02142214

تفاوت میان پیچ و مهره (bolt) و پیچ ( screw)

فرضیه‌ی رایجی که در رابطه با  پیچ و مهره و پیچ وجود دارد این است که اغلب پیچ و مهره را همان پیچ با کاربرد مشابه می‌دانند. در حالی که این دو وسیله به نظر مشابه می رسند- و دارای خصوصیات مشابهی هستند- در واقع آن‌ها دو اتصال دهنده‌ی منحصر به فرد با کاربردهای منحصر به فرد خود هستند. بنابراین ، تفاوت بین پیچ اسکرو و پیچ بولت چیست؟

پس از خواندن این مطلب ، باید درک بهتری از تفاوت پیچ ها و پیچ ها داشته باشید.

در کتابچه راهنمای ماشین آلات توضیح داده شده است که از پیچ و مهره به طور معمول برای سر هم بندی کردن و اتصال اجسام با استفاده از مهره استفاده می شود. در واقع یک پیچ و مهره اتصال‌دهنده‌ای است که سطح خارجی آن رزوه شده است تا از میان یک بستر عبور کرده و یک مهره در طرف دیگر آن قرار ‌گیرد. در مقایسه، پیچ اتصال‌ دهنده‌ای است که سطح خارجی آن رزوه شده است و قادر به وارد شدن درون سوراخ های تعبیه شده در قطعات مونتاژ شده ، جفت‌شدن با رزوه داخلی تعبیه شده یا ایجاد رزوه خود است و با چرخاندن سر پیچ می‌تواند بسته یا شل شود.

 

مهمترین نکته در تفاوت پیچ و مهره

باید به این نکته اشاره شود که الزاما همه قطعاتی که در آن‌ها از پیچ استفاده می شود از قبل دارای رزوه نیستند. برخی از اشیاء رزوه از پیش ساخته دارند، در حالی که در برخی دیگر رزوه در حین نصب پیچ ایجاد می‌شود. بنابراین ، تفاوت اساسی بین پیچ و مهره و پیچ در این است که پیچ و مهره برای اتصال قطعات رزوه دار استفاده می شود، در حالی که پیچ برای سرهم بندی کردن قطعات بدون رزوه نیز می‌تواند استفاده شود. بنابراین، پیچ‌ها می توانند رزوه خود را در طی مراحل نصب ایجاد کنند.

شایان ذکر است که پیچ ها را برای سرهم بندی کردن اتصالات باید کاملا چرخاند، در حالی که می توان پیچ و مهره‌ها را با استفاده ازیک ابزار یا پیچ و مهره‌ی حامل در محل ایمن کرد. پیچ و مهره‌ها به طور معمول برای ایجاد یک اتصال به وسیله‌ی یک مهره برای اعمال نیرو و یک میله به عنوان رولپلاک استفاده می‌شوند. این کار باعث محکم شدن اتصالات در برابر نیروهای جانبی می‌شود. به همین دلیل است که بسیاری از پیچ و مهره ها معمولا بدون رزوه هستند.

 

ده ها نوع مختلف پیچ و مهره وجود دارد که برخی از آنها شامل پیچ و مهره‌های لنگری، میله‌ای، آسانسور، پیچ های مخصوص چوب لباسی ، پیچ‌های شش گوش ، پیچ‌های J، پیچ‌های سنگی، پیچ های شانه ای و پیچ های U است. علاوه بر این ، پیچ و مهره ها در در جنس‌های مختلفی وجود دارند. با این حال، آمار نشان می دهد که حداکثر 90٪ از کل پیچ ها از فلز ساخته شده اند و این امر به به یک اولویت در بین شرکت های تولیدی تبدیل شده است. پیچ و مهره معمولاً از فولاد ساخته می‌شود. در کاربردهایی که مقاومت بسیار زیاد در برابر شرایط محیطی یا خوردگی مورد نیاز باشد، مثل پیچ‌های بسیار کوچک یا کاشتنی‌های پزشکی، موادی مانند فولاد زنگ‌نزن، برنج، تیتانیوم، برنز، سیلیکون برنزه و مونل (آلیاژ نیکل-مس) نیز ممکن است مورد استفاده قرار گیرند. خوردگی گالوانیکی فلزات غیرمشابه را می‌توان با انتخاب دقیق و مهندسی جنس پیچ و مهره برطرف نمود. برخی از انواع پلاستیک، از جمله نایلون یا پلی تترافلوئورواتیلن (تفلون) نیز برای کاربردهایی که نیازمند استحکام متوسط، مقاومت به خوردگی زیاد و عایق الکتریکی باشد مورد استفاده قرار می‌گیرد. اغلب از یک پوشش سطحی به منظور حفاظت پیچ و مهره در برابر خوردگی (به عنوان مثال پوشش روی برای پیچ‌های فولادی)، ایجاد سطح نهایی تزئینی و یا تغییر دیگر خواص سطحی پیچ استفاده  می‌شود. معیارهای انتخاب جنس پیچ عبارتند از: اندازه، استحکام مورد نیاز، مقاومت در برابر خوردگی، جنس اتصالات، هزینه و درجه حرارت.

 

انواع پیچ و مهره

همچنین ده ها نوع پیچ مختلف وجود دارد که برخی از آنها شامل پیچ های نئوپان ، پیچ های تخته‌ای، پیچ های عرشه، پیچ های درایو، پیچ های چکش خوار، پیچ های دیواری، پیچ های چشمی، پیچ های رولپلاک ، پیچ های چوبی، پیچ های دوقلو و پیچ های فلزی می‌شوند. برخی از شکل‌های مختلف سر پیچ‌ها عبارتند از: تابه‌ای، دکمه‌ای، دایره‌ای، قارچی، بیضی و برآمده. مانند پیچ و مهره‌ها، پیچ ها در طیف وسیعی از جنس‌ها موجود می‌باشند.

منبع: metalsupermarket

تهیه شده توسط تیم تولید محتوای فولاد ایرانیان

اشتراک گذاری مقاله
دیدگاه شما چیست؟ برای ما بنویسید.