سیلیسیم است که برای شکل دهی محصولات اولیه به صورت نوردی مورد استفاده قرار می گیرد. این فولاد مطابق با استناندارد En 1.5026 است. اطلاعات بیشتر در مورد این نوع فولاد برای شما ایمیل شده است.

                                                              2. کاربر: حسن

                                                                با سلام .تیغ گیوتین دستگاه چاپر ذرت از چه نوع فلزی ساخته شده

                                                                1. محمد حسینی

                                                                  با سلام و تشکر از ثبت دیدگاه شما. این نوع تیغه ها معمولا از جنس فولادهای مقاوم در برابر ضربه و سایش هستند.

                                                              3. کاربر: زمانی

                                                                با سلام و تشکر از شما اگر یه چاقوی دمشقی خوب بخوام که تو کارخونه ساخته بشه ، شما انجام میدید ؟ ممنون لطفا از طریق ایمیل اطلاع بدید، با تشکر فراوان

                                                                1. محمد حسینی

                                                                  با سلام و وقت بخیر خیر متاسفانه شرکت در این زمینه خدمات رسانی ندارد.

                                                              4. کاربر: بهرام نادری

                                                                سلام وقت بخیر تشکر میکنم بابت اطلاعات مفید تون در مورد فولاد چطور میشه لبه چاقو رو مقاوم کرد که لبه در اثر ضربه بر نگرده یا خراب نشه

                                                                1. محمد حسینی

                                                                  با سلام و وقت بخیر. بدین منظور استفاده از فولادهای مقاوم به ضربه و سایش نظیر D2، W2 و فولادهای سری CPM مناسب هستند. همچنین، انجام عملیات حرارتی مانند کوئنچ در آب یا روغن نیز برای سخت کردن تیغه چاقو مفید است.

                                                              5. کاربر: داوود

                                                                با سلام و خسته نباشید ضمن تشکر از توضیحات شما فولادهای a2 و d2 و w2 لازم دارد، از کجا میتونم تهیه کنم؟

                                                                1. محمد حسینی

                                                                  سلام وقت بخیر لطفا با شماره 42214-021 تماس بگیرید. همکاران ما در بخش فروش شما را راهنمایی خواهند کرد.

                                                              6. کاربر: Togrol

                                                                سلام بهترین فولاد ضد زنگ برا ساحت چاقوی شکار چی پیشنهاد می‌کنید البته جنسی که همه جا پیدا بشه

                                                                1. محمد حسینی

                                                                  با سلام و وقت بخیر. انواع فولادهای ضد زنگ سری MoV، CPM، VG و 154CM برای ساخت چاقوی شکار مناسب هستند.

                                                              7. کاربر: حبیب

                                                                سلام با تیغ بهلر میشه چاقو درست کرد ابزار مخصوص تراشکاری هست فک کنم فولاد 720 باشه

                                                                1. محمد حسینی

                                                                  با سلام و وقت بخیر بله. تیغه بهلر 720 که تحت عنوان فولاد O2 نیز شناخته می شود، یک فولاد پر منگنز است که برای کاربردهای فورجینگ مناسب است. اما فولاد O1 در مقایسه با آن، قابلیت حفظ لبه بهتری را برای چاقو به ارمغان می آورد.

                                                              8. کاربر: حمید جابری

                                                                باسمه تعالی - سلام - از اطلاعات ارائه شده شما (تیم تولید محتوای فولاد ایرانیان) بسیار تشکر و قدردانی مینمایم و امیدوار که همیشه موفق و سرافراز باشید. 1400/09/24

                                                                1. محمد حسینی

                                                                  سلام وقتتون بخیر ، امیدوارم که مفید بوده باشه

                                                              دیدگاه شما چیست؟ برای ما بنویسید.