02142214

هزینه ساخت هر متر مربع آپارتمان در سال 1403 چقدر است؟

مدت‌هاست که خرید خانه در شهر و روستا به یک آرزوی دست‌نیافتنی برای قشر جوان و حتی افرادی که وضعیت مالی نسبتاً خوبی دارند بدل شده است. تبدیل‌شدن مسکن از یک نیاز بنیادی بشر به یک کالای سرمایه‌ای در ایران، موجب سرمایه‌گذاری افرادی خاص در این بخش شده و بازار مسکن همچون دیگر بازارهای مالی در انحصار افراد محدودی درآمده است. نتیجه چنین رخدادی رکود بی‌سابقه بازار مسکن و گرانی افسارگسیخته قیمت هر مترمربع ساختمان است. هزینه ساخت هر مترمربع ساختمان در شهر و روستا آن‌قدر زیاد شده است که دیگر افراد عادی باید به‌طورکلی قید اصلی‌ترین نیاز رفاهی خود را بزنند. در این مقاله به هزینه ساخت ساختمان در سال 1403 اشاره خواهیم کرد و روند به انحصار درآمدن و رکود بازار مسکن بررسی خواهد شد.

 

هزینه ساختمان سازی در سال 1403

هزینه ساخت آپارتمان به‌شدت به قیمت دلار و میزان عرضه و تقاضا برای مسکن وابسته است. این دو عامل باعث نوسانات شدید قیمت مسکن می‌شوند، اما گاهی با رکود مقطعی بازار مسکن مواجه می‌شویم که دلیل آن قیمت‌گذاری دستوری دلار و مقاومت در مقابل افزایش قیمت آن است. بااین‌حال، عوامل مهم دیگری هم هستند که بر هزینه ساخت ساختمان تأثیرگذارند که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

 

عوامل مؤثر در محاسبه هزینه ساخت ساختمان

مهم‌ترین عوامل مؤثر در محاسبه هزینه هر مترمربع ساختمان عبارت‌اند از:

 

مجوز و پروانه ساخت

دریافت مجوز و پروانه ساخت آپارتمان یک روند طولانی را شامل می‌شود اما انجام آن یک برآورد تقریباً دقیق از هزینه‌های پروژه در اختیار شما قرار می‌دهد. برای این منظور باید مدارکی ازجمله سند مالکیت، کارت شناسایی مالک زمین و برگه پرداخت عوارض را به شهرداری ارائه کنید تا در صورت تأیید بازرس، به دنبال مهندس پروژه و طراح سازه بروید. پس از تکمیل نقشه ساختمان توسط مهندس ناظر، به‌منظور دریافت پروانه ساخت، این نقشه به همراه برگه تعهد محاسبات، تعهد کارفرما و... باید به شهرداری تحویل داده شود.

 

قیمت زمین

قیمت زمین بخش زیادی از هزینه ساخت آپارتمان را شامل می‌شود. به‌طورکلی، به دلیل ارزان‌تر بودن قیمت زمین در روستا، هزینه ساخت خانه در روستا ارزان‌تر از هزینه ساخت خانه در شهر است و این امر دلیلی برای مهاجرت معکوس از شهر به روستا در سال‌های گذشته بوده است. در مناطق شهری قیمت زمین بر اساس منطقه، نوع خاک، نوع کاربری زمین و... متفاوت است اما درهرصورت گران‌تر از زمین‌هایی با بافت روستایی است.

 

هزینه مربوط به نوع اسکلت سازه

اینکه اسکلت سازه شما فلزی است یا بتنی تفاوت زیادی در هزینه ساخت ساختمان ایجاد می‌کند. سازه‌های اسکلت فلزی هزینه بیشتری نسبت به سازه‌های اسکلت بتنی دارند. با اینکه سازه‌های فلزی استحکام و دوام بیشتری برخوردارند اما به دلیل قیمت گران‌تر تنها در برخی پروژه‌ها و ساخت سازه‌هایی در نقاط زلزله‌خیز رواج دارند. لازم به ذکر است که هزینه نازک‌کاری و سفت‌کاری در سازه‌های بتنی و فولادی تقریباً برابر است اما سازه‌های فلزی هزینه ساخت سقف و ستون بیشتری را برای هر مترمربع شامل می‌شوند.

هزینه ساخت هر متر مربع ساختمان در سال 1403

تعداد طبقات و متراژ هر طبقه

یکی دیگر از مهم‌ترین عوامل مؤثر در تخمین هزینه ساخت خانه به متراژ زیربنا، تعداد طبقات و استفاده از انواع سقف در ساختمان مربوط می‌شود. بیشتر شدن مساحت ساخت‌وساز به معنای استفاده بیشتر از مصالح ساختمانی و امکانات است. درنتیجه هزینه بیشتری را هم شامل می‌شود.

 

هزینه مصالح ساختمانی

برآورد هزینه‌های مربوط به مصالح ساختمانی یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌های مهندسان پروژه است. نوع این مصالح پس از تعیین نوع اسکلت سازه مشخص می‌شود اما یک سری مصالح مانند آجر، سیمان و مقاطع فولادی مانند میلگرد، نبشی و ناودانی در تمام سازه‌ها مشترک هستند. قیمت این مصالح نیز تا حد زیادی به قیمت دلار و قیمت روز آهن‌ آلات بستگی دارد. هرچه کیفیت ساخت، وزن و ابعاد مقاطع فولادی استانداردتر باشد، قیمت آن‌ها نیز گران‌تر خواهد بود. ضمن اینکه، به دلیل سنگین‌تر بودن تیرآهن نسبت به میلگرد، هزینه ساخت سازه اسکلت فلزی با تیرآهن گران‌تر از سازه‌های تقویت‌شده با بتن آرمه است. البته باید اشاره کرد که اگر قصد ساخت یک سازه مرکب را دارید که در آن هم از میلگرد و هم تیرآهن استفاده شده باشد، باید هزینه به‌مراتب بیشتری را نسبت به هزینه ساخت سازه فولادی در نظر بگیرید.

 

هزینه آرماتوربندی

آرماتوربندی هم در سازه‌های بتنی و هم در سازه‌های فلزی انجام می‌شود و می‌توان گفت هزینه تقریباً مشابهی را در این دو نوع سازه به دنبال دارد. در برآورد هزینه آرماتوربندی باید به عواملی همچون وزن و قیمت میلگرد، نحوه بتن‌ریزی، دستمزد کارگران و... توجه شود.

 

هزینه دکوراسیون و نمای سازه

شاید تصور کنید که پس از بالا بردن ستون‌ها و اسکلت سازه، دیگر نیازی به صرف هزینه زیاد تا انتهای کار ندارید. اما باید گفت که اجرای دکوراسیون و نمای سازه هزینه‌بر بوده و باید علاوه‌بر برآورد این هزینه‌ها، میزان دستمزد کارگران، هزینه داربست بندی و... را نیز در نظر بگیرید.

 

هزینه‌های جانبی و پیش‌بینی‌نشده

در انتهای محاسبه هزینه ساخت ساختمان به هزینه‌های پیش‌بینی‌نشده می‌رسیم. عواملی مانند طولانی شدن زمان ساخت‌وساز به دلایل مختلف که موجب فعالیت طولانی‌تر کارگران می‌شود خود هزینه زیادی را به دنبال دارد. همچنین، هزینه‌های مربوط به کانکس، تهیه غذای کارگران و... به‌عنوان هزینه جانبی بخشی از هزینه‌های ساخت مسکن را تشکیل می‌دهند.

 

هزینه ساخت هر متر آپارتمان در سال جدید

هزینه ساخت هر مترمربع آپارتمان در سال 1403 توسط وزارت راه و شهرسازی اعلام شده است. این قیمت‌ها بر اساس تعداد طبقات سازه اعلام می‌شوند و میانگینی از هزینه ساخت اسکلت بتنی و فلزی هستند. با توجه به تعداد طبقات سازه، هزینه ساخت هر مترمربع واحد مسکونی در سال 1403 به شرح زیر است:

  • آپارتمان یک تا دو طبقه 10 میلیون و 700 هزار تومان
  • آپارتمان سه تا پنج طبقه 12 میلیون و 500 هزار تومان
  • آپارتمان شش تا هفت طبقه 14 میلیون و 200 هزار تومان
  • آپارتمان هشت تا ده طبقه 15 میلیون و 500 هزار تومان
  • آپارتمان یازده تا دوازده طبقه 16 میلیون و 800 هزار تومان
  • آپارتمان سیزده تا پانزده طبقه 18 میلیون و 600 هزار تومان
  • آپارتمان بیشتر از 16 طبقه بالای 19 میلیون و 900 هزار تومان
هزینه ساخت آپارتمان در سال 1403

بااین‌حال، در عمل هزینه ساخت آپارتمان بیش از آن چیزی است که در ابلاغیه بالا آمده است. علت این امر به ثبت تورم بالای 40 درصدی در سال جدید، تعرفه‌های شهرداری و نیز تعرفه‌های عملیات نقشه‌برداری مربوط می‌شود. بر این اساس، هزینه ساخت هر متر مربع آپارتمان در سال 1403 با توجه به تحقیقات میدانی انجام‌شده به شرح زیر است:

  • آپارتمان یک تا دو طبقه 12 الی 13 میلیون
  • آپارتمان سه تا پنج طبقه 13 الی 14 میلیون
  • آپارتمان شش تا هفت طبقه 15 الی 16 میلیون
  • آپارتمان هشت تا ده طبقه 17 الی 19 میلیون
  • آپارتمان یازده تا دوازده طبقه 20 الی 21 میلیون
  • آپارتمان سیزده تا پانزده طبقه 21 الی 23 میلیون
  • آپارتمان بیشتر از 16 طبقه 24 میلیون به بالا
 

هزینه ساخت خانه 100 متری در سال 1403

باتوجه به اینکه هزینه ساخت هر مترمربع واحد مسکونی در سال 1403 بر اساس تعداد طبقات ساختمان متغیر است، اما معمولاً در شهرها اکثر خانه‌ها 3 الی 7 طبقه ساخته می‌شوند. بنابراین، هزینه ساخت خانه 100 متری در سال 1403 حدود 3 تا 9 میلیارد تومان خواهد بود. ضمن اینکه، ساختمان‌های 100 متری یک و دو طبقه نیز حدود 900 میلیون تا 2 میلیارد تومان هزینه در پی دارند.

هزینه ساخت خانه 100 متری در سال 1403

هزینه ساخت خانه 80 متری در سال 1403

مشابه حالت قبل، اکثر سازه‌های معمول 80 متری به‌صورت 3 تا 7 طبقه در شهرها ساخته می‌شوند. بر این اساس، هزینه ساخت خانه 80 متری در سال 1403 حدود 2.5 تا 7.5 میلیارد تومان خواهد بود. خانه‌های 80 متری یک و دو طبقه نیز در حدود 750 میلیون تا 1.5 میلیارد تومان هزینه دارند.

 

هزینه ساخت خانه 75 متری در سال 1403

خانه‌های 75 متری در بین خانه‌های با متراژهای متوسط و بالا بیشتر موردتوجه هستند. هزینه ساخت خانه 75 متری در سال 1403 با در نظر گرفتن تعداد طبقات معمول بین 3 الی 7 طبقه، حدود 2.5 تا 7 میلیارد تومان خواهد بود. در همین راستا، هزینه ساخت خانه‌های 75 متری یک و دو طبقه در حدود 700 میلیون الی 1.5 میلیارد تومان است.

 

هزینه ساخت خانه 60 متری و کمتر در سال 1403

به لطف تصمیمات و سیاست‌گذاری‌های مسئولین مربوطه، خرید خانه‌های 60 متری نیز برای بسیاری از مردم به یک رویا بدل شده است. بااین‌حال، بسیاری از افراد این خانه‌های نقلی را با هزار جور قرض‌وقوله تهیه می‌کنند. هزینه ساخت خانه 60 متری در سال 1403 با در نظر گرفتن تعداد طبقات بین 3 الی 7 طبقه حدود 1.8 میلیارد تا 5.5 میلیارد تومان است. بنابراین، هزینه ساخت خانه زیر 60 متر کمتر از 2 میلیارد سرمایه می‌خواهد و حتی این مقدار پول نیز با تلاش فراوان و بی‌وقفه‌ی یک کارگر ساده برای سالیان طولانی غیرقابل دستیابی است.

 

جمع‌بندی

در این مقاله به هزینه ساخت ساختمان در سال 1403 بر اساس متراژ زیربنا و تعداد طبقات ساختمان پرداخته شد. این هزینه‌ها بر اساس عواملی چون قیمت زمین، نوع اسکلت سازه، متراژ و تعداد طبقات، مقدار مصالح موردنیاز، هزینه‌های مربوط به دکوراسیون و نما و... تعیین می‌شوند. با اینکه اشاره کردیم هزینه ساخت آپارتمان به‌صورت حدودی چقدر است، اما توجه داشته باشید که بر اساس نوع منطقه، وضعیت سیاسی- اقتصادی حاکم، میزان عرضه و تقاضا و قیمت دلار، این هزینه‌ها دچار نوسان می‌شوند.

اشتراک گذاری مقاله
دیدگاه کاربران
  1. کاربر: محمد بحیرایی

    با سلام و احترام ، تشکر از مطالب ارایه شده ، هزینه ساخت آپارتمان 4 طبقه در بومهن ( تهران ) با متراژ واحدهای 85 متری حدودا چقدر است ؟ آیا سرمایه گذاری در آنجا مقرون به صرفه میباشد > لازم به ذکر است یک نفر از دوستان زمین دارد و قرار است با او شریک شویم و در نتیجه هزینه خرید زمین شاملمان نمی شود.

    1. محمد حسینی

      با سلام. هزینه ساخت هر متر مربع آپارتمان 4 طبقه در سال 1403 طبق نرخ های اعلام شده و اعمال شرایط تورمی روی نرخ ها، حدود 13 الی 14 میلیون خواهد بود. البته با توجه به شرایط بازار و نوسانات ارز، مصالح و مواد اولیه، ممکن است مقداری بر هزینه یادشده افزوده شود.

  2. کاربر: امیر

    سلام خسته نباشید ما از قبل یه خونه داریم که ساختیمش حدودا سال 99 ساختش تموم شده حالا 22 یا 33 تا سقف روشو میخایم بسازیم بر حسب برآورد هزینه ها با توجه به اینکه از مواد مرغوب استفاده کنیم حدودا چقدر باید هزینه کنیم ب ازای هر مترمربع؟

    1. محمد حسینی

      با سلام. برای تخمین دقیق هزینه با کارشناسان مجموعه تماس بگیرید.

  3. کاربر: مانی

    سلام چرا برآورد قیمت ساخت هر متر اپارتمان که شما اعلام کردید با چیزی که سازمان نظام مهندسی اعلام کرده کلی اختلاف داره؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

    1. محمد حسینی

      سلام. معمولا آنچه توسط سازمان نظام مهندسی اعلام می شود نرخ بسیار پایینی است و در عمل هزینه ها بسیار بیشتر خواهد بود. چراکه ابلاغیه نظام مهندسی برای ابتدای سال بوده و در طول سال چندین بار افزایش قیمت برای مصالح و... اعمال می شود.

  4. کاربر: سعید اعلایی

    سلام و ممنون از مقاله خوبتون، ببخشید من توی مجله اقتصاد آفرین مطلبی خوندم، نوشته بود ساختمان های 1 یا 2 طبقه حدودا 6 تا 7 میلیون تومان بر مترمربع هزینه ساختشون هست، خواستم بدونم چقدر این عدد درست هستش؟

    1. محمد حسینی

      باسلام و تشکر از زمانی که صرف مطالعه کردید. هزینه ساخت ساختمان با توجه به قیمت زمین، وضعیت بازار مسکن، هزینه های مربوط به ارز و مصالح و... می تواند در نقاط مختلف متفاوت باشد. هزینه های یادشده در سایت ها تخمینی و حدودی است.

دیدگاه شما چیست؟ برای ما بنویسید.