02142214

بهترین سایز و برند میلگرد برای ساختمان سازی

وقتی صحبت از خرید میلگرد به میان می‌آید، خریداران به دنبال محصولات استاندارد و باکیفتی هستند که توسط کارخانه‌های معتبر تولید شده باشند. دلیل این امر وجود تولیدکنندگان پرتعداد میلگرد است و اینکه برندهای تقلبی و بی‌کیفیت زیادی در بازار وجود دارند. از طرفی، میلگردهای مرغوب که بر اساس استانداردهای معتبر تولید شده باشند، موجب افزایش کارایی و عمر ساختمان می‌شوند. خرید میلگرد مناسب برای کاربردهای ساخت‌وساز به عوامل متعددی بستگی داشته که ازجمله آنها می‌توان به وزن، گرید، سایز، استاندارد تولید، برند تولیدکننده و قیمت روز میلگرد اشاره کرد. در این بین، وجود سایزهای متنوع و تولیدکنندگان پرشمار ممکن است باعث سردرگمی خریداران شود. بنابراین، لازم است قبل از ثبت سفارش، میلگردهایی که با کاربرد مدنظر شما بیشترین همخوانی را دارند انتخاب کنید و برای خرید آنها اقدام نمایید. در همین راستا، به معرفی بهترین میلگرد برای ساختمان سازی می‌پردازیم.

 

اهمیت میلگرد در ساختمان سازی

می‌توان گفت که بیش از 80 درصد سازه‌های مسکونی و تجاری به صورت اسکلت بتنی ساخته می‌شوند. یعنی در ساخت آنها از میلگردهای فولادی به عنوان عضو تقویت‌کننده بتن در فونداسیون، ستون ها و غیره استفاده می‌شود. ضمن اینکه، در برخی مصارف ساختمانی، میلگردها به صورت اجزای خمیده مانند خاموت، میلگردهای عصایی، رکابی و... برای دورپیچ و کاربردهای نظیر آن مورداستفاده قرار می‌گیرند. بنابراین، تصور ساخت ساختمان بدون استفاده از میلگرد تقریبا غیرممکن است. حتی در سازه‌های اسکلت فلزی که ستون‌ها در آن از تیرآهن ساخته می‌شوند نیز، میلگردها در فونداسیون آنها کاربرد دارند.

 

بهترین میلگرد برای ساخت ساختمان

فراوانی میلگردهای فولادی در سایزها و برندهای مختلف اغلب موجب دشوار شدن انتخاب آنها می‌شود. چراکه باید متناسب با نیاز و کاربرد، بهترین میلگرد برای ساختمان سازی انتخاب شود. در ادامه به بهترین سایز و برند میلگرد برای ساخت و ساز اشاره خواهیم کرد.

 

بهترین سایز میلگرد برای ساختمان سازی

میلگردها در چهار گرید A1، A2، A3 و A4 موجود هستند. میلگردهایی که به‌عنوان میلگرد طولی و عرضی در ساختمان‌سازی در دل بتن قرار می‌گیرند از نوع A2 و A3 هستند. میلگرد A1 که بدون آج است تنها در کاربردهایی که نیاز به خمکاری دارند قابلیت استفاده دارد و استفاده از آنها برای تقویت یتن ممنوع است. میلگرد A4 نیز استحکام و شکنندگی بسیار بالایی داشته و اغلب در ساختمان‌هایی بسیار خاص استفاده می‌شود. بنابراین، بهترین گریدهای میلگرد مورداستفاده در ساخت و ساز، گریدهای A2 و A3 هستند.

هر یک از این گریدهای یادشده، شامل سایزهای متنوعی هستند. سایزهای رایج میلگرد در بازار شامل 8 الی 40 هستند. به میلگردهایی که دارای سایز زیر 8 میلی متر‌باشند، مفتول گفته می‌شود و میلگردهای با سایز بالای 40 نیز کارایی ساختمانی نداشته و اغلب از آنها برای قطعه‌سازی استفاده می‌شود.

بهترین سایزهای میلگرد برای ساختمان سازی عبارت‌اند از:

  • میلگرد 14 در گریدهای A2 و A3
  • میلگرد 16 در گریدهای A2 و A3
  • میلگرد 18 در گریدهای A2 و A3

همانطور که گفته شد، میلگردها در سایزهای زیادی در بازار موجودند اما سایزهای 14، 16 و 18 پرفروش‌ترین سایزهای میلگرد هستند. دلیل آن برخورداری از استحکام مناسب توام با قابلیت جوشکاری مطلوب، وزن مناسب و قیمت مقرون‌به‌صرفه است.

بهترین سایز میلگرد برای ساخت و ساز

بهترین برند میلگرد برای ساخت و ساز

از‌آنجایی‌که میلگرد پرکاربردترین و پرفروش‌ترین محصول فولای ساختمانی است، تولیدکنندگان فراوانی به تولید این محصول روی آورده‌اند. از طرفی، این امر موجب روی کار آمدن برخی تولیدکنندگان غیرمعتبر شده است که برای کسب سود بیشتر، اقدام به تولید میلگردهای بی‌کیفیت و سبک‌تر از حد استاندارد می کنند. برای جلوگیری از افتادن به دام این سودجویان، لازم است هنگام خرید میلگرد به علامت اختصاری کارخانه تولیدکننده، پلاک شناسه محصول و برگه کنترل کیفی میلگرد توجه نمایید.

در بین کارخانه‌های تولیدکننده میلگرد، برخی به دلیل سابقه تولید طولانی مدت، تولید محصولات باکیفیت و برخورداری سبد محصولات آنها از تنوع بالا، بیش از سایرین موردتوجه مهندسان و خریداران قرار گرفته‌اند. از بهترین برندهای میلگرد موجود در بازار می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • میلگرد اصفهان
  • میلگرد میانه
  • میلگرد کویر کاشان
  • میلگرد ظفر بناب
  • میلگرد شاهین بناب
  • میلگرد کوثر اهواز
بهترین برند میلگرد برای ساختمان سازی

مشخصه های بهترین میلگرد برای ساختمان سازی

به منظور انتخاب بهترین میلگرد برای ساختمان سازی، باید فاکتورهایی نظیر وزن، استحکام، شکل‌پذیری، قابلیت جوشکاری و قیمت را مدنظر قرار دهید. میلگردی باکیفیت است که وزن آن مطابق وزن درج‌شده در جدول اشتال میلگرد یا جدول وزنی کارخانه تولیدکننده باشد. همچنین، برگه کنترل کیفی، خواص مکانیکی و ترکیب شیمیایی آن را تایید کرده باشد.

میلگردهای گرید A3 و A4 به دلیل برخورداری از میزان کربن بالا، برای جوشکاری مناسب نیستند. ضمن اینکه، این دو گرید به دلیل تردی بالایی که دارند، ممکن است هنگام خمکاری بشکنند. با این حال، برای ساخت فنداسیون و ستون سازه‌های بتنی، میلگردهای گرید A3 بهترین نوع میلگرد هستند. چراکه از استحکام مناسبی برخوردار بوده و قادرند به خوبی با بتن قفل مکانیکی ایجاد نمایند و گیرش بتن را افزایش دهند.

از طرفی، میلگردهای سایز 14، 16 و 18 به دلیل برخوداری از نسبت استحکام به وزن مطلوب و قیمت مناسب، بیشترین کارایی را در ساختمان‌سازی دارند. حال اگر این محصولات را در برندهای معتبر خریداری نمایید، خیالتان از بابت ساخت سازه‌ای مستحکم و با دوام راحت خواهد شد. البته به شرطی که سایر اصول ساختمان‌سازی را مطابق استانداردهای موجود رعایت نمایید!

 

بهترین نوع میلگرد بر اساس کاربرد در ساختمان

تا به اینجا با انواع سایزهای مهم و برندهای برتر میلگرد آشنا شدیم اما برای استفاده در بخش‌های مختلف ساختمان، باید به سراغ کدام یک برویم؟ برای این منظور باید متناسب با میزان تنش وارده به هر عضو، میزان خم موردنیاز، تعداد طبقات سازه، متراژ ساختمان و... میلگرد مناسب را انتخاب نمایید.

بهترین گریدها و سایزهای میلگرد بر اساس نوع کاربری در سازه عبارت‌اند از:

  • میلگردهای گرید A2 و A3 برای تقویت بتن و ساخت بتن مسلح
  • میلگرد های A1 و A2 در سایزهای پایین برای کاربردهای خمکاری
  • میلگردهای سایز 14، 16 و 18 در ساخت فونداسیون و ستون سازه‌های معمولی
  • میلگردهای سایز زیر 12 برای خمکاری و اتصالات
  • میلگردهای سایز بالا از 20 تا 40 در سازه های مرتفع، برج‌ها و پل‌سازی
  • میلگردهای سایز بالای 40 برای قطعه‌سازی مخصوصا در گرید A1
 

سوالات متداول

1- بهترین سایزهای میلگرد برای ساختمان سازی کدام‌اند؟

میلگردهای 14، 16 و 18 بهترین سایزها برای میلگردهای طولی و عرضی در سازه‌های معمولی هستند.

 

2- بهترین برندهای میلگرد موجود در بازار کدام‌اند؟

میلگردهای ذوب آهن اصفهان، میانه، ظفر بناب، شاهین بناب، کاشان و کوثر اهواز برخی از برترین برندهای موجود در بازار هستند.

اشتراک گذاری مقاله
دیدگاه شما چیست؟ برای ما بنویسید.