02142214

ورق st37 چیست ؟ پر کاربرد ترین نوع ورق سیاه را بشناسید

ورق st37 یک ورق فولادی کم کربن و جزو خانواده ورق ‌های سیاه است که مطابق با استاندارد DIN 17100 طراحی و تولید می ‌شود. این نوع ورق به سبب قیمت ارزان ‌تر در مقایسه با دیگر ورق ‌های فولادی و برخورداری از استحکام و خواص سایشی مناسب، در بین مهندسان و طراحان محبوبیت خاصی دارد و یکی از پر کاربردترین ورق‌ های فولادی به شمار می ‌رود. اما این ورق‌ ها برچه اساس نام‌گذاری شده ‌اند و چه اطلاعاتی در دل نام آن‌ها نهفته است؟ در ادامه با بررسی نحوه تولید، خواص و کاربرد ورق st37 با ما همراه باشید. همچنین، می توانید به منظور اطلاع از قیمت ورق سیاه St37 به این لینک رجوع کنید.

   

ورق St37 چیست ؟

ورق‌ فولادی St37 از طریق فرآیند نورد گرم بر روی بیلت فولادی تولید می ‌شود و به دلیل سطح تمام شده خشن و سیاه رنگ، در دسته ورق ‌های سیاه قرار می‌ گیرد. این ورق به دلیل برخورداری از استحکام بالا و کربن پایین، به طور گسترده‌ در صنعت و ساخت و ساز به کار گرفته می‌ شود. در مقاله ورق سیاه چیست ، معرفی کاملی از این محصول داشته ایم.

 

استاندارد DIN، فولادهای سازه‌ای را تحت عبارت St طبقه ‌بندی می‌ کند. این عبارت مخفف کلمه Stahl است که در زبان آلمانی بر فولاد دلالت دارد. از طرفی دیگر، این عبارت کوتاه شده عبارت Structural steel نیز هست که به فولاد سازه ای اشاره دارد. به دنبال این عبارت مخفف، یک سری اعداد می ‌آیند که بر استحکام کششی فولاد مورد نظر تاکید دارند. ورق St37 یک نوع ورق فولادی ساده کربنی با حداقل استحکام کششی 37 کیلوگرم بر میلی‌متر مربع است که با ضرب این عدد در عدد 9.81 ، مقدار استحکام کششی در حدود 363 مگا پاسکال برای آن به دست می ‌آید.

 

آنالیز شیمیایی و خواص مکانیکی

این فولاد کم کربن حاوی 0.16 درصد کربن، 0.35 درصد سیلیسیم و بین 0.3 تا 1.2 درصد منگنز دارد. وجود عناصر منگنز و سیلیسیم،قابلیت ماشینکاری مناسبی به این نوع ورق فولادی می بخشد. سایر عناصر آلیاژی در ترکیب این فولاد عبارت اند از: 0.3 درصد کروم، 0.02 درصد گوگرد و 0.3 درصد مس.

 

خواص مکانیکی ورق St37 نیز به شرح زیر است:

 
  • استحکام تسلیم: 300 مگاپاسکال
  • استحکام کششی: 360 مگاپاسکال
  • میزان تغییر طول: 22 درصد
  • استحکام برشی: 230 مگاپاسکال
  • سختی برینل: 100 HB
 

دیگر ورق سیاه پرکاربرد، ورق St52 است که خواصی به مراتب بهتر از ورق St37 دارد. به همین منظور، در مورد تفاوت ورق St37 و St52 چیست تحقیق کرده ایم.

   

انواع ورق St37

ورق ‌های فولادی St37 با آمدن اعدادی از 1 تا 3 پس از نام کامل این فولاد از یکدیگر متمایز می ‌شوند. بر این اساس، ورق St37-1 نوعی ورق سیاه با استحکام حدود 360 مگاپاسکال و درجه معمولی است. درجه متوسط این ورق ‌ها با عبارت St37-2 و درجه با کیفیت آن‌ها نیز با عبارت St37-3 مشخص می ‌شوند. هرچه درجه این ورق بالاتر می ‌رود، خواص آن مطلوب ‌تر می ‌شود و دامنه کاربرد آن نیز وسیع تر و مهم ‌تر می ‌شود. همچنین، گاهی در قبل از عبارت St هم از یک سری حروف استفاده می شود. فولاد RSt37 بر یک فولاد جوشان دلالت دارد و اگر حرف U، جایگزین حرف R شود، فولاد از نوع آرام است.

   

روش تولید ورق St37

ورق سیاه St37 از طریق عبور بیلت‌ ها و صفخات فولادی، از بین غلتک ‌های نورد تولید می‌ شود. اما این فرآیند نورد به صورت گرم انجام می شود که در طی آن، همزمان با عبور ورق از بین غلتک‌ ها، دمایی بالاتر از دمای تبلورمجدد فولاد به آن اعمال می ‌شود تا ورق فولادی هرچه بهتر شکل بگیرد. این دما به بالای 1700 درجه فارنهایت (927 درجه سانتی گراد) می ‌رسد. ظاهر تیره این ورق ناشی از واکنش آن با هوای اطراف و تشکیل اکسیدها بر روی سطح آن و هم‌چنین در نتیجه‌ی حرارت ‌دهی زیاد و دوده‌ های کربن در فرآیند تولید است.

 

در طول نورد گرم، می ‌توان ورق سیاه اس تی 37 را با ضخامت 1.5 میلی‌متر یا بیشتر تولید کرد. وقتی دمای فولاد از دمای تبلور مجدد بالاتر باشد، می‌ توان آن را به راحتی شکل داد و در اندازه‌ های بسیار بزرگتر تولید کرد. برعکس، ورق سیاه نورد سرد را می ‌توان با ضخامت نازک ‌تر شامل ضخامت ‌های 0.4 تا 1.5 میلی‌متر تولید کرد که کیفیت سطح بهتری نیز به دست می‌ دهد. روش تولید ورق St52 نیز مشابه همین روش است.

فرآیند تولید ورق st37  

کاربرد ورق St37

ورق سیاه St37، که زمانی به عنوان فلز پایه برای تولید ورق قلع اندود استفاده می ‌شد، اخیراً کاربرد گسترده‌تری پیدا کرده ‌است. محصولاتی از قبیل میله‌ های فولادی سیاه در صنایع جوشکاری و ساخت و ساز برای ساخت خطوط راه آهن و تیرآهن‌های I شکل، از ورق St37 تولید می‌ شوند. کاربرد ورق باید متناسب با وزن آن باشد. چراکه با افزایش وزن، میزان مقاومت ورق نیز افزایش می یابد. برای اطلاع از وزن ورق به این صفحه مراجعه نمایید.

 

امروزه هم‌چنین در قوطی ‌ها، جعبه ‌های جواهرات، روکش ‌های باتری خشک و هم‌چنین در کویل ‌های نورد سرد برای برنامه‌ های متنوع دیگر نظیر مصالح ساختمانی و قطعات خودرو از انواع ورق های فولادی استفاده می ‌شود. ورق سیاه St37 در شرایطی استفاده می ‌شود که اشکال و تحمل بار دقیق مورد نیاز نیست. هم‌چنین، قابلیت جوش ‌پذیری این نوع ورق‌ ها بسیار زیاد است. برای مقاطع فولادی مانند تیرچه، گوشه، میلگرد، پروفیل و ناودانی مناسب است. استانداردهای این نوع ورق شامل DD11، DD12، DD13، StW22 و StW24 می شوند.

  کاربرد ورق st37  

تولیدکنندگان ورق اس تی 37 در ایران

به دلیل استفاده فراوان از ورق اس تی 37 چه در کاربردهای ساختاری و چه در ساخت ورق هایی نظیر ورق گالوانیزه، ورق روغنی، ورق اسیدشویی و ورق قلع اندود، برخی کارخانه ها در داخل کشور این محصول را تولید می کنند که از مهم ترین آنها می توان به فولاد مبارکه اصفهان، اکسین خوزستان، فولاد کاویان و فولاد گیلان اشاره کرد.

 

جمع بندی

ورق St37 در دسته فولادهای سازه ای قرار دارد که عبارت St مشخص کننده کلمه Stahle در زبان آلمانی و طبق استاندارد دین آلمان است. با ضرب عدد 9.81 در 37 نیز مقدار حداقل استحکام کششی این ورق فولادی در حدود 363 مگاپاسکال به دست می آید. ورق St37 به دلیل تولید به روش نورد گرم و برخورداری از سطح تیره، در دسته ورق های سیاه جای دارد.

اشتراک گذاری مقاله
دیدگاه شما چیست؟ برای ما بنویسید.