02142214

فولاد نورد سرد چیست؟

یکی از فرایندهای تولید فولاد برای بازار، نورد سرد نام دارد. فولاد نورد سرد، فولادی است که در دمای اتاق، زیر دمای تبلور مجدد آن نورد شده است.

نورد سرد، گام بعدی در امتداد محصولات نورد تخت فولاد است. این مرحله با فرایند با نورد گرم شروع میشود. در نورد گرم، ضخامت فولاد زیاد میشود؛ که روش مذکور را بهمنظور کاهش ضخامت آن انجام میدهند. این نورد، با کشش ورق شروع میشود. که باعث میشود محصول نازکتر ، ولی شکل گیری آن دشوارتر شود. ازآنجا که شکل پذیری ورق مهم است، فولاد را آنیل میکنند. فرآیند آنیل باعث افزایش خواص مواد و درنتیجه افزایش شکل پذیری میشود.

 

 سیم پیچهای نورد سرد

برای دسترسی به آن، نورد گرم از طریق یک سری از غلتک های پشت سرهم ( به صورت عمودی با عیار 4 یا 6) انجام میشود. هنگام خروج ، ضخامت آنها نازک‌‌‌تر است. وقتی فولاد آخرین غلتک را ترک میکند، دوباره به حالت اولیه خود برمیگردد. در این مرحله فولاد سخت است وبهآسانی شکل نمیگیرد درنتیجه قابل استفاده نیست.

 

برای نرم كردن فولاد ، فرآیند آنیل انجام میشود. آنیل به دو روش ناپیوسته و مداوم انجام میشود. آنیل ناپیوسته شامل انباشتن سیم پیچهای سخت، چهار یا پنج به بالا، روی پایههای ثابت است. در این مرحله یک کوره بزرگ تا روی سیم پیچ پایین میآید و فضای بین پوشش و کوره بوسیله گاز گرم میشود. در قسمت داخلی پوشش، یک فن تعبیه شده است تا بتواند گرما را به سیم پیچ منتقل کند.

 

روش بعدی، آنیل مداوم است. در این روش، مواد از طریق کوره، به طرف ردیفی از غلطک های پیوسته فرستاده میشوند. سپس خنک و مجدداً به حالت اولیه خود برمیگردند. گرم کردن مواد، باعث نرم تر شدن آن شده و شکل پذیری بهتر، در کاربردهای مختلف را به دنبال دارد. اکنون قابل استفاده است.

 

پس از فرآیندهای بازپخت، فولاد برای جلوگیری از اکسیداسیون، پوشش داده می شود. همچنین روغنها و بخارهایی که ممکن است بعد از این فرایند وجود داشته باشد، تجزیه میشوند. سپس تحت نورد برگشتی که شامل نورد سرد با درصد کم است، قرار میگیرند. این فرآیند پایانی، به سطح کار و صاف بودن محصول نهایی کمک میکند.

 

خصوصیات فولاد نورد سرد

فولاد نورد سرد، که معمولاً  مخفف آن CR یا CRS است؛ به دلیل چکش خواری و شکل پذیری، بسیار معروف است. فولاد مذکور، بهدلیل داشتن توانایی و قدرت تحمل بالا و ثابت نگهداشتن نواقص سطح؛ شناخته شده است.

 

cold rolled steel

سطح فولاد نورد سرد نسبت به فولاد نورد گرم، بهتر و تحمل بالاتری دارد. معمولاً برای قسمتهایی که نیاز به شکل دهی سرد از جمله شیاردهی ، چکش کاری یا خمش دارند ، استفاده میشود. همچنین میتوان از آن برای محور استوانهای ، قطعات ماشین آلات ، پیچ و مهره ، پیستون ، چرخ دنده و همچنین در ساخت مبلمان و سایر کالاهای مصرفی استفاده کرد.

نورد سرد باعث افزایش استحکام و سختی فولاد شده و انعطاف پذیری آن را کاهش میدهد. علاوه بر بهبود خواص مکانیکی ، روی شکل و ابعاد محصول نهایی کنترل بیشتری دارد.

 

کاربرد فولاد نورد سرد

این فولاد، برای پروژههایی که در آن، "دقت" یک اصل اساسی است؛ ایدهآل است. این فولاد، در کاربردهای کشش میانگین، بدون خزش و یا انقباض، به راحتی شکل میپذیرد. این امر باعث میشود، در بسیاری از وسایل منزل و مبلمان فلزی استفاده شود. کابینت های فلزی و قفسه های مدارس، معمولاً از این فولاد ساخته میشوند. در ساخت و ساز، این فولاد، ماده متداول برای ساختن مخازن فولادی، ساختمانهای صنعتی و گاراژ است.

 

این نوع نورد، نسبت به نورد گرم سطح تمیزتری دارد؛ به همین دلیل کاربرد بهتری دارد و غالبا برای بهبود نمای کلی، از این فولاد استفاده میشود. این مقطع فولادی، برای بسیاری از برنامههای کاربردی دیگر نیز استفاده میشود. بسیاری از وسایل روشنایی دارای قابهای این نوع از نورد هستند. یخچال فریزر و سایر لوازم خانگی از طریق نورد سرد ساخته شدهاند. ظروف و بشکههای فلزی بهطور معمول از ورق نورد سرد ساخته میشوند. همچنین برای محصولات مرتبط با ساخت و ساز ، تجهیزات معماری ، قفسه بندی و ... استفاده میشود.

 

از آنجایی که فولاد نورد سرد برای مواردی مناسب است که در آن مقطعی با قالب کوچک و مستحکم مورد نظر باشد، از آن در ورق فلزی اتومبیل گرفته تا لوله در قاب های دوچرخه استفاده می‌شود.

 

تهیه شده توسط تیم تولید محتوای فولاد ایرانیان

اشتراک گذاری مقاله
دیدگاه شما چیست؟ برای ما بنویسید.