02142214

معرفی شرکت فولاد آناهیتا گیلان ، بررسی محصولات و استانداردهای تولید

شرکت فولاد آناهیتا گیلان یکی از اصلی ترین تولیدکنندگان میلگرد فولادی در شمال کشور می باشد که انواع میلگرد های پر مصرف را مطابق با استانداردهای ملی و جهانی تولید و عرضه می کند. در این مقاله با معرفی کارخانه فولاد آناهیتا گیلان، به بررسی محصولات، روند تولید و استانداردهای تولیدی این کارخانه خواهیم پرداخت تا با دیدی روشن و آگاهی کامل از محصولات این شرکت، اقدام به خرید میلگرد فولاد آناهیتا گیلان نمایید.

   

شروع به فعالیت شرکت فولاد آناهیتا گیلان

شرکت فولاد آناهیتا گیلان با هدف تولید انواع میلگرد ساختمانی، در زمینی به مساحت 20908 متر مربع در شهرک صنعتی رشت، واقع در بلوار صنعت 2 و خیابان پنجم، تاسیس گردید. عملیات اجرائی، مطالعات فنی و محاسبات ریالی این شرکت در سال 1390 آغاز شده و در سال 1391 نیز ماشین آلات صنعتی اصلی آن که از شرکت های معتبر اروپایی خریداری شده بودند، نصب و راه اندازی شدند.

 

همچنین، این شرکت در سال 1391 به عنوان طرح صنعتی نمونه کشور شناخته شده است. در سال 1392 نیز اولین تولیدات آزمایشی این کارخانه آغاز شد. شرکت فولاد آناهیتا گیلان با کسب پروانه بهره برداری با ظرفیت تولید سالیانه 320 هزار تن از سازمان صنعت، معدن و تجارت، در سال 1393 به صورت رسمی افتتاح گردید. هم اکنون کارخانه فولاد آناهیتا گیلان انواع میلگرد ها شامل سایزهای 8 تا 32 را مطابق با نیاز بازار و طبق استاندارد ملی ایران 3132 ISIRI تولید می کند.

   

محصولات فولاد آناهیتا گیلان

استاندارد ملی ایران نامگذاری GOST روسیه را منسوخ کرده است و میلگرد ها را با نام های زیر طبقه بندی کرده است. شرکت فولاد آناهیتا هم موظف است طبق دسته بندی زیر محصولات خود را تولید کند.  
  • میلگرد ساده آج 240
  • میلگرد آجدار مارپیچ (یکنواخت یا دوکی) آج 340
  • میلگرد آجدار مارپیچ (یکنواخت یا دوکی) آج 350
  • میلگرد آجدار جناغی (یکنواخت یا دوکی) آج 400
  • میلگرد آجدار جناغی (یکنواخت یا دوکی) آج 420
  • میلگرد آجدار مرکب (دوکی) آج 500
  • میلگرد آجدار مرکب (دوکی) آج 520
   

میلگرد شرکت فولاد آناهیتا گیلان

همانطور که گفته شد، کارخانه فولاد آناهیتا تنها در زمینه تولید میلگردهای فولادی فعالیت داشته که محصولات آن شامل میلگرد آجدار مارپیچ (یکنواخت یا دوکی) و میلگرد آجدار جناغی می شوند. ضمن اینکه، می توان میلگردهای فولاد آناهیتا گیلان را با توجه به علامت اختصاری میلگرد های آن که به صورت AG است، شناخت.

  علامت اختصاری میلگرد آناهیتا  

استاندارد تولید میلگرد فولاد آناهیتا

میلگردهای شرکت فولاد آناهیتا گیلان در انواع استانداردهای A2 و A3 مطابق با استاندارد GOST 5781 روسیه و در سایزهای 8، 10، 12، 14، 16، 18، 20، 22، 25، 28 و 32 تولید می شوند. این میلگردها در استاندارد ملی ایران، 3132 ISIRI، معادل میلگردهای آج 340 و آج 400 می باشند. در بین این سایزهای یاد شده، سایزهای 8 و 10 مطابق A2 بوده و سایر سایزها مطابق استاندارد A3 تولید می شوند.

 

خط تولید میلگرد فولاد اناهیتا گیلان

خط تولید میلگرد فولاد آناهیتا گیلان به طور کلی شامل بخش ها و فرآیندهای زیر می شود:

 

کنترل شمش ورودی از لحاظ آنالیز شیمیایی و شکل ظاهری

در خط تولید میلگرد آناهیتا گیلان از شمش های SP5 و در ابعاد معمول 120×120، 125×125، 140×140 و 150×150 استفاده می شود. این شمش ها پس از تخلیه در انبار مربوط به شمش های خریداری شده، تحت آنالیز شیمیایی قرار گرفته و در صورتی که از لحاظ ترکیب شیمیایی به تایید واحد کنترل کیفیت رسیده باشند، جهت شارژ به داخل کوره آماده می شوند.

 

شارژ شمش درون کوره و حرارت دهی

در این مرحله، عملیات شارژ شمش ها به درون کوره، توسط میز شارژ اتوماتیک و سیستم پوشر کوره انجام می گیرد. پس از شارژ شمش ها به داخل کوره، فرآیند حرارت دهی توسط مشعل دوگانه سوز انجام می شود که در حال حاضر این مشعل ها با سوخت گاز، انرژی لازم جهت حرارت دهی را تامین می کنند.

 

این عملیات حرارت دهی تا نزدیکی دمای 1250 درجه سانتی گراد و توسط سیستم اتوماسیون کوره انجام می شود. در انتهای این مرحله، شمش حرارت داده شده توسط سیستم سیخ کوره خارج شده و توسط میز دشارژ به غلتک های نورد هدایت میگردد.

 

انجام فرآیند نورد بر روی شمش و آج زنی

عملیات نورد شمش با توجه به سایز آن می تواند در سه یا پنج پاس نورد انجام شود و سپس، شمش های نورد شده تا ابعاد مورد نظر، به بازرسی های حین تولید هدایت می شوند. در این مرحله عملیات نورد ادامه پیدا کرده و سطح مقطع شمش ها حتی کمتر هم می شود تا به سایز مورد نظر جهت تولید میلگرد برسند.

 

در این مرحله، به منظور دستیابی به تناژ بالا و سرعت نورد مطلوب در پاس های نهایی نورد محصول، میلگردهای با سایز 32-28-25-22-20-18 به صورت تک شاخه، سایزهای 16-14-12 به صوروت دو شاخه و میلگردهای سایز 8 و 10 به صورت چهار شاخه تولید می شوند.

  انجام فرآیند نورد روی شمش جهت تولید میلگرد فولاد آناهیتا  

کوئنچ به وسیله عمیات ترمکس و افزایش استحکام میلگرد

پس از پایان عملیات نورد، دستیابی به خواص مکانیکی بالاتر نظیر افزایش استحکام میلگرد با استاندارد آج 420 (A3)، با عبور میلگردها از دستگاهی به نام ترمکس صورت پذیرفته که منجر به بهبود استحکام کششی این میلگردها می شود.

 

همچنین، در این مرحله میلگردهای تولیدی به صورت مداوم تحت کنترل کیفی قرار گرفته تا در صورت نزدیک شدن ویژگی های ابعادی، خواص مکانیکی و کیفیت ظاهری میلگردها به حدود بحرانی، اقدامات اصلاحی لازم توسط واحد تولید صورت پذیرد.

 

برش میلگرد و خنک سازی

میلگردهای ترمکس شده در ابتدا به طول اولیه 36 متر برش زده می شوند تا بر روی بستر خنک کننده، سرد شوند.

  فرآیند برش میلگرد در خط تولید میلگرد فولاد آناهیتا  

برش نهایی و بسته بندی

در این مرحله که آخرین مرحله از فرآیند تولید میلگرد در کارخانه فولاد آناهیتا گیلان می باشد، میلگردهای خنک شده توسط گیوتین سرد در طول های 12 متر برش داده می شوند. سپس کنترل کیفی نهایی پس از تولید بر روی آنها انجام می گیرد و پس ازآن نیز میلگردها در بندیل های 2 تنی بسته بندی می شوند.

 

ضمن اینکه یک پلاک شامل مشخصات محصول از قبیل سایز، شماره بندیل، تاریخ تولید، کد شمش مصرفی و غیره نیز بر روی بندیل میلگرد نصب می شود. پس از آن، میلگردها به انبار منتقل شده تا مطابق سفارش مشتریان بارگیری شوند.

اشتراک گذاری مقاله
دیدگاه شما چیست؟ برای ما بنویسید.